Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Re: Wat kan ik met deze ingredienten?

Bericht door Marla » ma aug 12, 2013 19:45

Misschien burgers maken met glutenmeel erdoor?

Ananas

Bericht door Ananas » zo aug 25, 2013 9:47

hebben jullie havermout al eens geprobeerd? it's a (burger) lifesaver!

hier een paar burgerrecepten: http://www.veganchallenge.nl/zoek-recept/#&Type=83
vooral de bruine bonenburgers zijn supersimpel en zó lekker! (als ik 't zelf mag zeggen ;)) je kan er allerlei variaties op maken.

Mystique

Bericht door Mystique » zo aug 25, 2013 10:22

Wie heeft er een idee voor de No Muh melty?

Zelfgemaakte pizza's zijn het net niet, aangezien ik die van NYvPizza zo lekker vind. Ik weet ook niet zo goed waar ik het mee moet vergelijken. Misschien eerst maar een klein stukje in de oven leggen en proeven en dan besluiten waar ik het bij ga gebruiken...

Ananas

Bericht door Ananas » zo aug 25, 2013 10:39

Kaasfondue! Wat ik dus ook zo ga doen :) smelten met een scheut witte wijn en dippen maar!

Overstand

Bericht door Overstand » wo sep 11, 2013 17:39

gedroogde vijg + fijngemalen sesamzaad = calciumbom!

open je vijg en dip het in/vul het met fijngemalen sesamzaad en vouw het weer dicht.

Mystique

Bericht door Mystique » wo sep 11, 2013 18:39

Ik heb trouwens de NoMuh melty op een croissant (die je zelf in elkaar rolt) gesmeerd, samen met Italiaanse kruiden. Jammie!
En in kleine blokjes op de pizza, ook erg lekker!

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » wo sep 11, 2013 21:06

Ik vond het ook erg lekker idd op zelfgemaakte pizza, maar ook gewoon op brood met tomaat en een beetje pesto als tosti :mrgreen:

Mystique

Bericht door Mystique » wo sep 11, 2013 22:09

Maak je van pesto een tosti ja? :P

Man, ik ben in een flauwe bui.

Weet je wat ik zo vervelend vind aan rauwe bonen? Dat je een dag van te voren moet weten dat je ze gaat gebruiken, omdat ze zo lang moeten weken.
Is het heel raar om zowel rauwe bonen als bonen uit een potje te gebruiken? Soms koop ik voor meerdere dagen, soms bedenk ik op de dag zelf wat ik ga eten.
Ik wil alleen zo min mogelijk troep in m'n eten en dat heb je natuurlijk sneller met de rauwe bonen.

Kun je rauwe bonen alvast voorweken en wat langer bewaren? Dus dat je er je eigen pot bonen van maakt, met wat zout of zo?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » wo sep 11, 2013 22:14

Dat is lekker ja met die No muh... dan krijg je zo'n tosti achtig ding wat ze ook bij de tankstations verkopen. Op een tosti kun je toch alles smeren wat je lekker vind, ook pesto!

Ananas

Bericht door Ananas » do sep 12, 2013 5:47

Ik kook altijd een pond gedroogde bonen tegelijk, en vries die in (margarine) bakjes in. Kun je 's ochtends uit de vriezer halen, of als je het pas kort van te voren bedenkt giet je er wat heet water op en zijn ze in no time ontdooid.

Zo heb ik nu toch 4 verschillende soorten peulvruchten achter de hand :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do sep 12, 2013 7:41

Ja, ik vries ook altijd zelf gekookte bonen in, net als ananas. Een enkele keer koop ik nog wel eens een blik/pot met bonen als ik weinig tijd heb en mijn diepvriesvoorraad op is.
Ik ben ook dol op ogenboontjes, want die kun je net als linzen in 3 kwartier gaarkoken zonder voorweken. Ze hebben een fijne malse beet en zijn heel lekker in curries en maaltijdsoepen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique

Bericht door Mystique » do sep 12, 2013 11:33

En het smaakt nog even lekker als je ze hebt ingevroren?
Ik vind dat invriezen vaak toch wat van de smaak doet afnemen, namelijk.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do sep 12, 2013 12:20

Mystique schreef:En het smaakt nog even lekker als je ze hebt ingevroren?
Ik vind dat invriezen vaak toch wat van de smaak doet afnemen, namelijk.
Ja dat gaat bij mij prima. Sowieso hebben bonen niet super veel smaak vind ik, ze nemen de smaak aan van het gerecht waar je ze in meekookt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do sep 12, 2013 12:48

Mystique schreef:Weet je wat ik zo vervelend vind aan rauwe bonen? Dat je een dag van te voren moet weten dat je ze gaat gebruiken, omdat ze zo lang moeten weken.
Ja, ik ook. Bijna elke keer als ik gedroogde peulvruchten wil maken, vergeet ik de avond vantevoren dat ik ze in de week moet zetten. En als ik het een keer niet vergeet, komt er de volgende dagen van alles tussen waardoor ik niet de tijd heb om ze te koken, en dan gooi ik ze uiteindelijk maar weg. Zucht. Dingen plannen gaat bij mij gewoon niet ;)
Ik eet daarom dus ook vooral peulvruchten uit blik, en linzen, omdat die ook zonder weken kunnen.
Mungbonen hoef je volgens mij maar kort te weken trouwens.

Marla

Bericht door Marla » do sep 12, 2013 13:23

Ik eet ook bijna altijd bonen uit blik, ondanks goede voornemens om dat te veranderen.

Brchj

Bericht door Brchj » do sep 12, 2013 14:11

Ik heb het ook allebei, gedroogd en blikjes (van de reformzaak). Grote hoeveelheid maken en invriezen is ideaal, maar ik heb zelf een hele kleine vriezer, die altijd al heel vol zit. Dan is af en toe een blikje wel handig.

Ik ga trouwens dat recept met die bonen havermout burger eens proberen, ben al laneg tijd op zoek naar een goed recept om zelf burgers te maken, maar ze mislukken bij mij altijd :roll:
Lieve Nugget! <3
Clover

Ananas

Bericht door Ananas » do sep 12, 2013 16:54

Misschien helpt het om het op 1 vaste dag in de week bonen te koken? Ik heb bijvoorbeeld woensdagochtend vrij en zet dus elke dinsdag iets in de week. Laat het woensdagochtend koken terwijl ik het huishouden doe, of soms terwijl ik nog in bed lig te luieren met een serie :p

Mystique

Bericht door Mystique » do sep 12, 2013 18:26

Ananas schreef:Misschien helpt het om het op 1 vaste dag in de week bonen te koken? Ik heb bijvoorbeeld woensdagochtend vrij en zet dus elke dinsdag iets in de week. Laat het woensdagochtend koken terwijl ik het huishouden doe, of soms terwijl ik nog in bed lig te luieren met een serie :p
Dat heb ik eigenlijk ook wel, die vaste dag, maar ik weet dan nog niet wélke bonen ik zal gebruiken, worden het zwarte bonen of bruine of zwartoogboontjes, of mungbonen of toch maar weer eens witte bonen etc., hihi. Dan moet ik toch de dag van te voren bekijken wat ik de volgende dag moet eten, omdat ik toch wel behoorlijk wat verschillende soorten bonen/peulvruchten in m'n voorraadkast heb staan...

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do sep 12, 2013 18:35

Misschien helpt het om de bonen in het kookvocht in te vriezen ipv los? Dan duurt het wel weer langer voor ze ontdooid zijn. Ik weet niet, ik heb ook nooit gemerkt dat ik de bevroren bonen minder lekker vond, maar ik verwerk ze ook meestal in gerechten. Dat je ogenbonen niet hoeft te weken wist ik eigenlijk niet. Da's wel handig!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr sep 13, 2013 18:45

Ik vries heel vaak gekookte peulvruchten in en heb nooit gemerkt dat ze daardoor minder lekker worden. Ik denk dat er wel smaakverlies komt als je het met vocht invriest.
Ik vries meestal kikkererwten in, misschien dat dat ook beter gaat met invriezen.

Plaats reactie