Vlaai?
nou, wat een enthousiasme
voor de bodem (en zijkanten):
-200 g bloem
-150 g boter
-100 g basterd suiker
-water
snijd de boter door de bloem en suiker en maak een soepel deeg, eventueel met wat water (niet teveel, anders wordt de korst te knapperig!)
bekleed de bodem (en zijkanten) van een springvorm van ca 26 cm doorsnede
voor de vulling:
een laagje pudding op de bodem. die maak je door custard-poeder met de helft van de aangegeven melk te koken. ben vergeten hoeveel, een kwart liter melk geloof ik...
daar bovenop twee blikken kersen, of een flinke hoeveelheid pruimen, of appels, wat je lekker vindt...
voor de kruimels:
-175 g bloem
-100 g boter
-125 g rietsuiker
snijd dit alles losjes door elkaar. ga alsjeblieft niet te goed mengen of kneden, want dan worden de kruimels knudde
je hebt dus een mengsel van klontjes boter, losse bloem en suiker.
dit stort je bovenop de vulling. duw de randen van het deeg wat in vorm en zet in de overn. 45 minuten op 175 graden c.
nog een opmerking: deze taart is erg zoet. ik vind hem zelf het lekkerst met wat zurige pruimen op appels erdoor. verder mislukt hij nooit, dus veel plezier!
groetjes anna

voor de bodem (en zijkanten):
-200 g bloem
-150 g boter
-100 g basterd suiker
-water
snijd de boter door de bloem en suiker en maak een soepel deeg, eventueel met wat water (niet teveel, anders wordt de korst te knapperig!)
bekleed de bodem (en zijkanten) van een springvorm van ca 26 cm doorsnede
voor de vulling:
een laagje pudding op de bodem. die maak je door custard-poeder met de helft van de aangegeven melk te koken. ben vergeten hoeveel, een kwart liter melk geloof ik...
daar bovenop twee blikken kersen, of een flinke hoeveelheid pruimen, of appels, wat je lekker vindt...
voor de kruimels:
-175 g bloem
-100 g boter
-125 g rietsuiker
snijd dit alles losjes door elkaar. ga alsjeblieft niet te goed mengen of kneden, want dan worden de kruimels knudde

je hebt dus een mengsel van klontjes boter, losse bloem en suiker.
dit stort je bovenop de vulling. duw de randen van het deeg wat in vorm en zet in de overn. 45 minuten op 175 graden c.
nog een opmerking: deze taart is erg zoet. ik vind hem zelf het lekkerst met wat zurige pruimen op appels erdoor. verder mislukt hij nooit, dus veel plezier!
groetjes anna
Vlaai is niet zo moeilijk te maken toch? Gewoon bloem, sojamelk, suiker, gist mengen, zachte boter toevoegen en er een deegje van maken. Kwartiertje tot een half uur laten rijzen, deeg plat slaan zodat de lucht eruit is en dan uitrollen en het grootste deel op een vlaaibodem leggen. Vulling erop, van het resterende deeg een rastertje maken en voila, je vlaai is klaar om te bakken! Of eerst de bodem bakken en daarna de vulling erop leggen, dat kan ook, hangt ook wel een beetje van het soort vulling af. Oven voorverwarmen op 225° C en dan een minuut of 20 bakken.
Nog even de juiste hoeveelheden opgezocht:
300 gram bloem
20 gram gist
20 gram suiker
2,5 dl sojamelk
150 gram boter
vulling naar keuze
Nog even de juiste hoeveelheden opgezocht:
300 gram bloem
20 gram gist
20 gram suiker
2,5 dl sojamelk
150 gram boter
vulling naar keuze
ik heb hier ook nog een echt vlaai-recept, uit grootmoekes kookboek. ik heb het zelf nooit gemaakt, maar lijkt niet zo moeilijk:
deeg:
-40 g gist (verse dus)
-6, 5 dl melk
-1 kg bloem
-20 g zout
-100 g boter
-50 g basterdsuiker
sorry, al deze hoeveelheden door 10 delen, voor een 20 cm. springvorm!
gist aanmengen met lauwe melk.
bloem, zout, gesmolten, doch niet hete boter, suiker en de rest van de melk toevoegen en een soepel deeg kneden.
ongeveer 1 uur laten rijzen, het deeg dun uitrollen en de vorm bekleden. de taart vullen met vlaai-vulling (wat je maar wilt dus).
kruimels:
zie vorige recept.
ongeveer 30 minuten, op 200 graden c.
ik denk dat ik het zelf ook ga proberen...
deeg:
-40 g gist (verse dus)
-6, 5 dl melk
-1 kg bloem
-20 g zout
-100 g boter
-50 g basterdsuiker
sorry, al deze hoeveelheden door 10 delen, voor een 20 cm. springvorm!
gist aanmengen met lauwe melk.
bloem, zout, gesmolten, doch niet hete boter, suiker en de rest van de melk toevoegen en een soepel deeg kneden.
ongeveer 1 uur laten rijzen, het deeg dun uitrollen en de vorm bekleden. de taart vullen met vlaai-vulling (wat je maar wilt dus).
kruimels:
zie vorige recept.
ongeveer 30 minuten, op 200 graden c.
ik denk dat ik het zelf ook ga proberen...