Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Jippia

Re: Wat kan ik met deze ingredienten?

Bericht door Jippia » wo mar 26, 2008 15:55

Je kunt andijvie heel goed in een salade verwerken, al dan niet met andere soorten bladgroente. Je snijdt de bladeren dan in reepjes. Je kunt allerlei rauwkost toevoegen, noten, dressing, enz. Je kunt het in een nasi-achtig gerecht verwerken. Gewoon fijnsnijden en door de rijst mengen terwijl je die bakt. De andijvie slinkt dan, maar wordt niet zo draderig als wanneer je die kookt. Ik hou niet zo van gekookte andijvie of soortgelijke groente. Ik verwerk ze meestal in een rijstschotel.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo mar 26, 2008 17:06

* HiPpY * schreef:ik hou ook nooit zo van zuurkool. Laatst heb ik het zo klaargemaakt en dat vond ik wel erg lekker:

zuurkoolstamppot maken (met aardappels, beetje water evt olie/margarine erdoorheen mengen of een scheut haverroom) mengen met kerriepoeder zout en peper. ondertussen flinke hoeveelheid uitjes bakken tot ze net niet verbrand zijn (lekker bruin dus).

stamppot serveren met uitjes en ananas (uit blik). Zelf vind ik het nog lekkerder om de stamppot de volgende dag op te bakken in de koekenpan, de zuurkool overheerst dan ook minder.
Zie je reactie nu pas, maar bedankt! Ik krijg er gewoon honger van...

LouLou
Leefwijze: veganist

Bericht door LouLou » ma apr 07, 2008 10:35

Aubergines grillen met olijfolie en knoflook, dan zit het hele huis te watertanden:)

Marla

Bericht door Marla » vr jul 04, 2008 16:36

Ik heb in restaurants wel eens rijst met pompoen/zonnebloem pitten gegeten en dat wil ik nu ook zelf eens maken, doet iemand dat hier wel eens? Moet ik ze er gewoon tijdens het koken al bij gooien?

marjan

Bericht door marjan » vr jul 04, 2008 19:37

Het lijkt me het lekkerst om ze apart te roosteren, er daarna een heel klein beetje tamari of ketjap door de roeren en ze pas op het allerlaatst er door te doen...

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » vr jul 04, 2008 20:22

marjan schreef:Het lijkt me het lekkerst om ze apart te roosteren, er daarna een heel klein beetje tamari of ketjap door de roeren en ze pas op het allerlaatst er door te doen...
Mee eens.
Geroosterde cashews door rijst heen is trouwens ook heel lekker.

Marla

Bericht door Marla » za jul 05, 2008 9:47

Ik heb ze toch gewoon meegekookt en het was erg lekker!

Edit: bakken doe ik ook wel eens, vooral als ik een of andere roerbak schotel maak, en sowieso over de salade natuurlijk. Zoals ik het in het restaurant at was het gekookt, dat wist ik wel, maar wist niet of ik het meteen bij het begin bij de rijst kon gooien of niet. Wel dus, het heeft 15 min. meegekookt en smaakte prima.

marjan

Bericht door marjan » za jul 05, 2008 16:43

Wel heerlijk simpel, snel, gezond en dus lekker zoiets.. Die combinatie bevalt me altijd wel :D

Marla

Bericht door Marla » za jul 05, 2008 16:57

Ik vraag me alleen af of er geen belangrijke voedingsstoffen verloren gaan bij het koken...

marjan

Bericht door marjan » za jul 05, 2008 20:19

Altijd wel wat lijkt me... maar de vraag is hoeveel...

Marla

Bericht door Marla » zo jul 06, 2008 16:00

We zijn te lui om boodschappen te doen dus ga ik aan de slag met wat er in huis is. Nou hebben we sowieso wel linzen in huis dus ik dacht aan een linzensoep, maar dan moet er eigenlijk nog iets groens bij. Het enige groene dat ik in huis heb is diepvries boerenkool. Zou dat een lekkere combinatie zijn, linzen-boerenkool soep?
Ik vond via google wel een recept voor zoiets, maar ik ben altijd een beetje huiverig voor recepten via internet.

marjan

Bericht door marjan » ma jul 07, 2008 8:52

Je hebt het nu vast al lang op maar ik zou het zó doen....Ik maak altijd de vreemdste combinaties :D Deels omdat het me lekker lijkt en deels omdat ik vind dat het gezond moet zijn en daar een mengeling van die de ene keer wat meer richting belachelijk gezond uitvalt en de andere keer wat meer richting bijzonder lekker :wink:

Ik zou er ook nog tomatenpuree in doen als je dat in huis hebt. De soep beginnen door tomatenpuree te bakken (wordt ie zoeter en smaakvoller van) en dan de rest toevoegen... En blijven proeven heb ik geleerd op kookcurcus bij Peter en Arjen... Als je overweegt om er iets bij te doen aan kruiden of zo: eerst aan de kruiden ruiken en je dan proberen voor te stellen of dit er bij past... dan een beetje er in doen... proeven... enz.

Marla

Bericht door Marla » ma jul 07, 2008 9:39

marjan schreef:Je hebt het nu vast al lang op
Hihi, ja inderdaad. Ik moet voortaan wat eerder met dat soort vragen komen maar ik bedenk meestal pas tegen 17.00 wat ik met het eten wil gaan doen.
Ik heb het recept gebruikt wat ik op internet had gevonden en het was heel erg lekker! Wel wat kleine aanpassingen gemaakt, ik had geen bleekselderij dus ik heb er extra wortel in gedaan, en ipv rijst heb ik aardappel gebruikt want ik had er nog een paar liggen die nodig op moesten. Ik had er ook een aantal laurier bladeren in gedaan en wilde eigenlijk meer kruiden toevoegen maar na proeven bleek dat helemaal niet nodig.
Oh, wel nog wat limoensap erbij gedaan in mijn kom, vind ik altijd lekker bij linzen.

Marla

Bericht door Marla » ma jul 07, 2008 9:44

Oh en het was trouwens echt heel erg lekker, ik ga het zeker vaker maken!
Zelfs mijn vriend vond het erg goed te eten, terwijl hij heel hard "Bleeeeeeeeegggggghhhh" riep toen ik vertelde wat ik wilde gaan maken.

SAB77

Bericht door SAB77 » di jul 15, 2008 13:56

Ik zag in de winkel sojabrokjes liggen. Dat klinkt en ziet eruit als hondevoer oid, maar misschien mis ik wel iets heel erg lekkers als ik t nooit probeer.

Wat kan ik ermee?

Marla

Bericht door Marla » di jul 15, 2008 14:09

Ik vind sojabrokken geweldig, maar ten eerste: de ene sojabrok is de andere niet. Ik vind zelf de biologische variant bijvoorbeeld niet te vreten, maar degene die je in toko's kunt krijgen vind ik erg lekker. Je moet daar alleen wel uitkijken want sommige merken bevatten genetisch gemodificeerde soja.

Het belangrijkste is dat je goed veel kruiden gebruikt want ze hebben geen smaak van zichzelf.
Ik gebruik sojabrokken vooral om shoarma van te maken:
Sojabrokken (de kleine) ongeveer 15 minuten koken, met wat shoarmakruiden erbij, evt wat zout of een bouillonblokje. Afgieten en opbakken met een ui, paprika, en evt. courgette en champignons en nog meer shoarmakruiden.

Verder gebruik ik ze in de soep, dan kook ik ze niet van tevoren maar dan gooi ik ze gewoon bij het bouillon. Oh, en je kan er hele lekkere sateh van maken, zoals deze (vooral niet op de foto letten, ziet er in het echt veel lekkerder uit).

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » di jul 15, 2008 14:30

Marla schreef:Ide ene sojabrok is de andere niet. Ik vind zelf de biologische variant bijvoorbeeld niet te vreten, maar degene die je in toko's kunt krijgen vind ik erg lekker.
ik vind net het omgekeerde

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » di jul 15, 2008 15:12

Ik gebruik sojabrokken niet te vaak, omdat ze geconcentreerde soya zijn.
Maar soms maak ik er deze burgers van.

Marla

Bericht door Marla » di jul 15, 2008 15:25

Nee ik gebruik ze ook niet vaak hoor, maar ik vind het wel een handig iets om in huis te hebben en vooral handig om op vakantie mee te nemen als je ergens heen gaat waar ze niet echt veel veganistische dingen hebben.

@Wanda: die burgers kun je zeker alleen maar maken met hele fijne vlokken? Die heb ik hier nog nooit gezien helaas.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » di jul 15, 2008 16:27

Marla schreef:@Wanda: die burgers kun je zeker alleen maar maken met hele fijne vlokken? Die heb ik hier nog nooit gezien helaas.
Het werkt inderdaad het beste met fijne vlokken.
Jammer dat jullie die niet hebben. Hier heb ik altijd moeite grote vlokken te vinden.
Als jullie de grote vlokken hebben, dan kunnen juliie de Indonesian Satay maken.
De "candied ginger" vervang ik altijd door gewoon wat gember poeder.

Plaats reactie