paddestoel recepten

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
forest

paddestoel recepten

Bericht door forest »

zijn hier mensen die fijne recepten of voedingscombinaties met paddestoelen weten? ik ben op het moment bezig oesterzwam en Shimeji (beach mushroom) te kweken. maar veel recepten die k tegenkom zijn niet veganistisch.

bedankt!
ingenting

Bericht door ingenting »

De recepten die je al hebt gevonden..zou je die niet veganistisch kunnen maken?
La maquereau des petits g?teaux (h)
forest

Bericht door forest »

ok, daar zit wat in. ik zal me erin verdiepen. maar ik bedoel ook, zoals, veganisten gebruiken ook ander soort producten, zoals yeast en tamari en allemaal ander gedoe (ivm goede stoffen binnenkrijgen ook) wat weer heel andere smaken oplevert. en k d8 misschien weet iemand iets moois. maar k ben de laatste tijd ook wat meer bezig met experimenteren met smaken en zodra de stoeltjes klaar zijn zal k wat aan,morrelen. en als t wat word zal k het recept hier posten.

iets anders;

als je maispolenta in een koffiemaler wat maalt en ook boekweitzaden maalt en daar dan (2/3 mais) pannekoekjes van maakt, daar beetje marmite op en daar tahin overheen, is héérlijk!

p.s. dat malen van grovere vorm is essentieel voor tecstuur en smaak, met kant en klaar meel word t anders.
Anna

Bericht door Anna »

ik maak zelf wel eens paddestoelen in roomsaus. simpel, maar wel erg lekker, vooral met pasta:

-gesnipperde ui en knoflook opbakken.
-stukjes paddestoel toevoegen en even meebakken
-een paar eetlepels water en een half boeljonblokje toevegen en dit redelijk laten inkoken.
-op het laatste moment een flinke scheut sojaroom en gehakte verse koriander toevoegen.

de koriander is essentieel en de room gaat schiften als het aan de kook komt. eet smakelijk!
Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

let op met oesterzwam(achtigen)! niet te lang bakken anders wordt het kauwgum.

een supersimpel, maar wel lekker recept staat hier:
http://www.lekkerplantaardig.net/pastapaddo.htm
reggie

Bericht door reggie »

Hoi Forest kweek je de oesterzwam op stro of op hout?
En waar kweek je de shimeji op?
Ik krijg morgen m'n geente deuvels (voor boomstamteelt)binnen met shi-take en oesterzwam.
ik heb een tijd geleden wel eens champignonnen geprobeerd te kweken zonder dierlijke mest,maar dit was mislukt,ik ga het binnenkort nog eens proberen.
tips zijn welkom
forest

Bericht door forest »

hey reggie,

de oesterzwam doe k op stro, en probeer ook duivenvoer, maar ik had het niet goed gesterilizeerd in de stoofpot, en nu ontkiemd het. de shimeji, daarvan heb k een kweekpakket van wildandsavoury.nl en als ze goed groeien (de eerste primordia komen al) kloon k ze ook maak wat sporenprints. het enige lastige bij de shimeji is dat je voor pinning een plek met 10-15 graden nodig hebt. ik gebruik daarvoor een kamer in mn ma's huis. als de shimeji succes is kan k je wel een sporeprint sturen.
reggie

Bericht door reggie »

dank je wel Forest

Op stro gaat de kweek wel sneller als op boomstammetjes,ik zal dus nog wel even moeten wachten op de eerste oogst.

Waar ik benieuwd naar ben is of er op het kweekpakket van shimeji staat welke stoffen er aan het zaagsel zijn toegevoegd,laat me maar weten als je sporen hebt,dan wil ik het gaan proberen.
Truus

Bericht door Truus »

Ik pieker ook om zelf champignons te gaan kweken nadat gisteren mijn chamignonjuffrouw weer niet op de weekmarkt stond.

Witte champignons eet ik het liefst rauw. Niet alle soorten zijn rauw eetbaar.

Een snelrecept: In niet te kleine blokjes hakken, enkele minuten in de magnetron, een keer doorelkaar scheppen, nog even in de magnetron. Het vocht dat eruit komt binden met gistkorrels, wat sambal erbij, nog een keer door elkaar scheppen. Klaar.

Ook maak ik chamburgers: De champignons klein hakken, eventueel in een keukenmachine, maar niet tot pap draaien. Iets droogs er doorheen kneden, b.v. volkorenmeel, kekerbloem, boekwijtgrutten of broodkruimels. Verder vanalles toevoegen naar eigen fatasie, b.v. gemalen zonnebloempitten, geraspte wortel, kruiden, enz. Tot een massa kneden en met natte handen rondjes van hamburgerformaat uit vormen, die gebakken worden met de hamburgerplaten van een tosti-oventje, dus zonder vet.

Nog een voorstel: steeltjes eraf (gebruiken in andere gerechten), kapjes bestrijken met olie en kruiden, en in de oven roosteren.
forest

Bericht door forest »

het is heerlijk een klein scheutje wijn bij een recept met paddestoelen te doen. ook als je een soort curry maakt ofzo
forestnotloggedin

Bericht door forestnotloggedin »

reggie

Bericht door reggie »

ziet er goed uit zeg
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: paddestoel recepten

Bericht door Fynnya »

Ik heb ooit een heerlijk recept voor champignons gevonden in een of ander kookboek, wat ik graag maak:
(kastanje)champignons goed bakken (hoe langer hoe lekkerder vind ik zelf), sojacuisine (=sojaroom) erdoorheen, gistvlokken (niet teveel, ze smaken heel overheersend, telkens klein beetje erbij gooien en proeven), paprikapoeder en eventueel nog wat zout of tamari.
De gistvlokken geven het echt een kick, geven het een bijzonder lekkere smaak, de sojacuisine maakt het weer wat zachter en de paprikapoeder is moeilijk te omschrijven wat die doet, maar die hoort er ook echt bij.
Champignons zoals je ze nog nooit geproefd hebt!
Plaats reactie