Wat bak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
lena

Re: Wat bak jij vandaag?

Bericht door lena »

Ik heb ze een keer bij de Toko gekocht, daar stond het e-nummer op, dus dan kun je gewoon kijken of E120 er niet bij staat. Laatst heb ik ze bij de leukste taarten shop gekocht, van Wilton. De kwaliteit daarvan vond ik stukken mooier dan die van de kleurstof die bij de Toko vandaan komt.

Annika
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Annika »

Ik ga straks tiramisu cupcakes bakken voor morgen

Framboos

Bericht door Framboos »

lena schreef:Ik heb ze een keer bij de Toko gekocht, daar stond het e-nummer op, dus dan kun je gewoon kijken of E120 er niet bij staat. Laatst heb ik ze bij de leukste taarten shop gekocht, van Wilton. De kwaliteit daarvan vond ik stukken mooier dan die van de kleurstof die bij de Toko vandaan komt.
Ja, ik heb ook een keer van dat spul van de toko gehaald en daar ging mijn buttercream compleet van schiften. Nou was het voor Halloween en kwam het goed uit, maar...

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Gevuld speculaas :D

http://94.100.114.27/421450001-42150000 ... _WZML.jpeg

De 2 stukjes met amandelen zijn voor m'n zusje, zonder spijs :)

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Annika schreef:Gevuld speculaas
De 2 stukjes met amandelen zijn voor m'n zusje, zonder spijs :)
Recept graag!! De zonder-spijs versie, want ik hou ook niet van die spijs. :)

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Heb gewoon het recept van gevuld speculaas zonder spijs gedaan :)
Recept is gestolen van iemand van het forum hier, maar ben vergeten wie dat ook alweer was :oops:

Gevuld speculaas

300 gr zelfrijzend bakmeel
180 gr bruine suiker
2,5 el koekkruiden
180 gr koude margarine
beetje zout
250 gram amandelspijs (geprakt met sojamelk tot smeuig, maar sojayoghurt lijkt met ook wel een goede...)

Eerste drie door elkaar mixen, margarine er door heen snijden, zout erdoor, kneden. In twee delen verdelen, een deel uitrollen, laag amandelspijs, andere deel deeg uitrollen en eropleggen. Randen aandrukken, 40 minuten in de oven op 170 graden.

Voor die zonder Spijs heb ik gewoon een plat koekje van alle ingrediënten gemaakt en dan wat amandelen ter versiering erop gedrukt.

Framboos

Bericht door Framboos »

Annika schreef:Heb gewoon het recept van gevuld speculaas zonder spijs gedaan :)
Recept is gestolen van iemand van het forum hier, maar ben vergeten wie dat ook alweer was :oops:
Van mij. Tenminste, het recept komt me wel heeeeel erg bekend voor. :)

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Framboos schreef:
Annika schreef:Heb gewoon het recept van gevuld speculaas zonder spijs gedaan :)
Van mij. Tenminste, het recept komt me wel heeeeel erg bekend voor. :)

Nogmaals bedankt ervoor :D
Het was echt Goddelijk :heart:

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

voor Chris zijn verjaardag had ik maar heel snel een taart in elkaar gezet. Hij besloot op het laatste moment toch nog een feestje te geven dus heb een chocolade munt taart gemaakt aangezien dat zijn favoriet is :)
(ik heb hier niets anders dan een garde en een oven schaal dus het was echt behelpen :) haha)

http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... -taart.jpg

oow en had met sinterklaas nog speculaas gemaakt om een beetje het sinterklaas gevoel te hebben ;)

http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... culaas.jpg

indra

Bericht door indra »

Hallo,

ik ga binnenkort een vegan appel/vijgentaart maken naar Duits recept (ik laat honing eruit en is dan vegan). Nu worden de gedroogde vijgen gekookt in kersensap,waarna agar agar oplossing toegevoegd wordt.
bodem = volkorenmeel met zout, boter en water (zonder honing) en daarop appelschijfjes met kaneel, vanillesuiker en citroensap.

Mijn vraag: zou ik de kersensap kunnen vervangen door appel/kersen of alleen appelsap, of sinaasappelsap (dat heb ik ook weleens gelezen, vijgen gekookt in sinaasappel)

graag tips!

verder ga ik Toscaans kastanjegebak maken (althans poging tot, er stond een tijdje trug een vegan recept in de Volkskrant!)

Framboos

Bericht door Framboos »

Ja hoor, ik zou niet weten waarom niet. Cranberrysap is misschien ook wel lekker, hoewel kersensap misschien iets dikker en zoeter is.

jet
Moderator

Bericht door jet »

ben benieuwd naar je ervaringen met dat kastanjegebak....
Als je het hebt geprobeerd, kun je dan het recept hier plaatsen?
alvast dank
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

indra

Bericht door indra »

Framboos schreef:Ja hoor, ik zou niet weten waarom niet. Cranberrysap is misschien ook wel lekker, hoewel kersensap misschien iets dikker en zoeter is.
ik ga t proberen met appelkersensap denk ik...dat is makkelijker verkrijgbaa r(iig bio). diksap was volgens een ander ook een idee, maar dan vind ik de hoeveelheid lastig in te schatten. kzal de resultaten laten weten..ben best 'bang' dat het kastanjegebak te zwaar wordt, maar we zien wel.

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

Ik ben sinds kort eindelijk de gelukkige eigenaar van VCTOTW :D En dat werd tijd, ik vind het echt een geweldig boek!

De golden vanilla cupcakes zijn altijd goed, en ik heb vandaag de Mexican Hot Chocolate cupcakes gemaakt voor m'n vriendje. Met Rich chocolate Ganache topping en poedersuiker-glazuur versiering :)

pica:

http://img218.imageshack.us/img218/2920 ... bw6.th.jpg

Tip: Misschien doen sommige van jullie dat al, maar ik ga altijd naar de Hema voor een taartdoos. In almere betaalde ik daar altijd minder dan 1 euro voor, vandaag ik wageningen kreeg ik hem zelfs gratis :D mijn dag was weer goed. Je kan het natuurlijk ook bij de banketbakker proberen. dan staat er waarschijnlijk niet heel groot HEMA op de doos maarja... daar kan je ook 'n beetje creatief mee omgaan natuurlijk :)
* PeAcE *

indra

Bericht door indra »

indra schreef:
Framboos schreef:Ja hoor, ik zou niet weten waarom niet. Cranberrysap is misschien ook wel lekker, hoewel kersensap misschien iets dikker en zoeter is.
ik ga t proberen met appelkersensap denk ik...dat is makkelijker verkrijgbaa r(iig bio). diksap was volgens een ander ook een idee, maar dan vind ik de hoeveelheid lastig in te schatten. kzal de resultaten laten weten..ben best 'bang' dat het kastanjegebak te zwaar wordt, maar we zien wel.
alles goed gelukt!! vooral de 'castagnaccio' viel in de smaak, daarom het recept, erug makkeljk, al twijfelde ik of t zou lukken omdat het net een oliebollenmix leek, terwijl het recept stelt dat je het deeg met hand kunt kneden, daarvoor was het veel te vloeibaar. ik heb de rozemarijn weggelaten. omdat het een grote taartvorm was is ie wel heel laag gebleven, maar helemaal ok. ipv pijnboompitten gehakselde macademia over gedaan..:

Voor 6 tot 8 personen - hoe je het maar snijdt, als taart of nagerecht..
50 gram rozijnen
350 gram kastanjemeel
1 snuf zout
halve liter water
1 takje verse rozemarijn
1 schil van een kwart sinaasappel
100 gram pure chocolade
1 eetlepel suiker
goede olijfolie
50 gram pijnboompitten

Verwarm de oven voor op 180 graden. Laat de rozijnen een kwartiertje wellen in water. Zeef het kastanjemeel boven een grote kom en strooi het zout erbij. Giet het water erbij en kneed met de hand of met de keukenmachine tot een soepel deeg.
Was het takje rozemarijn en rits de blaadjes eraf. Snijd van de sinaasappelschil goed het witte binnenste weg. Snijd de schil in dunne reepjes. Rasp de chocolade met een grove rasp, of met de kaasschaaf.
Kneed de suiker, sinaasappelschil en rozijnen door het kastanjemeelmengsel.
Vet een platte bakvorm in met olijfolie. Doe het mengsel hierin. Verdeel de geschaafde chocolade erover en sprenkel er nog wat olijfolie over. Bestrooi met de rozemarijn en de pijnboompitten. Bak in een minuut of veertig. De castagnaccio is het lekkerst als hij binnenin nog wat klef is.

© 2008 de Volkskrant

de appelvijgentaart was machtiger, waardoor? - misschien volkoren bodem??
vijgen waren gekookt en gepureerd, met agar agar goed stijf geworden, zo kan je dus ook lekker jam maken?!

+
niet vernomen door de lekkerbekken had ik sojaslagroom (of angst dat t niet zoet genoeg was - maar daar geen opmerkingen over gehad), prima! ik ben er wel tevreden over iig.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Chocotaart:
http://94.100.113.41/519850001-51990000 ... _Pw1a.jpeg

Super kleurige verjaardags-cakejes
http://94.100.113.68/519850001-51990000 ... _rCep.jpeg

En een appeltaart, maar die staat niet op de foto :P

indra

Bericht door indra »

Annika schreef:Chocotaart:
http://94.100.113.41/519850001-51990000 ... _Pw1a.jpeg

Super kleurige verjaardags-cakejes
http://94.100.113.68/519850001-51990000 ... _rCep.jpeg

En een appeltaart, maar die staat niet op de foto :P

wow, die felle cakejes, looking good?!

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Thanks ^__^

Wen

Bericht door Wen »

Is phillodeeg hetzelfde als bladerdeeg? Ik vind enkel bladerdeeg in de winkel.

Framboos

Bericht door Framboos »

Woon je in belgie of nederland? In Nederland heb je van die lange, rechthoekinge geel-paarsige dozen.

't Is namelijk wel wat anders: filodeeg is flinterdun, bladerdeeg veel dikker.

Plaats reactie