Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Wat kan ik met deze ingredienten?

Bericht door Martine »

Hartige flapjes! Bijvoorbeeld deze of deze. Verder natuurlijk quiches en andere hartige taarten.

Qua zoete dingen zou ik er denk ik bakjes van maken en die vullen me een beetje pudding en fruit, zoals deze maar dan met een bladerdeegbodem: http://veganchallenge.nl/vruchten-custardtaartjes/

Bladerdeeg is inderdaad niet mega-gezond, maar je kunt er wel gezonde dingen in verpakken die dan ineens extra lekker zijn. :)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie »

Oh die quiche, nu weet ik weer waarom ik laatst kikkererwtenmeel heb gekocht :P
Bedankt voor het posten Martine.

Zou dit ook met diepvries broccoli kunnen of is dat te nat?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik denk dat het met diepvriesbroccoli prima kan. Eventueel ietsje langer bakken zodat het overtollige vocht verdampt.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Dank je :)

Brchj

Bericht door Brchj »

Die custard taartjes lijken me leuk en lekker! Al heb ik nog nooit custard gemaakt, verkopen ze custard poeder gewoon in de supermarkt? En is het heel ongezond? :oops:
Quiche houd ik helaas echt niet van, maar ik ga de hartige receptjes ook eens goed bekijken, bedankt!!

Ps , denk je dat die custard taartjes goed kan maken met de bladerdeeg bodem ipv de genoemde bodem?
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja, custardpoeder is gewoon bij de supermarkt te koop, op de bakafdeling. Het bestaat grotendeels uit maiszetmeel en je hebt er maar een klein beetje van nodig, dus niet ongezond. Je kunt er een alternatief zoetmiddel doordoen als je liever geen suiker gebruikt.

Als je de bodem van het taartje van bladerdeeg maakt zou ik de custard wel lekker dik maken, zoals banketbakkersroom. En meteen opeten na het vullen, anders wordt het misschien een beetje soggy.

Brchj

Bericht door Brchj »

Ik heb ook nog kokosmelk open staan, dus zit eraan te denken iets met kokos(slagroom) te doen. Kokos-slagroom gaat zeker niet in de oven of wel? Enig idee hoe het er dan uit komt?

Of misschien iets met soya yoghurt? Of ben ik nu te creatief aan het denken? :grin:
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Kokosslagroom gaat niet in de oven, maar je zou de bladerdeegbakjes kunnen blindbakken (zonder vulling of met een tijdelijke vulling van bonen in bakpapier) en dan na het bakken vullen met kokosroom of yoghurt.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Goed idee die kokosroom; ik maakte voorheen frambozentaartjes met mascarpone, kan het met kokosroom proberen.

Alleen even een manier vinden om taartdeeg zonder boter/margarine (eet ik niet) te maken, is vast wel te vinden.
Hartig heb ik eens olijfoliedeeg gemaakt, lekker.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Olijfolie is ook lekker in zoete gerechten hoor, zeker in taarten met fruit of chocola. In Vegan Pie In The Sky staat een recept voor een taartbodem met half bevroren olijfolie die ik best geslaagd vind. http://www.sheknows.com/food-and-recipe ... -pie-crust

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

:thanks:

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp »

Die is lekker ja, heb ik ook al eens geprobeerd.
Groetjes Suzanne

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Wat kan ik nog met kokosroom? Ik heb het proberen op te kloppen voor bij frambozencake, dat lukte half maar nu heb ik nog de helft over. Ik vind het vrij vet en teveel naar kokos ruiken :lol:

Zou ik het gewoon in een curry ofzo kunnen gooien?

Het is deze

http://media.simplymarket.fr/PHOTO2/4002359/654688.jpg

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Als er geen suiker o.i.d. doorzit kun je dit prima voor curries en dergelijke gebruiken, net als kokosmelk.

Brchj

Bericht door Brchj »

Ik gebruik echt veel kokosmelk. Sowieso inderdaad in curry's, maar sinds ik kokos-slagroom ontdekt heb maak ik dat echt veel, op fruitsalade, of taart in de vriezer ofzo.. Het kokoswater wat overblijft doe ik vervolgens in de blender met ananassap, banaan en mango en dan heb je een lekkere smoothie.

De custard was trouwens heel makkelijk! Ik had eerst de bladerdeeg vormpjes gebakken, daarna gevuld met custard en toen vers fruit erop. Ze waren allemaal binnen een dag op :mrgreen:
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ha, fijn dat de custardtaartjes goed gelukt zijn!

Het vocht in een blikje kokosmelk is trouwens geen echt 'kokoswater'. Kokoswater is het sap uit het binnenste van een kokosnoot. Kokosmelk wordt gemaakt door kokosvruchtvlees te blenden met water en dan te filteren, net als dat met andere notenmelken ook gebeurt. Als er geen emulgatoren aan de melk toegevoegd worden gaat hij in het blikje vaak schiften zodat de room en het vocht twee lagen in het blikje vormen. Maakt niet echt uit verder, maar ter informatie... ;)

Ananas

Bericht door Ananas »

Iemand tips voor kumquats? Ik heb ze gekregen en ben op zoek naar inspiratie. Vind ze best bitter (dat vind ik al snel, je zal mij niet in de buurt van een grapefruit zien).

Gisteren deed ik er een paar door de bloemkool-tabbouleh, dat was erg lekker :-)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Deze scones met kumquats heb ik een keer gemaakt en die waren lekker! http://www.ctbites.com/home/2011/5/11/v ... eason.html

Ananas

Bericht door Ananas »

Oo dat lijkt me ook lekker! Thanks :)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik ben weer, mede door het regenachtige weer, in een bonenbui de laatste tijd. Zelf ben ik een hamster (altijd veel voorraad), en ik heb ook nog de voorraad van mijn ouders mee naar Frankrijk genomen dus ik kom een beetje om in de gedroogde bonen. Met veel bonen weet ik wel iets lekkers te maken, maar ik heb nog een restje sojabonen en adukibonen. Iemand een tip daarmee? Ik vind ze allebei niet echt lekker, maar ze zijn gezond en ik haat eten weggooien, ook al is het gekregen.

Het enige wat ik kan bedenken (wel lekker) is een stevige stoofpot met groenten en gerookt paprikapoeder. Aan dat laatste ben ik momenteel verslaafd, het is zo lekker in combinatie met bonen en bv. paddestoelen.

Plaats reactie