Cupcakes

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Re: Cupcakes

Bericht door Marla » za nov 22, 2008 10:37

Ik wil de Apple cider cupcakes gaan maken maar daar moet "apple butter" in. Volgens wikipedia is dat appelstroop, weet iemand of dat klopt?

Framboos

Bericht door Framboos » za nov 22, 2008 10:58

Klopt niet. Apple butter is bijna-drooggekookte appelmoes (volgens mij dan). Ik heb ze volgens mij eens gemaakt, en toen heb ik gewoon appelmoes gebruikt en minder sojamelk toegevoegd.

Apple cider is trouwens troebele appelsap, geen cider (voeg ik toe omdat ik daar zelf pas een tijd geleden achter kwam, daarvoor dacht ik altijd dat het echt cider was).

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » za nov 22, 2008 11:11

wikipedia schreef:Apple butter is a highly concentrated form of apple sauce, produced by long, slow cooking of apples with cider or water to a point where the sugar in the apples caramelizes, turning the apple butter a deep brown. The concentration of sugar gives apple butter a much longer shelf life as a preserve than applesauce.
wikipedia schreef:Apple cider is the name used especially in the United States and parts of Canada for a typically unfiltered, non-alcoholic beverage produced from apples. It is characteristically tart, both cloudier and more tangy than conventional filtered apple juice.

Marla

Bericht door Marla » za nov 22, 2008 13:40

Goed dat je het zegt framboos, ik had inderdaad anders gewoon appelcider gebruikt.
Als ik op google op apple butter zoek dan vind ik dit soort dingen, dat vind ik er toch wel heel appelstroop-achtig uitzien:

http://www.yummaries.com/mediac/400_0/m ... $20013.jpg" target="_blank

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » za nov 22, 2008 15:18

Marla schreef:Goed dat je het zegt framboos, ik had inderdaad anders gewoon appelcider gebruikt.
Als ik op google op apple butter zoek dan vind ik dit soort dingen, dat vind ik er toch wel heel appelstroop-achtig uitzien:

http://www.yummaries.com/mediac/400_0/m ... $20013.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Op dat plaatje ziet het er donker uit, maar de appel butter die ze hier verkopen is veel lichter.
Het is zeker geen appelstroop (die verkopen ze hier helemaal niet).

Marla

Bericht door Marla » za nov 22, 2008 15:31

Ok dan ga ik ook maar voor de appelmoes. Vervelend is dat altijd, als je dingen niet kunt krijgen hier!
Framboos, er gaat geen sojamelk in dat recept, dus ik neem aan dat je minder cider hebt toegevoegd :)

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » za nov 22, 2008 22:59

Dit zijn waarschijnlijk de laatste cupcakes die ik voorlopig ga maken!
Vanavond hebben we een vegan Thanksgiving feest en daar heb ik Pumkin Chocolate Chip Cupcakes met Cinnamon Icing voor gemaakt.

http://www.veganpeace.com/picture_libra ... upcake.gif

Marla

Bericht door Marla » zo nov 23, 2008 12:08

Ik heb gister dus de Apple cider cupcakes gebakken en ik vond het de minst lekkere cupcakes die ik ooit heb gemaakt. De cupcakes zelf waren op zich nog best lekker, maar de super natural agave icing vond ik echt smerig, en de brown rice caramel glaze vond ik ook niet echt bijzonder. Misschien ligt het aan het sojamelk poeder, zou best kunnen dat degene die ze in de VS hebben heel anders is.

Marla

Bericht door Marla » vr dec 12, 2008 14:13

Even een vraagje: ik moet dit weekend cupcakes gaan bakken voor de verjaardag van mijn nichtje. Nou bak ik wel vaker veel cupcakes maar dan heb ik allerlei verschillende soorten. Dit keer worden het gewoon allemaal dezelfde maar aangezien er maar 12 per keer in mijn oven kunnen vraag ik me af of ik het beslag in 1 keer kan maken of beter elke keer apart. Iemand enig idee of de cupcakes minder goed worden als het beslag een tijdje staat?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr dec 12, 2008 14:42

Ik heb eerlijk gezegd niets gemerkt in dat het beslag slechter wordt na een tijd. Heb vaker veel cupcakes gemaakt en daarvoor 1 beslag gemaakt. Hoewel ik misschien niet specifiek gelet heb op verschil in kwaliteit.

In ieder geval klop ik het beslag nog een keer op voordat ik weer een lading cupcakes maak.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » vr dec 12, 2008 19:27

het schijnt dat het de baking soda is die er voor kan zorgen dat ze minder goed lukken. Ik weet niet welke cupcakes je gaat maken maar voor de vanille zou ik het zeker per 12 het beslag maken, deze worden wel wat minder fluffy anders. Voor de chocolade kun je wel het recept 1x dubbelen dus dat je het beslag voor 24 maakt, dit heb ik al vaker gedaan en heb nooit verschil gemerkt (dit recept is gewoon ook al luchtiger).

edit:
oow dacht er net aan dat ik wel eens gehoord heb dat als je het beslag heel koud zet het wel zou moeten kunnen maar daar geloof ik eigenlijk niet in. Baking soda word ook als schoonmaak middel gebruikt en ik denk zodra het in contact komt met vocht dat het zijn werking begint te doen. Dus wat ik dan altijd doe is dat ik wel in 4 beslag kommen het beslag al maak maar dus de droge en de natte ingrediënten nog niet bij elkaar mix. Dat scheelt ook in tijd, dan heb je niet alles 3 keer in je handen.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » vr dec 12, 2008 21:54

normaal gezien wordt het bakpoeder/baksoda actief als het met vocht in aanraking komt, en gaat het dus minder goed rijzen als je het lang laat staan voor je het in de oven zet.

Marla

Bericht door Marla » za dec 13, 2008 9:39

xmarloesx schreef:het schijnt dat het de baking soda is die er voor kan zorgen dat ze minder goed lukken.
sakura schreef:normaal gezien wordt het bakpoeder/baksoda actief als het met vocht in aanraking komt, en gaat het dus minder goed rijzen als je het lang laat staan voor je het in de oven zet.
Ja, eigenlijk wist ik dat ook wel alleen hoopte ik dat jullie allemaal zouden roepen "oh dat doe ik altijd en ik heb er nooit problemen mee!" Ik heb niet echt plek om het heel koud te zetten en ik wil echt niet dat ze mislukken dus dan maar drie verschillende batches :)

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » za dec 13, 2008 15:17

Is het dan heel naief om te denken dat je gewoon één grote kom beslag maakt en pas, in batches en vlak voordat je ze de oven in schuift, baking soda toe voegt?

Marla

Bericht door Marla » za dec 13, 2008 18:22

Shantisabine schreef:Is het dan heel naief om te denken dat je gewoon één grote kom beslag maakt en pas, in batches en vlak voordat je ze de oven in schuift, baking soda toe voegt?
Ik vraag me af of je de baking soda dan nog wel goed kan mengen met de rest van de ingredienten maar ik heb het nog nooit geprobeerd. De laatste batch staat nu in de oven en het is eigenlijk allemaal vrij snel en makkelijk gegaan. Eerst heb ik de droge ingredienten voor alle batches afgemeten zodat ik niet elke keer alles om hoefde te spoelen. Daarna batch 1 gemaakt, in de oven gestopt en verder met batch 2, enz.
Nu alleen nog het glazuur maken :)

Marla

Bericht door Marla » zo dec 14, 2008 16:01

Zo, de keuken ziet er uit alsof er een bom is ontploft maar ik ben tevreden over het resultaat :)

De cupcakes voor mijn nichtje: Basic vanilla cupcakes met groen glazuur en confetti
http://i10.photobucket.com/albums/a113/ ... MG1701.jpg

Voor de verjaardag van 'mijn' neefje (zoontje van broer van vriend) heb ik de Crimson Velveteen cupcakes with Old-Fasioned Velvet Icing gemaakt. Ik vond alleen twee eetlepels rode kleurstof wel een beetje erg veel van het goede dus echt rood zijn ze niet geworden, meer beetje donkerpaars/bruin-achtig.
http://i10.photobucket.com/albums/a113/ ... MG1710.jpg

Wen

Bericht door Wen » zo dec 14, 2008 16:35

ziet er heerlijk uit!

jet
Moderator

Bericht door jet » zo dec 14, 2008 16:50

inderdaad! :hungry:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Framboos

Bericht door Framboos » zo dec 14, 2008 17:28

Mooi Marla!

Ik merk het eigenlijk altijd wel; als ik een coconut lime cake maak van drie lagen. Het laatste bakblik rijst altijd net iets minder dan die anderen.

Bij de Albert Heijn hebben ze nu superleuke siliconen kerstboom- en sterrenmuffinvormpjes. En een groter siliconending met twee kerstbomen, twee sneeuwmannen en twee kerstmannen. Ook een groot bakblik in de vorm van een ster. En bakblikjes van 11 centimeter!

Marla

Bericht door Marla » ma dec 15, 2008 17:59

Framboos schreef: Bij de Albert Heijn hebben ze nu superleuke siliconen kerstboom- en sterrenmuffinvormpjes. En een groter siliconending met twee kerstbomen, twee sneeuwmannen en twee kerstmannen. Ook een groot bakblik in de vorm van een ster. En bakblikjes van 11 centimeter!
Hmm, op zich wel leuk alleen vind ik die siliconen vormen nooit zo'n succes. Het wordt altijd een beetje 'zweterig' en klef. Heb jij daar nooit last van?

Plaats reactie