Wat bak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Wat bak jij vandaag?

Bericht door Assie »

Lekker, ik heb eergisteren pruimencake gebakken. Was echt heerlijk.
We hebben 2 pruimenbomen in de tuin, rode mirabelles en reine claude, maar de jampotjes zijn na 50 potjes op :mrgreen:

Ik bak vandaag 4 broden van de pizzasteen en misschien nog een toetje (cake/taart oid)
miepmans

Bericht door miepmans »

Assie schreef:Lekker, ik heb eergisteren pruimencake gebakken. Was echt heerlijk.
We hebben 2 pruimenbomen in de tuin, rode mirabelles en reine claude, maar de jampotjes zijn na 50 potjes op :mrgreen:

Ik bak vandaag 4 broden van de pizzasteen en misschien nog een toetje (cake/taart oid)
mirabelles zijn echt heerlijk! Ik woon nu anti kraak maar als ik een vast huis heb wil ik ook graag en pruimenboom in de tuin (en een mega moestuin en een appelboom en een kersenboom en en en en :p)

De taart staat nu in de oven! Nog 35 minuten wachten :) Het is echt heerlijk om in het weekend te bakken! Van de week had ik pompoencake over die ik heb ingevroren in deel porties dus nu heb ik lekker nog steeds pompoencake ^^
Brchj

Bericht door Brchj »

Mijn buren hebben ook een (geen idee wat voor pruimen), lekker hoor!

Ik heb laatst een taart gemaakt waarvan ik alleen bodem hoefde te bakken. Bodem was alleen noten met een beetje olie ofzo, om te laten plakken in ieder geval. Vulling was kokosslagroom met maple syrup, in de vriezer doen en dan vers fruit erover heen.

I love kokos! Lekker exotisch, vooral in de zomer :)
Lieve Nugget! <3
Clover
miepmans

Bericht door miepmans »

Assie schreef:Lekker, ik heb eergisteren pruimencake gebakken. Was echt heerlijk.

Denk je trouwens dat als ik het beslag in een plattere vorm (brownievorm) bak, dat dan het halvere van de baktijd voldoende is? Of zijn er nog meer aanpassingen.
Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

miepmans schreef:

Denk je trouwens dat als ik het beslag in een plattere vorm (brownievorm) bak, dat dan het halvere van de baktijd voldoende is? Of zijn er nog meer aanpassingen.
Nee, ik bak ze ook in een lage (=platte) vorm. Let op de bruining en begin op tijd te testen met een prikker oid om te kijken of het deeg al gaar is.
miepmans

Bericht door miepmans »

Assie schreef:
miepmans schreef:

Nee, ik bak ze ook in een lage (=platte) vorm. Let op de bruining en begin op tijd te testen met een prikker oid om te kijken of het deeg al gaar is.
Super! Daar ga ik me dan nog mee vermaken :)
Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

En, is het wat geworden?

Ik denk dat ik vandaag een tomatenquiche dan wel foccacia met tomaten ga bakken voor de lunch, even kijken hoeveel tijd ik heb.
Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Die tomatentaart/foccacia is het niet geworden (geen tijd).

Later op de dag heb ik toch wel gebakken, een pompoen/knolselderijgratin en een

ontbijtcake
http://i1206.photobucket.com/albums/bb4 ... AG1612.jpg

Heel lekker, maar iets te droog.
Gemaakt met o.a. kokosolie, amandelmeel, bloem, rozijnen, 4 granenvlokken, koekkruiden
Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

http://blog.fatfreevegan.com/2010/07/ch ... -cake.html

Het beslag is lekker, warm ziet hij er veelbelovend uit. Nu nog wachten tot hij is afgekoeld, lastig :grin:
Ananas

Bericht door Ananas »

Ik ga straks Martine's low carb pizza bakken :mrgreen:

http://vegetus.nl/koolhydraatarme-pizza/
Ananas

Bericht door Ananas »

Ohh die pizza was echt lekker! En zo vullend. Ik had niet verwacht het (ooit) bij een halve te houden.

M'n korst is alleen niet zo fotogeniek.

https://pbs.twimg.com/media/BvBMLL1CIAI6LRp.jpg
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Oh ja, nu zie ik wat je bedoelt met korrelige korst. Volgende keer wat meer vocht gebruiken misschien?

Leuk dat je het recept hebt gemaakt! (y)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Brchj

Bericht door Brchj »

Hoe heb je die korst gemaakt?

Hebben jullie al ooit pizza bodem van bloemkool of broccoli gemaakt? Dat is nu helemaal zo'n 'hype'..
Ik heb het 2x geprobeerd maar vond het niet echt een succes..

Om de een of andere reden krijg ik mijn pizza sowieso nooit echt lekker. Courgette en champignons worden nooit gaar.., beetje mijn liefde voor pizza verloren denk ik
Lieve Nugget! <3
Clover
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Hier is het recept voor de pizza: http://vegetus.nl/koolhydraatarme-pizza/

Zo'n bloemkool pizza heb ik nog nooit geprobeerd, ik eet bloemkool liever heel. ;) Ik wil nog wel eens bloemkool couscous maken.

Als je toppings niet goed gaar worden, is je oven dan wel heet genoeg/met genoeg bovenwarmte? De groente lekker dun snijden en niet te veel op elkaar stapelen helpt natuurlijk ook.
jet
Moderator

Bericht door jet »

Bosbessenkwarktaart:
-doosje bosbessen
-anderhalve doos mild&creamy naturel
-maria-koekjes
-handje dadels
-stukje margarine
-zakje(s) agar-agar
-vruchtensap
-zakje vanillesuiker + naar smaak zoetmiddel (suiker/agavesiroop etc)
Een deel van de bosbessen in blender met een klein beetje vruchtensap en de vanillesuiker.
Daarna met de agar-agar op het vuur tot het begint te koken, zacht zetten en voorzichtig een beetje laten doorpruttelen.
Ondertussen de marietjes met het handje dadels (zonder pit) en een klein beetje plantaardige margarine in de blender en daarna in de taartvorm duwen tot bodem.
De mild&creamy door het bosbessenmengsel met de rest van de bosbessen, en rustig uitgieten over de bodem.
Laten stijven in de koelkast.

De bosbessen zijn vrij zuur, dus kan zijn dat je misschien wat meer suiker erdoor wilt doen. Verder wordt de buitenkant van je taart donkerblauw als je een metalen springvorm gebruikt (oplossen door bakpapier of andere vorm)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
jet
Moderator

Bericht door jet »

Ouderwetse appeltaart:
-300g bloem
-200g margarine
-100g suiker
-1,4 kg appels (ofzoiets)
-rozijnen (evt vruchtensap)
-custardpoeder
-kaneel
-vanillesuiker
Meng gezeefde bloem met suiker, en snijdt de margarine er in kleine stukjes door. Kneed het tot een handzaam deeg en laat het even rusten.
Laat de rozijnen wellen in heet water of een klein beetje vruchtensap. Schil appels en snijd ze in stukjes.
Doe de rozijnen, de appels, een paar scheppen custardpoeder, de kaneel en de vanillesuiker in een kom, en roer het om.
Rol deeg uit over de bodem van een springvorm 28 (evt een klein stukje overhouden om vlechtwerk bovenop te maken), en vul met het appelmengsel.
Uurtje bakken op 180 graden.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Klinkt lekker Jet!
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Worteltjescake! Met experimentele sojafrosting. Vanavond de eerste vergadering van de lokale Partij voor de Dieren werkgroep, dus het moet wel lekker zijn. :)
Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Bruine broodjes met vijgen, cranberry's, hazelnoten en pompoenpitten.
En als ik tijd heb nog een appelcake/taart met appels uit de tuin.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Klinkt goed Assie!

Ik ben aan het proberen om veganistisch vriendschapsbrood te maken. Dat is zo'n deeg wat Herman heet en 10 dagen gevoerd moet worden voor je er een cake mee kan bakken de het overgebleven deeg aan vrienden kan doorgeven. Het begin was moeizaam, de zuurdesem had er geen zin in, maar nu is het toch een redelijk mooi deegje en ik heb mijn eerste cake in de oven staan.

Hopelijk kan ik binnenkort wat vegans hier in de buurt vinden die een bakje deeg willen overnemen om te voeren en door te geven.
Plaats reactie