IJs uit de ijsmachine!

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Framboos

IJs uit de ijsmachine!

Bericht door Framboos »

Ik heb een ijsmachine gekregen! Joepi joepi joepie! Nu alleen nog recepten. In het bijgeleverde bokej stonden wel recepten voor soja-ijs, maar dat was duidelijk voor lactose-intolerante mensen want er moesten eidooiers in :cry:

Heeft iemand recepten voor lekker vegan ice? En dan het liefst 'room'ijs, want van sorbetijs weet ik wel hoe je het moet maken...

Heb al ff snel met google gezocht, maar kon niet echt iets vinden...

Iemand een recept voor mijn eerste ijsmaakavontuur?!

gebruikergewist

Bericht door gebruikergewist »

Op Vegatopia is al een hele draad over zelf ijs maken m.b.v. een ijsmachine.

Framboos

Bericht door Framboos »

Ja, die had ik al eens helemaal doorgelezen. Maar ik wilde eerst 'normaal' ijs maken voordat ik aan het doperwtenmuntijs zou beginnen... :wink:

En verder is het of sorbetijs, of ijs met melk en honing enzo (ok, behalve het kokosijs, dat moet ik snel eens proberen)...

gebruikergewist

Bericht door gebruikergewist »

doperwtenmuntijs
Wie weet hoe lekker het is. :wink:
Maar kun je de melk in die recepten dan niet gewoon vervangen door sojamelk?

Framboos

Bericht door Framboos »

hmm, ja, dat weet ik dus niet... daarom vroeg ik me af of iemand dat niet al gewoon geprobeerd had, zodat ik een tried&tested recept krijg... :wink:

reggie

Bericht door reggie »

je mag natuurlijk ook een zelfgemaakt ijsje komen proeven in Volendam

mijn buurvrouw was van het weekend jarig,en daar waren 21 mensen die allemaal wel een zelf gemaakt ijsje wilden proeven
ik heb hen mijn biologische vegan ijs gegeven,en niemand wist van te voren dat het melkvrij e.d. was. Iedereen vond het geweldig smaken

reggie

Bericht door reggie »

hier even een lekker recept
je zal de hoeveelheden missschien een beetje moeten aanpassen naar de grootte van je ijsmachine

200 ml rijstemelk
50 ml water
100 gr vruchtensuiker of dextrose evt gemalen kristalsuiker of een
vloeibare zoetstof
250-300 gr bananen of ander fruit geprakt
1 pakje soyatoo sojaslagroom (evt sojacuisine maar dan meer suiker en iets vanille toevoegen,en de smaak blijft wel een stuk minder)

alle ingredienten in deze volgorde door elkaar roeren
en in de ijsmachine gieten

eet smakelijk
variaties bijv zonder fruit =+50 ml water+100 ml soyaslagroom extra toevoegen
dan 75 gram in rum geweekte rozijnen (minstens 1 dag geweekt) toevoegen of 75 gram notenpraline of wat jij maar lekker vind

voor de praline 100 gram suiker in een koekenpan onder voortdurend roeren laten kleuren dan 75 gram fijngehakte noten toevoegen blijven roeren tot alle suiker gecarameliseerd is evt wat extra suiker toevoegen zodat alle notenstukje rondom bedekt zijn af laten koelen en fijnmalen of zo door het ijsbeslag heen roeren

Je hoeft de soyaslagroom niet te kloppen

Framboos

Bericht door Framboos »

Bedankt Reggie!

Ik zal hier bij de Natuurwinkel in Grunn eens kijken of ze die Soyatoo hebben. En zo niet, dan vraag ik wel of ze het willen bestellen! :D

reggie

Bericht door reggie »

de soyatoo kunnen ze inkopen bij natudis vraag dan wel speciaal om de pakjes anders leveren ze de spuitbussen :(

Billie

Bericht door Billie »

Bij die andere natuurvoedingswinkel aan het Boterdiep hebben ze het wel, maar die is meestal wel wat duurder.
Verdiepende vegetarier/veganist

Framboos

Bericht door Framboos »

Heb nog steeds geen soyatoo gekocht, dus heb maar wat andere dingen geprobeerd.

Frambozensorbetijs was echt verukkelijk!! Ook een pak vanille-soja-vla van Alpro smaakte prima (echt waar...). En het sorbetijs met verse aardbeien smaakte ook errug goed.

Jammer alleen dat als het ijs klaar is in de machine, het nog redelijk zacht is. Als je het dan in de vriezer zet, dan wordt het weer meer een klomp ijs...

reggie

Bericht door reggie »

mijn ijs is ook iets anders van structuur na het in de diepvriezer(-18C) te hebben gehad,maar het is geen klomp ijs geworden,ik laat het meestal eerst even een uurtje in de koelkast staan als ik het uit de vriezer haal.

is het ijs na de bereiding wel luchtig?
anders iets meer sojaroom gebruiken ook helpt een lepeltje johannesbroodpitmeel (natuurwinkel)wel om de structuur vast te houden
dit is een bindmiddel welke je opgelost in een beetje water of andere vloeistof welke je erdoor roert voordat het in de machine gaat

Framboos

Bericht door Framboos »

Ja, het is superlekker luchtig als het net uit de machine komt. en ik laat het ook wel even ontdooien als het uit de vriezer komt, maar lbijft hard (niet echt een ijsklomp, dat was een beetje overdreven), maar alle luchtigheid is verdwenen...

Zal eens kijken naar Johannesbroodpitmeel.

Denk je dat iets van wijn of water met koolzuur zou helpen? Dat las ik in een kookboek, zou helpen om het luchtig te houden...

reggie

Bericht door reggie »

ik heb geen idee,maar als je dan ijs maakt met bijv citrusvruchten,of bessen dan zou je er een lepeltje bakpoeder in kunnen doen >bakpoeder en zuur >koolzuurgas

enkel dit of bronwater met prik zou dan wel lang genoeg dus van af het mengen tot het ingevroren eindprodukt bubbels moeten afgeven

ik zou dit zelf niet graag toevoegen omdat ik nu al een super structuur heb als het ijs net gemaakt is.
ik ben ook nog verder aan het experimenteren en volg daarbij ingredientenlijsten van gangbare ijssoorten,zo gebruikt de hertog johannesbroodpitmeel

echt zacht blijvend ijs bij -18 C maak je met het toevoegen van drank

Framboos

Bericht door Framboos »

ja, de structuur als het net uit de machine komt is super...! maar soms moet ik het toch eens wat langer gaan bewaren dan het allemaal in een keer op te eten... :wink:

ik ga t toch een keer proberen met bakpoeder...

reggie

Bericht door reggie »

succes,wil je het eindresultaat hier zetten?

Framboos

Bericht door Framboos »

jep, maar kan even duren hoor, weet niet of het me nog lukt voordat ik drie weken naar Tsjechie ga...

Aiko
Contacteer:

Bericht door Aiko »

Framboos schreef:jep, maar kan even duren hoor, weet niet of het me nog lukt voordat ik drie weken naar Tsjechie ga...
Dick / V wil graag wat weten over Tsjechië (zie: hier); namelijk hoe het zit met veganistisch eten. Daar kan jij straks vast alles over vertellen, toch?

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik denk dat ik alleen in de weekenden in 'de grote stad ben', met waarschijnlijk een groepje vleeseters...

Ik ben er drie jaar geleden wel eens geweest: in de restaurants snappen ze er niet veel, maar ik zat in een 'gewoon' huis en de kokkin snapte wat het was en kookte echt overheerlijk. Ze hadden daar gewoon niet genoeg geld om elke dag vlees te eten, dus ze kende veel vegetarische recepten. Dus vlees = luxe = eet je wat je als je uit eten gaat...

En ik was toen trouwens vegetarier, dus dat was nog iets anders... En er zit een Country Life in Praag, toch?

Maa rnu ben ik wel heel off-topic bezig...

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick »

Is niet echt errug hoor.

Ik heb ook een ijsmachine maar door ruimtegebrek zo opgeborgen dat het al twee jaar niet gebruikt heb. :?

Plaats reactie