Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Sas
Leefwijze: veganist

Re: Wat kan ik met deze ingredienten?

Bericht door Sas »

Ik heb nog een aantal blikken met olijven, zowel zwarte als groene... wie weet er iets lekker van te brouwen? heb namelijk geen idee wat ik er mee kan doen, afgezien van ze uitpersen of gewoon opeten...

sillygirl

Bericht door sillygirl »

op een pizza, door de pasta, bij ee ncouscoussalade, in plakjes snijden en op je boterham met tofu...
Ik zou er wel raad mee weten :mrgreen: Maar voor creatievere suggesties dan dit moet je bij anderen zijn.

Marla

Bericht door Marla »

Olijventapenade maken!

Ananas

Bericht door Ananas »

Terugkomend op sesam: ik at gister bij een regenboogpotluck zwart ijs, van zwarte sesam, banaan en zwarte mulberries. Was best lekker!

Brchj

Bericht door Brchj »

Klinkt apart, wel lekker! Mulberry's zijn sowieso echt lekker! Zou het ook werken met gewoon sesamzaad? Dan wil ik het een keer proberen, je hebt zeker geen recept?
Lieve Nugget! <3
Clover

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Als je een hartige taart maakt, is het lekker om sesamzaadjes door het korstdeeg te doen. Als je kant en klaar deeg (plakjes) neemt, laatje het ontdooien, kneed je de sesam erdoor en rol je de bal weer uit tot een dun deeg.

Ik strooi sesam vaak in en over brooddeeg, jammie. En door notenburgers, bonenburgers etc.

Ik heb hier in mijn nieuwe Franse keuken nog wat dingen gevonden die ik zelf nooit koop, zoals: hete tacosaus (potje), groene pepers (potje), gemberbolletjes (potje) en kokos- en amandelmeel.

Met een beetje fantasie weet ik met het meel wel van alles te maken en de saus komt wellicht ook wel op maar de gemberbolletjes?

Brchj

Bericht door Brchj »

Dank je voor de tips. Heb ze inderdaad laatst gebruikt voor een brood!
Maar die gemberbolletjes, zit daar niet heel veel suiker door? Ik stel me een soort kandij-gember dingen voor hierbij :|
Lieve Nugget! <3
Clover

Ananas

Bericht door Ananas »

Brchj schreef:Klinkt apart, wel lekker! Mulberry's zijn sowieso echt lekker! Zou het ook werken met gewoon sesamzaad? Dan wil ik het een keer proberen, je hebt zeker geen recept?
Denk dat het wel werkt hoor! Het is heel simpel: bevroren banaan pureren met sesamzaad en dan toppen met de mulberries. Voor meer sesamsmaak kun je het beste de sesam roosteren.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Zijn het van die gemberbolletjes in siroop? Die gebruik ik wel eens in saladedressing. Bijvoorbeeld 1 fijngesneden bolletje gember met een beetje aanhangende siroop, 1 eetlepel mosterd, 1 eetlepel azijn en eventueel een scheutje olie. Lekker over een salade met groene bladgroente of witlof en geraspte wortel, bonen en stukjes sinaasappel, bietjes of pompoen etc.

Deze salade is ook heel lekker (fijngesneden bolletjes gember gebruiken in plaats van de snippers): http://vegetus.nl/zomerse-koolsalade-me ... en-gember/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Dank je, ik denk dat ze inderdaad in siroop zitten. Die koolsalade ga ik proberen.

Sas

Bericht door Sas »

Marla schreef:Olijventapenade maken!
:D (y) ...had er echt niet aan gedacht! goed idee voor ergens deze week.

Luna

Bericht door Luna »

Ik heb een halve pot milde currypasta over die ik uiteraard niet weg wil gooien. Recepten zijn van harte welkom! Kan je die pasta's eventueel ook invriezen? Dat heb ik nog nooit gedaan namelijk...

Recepten en tips over quinoa zijn ook welkom! Wil meer gaan variëren met granen en dat zakje quinoa moet ook es op... Bij voorbaat hartelijk dank! :D

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Quinoa vind ik gewoon heerlijk met geroerbakte groenten met welk sausje je dan ook maar lekker vind.. ik ben verzot op ketjap, maar ieder z'n ding ;)

Currypasta net zo... lekker een beetje kokosmelk erdoor en dan lekkere groentes roerbakken en erdoor... evt. mango ernog door, koriander erover... vegankip wellicht en dan gewoon lekker rijst erbij of je quinoa ;)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Deze soep van AH met Indiase currypasta lijkt mij heel lekker: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... bonensoep/

Je kunt de pasta invriezen als je wilt, maar ook in de koelkast blijft het best een poosje goed.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik vind quinoa op verschillende wijzen lekker, hier mijn favorieten: http://veganchallenge.nl/zoek-recept/#& ... ent=Quinoa

Luna

Bericht door Luna »

Goh, ik lees net op het potje dat je de currypasta binnen 6 maanden na opening moet gebruiken. :o Ik dacht aan iets in de regio van een paar weken bewaartijd. Die hoef ik dus zeker niet in te vriezen. :lol:

Dank voor de tips, die Indiase bonensoep lijkt me lekker ja! Receptje bewaard, dankjewel Martine. Ik ben weer in the mood for soup de laatste tijd.

Ach ja tuurlijk quinoa kan ook gewoon ipv rijst. Nog niet zo'n gek idee - curry stoofpotje met quinoa. Hmmm. ;)

Luna

Bericht door Luna »

Gisteren de bonensoep gemaakt, best geslaagd! Bedankt voor de tip Martine. :) Heb nog een grote portie voor vanavond/morgenmiddag over en drie porties in de vriezer. Alleen de koriander doe ik in het vervolg wat minder van in, ik vond het nu erg overheersen. Maar dat had ik kunnen weten, ben niet zo'n fan van koriander...

sillygirl

Bericht door sillygirl »

die currypasta is hier ook weleens langer dan 8 maanden blijven staan en was nog steeds lekker. Ik vraag me ook af wat voor bacterie er zou kunnen groeien op zoveel knoflook en peper :lol:
Wij gebruikten het altijd voor een kiprecept maar nu hebben we het aangepast met kikkererwten en tofu. Half potje currypasta (mijn man staat erop dat er zoveel in moet), 1 blik kokosmelk (niet die vette van fairtrade, anders valt de pittigheid weg), 1 zak thaise wokgroenten of een mix van andere groenten, en kikkererwten en reepjes tofu. Dit eten we dan met mie. Niet de meest gezonde of geinspireerde maaltijd maar wel lekker en snel :)

Brchj

Bericht door Brchj »

Ik vind quinoa in de salade lekker. Een van mijn faav quinoa recepten is met mango (of perzik ofzo als je dat toevallig in huis hebt), bonen (kidney ofzo), avocado en komkommer. Lekker! Ook voor niet vegans!
Lieve Nugget! <3
Clover

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik had van de week een grote pan bruine bonen curry gemaakt (heel pittig) met o.a. wortel en paprika. De eerste dag met rijst gegeten, lekker. De tweede dag met quinoa en spinazie, alles door elkaar geroerd. Heerlijk :D

Plaats reactie