Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Brchj
Leefwijze: veganist

Re: Wat kan ik met deze ingredienten?

Bericht door Brchj »

Oke ik heb de volgende ingrediënten in huis:
paprika's
aubergines
zoete aardappelen
witte kool
wortels
ui
prei
dille
pompoen
en dan natuurlijk houdbare dingen zoals bonen en rijst en pasta's en dat soort dingen. Ik zat zelf weer te denken aan een curry van zoete aardappel met wat groentes erdoor, maar iets nieuws is ook wel eens leuk
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Roerbakgerecht met aubergine (prei en paprika is hier vast ook heel lekker in): http://www.foodnetwork.com/recipes/tyle ... index.html

Als je ook een blikje tomaten op sap hebt:
Ratatouille met pompoen: http://www.afvallen-weblog.nl/gezond-re ... tatouille/
Chili met pompoen uit de oven (dit aten wij gisteren): http://vegetus.nl/romige-chili-met-pompoen-uit-de-oven/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brchj

Bericht door Brchj »

Hey bedankt, leuk hoor zulke master chefs op dit forum :thanks: ;)
Lieve Nugget! <3
Clover

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Brchj schreef:Oke ik heb de volgende ingrediënten in huis:
paprika's
aubergines
zoete aardappelen
witte kool
wortels
ui
prei
dille
pompoen
en dan natuurlijk houdbare dingen zoals bonen en rijst en pasta's en dat soort dingen. Ik zat zelf weer te denken aan een curry van zoete aardappel met wat groentes erdoor, maar iets nieuws is ook wel eens leuk
Met die ingrediënten kan je veel verschillende combinaties maken:
Van pompoen, zoete aardappel, aubergine en ui kan je een lekkere curry maken, met peulvruchten, lekker veel specerijen en bijvoorbeeld kokos(melk).
Van prei, witte kool, wortel en ui kan je nasi maken, met bijvoorbeeld rijst, pindasaus en bijvoorbeeld witte tofu/tofureepjes/mock duck/sojabrokjes oid. als je dat in huis hebt. Geraspte zoete aardappel mee bakken met de groentes in plaats van wortel is ook wel lekker (beide kan ook, als je van zoet houdt).
Van pompoen, prei, ui en wortel kan je pompoensoep maken, met bijvoorbeeld tempeh of linzen, en brood/rijst/aardappel/zoete aardappel.
Van aubergine, prei, ui en witte kool kan je roti maken, met een saus van tomatensaus met lekker veel specerijen, tempeh/tofu gehakt/linzen oid., en aardappel. En rotiplaten erbij natuurlijk als je die toevallig in huis hebt.

En bij veel hiervan kan je nog wel wat meer van de dingen die je noemde erbij gooien, afhankelijk van je eigen smaak.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Ananas schreef: Weet iemand lekkere recepten/dingen met witte miso? Ik heb net speciaal bij ekoplaza zo'n superduur pakje gekocht voor in de gnocchi uit IDI.. Maar heb maar 1 eetlepel nodig en wil het graag vaker gebruiken.
Deze kwam ik vandaag nog tegen, ziet er ook erg lekker uit:
http://www.thenakedkitchen.com/throwbac ... miso-soup/
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Brchj

Bericht door Brchj »

Ik had gister zoiets raars:
laatst had ik bij de C1000 pompoenen gekocht, ze hadden allemaal verschillende en ik had de zwaarste gekozen, ze waren allemaal per stuk €2,29.
Gister wilde ik er een gebruiken die al een rotte plek had. Plek dus weggesneden (het was een pompoen die ik nog nooit gebruikt had), en toen in blokjes gesneden.
Ik wilde ratattouille maken, en ik was bezig met pompoen-komijn soep. Alle groenten enzo in de pan zitten, met tomatensausje, alleen de pompoen moest nog beetje zacht worden. Soep was ook al aan het pruttelen.
Om te checken of de pompoen al gaar is proef ik een stukje en spuug het echt meteen weer uit, suuuuper bitter.
Ik dacht echt shhiiiiitt, kijkende naar 2 pannen eten waarvan ik al dacht dat ik alles weg zou kunnen gooien.
Verschillende opties gingen dus door mijn hoofd:
1. Dit is geen eetbare pompoen. Maar er zat veel vruchtvlees in, hij lag bij de groenten bij C1000. Maar goed, wat wezen zij er nou echt van, en ik ben ook geen pompoen expert.
2. Deze pompoen is niet meer goed

Ik in ieder geval naar de C1000 en gezegd dat ik zojuist 2 pannen eten heb kunnen weggooien omdat die pompoen niet smaakt. Na wat gedoe en onderhandeling mocht ik 2 nieuwe maaltijden uitzoeken en kreeg ik het gekld van 3 aangekochte pompoenen terug. Wat wel netjes was, in eerste instantie wilden ze me alleen de €2,29 teruggeven maar ik zei dat ik voor €10 aan eten in die pannen had zitten (wat waarschijnlijk ook zo was). Anyway, die man in de winkel vertelde me dat zijn baas zei dat pompoenen nou eenmaal bitter smaken. Waarop ik antwoordde: dat is natuurlijk niet waar, ik eet vaak pompoen en zo smaken ze niet. Daarna kwam ie naar me toe en zei hij dat zijn baas zei ( :roll: ) dat het een soort 'pomelo pompoen' was, met een grapefruit smaak.. What the fuck!?
Ik zei maar 'oke bedankt' maar ik geloofde er niks van. Kan ook niet op internet vinden dat zoiets bestaat, maar goed, laat ze maar dacht ik. Het was in ieder geval beetje jammer allemaal :grin:
Lieve Nugget! <3
Clover

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Wat zonde zeg!

Hoe zag die pompoen er uit?

https://www.google.nl/search?q=pompoens ... =510&dpr=1

Brchj

Bericht door Brchj »

Langwerpig - rond en lichtgeel. Heb hem nog niet kunnen vinden op internet. Geen spikkeltjes, bubbeltjes, strepen.
Als je hem doorsneed leek het net alsof je plakken meloen aan het snijden was, van de binnenkant ook lichtgeel

Geen butternut, geen 'gewone', leek denk ik het meest op een Howden Biggie maar dan lichtgeel en niet zo'n duidelijke markering.

Geen idee wat het was, hij was erg vies in ieder geval :x
Lieve Nugget! <3
Clover

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik had en tijdje terug ook een bittere pompoen! Maar dat was een gewone oranje volgens mij. Was ook jammer, ik had een hartstikke lekker pastagerecht gemaakt met romige pompoensaus en spinazie en tempeh alleen was het dus niet lekker want de pompoen was zo bitter :/ ik dacht toen dat mijn pompoen misschien gewoon te oud was (was van de markt en heel goedkoop). Gelukkig dat je je geld terug kreeg, maar wat zonde van je eten! Ik ben ook wel benieuwd wat voor soort het was. Een gele heb ik nog nooit gehad.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra »

Edit: ik bedacht me dit in het verkeerde topic stond, oops! *verwijderd*
Laatst gewijzigd door Sandra op wo nov 13, 2013 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Sandra schreef:Ik heb vandaag geprobeerd om mijn voorraadkast wat meer "vegan" te maken (ik hoop dat de tomatenpuree en soja saus vegan zijn, de ingredienten leken mij goed maar ik ben nog erg nieuw met vegan, dus ik kan er naast zitten :? ).
Goed bezig! :)
Ik heb toevallig dezelfde sojasaus en tomatenpuree. Als de ingrediënten de laatste tijd niet veranderd zijn, heeft de sojasaus alleen plantaardige ingrediënten, en de tomatenpuree ook (of ja, daar staat alleen 'tomatenpuree dubbel gecontroleerd 28-30%' op en geen ingrediëntenlijst, dus dat zal dan wel het enige ingrediënt zijn).

Sandra

Bericht door Sandra »

Fynnya schreef:
Sandra schreef:Ik heb vandaag geprobeerd om mijn voorraadkast wat meer "vegan" te maken (ik hoop dat de tomatenpuree en soja saus vegan zijn, de ingredienten leken mij goed maar ik ben nog erg nieuw met vegan, dus ik kan er naast zitten :? ).
Goed bezig! :)
Ik heb toevallig dezelfde sojasaus en tomatenpuree. Als de ingrediënten de laatste tijd niet veranderd zijn, heeft de sojasaus alleen plantaardige ingrediënten, en de tomatenpuree ook (of ja, daar staat alleen 'tomatenpuree dubbel gecontroleerd 28-30%' op en geen ingrediëntenlijst, dus dat zal dan wel het enige ingrediënt zijn).
Oops, ik verwijder net mijn bericht, zag dat ik het in het verkeerde topic had geplaatst, ik wilde het plaatsen in het "wat heb je altijd in huis" topic :mrgreen: :oops:

Thanks voor je reply Fynnya!! Ah dankjewel, had ik het toch goed ingeschat! Ik wilde de sojasaus van Kikkoman kopen maar zag dat deze van AH dezelfde ingrediënten had, dus ik dacht ik waag het erop.

Sandra

Bericht door Sandra »

Gisteravond kreeg ik een superlief whatsappje van mijn 15 jarig tantezeggertje. Ze komt maandag gezellig op de thee en ik heb haar gelijk uitgenodigd om te blijven eten :) (het is zo'n schat!)

Vraag is nu: wat gaan we koken? Ik denk zelf aan een pasta met vegetarisch gehakt, maar ik zie vnl. basic vegetarische pasta recepten, ik wil me uiteraard wel een beetje uitsloven voor haar :mrgreen:
Voor zover ik weet houdt ze niet zo van aubergine en avocado maar verder lust ze alles wel. Tips??

Toetje heb ik al gevonden: Martine's bananen muffins :mrgreen: :mrgreen:

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Voor vegan pasta-inspiratie moet je op de blog van Dani zijn: http://plantaardigheidjes.blogspot.nl/s ... abel/pasta

Ik maak zelf graag lasagne als ik gasten heb: http://vegetus.nl/lasagne-bolognese/ (geen 'rare' ingrediënten behalve edelgist)

Pasta pesto doet het ook altijd goed, met kaasloze pesto van AH puur&eerlijk of Xenos. Bijvoorbeeld pasta mengen met gestoomde broccoli en een flinke lepel pesto, geroosterde pijnboompitjes of geschaafde amandelen erover strooien en serveren met knapperig gebakken vegetarische kipstukjes of Vivera lupine nuggets. Super makkelijk om te maken, maar wel heel lekker.

Mystique

Bericht door Mystique »

Wie weet er nog iets leuks met aardperen?
Geen stamppotten of andere Hollandse potten a.u.b. :grin:

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Belgische stoofpot? :grin: (serieus, deze is super lekker!) http://vegetus.nl/hachee-met-aardpeer-en-belgisch-bier/

Ik ben ook nog wel in voor wat nieuwe aardpeer-recepten. Ik ga op zoek.

Mystique

Bericht door Mystique »

Martine schreef:Belgische stoofpot? :grin: (serieus, deze is super lekker!) http://vegetus.nl/hachee-met-aardpeer-en-belgisch-bier/
Wat een uitstekend excuus om weer eens een Palm biertje te kopen. :mrgreen:
Of is dat te zoet?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik denk dat Palm prima is.

Sandra

Bericht door Sandra »

Martine schreef:Voor vegan pasta-inspiratie moet je op de blog van Dani zijn: http://plantaardigheidjes.blogspot.nl/s ... abel/pasta
Goede tip, haar website ken ik nog niet, dankjewel!!
Ik maak zelf graag lasagne als ik gasten heb: http://vegetus.nl/lasagne-bolognese/ (geen 'rare' ingrediënten behalve edelgist)
Klinkt heerlijk!! Deze ga ik sowieso eens proberen, jummie!
Pasta pesto doet het ook altijd goed, met kaasloze pesto van AH puur&eerlijk of Xenos. Bijvoorbeeld pasta mengen met gestoomde broccoli en een flinke lepel pesto, geroosterde pijnboompitjes of geschaafde amandelen erover strooien en serveren met knapperig gebakken vegetarische kipstukjes of Vivera lupine nuggets. Super makkelijk om te maken, maar wel heel lekker.
Dat wordt nog lastig kiezen, dit klinkt ook heerlijk! Ik denk dat ze dit ook erg lekker zal vinden!

Dankjewel Martine!

Brchj

Bericht door Brchj »

Mystique schreef:Wie weet er nog iets leuks met aardperen?
Geen stamppotten of andere Hollandse potten a.u.b. :grin:
Hey wat heb je uiteindelijk gemaakt? Ik zag de aardperen liggen bij de AH en wil ze ook wel eens proberen, ik ken het namelijk niet. :oops: Hoe smaken ze en hoe gebruik je ze?

Even een andere vraag: ik heb regelmatig met gerechten dat ik niet goed weet wat voor soort kruiden erbij passen. Als ik Indiaas kook gebruik ik veel kerrie, kurkuma, kokosmelk (geen kruid natuurlijk), voor Mexicaans chili, Italiaans basilicum, dille, maar hoe weet je nou welk kruid/specerij waarbij past?

Laatst at ik dus een keer pompoensoep met komijn en toen dacht ik echt waaaaat dit is lekker! En ik had bietenhummus met komijn gemaakt, dus er is echt een deur voor me opengegaan wat betreft komijn :mrgreen:
Maar ik vind dat wel heel lastig, en wil ook niet in dezelfde kruiden blijven hangen. Ik denk dat gebruik van de 'juiste' kruiden en specerijen een gerecht veel meer tot leven kan komen.
Lieve Nugget! <3
Clover

Plaats reactie