Wat bak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Framboos

Re: Wat bak jij vandaag?

Bericht door Framboos » zo aug 24, 2008 20:56

Marla schreef:Nee want hij zag er niet echt heel smakelijk uit, dus ook daar moet nog even aan gewerkt worden :wink:
:lol:

marjan
Leefwijze: veganist

Bericht door marjan » zo aug 24, 2008 22:11

Marla schreef:Wel van mijn cupcakes van gister trouwens:

http://i10.photobucket.com/albums/a113/ ... dium-1.jpg

Basic Vanilla cupcake met roze glazuur. Ik heb de cupcakes gebakken, mijn vriendje heeft glazuur gemaakt en ze versierd.
Ziet er erg mooi en om jaloers op te zijn uit... maar ziet er ook ( puur mijn privé-associatie... sorry... ) erg ongezond uit. Lijkt me dus prima om aan mensen voor te schotelen die anders dierlijke versies zouden kiezen maar iets minder om aan mensen voor te schotelen die toch al altijd veganistisch (en soms erg gezond) kiezen... Hoewel ik direct weer twijfel over deze posting... mensen die blij veganistisch kunnen eten en alles kunnen nemen waar ze maar zin in hebben zijn natuurlijk ook een erg goede promotie voor het veganisme...

Framboos

Bericht door Framboos » zo aug 24, 2008 22:18

Tja, ik weet dat het gezonder zou zijn als ik altijd gezond eet (goh, briljante zin Fram), maar zo af en toe een keer zo'n cupcake of een stuk appeltaart, of een koekje...

Dat is trouwens precies de reden waarom je mij heel veel andere dingen nooit zult zien eten. Cereal waar ook maar een smidge suiker inzit? Witte pasta? Vind ik echt zonde, dan eet ik liever een paar keer geen witte pasta zodat ik een keertje zo'n cupcake kan eten waar ik van kan genieten. Dat lijkt misschien heel raar, witte pasta mijden als de pest maar wel cupcakes eten, maar ik vind het een prima plan voor mij. :)

Maar waarom is het precies minder om het aan mensen die toch al vegan eten voor te schotelen? Vegan eten heeft echt niets met gezond of niet gezond te maken....

Marla

Bericht door Marla » zo aug 24, 2008 22:55

marjan schreef:mensen die blij veganistisch kunnen eten en alles kunnen nemen waar ze maar zin in hebben zijn natuurlijk ook een erg goede promotie voor het veganisme...
Tja weet je wat het is, ik ben vroeger obsessief met eten bezig geweest, was de hele dag calorieën aan het tellen en vooral bezig met wat ik wel en niet 'mocht' hebben. Ik heb nu echt geen zin meer om me met dat soort dingen bezig te houden. Het is ook niet alsof ik dagelijks dit soort dingen eet....

Framboos

Bericht door Framboos » ma aug 25, 2008 19:21

Nou Marjan, is dit beter? :wink:

Pineapple Coffee Cake van Fatfree Vegan: alleen maar volkoren meel en havermout, gezoet met wat molasse-suiker (minder dan de halve cup uit het recept) en ananas en ongezoete appelmoes en geen olie of margarine. :)

jet
Moderator

Bericht door jet » di aug 26, 2008 16:14

:mrgreen:
Ik vind het wel een leuke discussie.
Kan me in beide standpunten wel vinden.
Heb vorige week een feestje gehad, en uiteraard had ik alleen maar vegan hapjes. Niemand heeft geklaagd. Ze hadden het volgens mij niet eens in de gaten! Ik had chips, komkommer, cherrytomaatjes, olijven, zelfgemaakte knoflooksaus, zelfgemaakte guacamole, en van die vegan tortilla chipjes. Fijn, want ik kon zelf gewoon lekker alles mee-eten.

Heb wel eens een feestje van iemand anders gehad. Die was vegetarier en had hele lekkere hapjes. Vrijwel alles zelfgemaakt. Nou zij kreeg een commentaar joh. van die carnivoren die dan lopen miepen dat ze al dat groenvoer (en dat was het niet eens!!) niet wilden eten, en waarom ze niet 'gewoon' carni-hapjes had enzo.
Erg suf. Heb ook iemand even haarfijn uitgelegd dat ie een ontzettende asociale zak was, omdat ze uren voor hem in de keuken had gestaan. Hij waardeerde beide niet :mrgreen:

Afijn, ik merk vooral verschillen tussen mannen en vrouwen. Die laatste eten ook als carnivoren de komkommer en cherrytomaatjes enzo, terwijl de heren meer naar de chips enzo grijpen.

Mijn tante (voor mij een soort suikertante) telde vroeger alle calorie-en, nam nooit dingen met verzadigde vetten erin etc etc. Ze at geen taart, geen dingen met slagroom, en suikerbrood was uit den boze. Volgens mij had ze een zwaar leven. UIteindelijk is het arme mens ongelukkig gestorven, en dat ook nog eens aan darmkanker. Hoe ironisch wil je het hebben....
Ik eet daarom ook gewoon wel ongezonde dingen, maar ik kan ook prima van hele gezonde dingen iets heeeeeeel lekkers maken :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » do sep 25, 2008 13:37

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » do sep 25, 2008 13:39

ennn deze verjaardags taart voor mijn nichtje die 2 geworden is :) ze houd erg van aardbeien dus een aardbeien all over pie haha. Met leuke regenboog kleurtjes in het midden ;)
http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... rt3of4.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... rt4of4.jpg

Framboos

Bericht door Framboos » do sep 25, 2008 20:26

Doe mij van allemaal maar een stukje. :)

Hoe heb je dat regenboogdeel precies gedaan? Rondje om rondje smeren?

Apraxia

Bericht door Apraxia » do sep 25, 2008 20:47

Brownies met nootjes.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » do sep 25, 2008 21:19

ja rondjes, op het foodblog heb ik een foto gezet van de binnen kant :) heel simpel eigenlijk.

lena

Bericht door lena » vr sep 26, 2008 10:19

Leuk zeg, die rondjes! Dat ga ik onthouden voor een kindertaart.
Wat voor fondant heb je gebruikt?

Boukje

Bericht door Boukje » do okt 23, 2008 10:09

mag ik misschien je recept vragen van die stroopwafel taart? :grin:

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » di okt 28, 2008 2:14

Wat een ontzettende mooie taart!
Ik voel me gelijk weer een totale beginner met versieren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo okt 29, 2008 23:03

Waar kan ik eigenlijk kleurstoffen vinden voor mijn baksels?

Of gebruiken jullie zelfgemaakte kleurstoffen? Of kant en klare van supermarkt ofzo? Weten jullie daarvan aantal welke ok zijn?

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » wo okt 29, 2008 23:09

vraag ik mij ook af

Marla

Bericht door Marla » do okt 30, 2008 7:17

Ik heb kleurstoffen bij de Thomas Green gehaald, ik heb rode en roze en op de ene staat "artificial cochinelle" en een e-nummer, en op de ander staat alleen een e-nummer. Volgens mij moet je alleen uitkijken met de rode kleurstoffen omdat je dan vaak e-120 hebt.

Framboos

Bericht door Framboos » do okt 30, 2008 8:11

ik koop het in Engeland...

Je zou eens kunnen kijken bij de Leukste Taartenwinkel (op internet) en dan aanvragen of ze vegan zijn.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » do okt 30, 2008 13:26

iemand een idee waar je dat kan kopen in belgië?

Marla

Bericht door Marla » do okt 30, 2008 13:37

In Nederland kun je ook vaak kleurstoffen bij toko's kopen, weet alleen niet of die vegan zijn. Heb je geen taartenwinkels in België?

Plaats reactie