Wat eten we vandaag?
Champignonnensoep. Lekker als voorgerecht met brood.
Voor 1 persoon:
half bakje champignons,
boter,
water,
bloem,
sojamelk,
tuinkruidenbouillon of andere basis voor groentensoep/eigen kruiden
zout (indien nodig)
laat een klontje boter in een pannetje smelten. Doe de champignons in de keukenmachine en hak ze fijn. Bak de champignons in de steelpan en doe er daarna een flinke hoeveelheid water + kruidenbouillon bij. Daarna een afgestreken eetlepel bloem erin en even aan de kook brengen. Goed roeren! Wanneer het afkoelt wordt het vanzelf dik. Als laatste nog een beetje sojamelk erbij en mocht dit zoete zijn, dan kun je eventueel wat zout erbij doen. Klaar!
Wat ik ook lekker en makkelijk vind is rijst met koenjit en een handvol geroosterde noten en rozijnen met stukjes gebakken quorn of andere vega blokjes/brokjes.
Voor 1 persoon:
half bakje champignons,
boter,
water,
bloem,
sojamelk,
tuinkruidenbouillon of andere basis voor groentensoep/eigen kruiden
zout (indien nodig)
laat een klontje boter in een pannetje smelten. Doe de champignons in de keukenmachine en hak ze fijn. Bak de champignons in de steelpan en doe er daarna een flinke hoeveelheid water + kruidenbouillon bij. Daarna een afgestreken eetlepel bloem erin en even aan de kook brengen. Goed roeren! Wanneer het afkoelt wordt het vanzelf dik. Als laatste nog een beetje sojamelk erbij en mocht dit zoete zijn, dan kun je eventueel wat zout erbij doen. Klaar!
Wat ik ook lekker en makkelijk vind is rijst met koenjit en een handvol geroosterde noten en rozijnen met stukjes gebakken quorn of andere vega blokjes/brokjes.
Ook ik heb soep op vandaag, erwten-linzensoep, met (nog warm!) zelfgebakken brood. http://www.vegatopia.com/forum/smilies/hungry.gif
Ik kwam zeekraal bij de natuurwinkel tegen op de Weteringschans in Amsterdam. Na wat gegoogled te hebben naar recepten met ingredienten die ik net niet had, besloot ik zelf maar iets in elkaar te flansen.
Het is geworden:
Couscous/hennep + zeekraal geroerbakt in een pittige uien/knoflook/peper mengsel + viana "hotdog"
Zeekraal is echt aan te raden, mijn ontdekking voor 2006 en het eet lekker en smaakt lekker.
Het is geworden:
Couscous/hennep + zeekraal geroerbakt in een pittige uien/knoflook/peper mengsel + viana "hotdog"
Zeekraal is echt aan te raden, mijn ontdekking voor 2006 en het eet lekker en smaakt lekker.
Check dit: http://www.zeekraal.nl/Wanda schreef:Wat is zeekraal?
Al een maand niet gegeten?
Ik maak dezelfde soep als ik vorige week in elkaar had gezet. Superlekker.
Tofu in blokjes een paar uur marineren in olie, pindakaas, donkere sojasaus, lepeltje sambal en sesamolie.
Water voor soep opzetten met bouillonblokje, groenten (wel passend in aziatische keuken) naar keuze erin (ui, knoflook, peen, paksoi, sperzieboon, savooiekool), de tofu erbij met de marinade en als laatste een handje mie.
Even kort laten pruttelen en dan nog wat sweet chili sauce, en evt. zout, pindakaas, sojasaus enz. erbij.
Ik maak dezelfde soep als ik vorige week in elkaar had gezet. Superlekker.
Tofu in blokjes een paar uur marineren in olie, pindakaas, donkere sojasaus, lepeltje sambal en sesamolie.
Water voor soep opzetten met bouillonblokje, groenten (wel passend in aziatische keuken) naar keuze erin (ui, knoflook, peen, paksoi, sperzieboon, savooiekool), de tofu erbij met de marinade en als laatste een handje mie.
Even kort laten pruttelen en dan nog wat sweet chili sauce, en evt. zout, pindakaas, sojasaus enz. erbij.
Normaal als ik tempeh eet marineer ik dat altijd ruim van te voren. Gisteren had ik daar echter niet aan gedacht, dus heb ik ? la minute iets moeten verzinnen. Ik heb tempeh in hele kleine blokjes gesneden, deze in een beetje olie knapperig gebakken, en dit afgeblust met een beetje sambal en veel ketjap manis. Daarna heb ik een beetje bakgember toegevoegd, en nog even gebakken tot het vocht van de ketjap verdwenen was. Tot slot nog wat sesamzaadjes er over heen gestrooid... jammie! 

-
- Leefwijze: veganist