recept appeltaart

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Vahid

recept appeltaart

Bericht door Vahid »

Het was niet mijn bedoeling een nieuw onderwerp te beginnen. Ik had op post reply gedrukt bij het onderwerp over appeltaarten, maar het ging blijkbaar niet helemaal goed. En opnieuw typen, daarvoor vond ik dit stuk een beetje te lang.

Dit is mijn favoriete recept voor appeltaart. Ik maak hem meestal in een grote braadslee. Heb ik meteen flink wat stukken. Je haalt er tussen de 16 en 20 stukken uit.
Wij vinden hem erg lekker. En bovendien is het weinig werk en is hij heel goedkoop.

Ingrediënte voor appelkruimeltaart:
600 gram zelfrijzend bakmeel
450 gram margarine (op kamertemperatuur)
450 gram suiker
kaneel naar smaak
snufje zout
2 eetlepels sesamzaad
ongeveer 1 1/2 kilo appels ( het liefst elstar, maar jonagold lukt ook goed. Neem niet een te harde appel zoals granny smith. die wordt minder goed gaar. Ik gooi er zoveel in tot ik het genoeg vind, hoeveelheid vind ik een beetje lastig)

Doe de eerste vijf ingrediënten in een grote kom (afmeting afwasbak) en maak er met je vingers een kruimelig geheel van.
Doe iets minder dan de helft van dit deeg in een andere kom en zet dit weg. Maak van het grootste deel van het deeg een samenhangend deeg en bekleed hier de ingevette braadslede mee. Ook een rand aan de zijkant doen. Dan de appels schillen, klokhuizen er uit en de appels in kleine stukjes snijden (ik snipper ze). Zijn je appels aan de zoete kant, dan kun je nog een paar eetlepels citroensap aan de gesnipperde appels toevoegen. Doe de appel bovenop het deeg in de braadslede.
Doe de twee eetlepels sesamzaad door het kruimeldeeg en voeg evt. nog een beetje kaneel toe aan dit deeg. Strooi het kruimeldeeg over de taart en druk het een klein beetje aan. Bak de taart ongeveer 45 minuten onderin in een voorverwarmde oven (gewone elektrische gebruik ik) van 200 graden. Houd wel de bovenkant in de gaten, dat die niet te bruin wordt. Eventueel na een half uur afdekken met folie.
De appeltaart is de volgende dag het lekkerst.

Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

Bericht door Kirsty xvx »

sounds yummy.

Mn vader wist niet hoe hij een vegan ap-taart moest maken voor mij, dus dit ga ik hem zeker opsturen :D
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Annika
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Annika »

Ha, die wil ik wel eens op een verjaardag maken

Plaats reactie