Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Re: Wat kan ik met deze ingredienten?

Bericht door Marla »

Framboos schreef:In blokjes snijden, sprayen met olie en roosteren in de oven! Ik vind het dan heerlijk.\

Ik zou vorige week in mijn groentepakket een pastinaak krijgen, maar hij zat er niet in en ik was eigenlijk een beetje teleurgesteld... :mrgreen:
Oh dat klinkt goed, gebruik je er dan ook nog kruiden bij?
Welke groentetas heb jij eigenlijk?

Framboos

Bericht door Framboos »

Nee, volgens mij heb ik er toen geen kruiden bij gedaan. Maar heel veel kruiden en specerijen zouden er wel bij passen denk ik.

Ik heb de groentetas (proefpakket van drie keer, morgen bezorgen ze de tweede) van de biokraam op de markt: http://www.groentehandel.nl/" target="_blank

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

marjan schreef:In je wekelijkse enorme pan bami doen waarbij je minstens 4 maal zoveel groente dan mie verwerkt en naast de kool nog wortel, ui, prei en taugé kunt nemen. Hoewel het met witlof of andijvie er bij ook lekker is... En lekker pittige pindasaus er bij maken natuurlijk :)
Hmm, dat klinkt als de bami die m'n moeder altijd maakt, veeeeel meer groente dan mie ^_^
Wij hadden eergisteren witte kool door de spaghetti.. Want er was witte kool over.. Was best lekker, alleen een beetje rare combinatie.
Volgens mij word je wel creatief van een groentetas, een pastinaak.. Ik zou niet eens weten wat het is (is ook weleens leuk achter de kassa als ik de vaste prijs moet aanslaan: "mevrouw, wat is dit..?" :grin: )

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

*Eva* schreef:(is ook weleens leuk achter de kassa als ik de vaste prijs moet aanslaan: "mevrouw, wat is dit..?" :grin: )
Ik was een keer in een winkel en het werd gevraagd bij iemand die voor me in de rij stond over een bloemkool. :shock:

Framboos

Bericht door Framboos »

Aan mij wérd een keer gevraagd wat een bloemkool was. Of een broccoli, een van die twee. En ik heb wel eens een venkel gratis gekregen: jongen keek met een groot vraagteken op zijn gezicht, en toen legde hij het aan de andere kant van de band...

Marla

Bericht door Marla »

Ik moest een keer een meisje in werken achter de kassa en toen er een bloemkool langs kwam vroeg ze ook wat het was. Ik snap dat echt niet, het is toch een doodnormale groente lijkt me.
Toen ik bij de natuurwinkel werkte had ik ook wel eens dat ik een groente niet herkende, maar dat waren dan altijd van die 'vergeten groenten', dus dan mag het vind ik :mrgreen:

marjan

Bericht door marjan »

Ja, heel herkenbaar dat mensen bij de kassa soms echt niet weten wat je op de band gelegd hebt. Inderdaad met allerlei soorten groente maar ook wel eens met hummus... Dat scannen ze natuurlijk wel gewoon maar ik had toch een keer iemand die me vroeg wat dat in hemelsnaam was omdat ze het nog nooit gezien had en er ook nog nooit van gehoord had :)

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Ik heb dat één keer gehad met romanesco (dus ik kon het die jongen niet kwalijk nemen dat hij het niet kende). Ging die flapdrol vervolgens de hele groentelijst afzoeken.... 'weet u zeker dat u niet rammenas bedoelt? Of rucola? of ' (en dan alles met een 'r' opnoemen) :roll:

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Ik had het pas met een rare grote sinaasappel (pomelo was het) en een of andere knol. Op den duur weet je het ook wel. Maar een bloemkool.. Dat is echt raar als je dat niet weet.

Marla

Bericht door Marla »

Kan ik een flespompoen gewoon gebruiken bij recepten die om een normale pompoen vragen of is de smaak echt heel anders?

Nel

Bericht door Nel »

Anders dan welk soort pompoen?
Die groene of oranje of een soeppompoen? ;)
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

Marla

Bericht door Marla »

Ik versta onder een normale pompoen zo'n oranje, omdat je die het meeste ziet :)
Wat is een soeppompoen? Heb ik echt nog nooit van gehoord!

Nel

Bericht door Nel »

Zo'n oranje met een puntje?
De gele flespompoen is fijner van smaak. Is ook fijner van structuur.
Ik gebruik die 2 door elkaar. De flespompoen kruid ik minder zwaar. Dan bedoel ik minder scherp. Maar dat is nattuurlijk voor ieder anders.
Bij die oranje doe ik meer knoflook als ik die plakken in de oven grill.

Er zijn zoveel soorten pompoen. Een soeppompoen is meteen al als je het in de pan doet en kookt erg waterig. Die stukjes kan je niet heel houden. Het "smelt" meteen al.

Hier kocht ik altijd mijn pompoenzaad. klik hier
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik gebruik flespompoen ook in recepten voor gewone pompoen. De smaak is wat zoeter volgens de groenteboer maar ik vind het gewoon een lekkere pompoensmaak. Goed te doen met ratatouille!

Marla

Bericht door Marla »

Wat te doen met een rode kool, naast rauwkostsalade of gekookt met appeltjes (brrrr)?

jet
Moderator

Bericht door jet »

Heb er wel eens een ovenschotel mee gemaakt. Dan spoelde ik het wel heel veel uit, want anders is je hele schotel rood :D
Met aardappelpuree, en dan vega-gehakt erdoor met kruiden, en ik geloof ananas ofzo, en rode kool dus. Lading paneermeel erover en dan in de oven.
Lang geleden, dus geen idee hoe ik het precies deed, maar zoiets was het .... :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena »

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Aan je konijn geven :p

In het restaurant waar ik werk hebben we een quiche met rode kool, cranberries (veenbessen), champignons en franse kaas (maar die kun je er gewoon uit laten/vervangen door vegan kaas).

Oh laat ook maar, je zult hem inmiddels al wel op hebben :roll:

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re:

Bericht door Fynnya »

Vegantastic schreef: Aubergines
Wat kan ik daar voor lekkers mee maken? Iemand?
Mijn heerlijke aubergine voor aubergine-haters-recept:
(Ik had zelf altijd een hekel aan aubergine, tot ik ze op deze manier ooit at en nu is het mijn lievelingsgroente :D)

Aubergine in bakpan of wok bakken. Regelmatig wat olie erbij gooien anders brandt het aan, ze zuipen als een gek. Heel erg lang blijven bakken, tot ze heel klein en redelijk zacht geworden zijn. Dan een schep kruidenbouillon of groentebouillon erbij gooien en wat water, en nog een tijdje door laten sudderen en als het droogkookt wat nieuw water erbij. Dit blijven doen tot ze lekker zacht zijn en ze dan fijnprakken met een vork.
Op deze manier smaken ze heerlijk en heel anders dan normaal, pure auberginesmaak vind ik zelf niet lekker, en de substantie ook niet, maar door deze manier van bereiden zijn beiden veranderd, en nu proef je een combinatie van bouillon en subtiele auberginesmaak, jammie....

En dan kan je ze nu in een lekker gerecht gooien, bijvoorbeeld:
- groenten naar keuze, zoals prei, broccoli, ui of sperzieboontjes (verse, uit blik smaken hier vies bij); tofugehakt, tomatensaus of -puree, en dan met volkoren spaghetti (in stukjes gebroken) en/of kikkererwten uit blik (eventueel ook even grof prakken). Alles aan t eind lekker door elkaar gooien en smullen maar.
- in zelfgemaakte roti: rotiplaten van de surinaamse winkel met daarop sperzieboontjes, ui, tofugehakt, kerrie en/of potje masti trafasie als saus.

Jippia

Bericht door Jippia »

Wij aten gisteren aubergines. Ik had ze in blokjes gesneden en er wat zout doorheen geschept. Dan zuigen ze minder olie op. Daarna heb ik ze in een koekenpan in een scheut olie op vrij hoog vuur gebakken tot ze bruin en wat zachter waren geworden. Vervolgens heb ik er een miniblikje doperwtjes en een potje Al Fez Apricot & Coriander sauce bij gedaan en dat een minuut of tien flink laten pruttelen. Verder had ik nog gekookte aardappelen en knapperig gebakken reepjes amandel-sesamtofu.

Plaats reactie