recept voor tofu

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
anna

recept voor tofu

Bericht door anna »

hallo allemaal

kan iemand mij helpen aan een recept om zelf tofu te maken?
alvast bedankt!
Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise »

Starsurprise

en hier:
http://www.ouders.nl/mvoe2002-04.htm
Er staan ook recepten bij van Seitan en Tempeh.
anna

Bericht door anna »

hartstikke bedankt! heb je het zelf weleens gemaakt?
ik zie dat je zowel calciumsulfaat als nigari-zout kunt gebruiken. kent iemand deze ingredienten? nigari-zout schijn je in de bio-winkel te kunnen kopen. ik zal morgen eens kijken :)
nogmaals bedankt voor de moeite.
reggie

Bericht door reggie »

anders kan je ook citroensap gebruiken
Starsurprise

anna schreef:hartstikke bedankt! heb je het zelf weleens gemaakt?
ik zie dat je zowel calciumsulfaat als nigari-zout kunt gebruiken. kent iemand deze ingredienten? nigari-zout schijn je in de bio-winkel te kunnen kopen. ik zal morgen eens kijken :)
nogmaals bedankt voor de moeite.
Graag gedaan :wink:
Tofu heb ik nog nooit zelf gemaakt, Seitan overigens wel en ik moet zeggen, dat lukt me iedere keer aardig goed, een enkele keer was het mislukt dan had ik van dat goedkope tarwebloem uit de super en dat werkte voor geen meter, hele waterige stukken kreeg je ervan en niet stevig genoeg, het beste meel voor Seitan is biologisch meel, gebruik je dat en hou je je aan de kooktijden en dergelijke dan kan het haast niet mis gaan.
Het enige nadeel aan Seitan maken is dat je het erg lang onder water moet laten staan(5 uur lang), maar verder is het vrij gemakkelijk om te doen en het scheelt je qua kosten wel meer dan de helft.
Dus mischien is dat ook wel een optie voor je? tenminste al je het product Seitan kent?
Ik vind het in ieder geval hardstikke lekker vooral in rijstgerechten of in kleine stukken vermaald in de stamppot, en dan doel ik met name op stamppot Zuurkool, en Hutspot, maar goed mischien zijn er mensen die dat spul ook in andere gerechten donderen waar je je vingers flink bij af kunt likken :lol:
Smaken verschillen soms nogal.
Van Nagari-zout heb ik overigens nog nooit gehoord, dus daarmee kan ik je niet verder helpen helaas :wink:
fief
Contacteer:

Bericht door fief »

Seitan is ook het best geschikt voor shoarma, omdat het vergeleken met andere vleesvervangers een stevigere, meer vleesachtige structuur heeft (dan bijvoorbeeld tofu) en van zichzelf vrij neutraal smaakt (in tegenstelling tot tempeh).
anna

Bericht door anna »

goed, jullie hebben me overgehaald, ik ga beginnen met de seitan :wink:
zou wel fijn zijn om het wat goedkoper in huis te halen, door het zelf te maken.
ik maak zelf weleens seitanbroodjes, of een pastasalade met seitan en spinazie...erg lekker :)

reggie, kun je echt tofu stremmen met citroensap? zou het wel wat eenvoudiger maken.
reggie

Bericht door reggie »

ja dat kan echt hier een recept gevonden http://www.sign2god.com/gezond/recept/tofu/tofu.html
Gast

Bericht door Gast »

jeetje, dat klinkt wel erg makkelijk!
bedankt voor de tip, ik zal jullie laten weten hoe het tofu/seitan avontuur afloopt. :wink:
Paula

Seitan

Bericht door Paula »

Hallo Allemaal,

Gisteren heb ik het voor het eerst gemaakt van 1kg volkorenmeel (EKO) en dat is goed gelukt er bleef +/- 300 g seitan over. Vandaag heb ik de snelle methode toegepast. Nu had ik ergens gelezen dat in patent en broodmeel de meeste gluten zitten. Dus ik heb 10 kg patentbloem gekocht bij de Aldi voor 1,90Euro! Thuis direct aan de slag gegaan, na het maken van de deegbal (2 1/2 kg bloem) heb ik het 2 uur onder water laten staan en daarna ben ik het geheel gaan spoelen, 40 min laten koken en daarna 30 min met sojasaus en tuinkruiden. Het resultaat is ruim een kilo seitan, echt geweldig!
Bedankt voor de tip :D !

Paula
Starsurprise

Re: Seitan

Paula schreef:Hallo Allemaal,

Gisteren heb ik het voor het eerst gemaakt van 1kg volkorenmeel (EKO) en dat is goed gelukt er bleef +/- 300 g seitan over. Vandaag heb ik de snelle methode toegepast. Nu had ik ergens gelezen dat in patent en broodmeel de meeste gluten zitten. Dus ik heb 10 kg patentbloem gekocht bij de Aldi voor 1,90Euro! Thuis direct aan de slag gegaan, na het maken van de deegbal (2 1/2 kg bloem) heb ik het 2 uur onder water laten staan en daarna ben ik het geheel gaan spoelen, 40 min laten koken en daarna 30 min met sojasaus en tuinkruiden. Het resultaat is ruim een kilo seitan, echt geweldig!
Bedankt voor de tip :D !

Paula
2 uur onder water? :shock:
Jeetje ik doe altijd vijf uur, nou als het met 2 uur ook lukt dan ga ik dat ook maar doen in het vervolg, dat scheelt ze?en van tijd :!:
Mooi overigens dat het gelukt is, je kunt inderdaad ook voor volkoren meel kiezen en ik geloof ook wel een mengeling van beiden.
reggie

Bericht door reggie »

je kan ook direct een deegje kneden en deze kneden onder warm stromend water,daarna onder koud stromend water dan weer warm water enz totdat je een mooie bal gluten (eiwit)hebt. en dan koken
dan hoef je helemaal niet te wachten
anna

Bericht door anna »

nou, ik heb tot nu toe 2 keer seitan gemaakt en ik moet zeggen dat het lekker smaakt. alleen is de structuur niet hetzelfde als de seitan uit pot. hij was beide keren wat sponsachtiger, iets zachter gewoon. ik heb het deeg wel helemaal 'uitgekneed'. weet iemand hoe dat komt?
Paula

seitan

Bericht door Paula »

Volgens mij heeft het te maken met te snel/hoog koken, bubbels.
De laatste keer was het bij mij ook sponsachtig :( Ik heb het heel fijn gesneden en er seitanschnitzels van gemaakt :)

Paula
anna

Bericht door anna »

iets minder hard koken dus? zal het proberen...
Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla »

Ik ga het denk ik ook maar eens proberen, zelf seitan maken. Wat voegen jullie voor kruiden toe? In dit recept staat kombu, shoyu en gember, maar ik neem aan dat je ook wel andere dingen kunt gebruiken (met uitzondering van sojasaus heb ik geen van deze dingen in huis).
Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla »

Nou ik heb het geprobeerd en ben niet helemaal ontevreden met het resultaat. Ik hield van 1 kilo tarwemeel 300 gram over. Ik had inderdaad ook wel dat het erg sponsachtig was geworden, terwijl ik het op de laagste stand heb gekookt. Verder vond ik dat uitspoelen wel heel veel tijd (en water) in beslag nemen, hebben jullie daar nog trucjes voor zodat het wat sneller gaat? Ik denk sowieso dat bloem misschien makkelijker is omdat je dan minder met die vezels zit.
Paula

seitan

Bericht door Paula »

Jammer, wat dan de oorzaak is van het sponsachtige resultaat :?:
Ipv spoelen onder stromend water maak ik gebruik van een flinke soeppan, maak eerst de deegbal, laat het 2 uur onder water staan en vervolgens kneed ik het deeg in hetzelfde water tot het water wit is, dan weer vullen met warm water, opnieuw kneden enz..
Anna

Bericht door Anna »

heeft iemand al eens zelf tofu gemaakt en zoja...wat doe je het 'restafval'?
het lijkt me zo zonde om weg te gooien, maar kun je er verder iets mee?

oh ja, en heeft iemand ondertussen al een oplossing voor het sponzige-seitan-probleem? het is mij in ieder geval niet gelukt... :(
ik maak er altijd seitan-broodjes mee :D klein opgesneden is het wel erg lekker...
Plaats reactie