Wat bak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Wat bak jij vandaag?

Bericht door Assie »

Dank je, die ga ik eens proberen :P

Mijn aardappelbroodjes waren te lekker, ook al had ik de aardappels niet geschild. Dus die zijn op.

Ik heb gister volkoren focaccia met tomaat gebakken en vandaag misschien een hatseflats baklava (eigenlijk geen tijd).

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp »

Vandaag Chocolate chip cookies
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-46S4PUYP.jpg
Groetjes Suzanne

Mystique

Bericht door Mystique »

Oh Stipp, wat ziet dat er lekker uit! Recept graag!

Hoe kan het toch dat die chocolade dingetjes heel blijven en niet gaan smelten? :|

Stipp

Bericht door Stipp »

Chocolate chip cookies
Kookboek Vegan Cookies Invade Your Cookie Jar
Oven 180 graden

½ cup bruine basterdsuiker
¼ cup witte suiker
2/3 cup zonnebloemolie (canola in recept)
¼ cup sojamelk
1 el maizena (tapioca in recept)
2 tl vanille extract
1 ½ cup bloem
½ tl baking soda
½ tl zout
¾ cup chocolate chips

Doe de suikers, olie, melk en maizena in een kom. Mix deze 2 minuten stevig tot een zacht karamel achtig mengsel, dit is een belangrijk onderdeel van het recept.
Voeg de vanille toe.

Voeg 1 cup bloem, baking soda en zout toe en meng door tot goed opgenomen.
Meng de rest van de bloem erdoor.

Voeg de chocolate chips toe en meng dit rustig door elkaar.

Draai balletjes van het deeg, afhankelijk van hoe groot je de koekjes uiteindelijk wilt hebben, ik heb ongeveer de grootte van een walnoot aangehouden.

Leg ze op bakpapier en bak ongeveer 8 a 10 minuten in een voorverwarmde oven tot de randjes iets goudbruin zijn. Eerst 5 minuten af laten koelen op de bakplaat en vervolgens verder op een rek en dan smullen maar!
Groetjes Suzanne

Framboos

Bericht door Framboos »

Mystique schreef:Hoe kan het toch dat die chocolade dingetjes heel blijven en niet gaan smelten? :|
Ze smelten wel maar daarna worden ze ook weer hard. :)

Stipp

Bericht door Stipp »

Ragoutbroodje gevuld met champignonragout.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-XORINZQE.jpg
Groetjes Suzanne

Mystique

Bericht door Mystique »

Jezus Stipp, hou eens op joh!!! Ik word gek van al die heerlijke dingen!

Ook daar MOET ik een recept van zien.

Ziet er echt prachtig uit! :grin:

Stipp

Bericht door Stipp »

:thanks:
Hierbij het recept

Ragoutbroodjes
Voor 10 stuks
Oven 220 graden

10 bladerdeeg vellen (ontdooien volgens verpakking)
1 kleine ui
1 teentje knoflook
250 gr kastanjechampignons
2 el olie
2 el bloem
Kookroom naar keuze bijv. soja
1 bouillonblokje
Peper
Sesamzaadjes optioneel

Ui, knoflook en champignons fijn snijden en 5 minuten aanfruiten in de 2 el olie. Bloem toevoegen en even meebakken. Room, bouillonblokje en eventueel wat water toevoegen om (uiteindelijk) een vrij dikke ragout te krijgen. Ongeveer 5 minuten zacht koken. Op smaak brengen met peper. Haal de pan van het vuur en laat de ragout afkoelen.

Op ieder vel bladerdeeg een schep ragout scheppen en goed dichtvouwen in de gewenste vorm. Op bakpapier leggen.
Als ze allemaal klaar zijn bestrijken met water en bestrooien met sesamzaadjes.

Ongeveer 22 minuten bakken in de voorverwarmde oven. Let goed op dat ook de bodem goed gaar is.
Groetjes Suzanne

Brchj

Bericht door Brchj »

Ooohhh, ziet er goed uit!!! Ik moet ook echt eens bladerdeeg kopen. Was laatst bij de Turk maar die was toch niet vegan..

Ik heb gisteren walnoot-bananen brood gemaakt (glutenvrij obv havermout) en fruitcake (ook glutenvrij en op basis van havermout), en pannekoeken op basis van boekweit, cashewnoten, rijstmelk, lijnzaad egg-replacer en dadels. Het beslag is al super lekker maar dit is nou de 2e keer dat ik het recept gebruik en het mislukt telkens. Pannekoeken worden niet goed gaar, je kan ze niet draaien, wordt een prutje, één grote ellende. Maar zag onderaan het recept (op de site) al veel gemengde reacties. Op zoek dus naar een nieuw (boekweit) pannekoeken recept dus! (y)

Waar ik ook erg fan van ben zijn havermout koekjes, al heb ik vaak dat ze niet goed krokant de oven uit komen en een beetje taai blijven, jammer :(
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Misschien een beetje rijstbloem toevoegen aan je pannenkoekjes? Combi van boekweit- en rijstmeel vind ik vaak heel goed werken als vervanger voor meel met gluten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brchj

Bericht door Brchj »

Rijstmeel dat je bij de toko kunt halen? Zoiets als tapioca meel enzo? Dat heb ik denk ik nog wel in huis.. goed idee! Ik wist al nooit zo goed hoe ik die rijst melen moest gebruiken. Thanks!
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja precies, rijstmeel van de toko. Wel even opletten dat je gewoon rijstmeel hebt, en niet de kleverige 'glutenous' variant (soms ook ketan genoemd). Die laatste bevat (ondanks de naam) geen gluten, maar geeft wel een kleverig resultaat wat niet altijd handig of lekker is.

Ik maak graag deze muffins met boekweit- en rijstmeel: http://vegetus.nl/sesam-wortelmuffins-glutenvrij/

Edit: nog even een linkje naar mijn favoriete overzicht van verschillende soorten glutenvrij meel: http://xgfx.org/the-big-cupboard/xgfx-pantry/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

indra

Bericht door indra »

vegan appelcake, maar ik vrees dat ie niet in de smaak zal vallen bij de visite; - echt niet zoet genoeg. ik geef er maar een flinke dot sojaslagroom naast, en evt wat jam (die geen suiker bevat maar wel superzoet is..) en dan nog een amandeltaart morgen - de hazelnootchoco taart van fieke, maar dan met amandelmelk. hopelijk die beter..

Stipp

Bericht door Stipp »

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-S4WCSSSD.jpg

Koekjes met chocolade, banaan, havermout en hazelnoten. Een beetje robuuster dan de bedoeling was :mrgreen:
De vorige chocolate chips bevielen beter.
Groetjes Suzanne

Sunflower
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sunflower »

Wat een ontzettend lekker uitziende dingen maken jullie allemaal!

Ik heb vanmorgen deze http://ohsheglows.com/2012/01/31/endurance-crackers/ crackers gebakken.
Alleen dan met knoflookpoeder en edelgist. Errug lekker, vooral met hummus :)

Johannetje

Bericht door Johannetje »

Ik had nog een halve pompoen over dus vanmiddag heb ik pompoen muffins gebakken (van the ppk). Ik vind ze altijd heerlijk in de winter (met koekkruiden hmm).

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik moet hier (in Frankrijk) helemaal wennen, ik heb boekweitmeel voor volkorenmeel aangezien (dus niet rijzend zwaar brood) en bijna bakpoeder voor snelwerkende gist. Maar ik heb intussen al een paar keer gebakken: een chococake uit de losse pols en een bananencake, beiden lekker :P

Ananas

Bericht door Ananas »

Wow, jij verhuist gewoon even zo wop naar Frankrijk en ziet dan ook nog kans om daar gelijk al te gaan kokkerellen! Respect!!

Brchj

Bericht door Brchj »

Ik heb zondag kleine appelflapjes gebakken, met rozijnen en stukjes dadel en kaneel erin. Prima te doen suikervrij, en saucijzenbroodjes, met vega gehakt, ui, knoflook, sojasaus en flink wat kruiden. Maar het bladerdeeg ging open in de oven, had het vast niet goed aangedrukt, dus dat was jammer. Vond sowieso de verhouding vulling met bladerdeeg niet kloppen, bladerdeed zwelt echt enorm op haha.
En een sesambrood, maar die is nu alweer op. Binnekort weer nieuwe dingen proberen.
Lieve Nugget! <3
Clover

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ananas schreef:Wow, jij verhuist gewoon even zo wop naar Frankrijk en ziet dan ook nog kans om daar gelijk al te gaan kokkerellen! Respect!!
:P Ik kan niet zonder goed, lekker eten (word ik futloos en onrustig van haha) en mijn vriend was jarig, dus reden om te bakken.

In een te kleine kom, met onbekende oven (het bovenste deel van de choco cake was te bruin en heb ik eraf gesneden, daarom nog een topping gemaakt met cacao, poedersuiker en margarine geloof ik) en handmixer, heeft ook weer zijn charme :lol:

Ik heb eergisteren een echt lekker brood gebakken met meergranenmeel uit de supermarkt.
Vanaf vrijdag heb ik mijn eigen spulletjes weer en ga ik ieder weekend bakken heb ik me voorgenomen.
Dat is dan niet op zaterdag/zondag, maar door de week. In het weekend zijn er gasten dus geen tijd.

Plaats reactie