Wat bak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Re: Wat bak jij vandaag?

Bericht door Marla »

xmarloesx schreef: Heb laatst een recept gevonden voor het maken van fondant maar t leek wel wat werk en kweet niet meer welke olie je nodig had. Koop je trouwens de fondant online? vind t namelijk lastig uitzoeken welke fondant vegan kleurstoffen bevatten. (ze vermelden t er nergens bij en op e-mails krijg je niet altijd een reactie)
Ik wil ook wel graag weten welke fondant het was, ik heb tot nu toe nog nergens een vegan versie gevonden.

Framboos

Bericht door Framboos »

Oei, ik ben de naam kwijt en heb het pakje niet hier (want is van vriendin). We hebben het gekocht bij een taartateliertje in Drenthe... Zal eens even kijken of ik het kan vinden.

Heb je nog nooit vegan fondant gevonden, of vegan roze fondant?

Framboos

Bericht door Framboos »

Weet iemand wat rootbeer in het Nederlands is? Of wat de equivalent is?

Marla

Bericht door Marla »

Nooit een vegan fondant!

Rootbeer, is dat niet iets van gemberbier? Alleen is het geen bier maar ontzettend zoete limonade!
Ehmm, bij de toko kun je wel van dat soort gruwelijke drankjes krijgen in ieder geval (sorry ik heb een trauma :lol: ).

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

ik heb volgens mij ergens bij mijn favorieten wel een link staan van een winkel uit drenthe ik zal ze even emailen.

rootbeer heet ook in nederland gewoon rootbeer, en ik ben het al bij de plus in hilversum tegen gekomen. dus denk dat de edah's enzo het ook wel hebben aangezien die er eerst zat en t ook had (op het blikje stond precies dezelfde naam). ik heb er ook een trauma aan over gehouden :) haha ik vind het net goedkope aftershave! :D (maar vrienden drinken het gewoon weg dus je moet er van houden denk ik...)

Anna

Bericht door Anna »

Framboos schreef:Kant-en-klare fondant. Wil het nog wel een keer zelf gaan maken trouwens...

En ja, het is bijna allemaal opgegaan. Van de taart was nog een flintertje over. Wat trouwens wel heel leuk was dat alles vegan was, omdat de jarige job vegetariër is en al haar gasten omni's. Niemand heeft geklaagd. :mrgreen:
ik heb een vegan recept voor fondant, als iemand interesse heeft...

jet
Moderator

Bericht door jet »

jazeker!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

ja ben wel benieuwd welke je hebt. Ik heb er ook wel wat maar 1 moet 12 uur staan, en de ander heeft een olie soort die ik niet verwacht ergens snel te kunnen vinden.

Anna

Bericht door Anna »

beetje laat, maar:

50g boter
2 el citroensap
2 el water
700g poedersuiker
kleurstof

verwarm boter, citroensap en water tot de boter gaat smelten. voeg dan 225g poedersuiker toe en verwarm en roer totdat de suiker gesmolten is. het moet wat donker kleuren.
haal de pan van het vuur en meng de rest van de poedersuiker erdoor. het moet een soort deeg worden. verdeel het mengsel en kneed verschillende kleurstoffen erdoorheen.

dit recept geeft heel veel fondant, ik maak meestal maar een kwart van de hoeveelheid.

ik weet eigenlijk niet eens of het wel hetzelfde is als fondant, maar je kunt er in ieder geval mooie bloemetjes etc. van maken. :wink:

Marla

Bericht door Marla »

De afgelopen dagen 30 cupcakes gebakken (gewoon vanille en dan de helft met roze glazuur en de andere helft met buttercream), 1 carrot cake (recept van VCtotW) en 1 chocolade/kersencake maar ik heb er zelf geen kruimel van gegeten :(

jet
Moderator

Bericht door jet »

ik heb net even heel snel tussen de boodschappen, het examens nakijken, het wassen en opruimen door even wat cupcakes gemaakt.

Alleen ze willen niet zo heel erg rijzen..... :(
mijn recept kwam van http://shmooedfood.blogspot.com/2006/01 ... cakes.html" target="_blank
en ik had ipv gewoon meel glutenvrij meel gebruikt....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

misschien daardoor, want gluten zorgen voor textuur

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

afgelopen woensdag een appel custart koek gemaakt en een aardbei rabarber taart gebakken. Beide waren erg lekker en ook erg snel op :) dus geen foo's.

morgen ga ik bownies maken, kwarktaart en mini appelgebakjes, voor mijn moeders 50ste verjaardagfeest :)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

xmarloesx schreef:succes met je examens!!
nog heel erg bedankt daarvoor! (: ik ben klaar dus nu is het afwachtennn *bibber*
jet schreef:ik heb net even heel snel tussen de boodschappen, het examens nakijken, het wassen en opruimen door even wat cupcakes gemaakt.

Alleen ze willen niet zo heel erg rijzen..... :(
mijn recept kwam van http://shmooedfood.blogspot.com/2006/01 ... cakes.html" target="_blank" target="_blank
en ik had ipv gewoon meel glutenvrij meel gebruikt....
Ja! ik heb die ook een keer gemaakt en ik weet nog dat ze bij mij ook niet rezen... maar ik geloof dat ik ook óf het recept iets had aangepast óf per ongeluk iets fout had gedaan, dus ik denk dat het daaraan lag. Aan reacties te lezen is het originele recept wel goed... ik wil ze in ieder geval nog wel eens proberen (: misschien dat ze na wat experimenteren met verschillende soorten/hoeveelheden ook goed glutenvrij te maken zijn? wel jammer dat ze nu niet lukten!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik ben nu een verjaardagstaart aan het maken voor een vriendin :) hij lukt niet helemaal zoals ik had gehoopt, maar hopelijk wordt-ie nog wel lekker...

en holy shit wat gaat er toch veel poedersuiker in die buttercream...

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Canadese appeltaart, vanille cupcakes en chocolade cupcakes. Een kaneel icing en een mokka topping.

Feestje!!!! 8)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik heb een 'dilemma', and I need help!

Ik zou een taart maken voor de verjaardag van mijn broer. Toen ik vorige week bij mijn ouders was zag ik een pak gateau au chocolat staan dat op moest, dus meegenomen om als basis te gebruiken. Net gemaakt (eieren vervangen door yofu) en... nu is 'ie net te dun om door te snijden en te sandwichen met een een mousse of buttercream. Denk ik. Maar om er nou een hele laag bij te maken... (zo veel mensen gaan 'm niet opeten namelijk). Bovendien is het volgens mij erg lekkere chococake, dus vind het ook een beetje zonde om er een andere chococake bovenop te doen. Maar zo is ie wel heel kaal, tenzij ik het helemaal versier met een mousse en aardbeien ofzo. Of ik maak nog een kleiner cakeje die er dan bovenop komt, maar dan in een andere smaak. Of...?

Framboos

Bericht door Framboos »

Bonnie schreef:Ik ben nu een verjaardagstaart aan het maken voor een vriendin :) hij lukt niet helemaal zoals ik had gehoopt, maar hopelijk wordt-ie nog wel lekker...

en holy shit wat gaat er toch veel poedersuiker in die buttercream...
Erg is dat he? Voor die cupcakes waarvan een foto in de foodblog staat had vriendin zeven bussen poedersuiker gekocht. OMG.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Framboos schreef:Ik heb een 'dilemma', and I need help!

Ik zou een taart maken voor de verjaardag van mijn broer. Toen ik vorige week bij mijn ouders was zag ik een pak gateau au chocolat staan dat op moest, dus meegenomen om als basis te gebruiken. Net gemaakt (eieren vervangen door yofu) en... nu is 'ie net te dun om door te snijden en te sandwichen met een een mousse of buttercream. Denk ik. Maar om er nou een hele laag bij te maken... (zo veel mensen gaan 'm niet opeten namelijk). Bovendien is het volgens mij erg lekkere chococake, dus vind het ook een beetje zonde om er een andere chococake bovenop te doen. Maar zo is ie wel heel kaal, tenzij ik het helemaal versier met een mousse en aardbeien ofzo. Of ik maak nog een kleiner cakeje die er dan bovenop komt, maar dan in een andere smaak. Of...?
Ik had vandaag ook dat m'n cakes erg plat werden! maar ik had gewoon erg weinig beslag. ik had dus ook wel twee lagen op elkaar...

Maar als die cake op zichzelf inderdaad gewoon lekker is, lijkt het me ook wel leuk om die inderdaad alleen te versieren en zo op te dienen... is wel wat simpeler, maar juist lekker misschien? Ook minder vullend, ik kreeg vandaag het commentaar dat de taart wel erg machtig was - misschien door die twee bussen poedersuiker en cup margarine in de buttercream frosting :mrgreen:

Ik zag trouwens vandaag bij de natuurwinkel allemaal mixen voor appeltaart en muffins met op de achterkant een bereidingswijze voor een niet-veganistische maar ook voor een wel-veganistische variant! Misschien dat die al heel lang bestaan hoor, maar het was me nog nooit opgevallen. Van Ekoland, volgens mij.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

over een chococake vind ik altijd een laag choco cream achtig iets wel erg lekker, eentje die niet hard word maar lekker zacht blijft en dan met wat aarbeien versieren :)

maar wat is dun? ik denk dan aan brownie achtige cake van 2 cm hoog? :) want je zou toch heel dunnetjes t er tussen kunnen smeren of valt de cake dan uit elkaar als je m door midden wilt snijden?

Plaats reactie