Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
AnAnAN
Leefwijze: veganist

Re: Wat kan ik met deze ingredienten?

Bericht door AnAnAN » ma okt 14, 2013 8:38

O die zag ik op de markt volgens mij. Echt 1m lang die dingen toch? Geen idee.. ik ben geen held met bleekselderij... heb er zelf ook nog een liggen...
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Overstand

Bericht door Overstand » ma okt 14, 2013 13:05

ik heb een keer 1 gehele bleekselderij rauw opgegeten, kreeg gewoon pijn in me mond.

Mijn moeder heeft me recept geleerd met bleekselderij

In stukken hakje ze, en dan met kikkererwten,

soort van een soepachtig eten, eten met tomatenwater :P

lekker hoor ;)

ja i know, this shit sounds just like the slurry die ik gebruik bij me pastasaus, but its awesome! its great!

Marla

Bericht door Marla » ma okt 14, 2013 15:17

Ik ben ook niet echt gek op bleekselderij maar in soep vind ik het altijd wel lekker. Je kan ze ook invriezen trouwens, maar dan is het na het ontdooien alleen rauw niet echt meer te eten.

Ik had kliswortel in mijn groentepakket. Wat moet ik daar in godsnaam mee doen?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma okt 14, 2013 16:35

Marla schreef:Ik had kliswortel in mijn groentepakket. Wat moet ik daar in godsnaam mee doen?
Ik heb toevallig pas geleden kliswortel op mijn gewenst-lijstje gezet (lijst van ingrediënten waarvan ik eens moet gaan kijken of ik ze hier in de buurt kan krijgen), omdat in een van mijn Aziatische kookboeken een Japans saladerecept met kliswortel staat, en daar was ik heel erg benieuwd naar omdat ik voor zover ik weet nog nooit kliswortel gegeten heb.
Het boek is toevallig in te zien op Google Books, het recept kan je hier vinden door te zoeken op burdock root en dan het recept op bladzijde 141 aan te klikken.

Ik geloof dat het verder in Azië gebruikt wordt in oa. roerbakgerechten en soepen, en je zou het ook kunnen eten als pastinaak.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma okt 14, 2013 17:45

Ik heb ook een keer kliswortel in mijn groentepakket gehad, en ik vond je smaak op schorseneren lijken. Het was alleen ietsje taaier. Ik denk dat je het in elk schorseneren recept wel kunt gebruiken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » ma okt 14, 2013 17:58

Overstand schreef:ik heb een keer 1 gehele bleekselderij rauw opgegeten, kreeg gewoon pijn in me mond.

Mijn moeder heeft me recept geleerd met bleekselderij

In stukken hakje ze, en dan met kikkererwten,

soort van een soepachtig eten, eten met tomatenwater :P

lekker hoor ;)

ja i know, this shit sounds just like the slurry die ik gebruik bij me pastasaus, but its awesome! its great!
Bleekselderij rauw is ook mijn ergste nachtmerrie.

Een kliswortel, sorry, maar dit klink wel een beetje apart :mrgreen:
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » di okt 15, 2013 13:31

Brchj schreef:Een heel simpel ingrediënt, maar toch heb ik hier weinig inspiratie mee: druiven.
Heel de tuin hangt vol met druiven, en ze zijn natuurlijk lekker om zo te eten, ik heb op het moment ook niet genoeg verschillende soorten fruit in huis om een fruit bowl te doen (alleen bananen en appels), en normaal gebruik ik fruit in koekjes, cakes en andere baksels, maar ik zie nooit receptjes waarbij ze dit doen met druiven.

Wat zouden jullie doen, in de yoghurt, smoothie?
Wat zijn het voor druiven? Ik kwam toevallig net een paar lijstjes met druivenrecepten tegen - niet allemaal vegan maar misschien wel leuk als inspiratie: 7 zoete recepten op the Kitchn, 5 hartige recepten van Food52.

Verder vind ik ze inderdaad ook erg lekker in salades, zowel in maaltijdsalades als in smeerbare salade voor op brood (deze bijvoorbeeld).

Brchj

Bericht door Brchj » wo okt 16, 2013 12:43

Bleekselderij is echt lekker! Ik vind het echt een top groenten, rauw gewoon wassen en in stukjes meebakken met de rest van je groenten, of in de soep mikken. Of dippen in de hummus of andere spread. Ik neem vaak rauwe bleekselderij, wortel, komkommer en paprika enzo mee naar werk.

Overigens haal ik nooit de draden eraf, nog nooit last van gehad. Ik bak ze gewoon met alles mee, als je veel groenten bakt kan dit er ook nog wel bij. Is trouwens wel één van de dirty dozen, meest bespoten groenten, dus bio is aan te raden :wink:
Lieve Nugget! <3
Clover

jet
Moderator

Bericht door jet » ma okt 21, 2013 12:22

Ik vind knolselderij een fantastisch groente: de knol kun je lekker soep van maken, en met wat stengeltjes en selderijblad heb je een compleet gegarneerd soep met alles erop en eraan :mrgreen:
De selderijstengels vind ik niet altijd even lekker, maar meegewokt prima ergens doorheen te hebben. Ik doe er zelf niet te veel van door het eten, omdat het dan overheerst.

Druiven mik ik altijd door een salade heen als ik er ook hele groene paprika in heb gedaan (het zoete van de druiven combineert mooi met het scherpe van de paprika). Ik gebruik ze ook boven op taarten en als ik er veel van heb, dan maak ik er sap van :mrgreen: Verder vind ik ze gewoon lekker, dus ik mik ze overal door heen als ik smoothies maak ;-)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma okt 21, 2013 19:44

Iemand tips? Ik wil morgen iets maken met wat ik nog in huis heb. Het hoeft niet allemaal gebruikt te worden, maar leuke ideetjes zijn welkom met 1 van deze (of meerdere?) ingrediënten:
paar bladeren boerenkool
paar bladeren cavolo nero (palmkool)
2 blikken zwarte bonen
1 bos snijbiet
2 kleinere zoete aardappelen
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma okt 21, 2013 20:13

Mexicaanse zwarte bonensoep met blokjes zoete aardappel en kool/snijbiet. Misschien met maisbrood of dumplings erbij.

Ik vind deze heel lekker, daar kun je zeker wat extra groente aan toe voegen: http://vegetus.nl/mexicaanse-zwarte-bon ... dumplings/

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma okt 21, 2013 20:50

Wat grappig die dumplings!
Ik houd het in mijn achterhoofd. Besefte later dat ik ook nog tortilla's heb liggen die op moeten.
Dus het wordt iets in de richting van Mexico denk ik :D

Brchj

Bericht door Brchj » di okt 22, 2013 12:58

Ja ik houd ook echt van knolselderij! Ik vind sowieso kolen altijd goed om te kopen, veel waarde voor je geld, kost niks en is altijd veel. En als je niet bio koopt worden ze ook (bijna) niet bespoten.

Heb er thuis ook eentje, soep is wel verleidelijk, maar misschien ook maar gewoon ergens in meebakken..

En ik heb groene asperges thuis, dus er staat denk ik een risotto op de planning!
Lieve Nugget! <3
Clover

Johannetje

Bericht door Johannetje » vr okt 25, 2013 13:10

Ook erg lekker: puree van knolselderij en aardappel. heerlijk met dille!

jet
Moderator

Bericht door jet » vr okt 25, 2013 14:12

Knolselderij in de soep, of de knol in plakjes en dan in de oven (soort groentechips) en idd puree is een heerlijke :)
Gisteravond erwtensoep gemaakt die we vanavond gaan opeten met.......knolselderij :D
Heb dr nog roggebrood bij gehaald en vegan-worstjes, maar volgens mij is ie zo al vol genoeg :) (dr zitten 2 preien, een hele knolselderij (knol en loof) een grote winterpeen, de overgebleven aardappelen etc etc in :))
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Brchj

Bericht door Brchj » zo nov 03, 2013 20:16

Weer een pompoen vraagje! Laatst dus gelezen dat je pompoen niet hoeft te schillen, en de 'nagel test' waarmee je kan checken of de pompoen rijp is.
Ik ging dus pompoen soep maken, van zo'n ronde 'gewone' oranje pompoen. Gewassen, in stukken gesneden, zaten heel weinig pitten in dus misschien was dat een hint dat hij nog niet rijp was?
Gekookt dus (met schil) en daarna gepureerd en soep van gemaakt. Maar hij was vrij smakeloos, de pompoensmaak was heel erg 'zwak', en nu weet ik eigenlijk niet goed of dat kwam omdat hij niet rijp was, of omdat als je met schil doet hij minder lekker is?
En als hij niet rijp was, wat is de manier om erachter te komen of hij rijp is? Ik hou echt van pompoen, maar omdat ik schillen altijd zo'n ellende vond was ik echt een voorstander van de diepvries blokjes :mrgreen:
Lieve Nugget! <3
Clover

Ananas

Bericht door Ananas » di nov 05, 2013 16:02

Misschien had je gewoon pech met deze pompoen? Ik weet niet zo goed hoe je kan zien of een pompoen rijp is, dacht dat ze allemaal wel rijp zijn in de winkel... Maar sommige soorten hebben meer smaak dan andere.

Weet iemand lekkere recepten/dingen met witte miso? Ik heb net speciaal bij ekoplaza zo'n superduur pakje gekocht voor in de gnocchi uit IDI.. Maar heb maar 1 eetlepel nodig en wil het graag vaker gebruiken.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di nov 05, 2013 16:27

In (cashew) kaassaus geeft het een fijne oude kaassmaak. Er zijn volgens mij nog een aantal andere recepten in IDI met miso, maar ik zou even niet weten welke precies. Sowieso miso soep: http://www.theppk.com/2013/08/miso-dashi-broth/

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di nov 05, 2013 20:56

Ananas schreef: Weet iemand lekkere recepten/dingen met witte miso? Ik heb net speciaal bij ekoplaza zo'n superduur pakje gekocht voor in de gnocchi uit IDI.. Maar heb maar 1 eetlepel nodig en wil het graag vaker gebruiken.
Ik ben ook erg geïnteresseerd in lekkere recepten met miso! Het blijft bij mij ook altijd zo lang ongebruikt staan.
Vorige week overigens deze miso aardappeltjes gemaakt, en die waren erg lekker!

Miso Aardappeltjes

http://1.bp.blogspot.com/-UkbTx9TUQTM/U ... jes+01.jpg

En lang geleden deze ooit eens gemaakt: Tofu aardappel stoofschotel in miso jus

http://1.bp.blogspot.com/-LRS4bQeUZP0/T ... avy+02.jpg

Ananas

Bericht door Ananas » wo nov 06, 2013 10:51

Thanks voor de inspiratie!

Plaats reactie