Wat bak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
xmarloesx
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Wat bak jij vandaag?

Bericht door xmarloesx »

ja ik had dat allemaal verteld bij mijn foto op het foodblog alleen is daar wat misgegaan (2x) met de foto :S

maar idd vegan yum yum recept. Alleen denk ik dat dmv de egg replacer die ik gebruikte het wat vochtiger bleef. Dus heb ik bij de 2de lading (veel) meer zelfrijzend bakmeel gebruikt en minder melk.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Nel schreef:Bij mij bleven ze zacht na het afkoelen.
De volgende keer wil ik het langer in de oven doen. Helpt dat of moeten de koekjes zacht blijven?
Die van mij bleven ook zacht. Ik wist niet of dat o hoorde, maar iedereen aan wie ik ze gevoerd heb, vond ze lekker en daar gaat het uiteindelijk om!

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

even een vraagje,

Onze familie houdt altijd met pasen samen een ontbijt en daar worden altijd veel eieren gegeten etc :S. Om misselijk van te worden. Ik heb eindelijk voor dit jaar het op een akkoordje kunnen gooien. Zo moet ik nu dus een geheel vegan ontbijt verzorgen en het proberen zo aan te pakken dat zij het dus niet nodig vinden om eieren te gaan eten. Iedereen is ermee in gestemd :)

Nu zat ik te denken om verschillende fruitsappen te maken, scones, zelf gemaakte kleine broodjes, wafels, croissantjes en bagels.
Alleen heb ik voor bagels nog geen lekker recept gevonden. Ik zag op pagina 1 dat ingenting bagels had gemaakt en vraag me af of zij haar recept zou willen posten of pm'en?? Of dat misschien iemand anders er een handig en smakelijk recept voor heeft.

We zijn nogal met een grote familie en ze noemen t een paasontbijt maar het zal wss tussen 10u en 12u ergens plaats vinden. En mijn zwagers zijn echte carnivoren en trekken vaak hun neus op als ze horen dat het vegan is vandaar dat ik dus dubbel mijn best wil doen. Aangezien ik al veel moet gaan maken heb ik eigenlijk niet echt tijd om te gaan experimenteren met nieuwe recepten vandaar de vraag naar jullie toe, ook als iemand nog ideeën of tips heeft, ze zijn welkom :)

Alvast bedank!

Framboos

Bericht door Framboos »

Op de website van de bagel&beans staat ook een recept voor bagels (stond, in elk geval).

Don't eat of the sidewalk's pumpkin cinnamon rolls zijn echt zó ontzettend lekker... Te vinden op haar website, met googlen kom je er wel.

Cool dat je dat doet trouwens! Ik maak ook altijd het paasontbijt voor mijn familie, en sinds ik vegan ben komen er ook geen eieren meer op tafel. :) Broer vroeg er het eerste jaar nog naar ('he, krijgen wij nu ook geen eieren meer?' 'Nee' 'oh, ok'), nu niet meer.

Framboos

Bericht door Framboos »

Muffins, da's trouwens ook een goeie!

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

hey thanks! ik ga zo even googelen dan :) Ik vind het ook leuk dat ze t allemaal willen proberen.. aangezien ze mij wel allemaal accepteren als vegan, maar toch zelf er weinig van willen weten naast dat al mijn zussen en mijn moeder vegetariers zijn..

Muffins zou ik kunnen doen maar moet ik denk ik wel een andere recept gaan zoeken. Die ik laatst maakte uit VwaV waren wat minder cake achtig dan mijn zussen denk ik gewend zijn.. (een zus van me is dol op die muffins van de v&d en die zijn altijd zo groot en luchtig..)

Framboos

Bericht door Framboos »

Ja, Nederlandse muffins zijn meer een kruising tussen muffin en cupcake, dus naar Amerikaanse recepten hoef je dan niet echt te zoeken...

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Wat leuk, Marloes! Broodjes, wafels, croissantjes, bagels en muffins klinken al heel erg lekker... Het lastigst lijkt het me om vegan broodbeleg te maken dat iedereen lekker vind, hartig dan (zoet is makkelijk). Weet je al wat je daarvoor gaat doen? ik had pas in ieder geval gedroogede tomaten-pesto voor op brood, en die was erg geliefd bij omni's :mrgreen: een paar lekkere smeersels maken is op zich wel makkelijk natuurlijk.

Ga je foto's maken? Ik ben benieuwd! :D

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Bonnie schreef:Wat leuk, Marloes! Broodjes, wafels, croissantjes, bagels en muffins klinken al heel erg lekker... Het lastigst lijkt het me om vegan broodbeleg te maken dat iedereen lekker vind, hartig dan (zoet is makkelijk). Weet je al wat je daarvoor gaat doen? ik had pas in ieder geval gedroogede tomaten-pesto voor op brood, en die was erg geliefd bij omni's :mrgreen: een paar lekkere smeersels maken is op zich wel makkelijk natuurlijk.

Ga je foto's maken? Ik ben benieuwd! :D
Eum, ja broodbeleg gaat denk ik ook wel lukken. Ik heb een aantal broodjes die ik vaak maak die ze wel lekker vinden, natuurlijk veel groentes en salades en daar maak ik dan altijd een ui-bieslook dressing bij. Bij de natuurwinkel haal ik altijd iets wat op tofurkey lijkt, moet ff checke hoe dat heet en die vinden ze erg lekker samen met tomaat, paprika, ui, sla etc. Ook denk ik dat ik iets van scones ga maken van redwoodkaas en knoflook zodat de kaas liefhebbers ook wat hebben, die heb ik ook al eens eerder gemaakt en waren ook wel erg lekker.

Ook zijn de broodjes met sesamzaad met tofutti garlic and herbs met zongedroogde tomaatjes van de turk populair, dus wss word het beleg meer een combinatie van meerdere dingen... daar ben ik wel dol op. Ik geloof dat de turk ook zongedroogde tomaat tapenade heeft of maak jij deze zelf?
Maar idd zal nog wel even moeten kijken voor meer. Ik heb wel laatst de selerie salade gemaakt maar vond m nog niet helemaal geweldig.. dus daar moet ik nog even over gaan nadenken.

En ik hoop wel wat foto's te kunnen gaan maken :)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Wow. klinkt echt geweldig allemaal! je familie is lucky.

(ja, die was zelfgemaakt, maar gekochte is vast ook lekker. sesamzaadbroodjes met tofutti en zongedroogde tomaten klinkt ook niet verkeerd... :hungry:)

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

oow leuk! is 't een lang recept? zou je m anders willen pb'en?? :mrgreen:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Die tapenade? was gewoon amandelen, knoflook, olie, zongedroogde tomaten en zout. Heel simpel dus :) Ik had het al eens eerder gemaakt maar toen volgens het recept uit Vegan with a Vengeance. Dat is volgens mij nog iets uitgebreider, maar dit was al erg lekker (en dus erg makkelijk).

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

oow nice :) heb VwaV ook dus zal t ff nakijken!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Doen! Daarin heet het trouwens Sun-dried Tomato Pesto.

Jippia

Re: Wat bak jij vandaag? Vegan boterkook

Bericht door Jippia »

In de kooktips-draad werd naar mijn vegan boterkoekrecept gevraagd. Ik heb hem met succes op mijn ouders, verjaardagsvisite en collega's getest (geen van allen veganisten, 1 pescetarische schoonzus). :mrgreen: Nou, daar komt-ie dan!

Ingrediënten:
- 200 gr volkorenmeel
- 175-200 gr rietsuiker (net hoe zoet je hem wilt maken)
- 175 gr plantaardige margarine
- zakje bakpoeder
- eventueel snufje zout (er zit natuurlijk al wat zout in de margarine)
- 1-2 tl kardemonpoeder
- zakje vanillesuiker
- 1 flinke theelepel wijnsteenbakpoeder
- ca. 125 ml (kopje) sojamelk

Verwarm de oven voor op 180 ºC.
Smelt de margarine zachtjes in een pannetje.
Zeef de droge ingrediënten boven een grote kom.
Goed door elkaar roeren.
Margarine en sojamelk erbij doen.
Meng alles eerst met een lepel en dan met een mixer of staafmixer tot een deeg.
(Voeg de sojamelk in gedeelten toe, zodat het deeg niet te droog of te dun wordt)
Vet een springvorm in met een beetje margarine en doe het deeg erin. Goed aandrukken.
25-30 min bakken in het midden van de oven.
Even laten afkoelen voor je hem aansnijdt.

Voeg kokos toe voor een kokoskoek, gemalen amandelen of hazelnoten voor een notenkoek, speculaaskruiden ipv kardemon voor een speculaaskoek...

Succes!

Mirjam

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Mmm fantastisch, ik wil al een tijd boterkoek maken, goed te horen dat dit recept zo'n succes is bij jou :)
dat ga ik binnenkort ook doen denk ik. Gebruik je echt gewoon volkorenmeel of van dat 'pastry flour' (dat ik tegenwoordig trouwens niet meer kan vinden...)?

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Ik heb vandaag een stroopwafel amandel taartje gemaakt. Ik had er al n tijdje zin in en hij is ook echt goed gelukt :)

http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... C00030.jpg

http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... C00032.jpg

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Mooi! yum.

Jippia

Bericht door Jippia »

dat ga ik binnenkort ook doen denk ik. Gebruik je echt gewoon volkorenmeel of van dat 'pastry flour' (dat ik tegenwoordig trouwens niet meer kan vinden...)?[/quote]

Ik gebruik gewoon volkorenmeel. Kun je in zakken van een kilo bij Albert Heijn kopen. In volkorenmeel zitten meer gluten, waardoor het beslag soepeler wordt (normaal komt dat door het ei). Ik vond het recept op internet (geen idee meer waar) en heb het naar eigen smaak aangepast.

Dat stroopwafeltaartje ziet er lekker uit!

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

dankje :) is ook wel snel in elkaar te zetten

Plaats reactie