Wat kan er op de boterham?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Als je kikkererwten vervangt door witte bonen, extra ingrediënten toevoegd en totaal andere kruiden gebruikt, dan ja, is het wittebonen-hummus.
Du'uh dat de meeste broodsmeersels gebaseerd zijn op gepureerde peulvruchten/bonen.

Vega

Bericht door Vega »

Shantisabine schreef:En uit het Vegatopia-kookboek (ik neem aan dat het ook hier wel mag staan, aangezien die recepten ook van internet komen)
die recepten komen niet van internet maar zijn speciaal voor dat kookboek aangeleverd aan de redactie

Valkyrjur
Leefwijze: veganist

Bericht door Valkyrjur »

Vanmorgen op brood: restje pastasaus van gisteren, yum!

Jippia

Re: Wat kan er op de boterham?

Bericht door Jippia »

Mijn favoriete combi is twee boterhammen met halvarine (natufood oid), de één besmeerd met wat Marmite en de ander met tahin. Flinke eetlepel pittenmix (pompoenpitten, zonnebloempitten, lijnzaad) en blaadjes sla ertussen. Dichtdrukken en doorsnijden. :hungry2:

Wen

Bericht door Wen »

Wie heeft er een idee wat een vleeseter lekker op zijn boterham vindt. Mijn man eet thuis vegetarisch, bijna vegan. En neemt vegetarische boterhammen mee naar het werk, meestal met kaas of matinettes ofzo.
Niet echt gezond hé.Ik zou graag vegan boterhammen maken, maar hij lust niks. Ik heb al enorm veel geprobeerd, maar hij mag niks. Hummus, vegan kaas, allerlei smeersels uit de biowinkel, tofusmeersels, tartex,...
Wat zou ik nog kunnen proberen?

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Bij mij werkt het als ik de broodjes wat luxer beleg: smeerseltje van de biowinkel, maar dan met bijv. ook wat komkommer en sla erop.

jet
Moderator

Bericht door jet »

+1

ik ben niet zo'n fan van brood (dat glutenvrije brood vind ik gewoon niet zo lekker)
Dus als ik zo'n bammetje vollaad met tomaatjes, komkommer, olijfjes, bierlooksprietjes, etc, dan word ik daar blijer van
Mijn moeder kwam met Marmite (je moet er van houden)
Ik heb mijn vriendje ook even gevraagd en die kwam met zijn fijne carnivorische antwoord: nou euh.... omelet, kaas, vleeswaren en pindakaas.... *zucht*
dat laatste is wel vegan, maar de rest natuurlijk niet, helaas. Wij aten vroeger thuis ook nog wel eens sandwichspread. Dat is niet vegan, maar een aantal wel vegetarisch volgens mij. Sja, ook hier is het: je moet er van houden....
Als hij niet zo van knapperig verse groenten houdt ("ik ben geen konijn!"), dan kun je ook altijd nog de groenten (en bijvoorbeeld champignons) kort roerbakken waardoor ze iets zachter worden. Zelf paprikaatjes grillen en blenderen met kruiden is ook altijd erg lekker (is hartig, maar toch beetje zoet).

Succes in elk geval!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

LouLou

Bericht door LouLou »

Pindakaas
Tahini
Cashewnotenpasta
Amandelpasta,Walnotenpate
Guacamole
Avocado
Banaan
Ayvar
Sambal
Chilisaus
Appelstroop
Mosterd
Tofu/tempeh in plakes
Marmiet
Jam
Hagelslag kan dat ja?
Vegacheese
Hummus
Dolmas
salade
Spinazie

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Wen schreef:Wie heeft er een idee wat een vleeseter lekker op zijn boterham vindt. Mijn man eet thuis vegetarisch, bijna vegan. En neemt vegetarische boterhammen mee naar het werk, meestal met kaas of matinettes ofzo.
Niet echt gezond hé.Ik zou graag vegan boterhammen maken, maar hij lust niks. Ik heb al enorm veel geprobeerd, maar hij mag niks. Hummus, vegan kaas, allerlei smeersels uit de biowinkel, tofusmeersels, tartex,...
Wat zou ik nog kunnen proberen?
Van wheaty kun je bij de bio winkel wel wat krijgen en anders bestellen, de vegetarische braadplak kun je zelf in plakjes schaven en dat heeft wel een zoutige smaak, samen met wat sla, paprika, ui en een dressing is het erg lekker :) maar mijn vriend eet het gewoon puur op brood dus niets verder erbij en dan hele dikke plakken (hij is dan wel vegan maar ik denk wel dat je man t lekker kan vinden)

http://www.wheaty.info/index.html" target="_blank?

Wen

Bericht door Wen »

Ik heb nu vlees van Redwood gevonden voor op de boterham en dat mag hij. Maar ook niet voor elke dag :(
Wat heb jij een geluk dat je partner ook vegan is zeg.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

ja vind het vaak vanzelfsprekend aangezien ik niet anders gewend ben maar merk toch vaker dat het anders heel lastig was geweest... Aangezien wij eigenlijk alles wel samen doen, wonen/reizen samen, volgen de zelfde studie etc. Vind t ook wel knap hoor als je het helemaal alleen doet!

jet
Moderator

Bericht door jet »

Mijn vriendje eet ook niet zo heel erg vegan.
Als ik zijn boterhammen fiks, dan gooi ik er vaak pindakaas op, of fair trade pure hagelslag, maar dat is niet echt hartig.
Qua hartige dingen doe ik meestal voor hem een laagje vegan boter (om te voorkomen dat je boterham gaat soppen), plakjes augurk, zwarte olijfjes, bruschettakruiden, zongedroogde tomaatjes dat soort dingen. Hij beweert de kaas dan te missen, maar hij smikkelt het net zo lekker gewoon op. Ook een laagje vegan 'pesto' (basilicumpasta) met tomaatjes, of tomaatjes met flink wat peper, ketoembar etc eet hij ook gewoon.
De dingen als tartex, andere smeersels enzo, die blieft ie niet, dus die smeer ik dan ook maar niet. Hummus vindt ie nog wel lekker, maar dan bij gerechten als couscous en niet zozeer op brood.
Vegankaas vindt ie maar niks, maar de Duitse vegan remoulade (soort mayonaiseachtig iets) met bieslooksprietjes of peterselie vers van het balkon vindt ie wel lekker of tuinkers die op het aanrecht staat te groeien.....
Zoetzure groenten (dus bietjes, paprika etc) uit een potje kan ie ook nog wel wegkrijgen. Uiteraard minder gezond dan de verse variant, maar ja, je moet wat.
En het liefst eet ie toch maar weer een boterham met kaas.....*zucht*
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik zit nu dingen te eten die ik niet voor mogelijk had gehouden (lees; zuurkool)
De laatste dagen eet ik het liefst seitan op brood. Eerst een beetje mayo, dan blaadje sla, plakjes seitan en daarover heen een pluk rauwe zuurkool (de biologische van Lidl).

Wen

Bericht door Wen »

Ach, die mannen wat zien we er mee af hé :lol:

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

ach robert is dan wel vegan maar ook hij eet het liefst gewoon pindakaas :)

indra

Bericht door indra »

In de Allerhande:
pistoletje met artisjok, wat kruiden en olijfolie.. nog niet geprobeerd maar lijkt me smullen...

jet
Moderator

Bericht door jet »

bij 'mijn' Appie hebben ze van die dure excellent cashewpasta met pinda. Smaakt eigenlijk naar pindakaas, maar er zitten nootjes in, en de smaak is net een tikkeltje smeuiiger dan 'gewone' pindakaas... hmmmmmm (y)

LouLou

Bericht door LouLou »

Ik ben dol op een broodje indonesie a la mijn buurman:D boterham met pindakaas, rauwkost, sambal/chilisaus en gefrituurde uitjes!:D

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Vannacht sliep ik bij mijn zus en ze had speciaal voor mij wat spullies gehaald voor op brood (en omdat ik vanmorgen te dood was, heeft ze ze ook nog voor me gesmeerd, de schat!). Een met houmous en falafel (jaaah das koud op brood ook lekker!) en een met baba anoush (schrijf je dat zo? het was auberginepruttie) met falafel. 't had wel wat van huzarensalade, jammie!

melancholy

Bericht door melancholy »

Volgens mij vegan:

Cemen
Een turkse gewurzpaste.

Sterk van smaak donkerrood smeerseltje.
Het zit in de vorm van een boterkuipje en staat meestal in de koeling.

Ingredienten:

Kruiden, drinkwater, zout, conserveermiddel E202, E211

Plaats reactie