Wat bak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Iejoor
Leefwijze: veganist

Re: Wat bak jij vandaag?

Bericht door Iejoor » wo dec 26, 2012 14:30

Ik heb er eigenlijk wel schik aan, ik heb net ruim een liter smoothie met banaan, meloen en sinaasappel gemaakt (nou ja, gemaakt, het is natuurlijk gewoon een kwestie van in de blender kieperen). Die en de haverkoekjes gaan vanavond mee naar mijn ouders als we daar gaan eten.
Mijn moeder was wel benieuwd naar de koekjes. Ik betwijfel of de rest het ook wil eten, maar goed.
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Emiel

Bericht door Emiel » do dec 27, 2012 15:58

Net patatas bravas gemaakt met een dipsausje van ketchup en chilisaus

Bowlertje

Bericht door Bowlertje » do dec 27, 2012 16:42

Vegan rozijnenkaneelcake

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7550_n.jpg

Familie en collega's hebben hem opgegeten. :D Ik heb er mee ontbeten. Heerlijk!

Volgende keer wil ik iets met kokos en fruit proberen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 27, 2012 18:54

Shantisabine schreef:Ik heb de feeststol van Martine (van vegetus.nl) gemaakt. Een paar kleine aanpassingen* maar globaal wel ongeveer het recept gevolgd. Het was echt een superlekkere stol! Echt een aanrader! En ik had er even aan gedacht om de hoeveelheden te verdubbelen, aangezien we er met z'n achten van moesten eten, maar dat heb ik gelukkig niet gedaan, want het recept geeft al een enorme stol.

*abrikoosjes, nootjes en cranberries ipv krenten en rozijnen, instant gist ipv gedroogd gist, en ik had nog spijs liggen, en daarvan veel meer gebruikt dat in het recept stond
Klinkt goed! Ik heb de mijne ook met extra spijs gemaakt dit keer. Misschien moet ik er nog even extra duidelijk bijzetten dat het inderdaad een joekel van een stol wordt. Als je dan toch de moeite neemt om zelf een stol te bakken kan het maar beter een lekker grote zijn.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do dec 27, 2012 19:39

Mijn vriend bakte vandaag echte, ouderwetse snijtaaitaai. Je breekt er je tanden op maar dat schijnt zo te horen (we hebben het recept van een kennis van in de 60-70). In de thee dopen helpt wel :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr dec 28, 2012 19:20

Een tijdje terug heb ik een wonderpan gekregen en daar bak ik nu af en toe cakes in. Die pan kun je gewoon op het (gas)fornuis op een zacht pitje zetten.
Vorig weekend heb ik uit Simple Treats de Orange Cake gemaakt en vandaag de Chocolate Coconutcake. Ik bak glutenvrij en doe de helft gewoon glutenvrij meel en de andere helft amandelmeel. Geeft een lekkere structuur, meer voedingsstoffen en het is dan niet zo gortdroog. Het worden wel dure cakes want die amandelmeel kost bijna 13 euro voor een kilo.
De Orange cake was heel lekker. Ik had ipv maple syrup een eetlepel melassestroop aangevuld met agavesiroop en ipv vanille heb ik koekkruiden genomen. Smaakte echt 'decemberachtig'.
De chocoladecake gaan we straks uitproberen. Hij ruikt iig lekker en het is een flinke cake geworden :)

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma dec 31, 2012 19:02

.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » ma dec 31, 2012 21:18

Vandaag banketstaaf gemaakt. Weet dat het niet echt een oud-en-nieuw ding is, maar het was een goedmakertje voor mijn dochter, omdat ik geen oliebollen bak. Ze is de enige die ze wou, en voor 1 persoon dat allemaal doen, vond ik een beetje veel. Mijn zoontje eet geen oliebollen meer, sinds hij een paar jaar geleden veel te veel at en moest overgeven.

http://www.veganpeace.com/recipe_pages/ ... tstaaf.jpg

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » wo jan 02, 2013 0:02

Iejoor schreef:Vandaag bak ik niks maar gisteren heb ik haverkoekjes gebakken.
Recept gevonden op de site van Oh she glows.
Gebakken in een ovenschaal (voor een volgende keer ga ik het gewoon op een bakplaat doen denk ik). Als extra had ik er cranberry's door heen gemikt.
http://i89.photobucket.com/albums/k223/ ... AG3313.jpg

Nu is het in stukken gesneden en zijn het koekjes, of eigenlijk zowat meer mueslirepen. Errug lekker!
Oh ja en er zit in; havervlokken (duh..), chiazaad, rijstemelk, amandelboter, ahornsiroop, banaan, lijnzaad, kaneel en stevia.
Wat een leuke site, die 'oh she glows'!
En natuurlijk valt mijn oog als eerste op de Chilled Double Chocolate Torte... :)

lani

Bericht door lani » wo jan 02, 2013 12:34

Heb net voor mij en m'n vriend rijst opgebakt van gisteren, in de wok, tis gekruide bruine rijst (zelf gekruid met kurkuma, chili poeder, beetje 4seizoen peper), zit wat uitjes in. Heb ook wat potten gepakt van verschillende notenpasta's (we smeren het altijd op brood), met wat water en olijfolie een sausje van gemaakt, opgewarmd in een steelpannetje, is nog best goed gelukt.

Anders was dit weg gegooid, ook zo zonde, tis best lekker eigenlijk =D

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo jan 02, 2013 17:40

Klinkt lekker! Ik heb ook nog bruine rijst over van gisteren. :)
Mijn favoriete ding om ermee te doen is een loaf ervan maken.
Met die loaf studio kan je zelf de ingredienten kiezen en kijken wat je in huis hebt.
Mijn kinderen houden heel erg van die loafs.

lani

Bericht door lani » wo jan 02, 2013 19:45

Oooh dat wil ik ook weleens gaan proberen! :D Ik vind koken geweldig ^^ Bakken doe ik niet zo vaak, maar wil wel opgegeven moment zelf brood maken enzo :) .. Want vind brood wel fijn maar van de winkel vind ik dat er veel te veel zooi in zit enzo en de 'betere' broden zijn vaak beetje te duur ..

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo jan 02, 2013 21:31

Ik bak vaak zelf brood. Niet zo moeilijk. Meestal maak ik buns, want ik vind loafs zo klungelig snijden. Buns kan je makkelijk in zakken in de vriezer doen en dan kan je weer een tijd vooruit. Mijn dochter neemt ze mee naar school. Ik maak soms buns met rozijnen/oats. Mijn dochter houdt ook van buns met stukken appel erin. En mijn zoontje houdt van buns met pesto. Ik rol dan het brooddeeg uit in een platte, lange rechthoek. Smeer er pesto op, rol het deeg en snij het in plakken. Op een blakplaat, in de oven en klaar.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 02, 2013 21:40

Oh, wat leuk! Wil je jouw recept plaatsen? Ik wil dat ook maken.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo jan 02, 2013 21:52

Pesto recept kan je op deze link vinden. Die pesto is ook heerlijk op pasta!!!! Voor het brooddeeg kan je gebruiken wat je maar wilt natuurlijk. Ik weet niet eens meer wat ik vorige keer gebruikte. Je kan vast allerlei recepten online vinden voor basic vegan brood.

Basic brood recept: 1 1/4 cups water (warm), 2tbs. oil (canola/sunflower of zo), 2 1/2 tbsp. sugar (of andere sweetener), 1 tsp salt, 3 1/2 cups bread flour, 2 tsp. yeast.
Kneden/rijzen en zo natuurlijk. Ik deed dat vroeger altijd met de hand, maar heb nu een handige broodmachine.
Ik bak nooit in die machine, maar gebruik hem wel voor kneden en rijzen. Hoewel... vorige keer was mijn machine al in gebruik en deed ik het met de hand. Heel goed te doen!''

Die pesto rolls lijken trouwens heel erg op cinnamon buns. Toen ik ze gemaakt had, moest ik van de kinderen gelijk cinnamon buns maken. :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 02, 2013 22:12

Dank je! :D

Johannetje

Bericht door Johannetje » di jan 08, 2013 12:02

Heb van het weekend een "galette des rois" gebakken, dat is een Franse traditie om dit te eten op de Epifanie (6 januari). Het is een heerlijke taart gemaakt van bladerdeeg en gevuld met een soort spijs.
http://img843.imageshack.us/img843/7382/dsc1212cw.jpg
http://img854.imageshack.us/img854/6522/dsc1219iu.jpg

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » di jan 08, 2013 16:03

Niet vandaag, maar wel recent gemaakt: chocoladekoekjes met pindavulling van The Post Punk Kitchen (Peanut Butter Chocolate Pillows).

Foto van de koekjes die ik bakte:
http://i50.tinypic.com/35d5frc.jpg

Het is wel een werkje om ze te maken, maar het is leuk om te doen. Heel veel balletjes draaien. :)

Ik vind deze koekjes echt verschrikkelijk lekker en het was lollig om te zien hoe mijn schoonfamilie, die altijd erg knorrig is over alles dat met veganisme te maken heeft, zich laatst binnen een mum van tijd door tientallen koekjes heen wist te werken. :D

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jan 08, 2013 16:12

Wauw, zowel de taart als de koekjes vind ik er super lekker uitzien. Mooie foto's ook. Nu heb ik zin in zoetigheid! :grin:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Emiel

Bericht door Emiel » di jan 08, 2013 16:17

Ziet er heerlijk uit. Iets soortgelijks kwam ik pas ook tegen, maar nog niet gemaakt (mijn vriezer is te klein en te vol):

Peanut Butter Bonbons

Plaats reactie