Wat bak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Wat bak jij vandaag?

Bericht door Ananas »

Bowlertje schreef:Toen ik een uur voor het einde van de open dag kwam kijken, waren er nog maar 2 cupcakes over! Ik was er niet bij, maar er is me verteld dat veel mensen verbaasd waren dat er geen eieren en roomboter in zaten. :D Missie volbracht!
Way to go! :D

Bowlertje

Bericht door Bowlertje »

De mensen hebben er ruim 96 euro voor over gehad (als vrijwillige bijdrage!)! En er zijn wat collega vrijwilligers die het recept willen hebben, omdat ze ze zo lekker luchtig vonden. :D

Ananas

Bericht door Ananas »

Baktivist :)

jet
Moderator

Bericht door jet »

er is me verteld dat veel mensen verbaasd waren dat er geen eieren en roomboter in zaten.
Die reactie krijg je waarschijnlijk heel vaak. Mensen gaan er namelijk vanuit dat eieren of roomboter 'moet' om het lekker te maken..... En als het dus lekker is zonder dat, dan is de reactie, goh, kàn dat dan???!!!
Afijn, ontzettend gaaf dat men zo enthousiast was!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Rogge-volkorenbrood met zaadjes.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

http://i1206.photobucket.com/albums/bb4 ... AG0493.jpg

Mueslibroodjes, meergranen/roggebroodjes met pitten en meergranen/roggebrood met zaden.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Ah die panini ziet er uit om te smullen!! Wilmbersburger kaas is inderdaad ideaal.

Ik heb eigenlijk altijd wel standaard fruit op voorraad (appel, bananen) en verder altijd tomaten, uien, zoete aardappel en vegan kaas.
Verder veel ingrediënten gedroogd zoals couscous, zilvervliesrijst, pasta's en linzen.

Niet echt dingen om te bakken, maar meer om snel een avond eten in elkaar te flanzen :D
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Okee, het is niet echt bakken, maar ik vind het wel erg lekker. Ik hou niet erg van noten, als ik die zo op moet eten vind ik dat echt niks.
Maar aangezien ze wel gezond zijn, moet ik wat anders. Op de site van mijn neef www.jelmerdeboer.nl staat een recept voor chocoladesalami.
Ik heb al meerdere keren de platte versie gemaakt.
Net ook weer: met cranberry mix, pompoenpitten, zonnebloempitten, rozijnen en gepofte quinoa.
http://i89.photobucket.com/albums/k223/ ... bc1236.jpg

En dan op een snijplank uitspreiden en de koelkast in:
http://i89.photobucket.com/albums/k223/ ... 639079.jpg

Het is eigenlijk de vega versie van de chocoladereep met hazelnoten, maar dan uitgebreider.
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Mystique

Bericht door Mystique »

ARTHUR schreef: Ik vind pijnboompitten altijd erg lekker, heb altijd een wekpot vol op voorraad..
Ik ben ook erg gek op pijnboompitten. Waar koop jij ze? Ik vind ze altijd zo duur!

Wat ik altijd in huis MOET hebben zijn toch wel de gewone dingen als uien, knoflook, sojasaus, gember in de vriezer en ik heb 6 mandjes vol met gedroogde kruiden. In de tuin staat een basilicumplantje en peterselieplantje, maar die hebben er, volgens mij, niet zoveel zin in. Zonde... :(

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Maar de Makro moet je een pasje voor hebben toch?
Als gewone sterveling kan je daar toch niet shoppen?

Heb hier ook kruidjes buiten staan en ze doen het erg goed al zeg ik het zelf.
http://i89.photobucket.com/albums/k223/ ... ca9d85.jpg
Ik heb bedacht dat ik ze maar door de smoothie heen kieper. Extra groen.
Elpida Shelter of Hope

Mystique

Bericht door Mystique »

Wow! Zien er goed uit, Iejoor! Wat is jouw geheim? Ik zal die van mij maar niet fotograferen, want ik wil mensen niet aan het huilen maken. :mrgreen:

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Ik had ze dus eerst alle vier in 1 bak staan, maar Jojo zei me al dat dat niet zou passen.
Ze staan hier op het zuiden (vandaag was de selderij wel een beetje suf, maar na een heleboel water trok het weer bij) en ik geef ze heel veel water. Elke dag.
Dat is het...
Ik heb geen plantjes van de supermarkt maar van het tuincentrum, wellicht heeft dat er ook mee te maken.
Elpida Shelter of Hope

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Ziet er goed uit die kruiden!

Ik heb kruiden binnen geprobeerd te kweken voor een groot raam in een kamer waar de katten ze niet vol met haren kunnen stoppen. Maar helaas, het was geen succes. Ook redelijk snel bladluis, en dat binnenshuis, dat is toch vreemd?
Nu koop ik elke week een pluk verse kruiden bij een tuinkruiden kweker. Goedkoper maar ook veel betere kwaliteit dan bij de supermarkt.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

ARTHUR schreef: Ik overweeg nu een Vitamix… Denk ik? Zou dan meer een drie-dagen-ding (ben vrijdag/zaterdag/zondag altijd vrij) worden, tijdens werkdagen heb en neem ik er de tijd niet voor.
Doen :grin: Ik heb nu iets meer dan een jaar een Vitamix, en ik word er heel blij van. Smoothies doe ik bijna nooit, maar wel vaak instant suikervrij sorbetijs van bevroren fruit en super gladde room en roomkaas van gepureerde noten. Hij is ook heel handig om noten en zaden mee fijn te malen tot poeder en om zelf notenpasta te maken. Vitamix is veel sneller en geeft een gladder resultaat dan bijna iedere andere blender. Hij is wel duur natuurlijk...
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja zoiets heb ik ook, maar de mijne heet TNC 5200. Let wel op, als je hem in de VS bestelt, zit er een Amerikaanse stekker aan voor een ander voltage dan we in NL hebben. Wij hebben de onze dus lekker bij deze Nederlandse webwinkel gekocht. Dan krijg je de Europese versie en heb je ook geen gezeur met invoerrechten of problemen als je garantie-service nodig hebt.

Ik heb de editie met stalen buitenkant en extra mengkom voor droge substanties. Die laatste is niet per se nodig, maar wel handig om kleinere hoeveelheden noten in fijn te malen. Bovendien raakt de mengkom een beetje bekrast als je vaak harde dingen maalt, dus als je daar een aparte kom voor hebt, blijft je grote vloeistof mengkom langer netjes.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

ARTHUR schreef:Gedaan! Hm, die is wel duurder, zeg. Terwijl de Prep 3 een professionele is en de 5200 voor consumenten (Prep 3 is - als ik documentatie mag geloven - voor veelvuldig gebruik achter elkaar geschikter met 3hp in plaats van 2hp, en is iets stabieler). Voor de PREP 3 betaal ik bij Amazon.com omgerekend €446 terwijl de 5200 bij Marmelot €729 kost. En dan moet enkel de stekker een Europees koppelstuk hebben. Nu, voor dat prijsverschil laat ik de gehele stekker vervangen en kunnen die invoerrechten er ook nog wel bij. :wink:

De 5200 is wel een monster, hoor. Dus ik heb natuurlijk geen Vita-prep nodig. Al zal ik de eerste dagen de gehele dag bezig zijn! :mrgreen:
Is die PREP 3 op Amazon inclusief dry jar? Want anders is hij vergelijkbaar met de 5200 met één mengkom, die €627 kost. Die PREPs zijn zo te zien momenteel behoorlijk afgeprijsd, misschien omdat ze uit het assortiment gaan ofzo? Is wel te overwegen, maar meer dan 100 à 200 euro bespaar je er niet mee, en dan moet je hem dus nog zelf verbouwen als hij aankomt, en als er wat mis mee is moet je hem voor de garantie terugsturen naar de VS. Daarom heb ik dus voor een Nederlandse leverancier gekozen. Misschien iets duurder, maar wel zo handig. Voor thuisgebruik zou je echt wel genoeg moeten hebben aan de 5200, ook als je hem veel gebruikt.
Nog meer redenen waarom ik nu (NÚ) een Vitamix nodig heb? Kan ik mijn man overtuigen. ;)
Tja, ik heb mijn man overgehaald met beloftes voor heel veel gezonde ijsjes, notenkaasjes en andere lekkernijen. Als jouw man daar niet gevoelig voor is, kun je altijd nog smeken :grin:

Op de (heel) lange termijn kan een Vitamix zichzelf wel terugverdienen, omdat je allerlei dure dingen makkelijk zelf maakt met goedkope(re) basis-ingrediënten.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Mijn vitamix recepten staan hier: http://vegetus.nl/tag/vitamix/
(het zijn er maar een paar, want ik wil de kooplust van mijn lezers niet te veel op de proef stellen, maar het geeft toch een idee)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

ARTHUR schreef:
Martine schreef:Mijn vitamix recepten staan hier: http://vegetus.nl/tag/vitamix/
(het zijn er maar een paar, want ik wil de kooplust van mijn lezers niet te veel op de proef stellen, maar het geeft toch een idee)
Fijn, dank!

Dat laatste is, hoop ik, een grap? Als ik het goed begrijp is het juist schandalig dat mensen zonder Vitamix door het leven gaan!
Mja, alles is relatief natuurlijk. Voor veel mensen is de prijs van een Vitamix een rib uit hun lijf. Als je moet kiezen tussen vakantie/nieuw bankstel/vitamix, of zelfs geen van die dingen kunt betalen en nauwelijks genoeg geld hebt voor fatsoenlijk eten en de huur, dan is een Vitamix overduidelijk geen onmisbaar apparaat. Voor mij was de Vitamix ook één van mijn duurste uitgave in de afgelopen jaren, maar ik wilde er erg graag een hebben. Ik wil graag dat de recepten op mijn blog door zo veel mogelijk mensen gemaakt kunnen worden, zeker ook diegenen met een klein budget, dus daarom post ik weinig recepten waar je speciale apparaten voor nodig hebt.

Uit jouw eerdere posts op dit forum leid ik af dat jij zacht gezegd geen geldproblemen hebt. Het is voor jou geen impulsaankoop, maar je zult waarschijnlijk niet echt andere belangrijke dingen moeten laten liggen omdat je een Vitamix hebt gekocht. Je houdt van lekker koken en speciale dingen maken. In zo'n geval zeg ik, doe jezelf een plezier, en koop dat ding ;)

Sorry voor alle :offtopic: trouwens :oops:

On topic: dit weekend heb ik een wacky cake gebakken. Dit is een recept uit de Amerikaanse depressie, toen ze weinig eieren en melk hadden. De cake wordt dus gemaakt met alleen bloem, cacao, water, olie, vanille, azijn en baksoda. Geen ei-vervanger dus, afgezien van de azijn/baksoda om het geheel te laten reizen. Toch wordt het een hele lekkere smeuïge cake. Recept: http://www.foodnetwork.com/recipes/wack ... index.html (ik heb wat meer cacao erdoor gedaan)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

ARTHUR schreef:
Ja, Makro vereist een pas. Daarvoor moet je een eigen bedrijf hebben met een X-aantal medewerkers (vroeger was zelfs een kantine vereist). Ken je misschien iemand met een pas? Je krijgt er altijd twee: één voor de rekeninghouder en één voor je PA. :grin:
Dat is niet zo meer hoor. Mijn vriend is zzp-er, heeft een Makro-pas voor zichzelf en een voor mij, ik ben geen medewerker.

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik bak vandaag weer eens een taart. Het wordt een choco mokka hazelnoot taart. De basis is chocoladecake met hazelnootmelk erdoor, en dan buttercream met margarine en koffie en daarop hazelnootstrooisel. Jum :)

Plaats reactie