Cupcakes

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Framboos

Re: Cupcakes

Bericht door Framboos » ma apr 21, 2008 21:02

Ow, dacht dat je het over de coconut lime had. Maar daar kun je de zest prima weg laten hoor.

Anna

Bericht door Anna » do mei 01, 2008 9:23

gisteren heb ik lavendel-cupcakes gebakken. ik kon me er nooit zoveel bij voorstellen, maar het idee vond ik zo schattig. ze zijn nog lekker geworden ook :)

de lavendel heb ik even gekookt in sojamelk, laten trekken en dan de lavendel eruit gezeefd. verder gewoon de golden vanilla cupcakes gemaakt, met een beetje citroenrasp door het deeg en de lavendel-melk.
en bovenop de frosting natuurlijk nog meer lavendel gestrooid.

Annika
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Annika » do mei 01, 2008 16:12

Klinkt erg lekker :)
Kook je dan de paarsje prupjes (erm...hoe moet ik ze anders noemen ;) )

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » do mei 01, 2008 17:27

ik heb vandaag chocolate-orange cupcakejes gemaakt. yummie!

Anna

Bericht door Anna » do mei 01, 2008 18:35

Annika schreef:Klinkt erg lekker :)
Kook je dan de paarsje prupjes (erm...hoe moet ik ze anders noemen ;) )
:hehe:
bloempjes? kweet het eigenlijk ook niet...
in ieder geval: ja :wink:

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » vr mei 02, 2008 7:22

Dank :D

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon » vr mei 09, 2008 19:43

ik had het boek al een tijdje geleden besteld en ik heb al de vanille, de chocolade en de wortelcupcakes gemaakt. erg lekker moet ik zeggen! en mensen die een cakeje van me proeven denken allemaal dat ze niet veganistisch kunnen zijn maar er zit toch echt geen ei in :)
die lavendelcakejes lijken me ook lekker, even wachten tot mijn lavendel bloeit :mrgreen:

Marla

Bericht door Marla » vr aug 22, 2008 23:03

Ik heb even wat advies nodig. Ik wil graag de tiramisu cupcakes eens proberen te maken alleen zijn er een aantal mensen die geen alcohol drinken. Waar kan ik de kahlua het beste mee vervangen zodat het in ieder geval de smaak een beetje benadert? Ik ken kahlua niet echt goed maar ik neem aan dat het erg zoet is, bestaat er misschien zoiets als koffie siroop?

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » za aug 23, 2008 6:02

Ik heb toen gewoon koffielikeur gebruikt.
De smaak van kahlua ken ik niet maar volgens wikipedia is het zwaar en zoet met een sterke koffiesmaak.

Neem aan dat je met koffie en een siroop een heel eind komt.

Framboos

Bericht door Framboos » za aug 23, 2008 12:54

Dat zou ik dan denk ik ook doen ja.

jet
Moderator

Bericht door jet » za aug 23, 2008 14:41

Kahlua is inderdaad een koffielikeur, zwaar zoet, en met een hint van koffie. Het zal de smaak geven aan je cupcakes. Een vriendin van me zweert bij het gebruiken van amaretto in Tiramisu (schiet je weinig mee op, want is natuurlijk ook alcohol), dat is meer amandel-achtig.
Als je een zoetstof hebt (siroop-achtig, anders 'klopt' je recept niet meer), en je doet daar wat koffie (gezet, bijv. espresso) doorheen, dan word de siroop dunner, en gaat het meer op Kahlua lijken (een likeur is wel wat stroperiger dan een gewone drank, maar minder stroperig dan een siroop).
Hoop dat je hier wat mee kunt?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena » zo okt 05, 2008 12:42

Ik kwam vandaag toevallig deze blog tegen waar een niet veganist VCTOTW uitprobeert. Ze is niet erg enthousiast over de golden vanilla cupcakes. Ik was vooral verbaasd over de kritiek dat ze niet erg zoet zijn. Als ik cake maak hebben mensen meestal helemaal niet door dat ze vegan zijn, en "niet zoet genoeg" is iets wat ik herken van tien jaar geleden, toen vegan gelijk stond met "gezond" maar niet uit de recepten van Terry & Isa. Of zijn dit cakejes die echt bedoeld zijn om met frosting zoeter te maken? (Ik heb VCTOTW zelf niet). (Ik heb wel ooit een VCTOTW recept gemaakt met amandelextract waar de amandelsmaak echt het recept overpowerde, dat laat ik tegenwoordig altijd weg, maar ik neem aan dat dat het probleem niet is want dit lijkt iemand met veel bakervaring en ik hoor haar daar ook niet over)

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » zo nov 16, 2008 0:22

ik heb vandaag de pumpkin chocolate chip cupcakejes gebakken uit vctotw en ze zijn meer of goedgekeurd!
mijn stiefmama vond het fascinerend hoe cakejes zonder eieren in zo goed konden rijzen :D

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » zo nov 16, 2008 21:49

Ik heb de afgelopen 2 maanden meer cupcakes gebakken dan in mijn hele leven bij elkaar geloof ik. :)
Mijn dochter had net een feest voor haar Girls on the Run group en ik had de keuze tussen iets speciaals voor haar meenemen of gewoon cupcakes voor de hele groep maken. Dat werd natuurlijk voor de hele groep. Ik maakte de Basic Chocolate Cupcakes met de Chocolate Mousse Topping (VCTOTW). De reactie van een van de kinderen de volgende dag was "They were sooooo good".

http://www.veganpeace.com/recipe_pages/ ... upcake.gif

En gisteren nog meer cupcakes gemaakt, omdat ik een plaatje nodig had voor mijn site.
Weer de Basic Chocolate Cupcakes, maar deze keer met de Coconut Pecan Fudge Frosting.
Voor de paar mensen die dit kookboek nog niet hebben, kan je hier het recept voor de cupcakes en hier voor de frosting vinden.

http://www.veganpeace.com/recipe_pages/ ... osting.gif

Framboos

Bericht door Framboos » ma nov 17, 2008 17:31

Hmm!

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » ma nov 17, 2008 17:52

lena schreef:Ik kwam vandaag toevallig deze blog tegen waar een niet veganist VCTOTW uitprobeert. Ze is niet erg enthousiast over de golden vanilla cupcakes. Ik was vooral verbaasd over de kritiek dat ze niet erg zoet zijn. Als ik cake maak hebben mensen meestal helemaal niet door dat ze vegan zijn, en "niet zoet genoeg" is iets wat ik herken van tien jaar geleden, toen vegan gelijk stond met "gezond" maar niet uit de recepten van Terry & Isa. Of zijn dit cakejes die echt bedoeld zijn om met frosting zoeter te maken? (Ik heb VCTOTW zelf niet). (Ik heb wel ooit een VCTOTW recept gemaakt met amandelextract waar de amandelsmaak echt het recept overpowerde, dat laat ik tegenwoordig altijd weg, maar ik neem aan dat dat het probleem niet is want dit lijkt iemand met veel bakervaring en ik hoor haar daar ook niet over)
Dat had ik ook gelezen voor ik ze ging maken dus ik had er wat extra (vanille)suiker bijgegooid. M'n tanden vielen uit hoor! Maar ze waren alsnog wel erg lekker. Met een op zondag geïmproviseerde dinges erop van aardbeiensiroop, citroensap en poedersuiker. Vriendinnen vonden ze ook lekker.

Framboos

Bericht door Framboos » ma nov 17, 2008 21:37

Ik snap dat ook echt niet, want ik vind ze mierzoet en doe er altijd net iets minder suiker in (en dan vind ik ze nog steeds zoet).

lena

Bericht door lena » di nov 18, 2008 10:51

Maar doen jullie er dan ook (veel) frosting op?

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » di nov 18, 2008 10:56

als ik er frosting op doe is dat veel minder dan het recept

Framboos

Bericht door Framboos » di nov 18, 2008 11:05

lena schreef:Maar doen jullie er dan ook (veel) frosting op?
Ik had het over die cupcakes zonder frosting. Dan vind ik ze al zoet...

Plaats reactie