Cupcakes

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Re: Cupcakes

Bericht door Marla »

Anna schreef:@marla: hoe maak je een taart van een cupcake recept? is 1 lading beslag genoeg, en kan het in 1 keer in de bakvorm? of kun je beter het beslag over 2 bakvormen verdelen? en hoelang ongeveer in de oven?

ik ben van plan om morgen voor mijn vader's verjaardag een taart te bakken, en ik heb liever niet dat ie mislukt, dus experimenteren doe ik liever een andere keer :D alsvast bedankt!
Je moet het recept verdubbelen, dus twee ladingen beslag. Ik heb het een keer in 1 taartvorm gedaan maar dat was niet zo'n succes, 2 bakvormen is aanzienlijk beter. Ik weet niet meer hoe lang het in de oven moet (Framboos, help!) maar sowieso even lang als de cupcakes, en dan af en toe checken of ze al gaar zijn.

Anna

Bericht door Anna »

super, dank je wel!

ik probeer het wel met een half uur, af en toe even prikken, moet lukken :D

Framboos

Bericht door Framboos »

't Moet ook een half uur. Ik verdubbel het recept ook altijd, maar gebruik dan net niet al het beslag. En inderdaad in twee 20 cm bakblikken doen (of iets groter natuurlijk, en dan wel al het beslag).

Anna

Bericht door Anna »

fijn, dank jullie wel!
ik was inderdaad vergeten te vragen welke maat bakvorm. ik heb helaas maar 1 van elke maat, dus ik zal ze om de beurt moeten bakken...

Framboos

Bericht door Framboos »

Dan moet je die ene die je later bakt wel even in de vriezer zetten ivm het bakpoeder... (dat komt bij vegan bakken iets preciezer dan bij niet-vegan bakken). Je kunt ook 2 verschillende maten gebruiken en de onderste dan bijsnijden

Anna

Bericht door Anna »

bedoel je dat het bakpoeder tegen die tijd is uitgewerkt?
ik heb geen vriezer, wel springvormen van 20 en 22 cm. denk dat ik die dan maar gebruik.
bedankt voor de tip :)

Framboos

Bericht door Framboos »

Dat zou ik dan inderdaad doen ja.

Uitgewerkt nog niet helemaal, maar wel veeeel minder.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Oh! Dat wist ik niet, van dat bakpoeder. Binnen hoeveel tijd gebeurt dat? Nouja, dan zal ik er voortaan maar gewoon op letten dat ik alles zo snel mogelijk de oven in krijg...

Van de week high tea op school. Ik denk dat ik cupcakes ga bakken, maar weet nog niet zeker welke. Deze wil ik eigenlijk al een tijdje proberen. Morgen eerst maar eens even naar de Jumbo om te kijken of ze inderdaad shortening hebben : D

Framboos

Bericht door Framboos »

Oei, weet niet precies. Maar als ik cupcakes in de oven zet en er blijft wat over en dat zet ik na 20-30 minuten in de oven, dan rijzen ze veel minder...

Als shortening kun je ook Natufood bakken en braden van de Natuurwinkel gebruiken. Stuk gezonder gelijk. :D

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Bakken en braden? Ik gebruik altijd de 'gewone' margarine, ik dacht dat die bakken en braden vooral voor in de pan bakken was :confused:. Ik wil shortening in ieder geval wel een keertje proberen :mrgreen: er is ook een kans dat die Jumbo waar ik heen wil het niet heeft, dan neem ik idd gewoon weer margarine.

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Ik heb vorige week bij wijze van experiment een cupcake en een bakje frosting ingevroren. Vandaag ontdooit en zowel ik als mijn vriend proefden geen smaakverschil.
Ook de structuur bleef gewaarborgd.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Framboos schreef:'t Moet ook een half uur. Ik verdubbel het recept ook altijd, maar gebruik dan net niet al het beslag. En inderdaad in twee 20 cm bakblikken doen (of iets groter natuurlijk, en dan wel al het beslag).
Misschien ligt dat per recept anders, maar tot nu toe moest ik toch zeker 45 a 50 minuten bakken wilde het echt goed gaan.

Framboos

Bericht door Framboos »

Ook in 20 cm blikken met minder dan twee volledige ladingen?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Apraxia schreef:Ik heb vorige week bij wijze van experiment een cupcake en een bakje frosting ingevroren. Vandaag ontdooit en zowel ik als mijn vriend proefden geen smaakverschil.
dankje voor die info!

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Ik reken altijd voor 1 lading beslag in een vierkante vorm waar het beslag 3 a 5 cm hoog is ongeveer 30 min.
Bij 1 lading beslag voor in een cake vorm 45 a 50 min omdat dan het beslag vaak 7 a 8 cm hoog staat in de bakvorm. Hoe meer het beslag is verdeeld in de vorm hoe korter het er in kan maar dan nooit korter dan de cupcake tijd.

De taart die ik t laatst op het foodblog heb gezet daar heeft iederlaag ongeveer 30 min er in gestaan. Maar die lagen waren dan ook niet hoger dan 3 cm ofzo.

Maar zodra de cake al lekker gaat ruiken dan kun je gewoon de oven open doen en checken met een prikker (en dan wel in het midden ;) )

Marla

Bericht door Marla »

Ik heb gister cupcakes gemaakt uit Veganomicon (met appel/caramel) maar de frosting was echt compleet mislukt :?
Bij het mixen werden het een soort bolletjes, dus geen vloeibare substantie, en meer sojamelk toevoegen mocht ook niet baten. Uiteindelijk heb ik het maar weer opgewarmd en toen werd het wel een soort van dikke plak, dus kon ik het nog enigzins op de cupcakes smeren....

Framboos

Bericht door Framboos »

Bonnie schreef:
Apraxia schreef:Ik heb vorige week bij wijze van experiment een cupcake en een bakje frosting ingevroren. Vandaag ontdooit en zowel ik als mijn vriend proefden geen smaakverschil.
dankje voor die info!
Mijn moeder vriest de overgebleven stukken chocotaart (recept uit VctotW, of het nou met de buttercream chocofrosting of met de mousse topping ge-sandwich-t is).

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Ik kook vanavond voor tien vrienden en ik heb voor het toetje cupcakes gemaakt. Chocolade + vanille cupcakes met twee frostings > mokka/choco buttercream en peanutbuttercream. Erop nootjes en discopdip.

Mmmmmmmmm......
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Framboos schreef:Ook in 20 cm blikken met minder dan twee volledige ladingen?
Ik doe het meestal keer twee. In een gewone cakeblik duurt het zeker 45 minuten.
En in een taartvorm van 20 a 25 cm ook 45 a 50 minuten. Soms zelf wat langer.

Framboos

Bericht door Framboos »

Ja, en als je dus minder neemt zoals ik hierboven schreef, dan hoeft het maar dertig minuten.

Plaats reactie