Cupcakes

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Framboos

Re: Cupcakes

Bericht door Framboos »

Ja, met de grote (dikkere 'wand') dingen, maar met mijn cupcakevormpjes ben ik erg blij. Die gebruik ik gewoon zoals die papieren dingen, in een muffintin. Ik vind ze zelfs heel erg fijn, omdat ik heel vaak low/geen vet muffins bak en die zijn niet uit papieren vormpjes te halen.

Die grotere vorm waar zes vormpjes inzitten (die is dikker, en daar heb ik ook altijd last van wat jij noemt), die ga ik denk ik dan ook meer voor ijs/kruidenbotervormpjes of misschien (plakkerige) oid gebruiken.

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla »

Voor bij het kerstdiner met mijn schoonfamilie heb ik de Pistachio Rosewater cupcakes gemaakt. Omdat ik een vrij negatieve review vond over deze cupcake (werd vergeleken met een flesje parfum) heb ik maar 1 tablespoon rosewater toegevoegd (en later de rest over mijn broek gegooid :roll: ).
Ik vond ze wel lekker, ze zijn alleen wel een beetje klef.

http://i10.photobucket.com/albums/a113/ ... MG1716.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a113/ ... MG1723.jpg

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Wat zien ze er mooi uit :heart:
Heb ze ook eens gemaakt, maar bij mij bleef dat torentje niet staan. Deze zijn wonderschoom :)

Framboos

Bericht door Framboos »

Wow, wat kun jij mooi frosten!! Wat voor spuit heb je?

En tja, je moet van rozenwater houden. Ik vind het heerlijk, en vond de cupcakes (in taartvorm dan) superlekker.

Marla

Bericht door Marla »

:D
Leuk om te horen dat jullie ze er mooi uit vinden zien.

@Framboos, ik vind zelf eigenlijk helemaal niet dat ik goed kan frosten omdat ik altijd maar wat doe en het dus geen nette torentjes worden, hoewel het bij die ene cupcake op de onderste foto wel goed gelukt was (maar daarom had ik hem ook geselecteerd voor de foto natuurlijk).
Ik heb een vrij goedkope spuitzak van LeChef, gekocht bij de blokker. Er zitten drie stervormige spuitmondjes bij en voor deze cupcakes heb ik de middelste gebruikt.

Framboos

Bericht door Framboos »

Marla schreef:
@Framboos, ik vind zelf eigenlijk helemaal niet dat ik goed kan frosten omdat ik altijd maar wat doe en het dus geen nette torentjes worden,
Dat hoeft toch ook niet? Ze zien er prachtig sierlijk uit, dat lukt mij nooit... Ik vind ze allemaal trouwens mooi, niet alleen die onderste.

Nou gebruik ik ook geen spuitzak, maar zo'n spuit'flesje', misschien toch een keer een zak kopen (die had ik eerst, maar omdat de frosting te dik was spoot ik de spuitzak kapot, dus toen ben ik overgestapt. Bedankt voor de tip, ga het ook eens proberen... Je krijgt er ook mooie puntjes op, dat lukt mij ook nooit. Worden meer rozetjes.

Ooo, ze zijn echt prachtig!!

Wen

Bericht door Wen »

Ziet er heerlijk uit :D

jet
Moderator

Bericht door jet »

inderdaad!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Wat mooi!
Ik gebruik soms oranjebloesemwater in koekjes. Vind ik lekkerder dan rozenwater. Zijn het net Marokkaanse koekjes , zeker als je er ook nog wat gehakte nootjes door doet :)

Marla

Bericht door Marla »

Ik heb eindelijk matcha poeder kunnen kopen dus ik heb van het weekend de green tea cupcakes gemaakt. Ik vond ze erg lekker, deze komen zeker op mijn favorieten lijstje!

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

@ Marla; Waar heb je het Matcha poeder gekocht? Ik was laatst bij een japans winkeltje in Amsterdam (geloof nieuwezijds voorburgwal) maar ben vergeten te kijken, stom... ik ben benieuwd :)

Ik heb vorig weekend cupcakes gebakken voor de zus van mijn vriend en zijn ouders. Dit was het resultaat;

http://img100.imageshack.us/img100/2851/s1050025ge2.jpg
http://img100.imageshack.us/img100/s105 ... 1/w240.png

http://img100.imageshack.us/img100/5875/s1050040qj5.jpg
http://img100.imageshack.us/img100/s105 ... 1/w320.png

http://img220.imageshack.us/img220/2472/s1050045do9.jpg

Van boven naar onder: de cakejes vullen met chocomousse, chocolade cakejes en vanille-citroenicing cakejes met 'n bosbes erop.

Ik had net een nieuwe spuitzak gekocht, een katoenen van de blokker, harstikke blij mee want hij deed het perfect. Ben ik nu al die zak kwijt na het afwassen... ik weet niet meer wat ik er mee gedaan heb. Dus ik had geimproviseerd met 'n boterhamzakje ipv de katoenen zak. Wel de spuitmondjes gebruikt en dat ging prima. En het beste voordeel; hup de prullebak in na gebruik ;) (ik hou niet zo van afwassen :D )
* PeAcE *

Wen

Bericht door Wen »

Mjam mjam :D

Framboos

Bericht door Framboos »

O, ze zien er heerlijk uit!

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

Yeah! Ik heb op de BioFach in Duitsland afgelopen weekend een proefzakje Matcha poeder gekregen. Dat wordt binnenkort greentea cupcakes bakken :D
* PeAcE *

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Lieve cupcakebakkers!

wij hebben binnenkort een actie om veganisme te promoten en we willen daarbij lekkere hapjes, bijvoorbeeld in de vorm van cupcakes, uitdelen. Nou heb ik wel eens een paar keer een bescheiden aantal basiscupcakes gebakken, wat erg lekker was, maar deze keer moeten het écht bijzónder aantrekkelijke en smaakvolle cupcakes zijn, ook en vooral voor niet-veganisten. Als jullie dus je favoriete cupcakerecept aan mij willen geven (het liefst in het Nederlands en met niet al te moeilijke ingredienten, het moet namelijk ook enigszins betaalbaar blijven omdat er erg veel baksels gemaakt moeten worden), zou Jasmijntje dat erg prettig vinden!

N.B. Het "must-have-boek" over de cakes die de wereld overtaken, is tot op heden niet door mij persoonlijk aangeschaft, dus gelieve niet te zeggen dat ik op bladzijde huppeldepup moet kijken, want dat lukt dus (nog) niet.

Alvast herzlich dank!!!

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik heb het recept van de vanille cupcakes uit VCToTW voor je, als je me een emailadres pm't (maar dus wel in het engels). Het chocolate cc recept staat wel op internet.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Hey Framboos (en andere lezers),

Nog hartstikke bedankt voor je recepten! Ik ga ze zeker uitproberen, maar heb nog wel een paar vraagjes:
-wat is nonhydrogenated shortening?
-baking soda, is dat hetzelfde als natriumbicarbonaat?
-wat is apple cider vinegar?
-'line muffin pan with cupcake liners', wat betekent dat precies?
-waar koop je het beste zo'n muffintin en spuitzakjes (want die heb je nodig als je zo'n mooie draaikolk wilt 'frosten', toch?)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

-is icing hetzelfde als frosting?
-vanille extract: is dat dat geconcentreerde poeder wat je in zo'n buisje bij de natuurvoedingswinkel koopt? Ik neem aan dat je geen vanillesuiker moet gebruiken?
-waar haal je kokos extract vandaan?

Zo, dat waren mijn vragen. Hopelijk krijg ik gauw antwoord, want ik krijg hier nogal trek van haha.

Framboos

Bericht door Framboos »

Jasmijn schreef:Hey Framboos (en andere lezers),

Nog hartstikke bedankt voor je recepten! Ik ga ze zeker uitproberen, maar heb nog wel een paar vraagjes:
-wat is nonhydrogenated shortening?
Shortening kun je alleen in speciale winkels kopen in Nederland. Ik had er toch bijgezet dat je de shortening het beste kunt vervangen door Natufood bak en braad?
-baking soda, is dat hetzelfde als natriumbicarbonaat?

Ja.
-wat is apple cider vinegar?
Appelciderazijn, tegenwoordig bij elke supermarkt wel te krijgen.
-'line muffin pan with cupcake liners', wat betekent dat precies?
Zo'n pan met twaalf holletjes, waar je papieren muffinvormpjes indoet (je kunt bij oa de hema gezellige muffinpapiertjes kopen).
-waar koop je het beste zo'n muffintin en spuitzakjes (want die heb je nodig als je zo'n mooie draaikolk wilt 'frosten', toch?
Hema. Ik heb ook een plastic slagroomspuitje van de Hema. Gaat prima, maar ik wil nog een keer zo'n zak kopen bij de Blokker van Le Chef (die had ik alleen ooit en die ging kapot omdat mijn frosting toen nog te stevig was).

Framboos

Bericht door Framboos »

Jasmijn schreef:-is icing hetzelfde als frosting?
Nee, icing is een dunne 'saus' die hard wordt als het opdroogt (vroeger versierde je daar bv koekjes of speculaas mee). Frosting is meestal botercreme; blijft zacht.
-vanille extract: is dat dat geconcentreerde poeder wat je in zo'n buisje bij de natuurvoedingswinkel koopt? Ik neem aan dat je geen vanillesuiker moet gebruiken?
Die ik gebruik komt uit een flesje.
-waar haal je kokos extract vandaan?
Toko en soms Jumbo. Maar kan ook zonder hoor, als je 't niet kunt vinden.

Plaats reactie