Recepten van forummeeting

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Framboos

Recepten van forummeeting

Bericht door Framboos »

Ik ben, net als Annika, wel benieuwd naar Blauws hartige taart!

En alle andere recepten, zodat ik het feestje in mijn eentje een keer kan overdoen. :wink:

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

De hartige taart was inderdaad ook lekker.

Mijn recept:

- tofu
- kruiden e.d.
- pindasaus

Tofu marineren met diverse kruiden, zoals chilipoeder etc.
En erbij pindasaus uit een kant en klaar potje erbij gooien.

Tsja.. moest het simpel houden door de drukte :) Zal volgende keer uitgebreider koken en bakken e.d. :)

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Wel erbij vertellen dat je het geheel ook nog hebt opgewarmd natuurlijk! :wink:

Rigdzin
Contacteer:

Bericht door Rigdzin »

DeNatuur.NL schreef:De hartige taart was inderdaad ook lekker.

Mijn recept:

- tofu
- kruiden e.d.
- pindasaus

Tofu marineren met diverse kruiden, zoals chilipoeder etc.
En erbij pindasaus uit een kant en klaar potje erbij gooien.

Tsja.. moest het simpel houden door de drukte :) Zal volgende keer uitgebreider koken en bakken e.d. :)
Nou daar kunnen de meesterkoks een puntje aan zuigen. :wink:

vegalan

Bericht door vegalan »

DeNatuur.NL schreef: En erbij pindasaus uit een kant en klaar potje erbij gooien.
In de meesten kan en klaar potjes pindasaus zitten dierlijke ingredienten.
Trasie in sambal en kruiden, vis in de worchestersaus die daar soms voor wordt gebruikt! Welke heb je gebruikt?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

vegalan schreef:Welke heb je gebruikt?
Yakso, vegan, te verkrijgen bij de NVV.

blauw

Bericht door blauw »

Ik ben blij dat de taart in de smaak viel!! :D

Recept:

Hartige taart

Ingredi?nten

4 tl koriander zaadjes
4 tl komijnzaadjes
2 tl paprikapoeder + extra om te bestrooien!
1 tl kaneel
olijfolie
900 gr pompen, geschild en in blokjes van 2cm gesneden
12 sjallotjes in vieren gedeeld
4 cm gemberwortel, fijn gehakt
140 gr hele amandelen, zonder vlies
140 gr pistachenoten, gepeld
95 gr (evt. Gedroogde) cranberries
6 el zoetige stroop, bijv. ma?smoutstroop (originele recept is met honing)
225 gr spinazie (verse of diepvries, uitgelekt)
400 gr kikkererwten uit blik, uitgelekt en afgespoeld
2 teentjes knoflook
2 tl komijnpoeder
3 el citroensap
4 el gehakte verse koriander
8 grote plakken filodeeg
peper en zout
partjes citroen, om mee te serveren

1.
Verwarm de oven voor op 200?C, gasstand 6 of hetelucht 180?C.
Rooster de koriander- en komijnzaadjes in een droge koekenpan op een medium warmtebron, let op dat ze niet aanbranden! Maal grof met een vijzel (of in een kommetje met achterkant van deegroller) en meng paprikapoeder, kaneel, 1 theelepel zout en 4 eetlepels olijfolie erdoor. Leg de blokjes pompoen op een bakblik, schenk de pikante olie erover en meng door elkaar. Rooster 20 minuten in de voorverwarmde oven.

2.
Verwarm, intussen, 2 eetlepels olie in een koekenpan, voeg de sjalotjes toe en bak al roerend tot zij bruin beginnen te kleuren. Roer de gemberwortel en 100 gr. van de amandelen en pistachenoten erdoor. Voeg, wanneer deze beginnen te kleuren, de cranberries, 2 eetlepels zoete stroop en de spinazie toe.
Neem van de warmtebron, roer door de pompen en zet terzijde.

3.
Pureer in de keukenmachine, de kikkererwten, knoflook, komijnpoeder, 1 dl olie, citroensap, 2 eetlepels water en peper en zout. Roer de koriander erdoor.

4.
Vet een taartblik met een losse bodem en een doorsnee van 28cm. in met olijfolie (of eventueel plantaardige margarine) en zet deze op een bakplaat. Bewaar de filodeeg onder een warme natte doek zodat het niet uitdroogt.
Leg een plak deeg van het midden over het blik zodat zo?n 10cm over de rand hangt. Leg een andere plak tegenover de eerste en zorg ervoor dat hij iets overlapt. Bestrijk met olijfolie. Leg 2 plakken in de tegenovergestelde richting en bestrijk ook deze met olijfolie.

5.
Maak op dezelfde manier nog 2 lagen, zodat alle plakken gebruikt zijn.
Schep de helft van het pompoenmengsel in het midden van het deeg. Bestrijk met de erwtenpuree en leg hierop het resterende mengsel. Vouw de plakken filodeeg, een voor een, naar het midden toe zodat de vulling bedekt is. Bestrijk het geheel voorzichtig met olijfolie. (dek, wanneer de pastei een dag van tevoren gemaakt wordt af met vershoudende folie en zet in de koelkast.) Doe de resterende noten er bovenop samen met een paar lepels zoete stroop. Warm de pastei 35-40 minuten op in de voorverwarmde oven.

Harrissayoghurtsaus

Ingredi?nten

2 dl. Yofu naturel
2 el (ongezoete) soja melk
3 takjes munt (blaadjes gehakt)
4 el gehakte koriander
6 tl Harrissapasta
peper en zout

Meng de melk en yoghurt tot een dunne saus, meng de kruiden erdoor en breng op smaak. Roer er de Harrissapasta door!

Cranberries zijn eigenlijk niet te vinden deze tijd van het jaar dus ipv daarvan heb ik cranberry compote gebruikt, gaat ook prima. En ipv koriander- en komijnzaadjes te bakken en te malen heb ik gewoon poeder gebruikt.

ingenting

Bericht door ingenting »

^ die moet ik een van deze dagen maar eens maken, aangezien mijn moeder zaterdag 3 van die kleine pompoenen (squash?) voor mij heeft gekocht:)

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

DeNatuur.NL schreef:
Yakso, vegan, te verkrijgen bij de NVV.
of gewoon bij de natuurwinkel. bespaar jezelf de verzendkosten.
Laatst gewijzigd door Kirsty xvx op ma mei 29, 2006 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

blauw schreef:Hartige taart
mjammm, ik zal eens zien of ik hem ook maken kan...
Smaakte echt naar een stukje Hemel 8)
:heart: yummy

-gebruikergewist-

Falafel

1 theekopje kikkererwten gewassen en een nacht geweekt (of een paar uur met kokend water) en goed afgegoten
1 theelepel gemalen komijn
1/2 theelepel zout
1/4 theelepel chilipoeder
1/2 klein uitje, fijngesnipperd
2 teentjes knoflook, fijngesneden
1 theelepel gedroogde munt, of een takje verse
3 of 4 takjes peterselie
verse of gedroogde koriander
peper
eventueel 1/4 theelepel bakpoeder

Zorg dat de kikkererwten heel goed uitgelekt zijn, en maal dan alle ingredi?nten zo fijn mogelijk, tot het een soort pasta is, een deegje wat lekker kleeft en niet uit elkaar valt. Vorm hiervan balletjes ter grootte van een walnoot en bak deze in een laagje olie in de pan.
Lekker om te serveren met pitabroodjes met salade en (knoflook)saus.
Ik had voor de forummeeting een veelvoud van dit recept gemaakt, dat doe ik meestal, zodat ik de rest van de balletjes kan invriezen voor een volgende keer.

fief
Contacteer:

Bericht door fief »

koekjes

kokos olie/vet
zelfrijzend bakmeel
suiker

Verwarm de over voor op 160 graden.
Maak van de kokos olie, het zelfrijzend bakmeel en de suiker een samenhangend deeg, proef of er genoeg suiker in zit. Als er niet genoeg suiker in zit, voeg dan suiker toe. Als het deeg te kleverig is, voeg dan meer bakmeel toe.

Vet een bakplaat in met olie of margarine.
Maak er rondjes van (of vierkantjes, driehoekjes, sterren, wat voor vorm dat ook) en leg ze op de bakplaat.
Bak de koekjes in 15-20 minuten.

De koekjes worden niet echt bruin, dus gebruik dit niet als criterium om te bepalen of de koekjes klaar zijn.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

De Loempia's (ik vind nog steeds dat ze mislukt waren maar goed)

-Loempiavellen (vriesvak)
-Loempiasaus (Uit een flesje, of zelf maken als je dat kan)
-Gemengde wokgroenten]
-Kruiden (je kunt kijken voor speciale wokkruiden (Bami/Nasi))
-Olie
-Sesamzaadjes

Laat de loempia vellen ontdooien.
Wok de groenten in wat olie en doe de kruiden erbij, laat het uitlekken.
Smeer een loempiavelletje in met een beetje olie, doe er groenten in, rol hem op en smeer er nog een beetje olie over, en daarna de sesamzaadjes erover. Werk zo af tot alles op is.

20 min in de oven op 200 graden (ze zijn goed als ze een beetje bruin en knapperig worden, wordt niet zo als bij frituren)

-gebruikergewist-

Annika schreef:De Loempia's (ik vind nog steeds dat ze mislukt waren maar goed)
Ze zagen er misschien niet uit, maar de smaak was goed, en dat is het belangrijkste toch? :D

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Kiwi schreef: Ze zagen er misschien niet uit, maar de smaak was goed, en dat is het belangrijkste toch? :D
hehe dankje :D

Tijmetje
Contacteer:

Bericht door Tijmetje »

Die taart zal ik zeker een keer proberen te maken. Koekjes ook, lijkt niet al te moeilijk. Is kokkos niet meestal vet i.p.v. olie? Maakt dat iets uit voor je koekjes? Het mengen van de ingredienten lijkt me toch makkelijker als het vloeibaar is.

Mijn hummus was gemaakt met kikkererwten, het kookvocht van de kikkererwten (als het uit blik is, neem het vocht daarvan), tahin, olijfolie, het sap van een limoen (citroen kan ook), geroosterde en geplette koriander en komijn zaadjes, zout en peper, en natuurlijk knoflook (waarom vergeet ik dat toch steeds bijna?).

Precieze hoeveelheden weet ik niet meer, ik heb gewoon wat bij elkaar gegooid en gestaafmixerd tot het degelijk smaakte.

fief
Contacteer:

Bericht door fief »

Tijmetje schreef:Die taart zal ik zeker een keer proberen te maken. Koekjes ook, lijkt niet al te moeilijk. Is kokkos niet meestal vet i.p.v. olie? Maakt dat iets uit voor je koekjes? Het mengen van de ingredienten lijkt me toch makkelijker als het vloeibaar is.
Kokos vet is hetzelfde als kokos olie, bij ongeveer 25 graden wordt het vloeibaar, als je het deeg met de hand gaat kneden smelt het vet dus. Er gaat in verhouding veel zelfrijzend bakmeel/bloem in de koekjes.

-gebruikergewist-

*kuch* (Ik mis nog heeeel veel recepten!)

Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise »

Voor 4 koppen stevige groentesoep:

1 liter water.
1 zakje soepgroente
4 eetlepels groentebouillion
150 gram vermicelli
Een snufje zout, wat maggi(afhankelijk van je eigen smaak)

Giet het water in de pan, met de soepgroente, de zout en de bouillion, breng het mengsel aan de kook,voeg de vermicelli,toe, laat dat in zijn geheel 8 minuten doorkoken, en klaar is je soep.

Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise »

Dave: IK meen hier iets te missen in dit topic, en dat is:
Jouw recept van de forummeeting, iets met een soort van pannekoek en met saus en iets vega's er in(ik weet niet eens wat de ingredienten precies waren, behalve de sperciebonen dan) maar dat ontbreekt wel vind ik, ik vond het namelijk erg lekker en ik weet zeker dat mijn vader er ook wel erg van gediend zou zijn als hij ook eens van die lekkernij kon proeven.En de rest van de smulpapen ook wel vermoed ik!(de resterende bekkies die nog openstaan van de forummeeting :schater: )
Of voel je je soms te trots om het geheim van je recept prijs te geven omdat het mischien gecreeerd is naar eigen idee :wink:

Hier op aan met dat lekkers! het is bijna Sinterklaas en het zou een prima cadeau zijn voor 5 december dacht ik zo :wink:

Plaats reactie