Cupcakes

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Re: Cupcakes

Bericht door Marla »

Het beslag is meestal wel vrij dun hoewel het per recept wel verschilt. Je hebt het over het uit elkaar zakken van de vormpjes maar dit kun je eenvoudig vermijden door een bakvorm te gebruiken, die kun je bij de hema of blokker voor een paar euro aanschaffen.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Apraxia schreef:Net de "basic chocolate cupcake" gemaakt. Ze staan nog te cool downen in de oven. Ik heb er stiekum een geproefd en ik vond dat er weinig suiker in zat en te veel amandel. Maar ze zien er wel goed uit.
Misschien dat ze niet zo zoet zijn omdat je extra bloem hebt toegevoegd?
Apraxia schreef: Hoe dik maken jullie het beslag? Ik vond het te dun (vla achtig) en heb er nog wat bloem aan toegevoegd. Met wat voor substantie kunnen jullie je beslag vergelijken? Ik had zelf steeds het idee dat het best dik moet zijn. Zeg maar zoals brooddeeg. Al kan ik me van vroeger herinneren dat een cakebeslag vrij dun was. Maar hoe dunner, hoe wijder de papieren vormpjes uit elkaar 'zakken'. Nu heb ik dus een middenweg gevonden tussen vla en brooddeeg.
Ik heb dat ook eens geprobeerd, maar dat werkt niet, zoals Marla zegt heb je een cupcake tin nodig.
Apraxia schreef: Ik zit aan de "chocolat brownie frosting" te denken. Maar misschien is dat weer zo'n overkill aan cacao. Al denkt mijn vriend daar anders over ;)
Je kunt natuurlijk ook gewoon wat chocolade smelten en een dun laagje op de cupcake doen ;)

http://i186.photobucket.com/albums/x97/ ... G_1994.jpg

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Thanx voor de tips.

Vooral die chocotip klinkt erg simpel vs. lekker maar ik had het niet in huis. Ik heb gisteravond weer een nieuwe lading gemaakt met meer suiker en minder amandel en ze zijn nu wel lekker.

:thanks:
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Framboos

Bericht door Framboos »

Apraxia schreef:Net de "basic chocolate cupcake" gemaakt. Ze staan nog te cool downen in de oven. Ik heb er stiekum een geproefd en ik vond dat er weinig suiker in zat en te veel amandel. Maar ze zien er wel goed uit.

Hoe dik maken jullie het beslag? Ik vond het te dun (vla achtig) en heb er nog wat bloem aan toegevoegd. Met wat voor substantie kunnen jullie je beslag vergelijken? Ik had zelf steeds het idee dat het best dik moet zijn. Zeg maar zoals brooddeeg. Al kan ik me van vroeger herinneren dat een cakebeslag vrij dun was.
Je hebt van die siliconenvormpjes, die hoeven niet in een muffintin. De papieren moet je echt in een tin zetten.

De basic chocolate cupcakes, daar moet het deeg dus juist ongeveer zo dik als vla van zijn. Helemaal niet zoals brooddeed, dat heb ik eigenlijk nog nooit bij cake gehad (zo dik).

En ik vind die cc altijd ontzettend zoet, wat grappig dat jij juist precies het tegenovergestelde had. Maar misschien komt dat zoals gezegd ook doordat je bloem toegevoegd had.

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Nou...dat viel mee. De baking soda gewoon bij de Etos en heel toevallig liep ik tegen de Cresco aan bij de Jumbo. Met dank aan degene hier die de foto plaatste waarvan ik het herkende.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Annika schreef:
Apraxia schreef:Shit...niet goed voorbereid. Wilde net gaan bakken maar ik heb nog geen baking soda aangeschaft. Is toch een must he? Om ze luchtig te houden?
:(
Ik doe het ook zonder,
en met iet meer bakpoeder, prima cakejes :)
Ja, bakpoeder werkt goed. Gisteren basic choco cupcakes en peanut butter cupcakes gemaakt om uit te delen bij actie. De eerste had ik al vaker gedaan, maar de tweede niet. En die waren ook lekker:)

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Mijn eerste bakactie met tin en de goede verhoudingen ingrediënten (had iets fout gedaan bij het converten van de suiker kwam ik achter) zit nu in de oven. Ze zien er al veeeeeeel mooier uit met die schattige hoge bolletjes.

Ik wil de chocolate buttercream frosting maken. Ik wil eigenlijk ook wel dat er een mokka smaakje in zit maar ik heb geen koffie extract. Zou een beetje gewoon koffie 'poeder' de boel verzieken?

Ik zie dat ik meer dan 300 gram poedersuiker nodig heb :shock: Heb maar 1 bus van 250 gram. Het lijkt me best een grote hoeveelheid frosting dus. Ik heb maar 12 cupcakes. Zou ik dat recept kunnen halveren of heb ik dan weer te weinig? Ik hoeft niet persé van die hoge torentjes te hebben hoor.

:thanks:

Anna

Bericht door Anna »

als je die frosting halveert heb je nog steeds meeeeeer dan genoeg. ik vind zo'n enorme toren van boter en suiker zelf een beetje misselijkmakend. met de halve hoeveelheid kun je nog steeds leuke dingen doen.

ik zou geen gewone koffie erdoor doen, maar een klein kopje heel sterke koffie zetten, af laten koelen, en dat door de frosting doen ipv soja melk. gewoon gebrande koffie smaakt niet echt ergens naar en lost ook niet op in je frosting.

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Dank Anna!

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

idd als je die hoeveelheden volgt zit je voor de komende 4 weken nog met genoeg frosting :) ik doe t steeds maar op gevoel gewoon n lepel shortning en boter, beetje melk en dan pedersuiker en dan steeds kijken of je meer wilt of niet..

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

ik had peanut butter cupcakes gemaakt maar ze kleurde donkerder dan dat ze op de foto lijken uit het boek. Zal het door de melasse komen of de soort pindakaas of hadden jullie dat niet? Ze waren erg lekker dus dat maakt ook verder niet uit maar vroeg t me af :)

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Hoe lang is die frosting eigenlijk houdbaar? Heb nu zo'n grote kom in mijn koelkast staan maar ben niet van plan zóveel cupcakes te bakken ;)

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

goed afgesloten zou ik het zelf max. 2 weken bewaren.. de ingredienten zijn opzich wel allemaal goed houdbaar maar vind t toch altijd lastig omdat ik niet goed weet hoe shortning reageert als het lang met andere ingredienten gemixed is.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

xmarloesx schreef:idd als je die hoeveelheden volgt zit je voor de komende 4 weken nog met genoeg frosting :) ik doe t steeds maar op gevoel gewoon n lepel shortning en boter, beetje melk en dan pedersuiker en dan steeds kijken of je meer wilt of niet..
Wat is shortening?

Apraxia

Bericht door Apraxia »

http://www.bigoven.com/uploads/shortening2.jpg
Een plantaardig vet wat geen smaak heeft.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

ik neem t steeds mee vanuit austin maar ik geloof dat t in nederland ook bij toko's te vinden is..

Apraxia

Bericht door Apraxia »

En dus bij de Jumbo (3,50).

Marla

Bericht door Marla »

Ik heb de laatste tijd dat elke keer als ik cupcakes wil gaan bakken en het boekje in ga bladeren op zoek naar een leuk nieuw recept ik uiteindelijk elke keer uitkom bij een oude vertrouwde, hebben jullie dat ook? Dat komt ook wel doordat veel van die wat luxere varianten meestal ingredienten hebben die lastig zijn te krijgen en ik geen zin heb om op zoek te gaan naar vervanging...

Ik ben sowieso wel benieuwd naar welke cupcakes jullie al allemaal hebben gemaakt, dus ik stel voor dat iedereen een lijstje post met opmerkingen erachter :D

- Golden Vanilla Cupcake, eigenlijk wel mijn favoriete tot nu toe en lekker makkelijk
- Basic Chocolate
- Sexy low-fat vanilla met die skinny confectioners icing
- Gingerbread, erg lekker!
- Peanut butter cupcakes, nog lekkerder!
- Chocolate cherry creme cupcakes, 1 keer als taart en een keer gewoon als cupcakes
- Brooklyn vs Boston cream Pie cupcakes, ik vond het de moeite niet waard
- Banana split cupcakes, als taart
- Toasted coconut cupcakes with buttercream frosting, erg lekker!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik ken dat, ja :) Volgens mij heb ik alleen maar de basic chocolate en vanilla cupcakes gemaakt :shock:

Anna

Bericht door Anna »

@marla: hoe maak je een taart van een cupcake recept? is 1 lading beslag genoeg, en kan het in 1 keer in de bakvorm? of kun je beter het beslag over 2 bakvormen verdelen? en hoelang ongeveer in de oven?

ik ben van plan om morgen voor mijn vader's verjaardag een taart te bakken, en ik heb liever niet dat ie mislukt, dus experimenteren doe ik liever een andere keer :D alsvast bedankt!

Plaats reactie