Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ananas »

Stein schreef:Spinazie-aardappel-puree met pickels. Omnomnom.
Eet je macrobiotisch?

jojo

Bericht door jojo »

De Vegetarische Slager en Veggiedeli wordt gerund door de zelfde personen geloof ik en wegens het enorme sukses van de één, moet de ander er nu (tijdelijk misschien) mee ophouden.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Op die fiets :)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Stein

Bericht door Stein »

Ananas schreef:
Stein schreef:Spinazie-aardappel-puree met pickels. Omnomnom.
Eet je macrobiotisch?
Nee, of toch niet dat ik daarvan op de hoogte ben. Ik heb me daarin nog nooit verdiept, hoewel sommige mensen het me in het verleden wel hebben aangeraden als nog gezonder dan veganisme.

Ananas

Bericht door Ananas »

Ah okee, het klonk namelijk als een macrobiotische maaltijd, vandaar! Zelf betwijfel ik of het daadwerkelijk gezonder is.

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame »

Vandaag op het menu: een stoofpot met aubergine, courgette, paprika en aardappel uit The Meat free Monday Cookbook. Het staat nu lekker te pruttelen en ruikt goed. Ik ben benieuwd :)
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe »

Ik heb een hoop kool en wortel in huis dus er moet maar geroerbakt worden vanavond. Ga even in mijn kookboeken kijken, maar wat voor kruiden/saus gebruiken jullie bij een roerbak van kool, wortel, prei, ui, boontjes en evt paprika/tahoe?
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik gebruik in dit recept vaak wortelen en kool in plaats van paprika en waterkers: http://vegetus.nl/chinese-waterkers-met-seitan/

Ik ben wel benieuwd wat andere mensen gebruiken, want ik heb nog niet zo veel ervaring met zelfgemaakte roerbaksauzen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe »

Dank Martine, dat lijkt wel wat. Alleen nog even in VEW kijken ;)

Marla

Bericht door Marla »

Ik gebruik vaak Vegetarian stir-fry saus/vegetarische oestersaus. En dan verder een beetje sojasaus en sesamolie. Oh ja en gember en knoflook erdoor!
Ik heb net de Takeout stir-fry with mushrooms & greens gemaakt uit VEW, daar gebruikt ze ook vegetarian stir-fry saus. Wel grappig, ik maakte dus al heel vaak zoiets maar bij dit recept zijn de verhouding heel anders en het is dus ook heel anders geworden. Het smaakte wel 'echter' vond ik :). Alleen mijn vriend vond mijn versie beter, maar hij is gewoon een beetje gek ;)

Uniflame
Contacteer:

Bericht door Uniflame »

Gnoe schreef:Ik heb een hoop kool en wortel in huis dus er moet maar geroerbakt worden vanavond. Ga even in mijn kookboeken kijken, maar wat voor kruiden/saus gebruiken jullie bij een roerbak van kool, wortel, prei, ui, boontjes en evt paprika/tahoe?
Ik vind de Hoisinsaus van Conimex erg lekker. (dit is een van de weinige dingen die ik nog uit een flesje gebruik omdat ik me er nog niet in heb verdiept hoe dit zelf te maken) Ik heb op de site van Conimex gekeken en er zit geen ei of melk in. Alleen van de E nummers weet ik niet zeker of ze vegan zijn, maar dan zou je even moeten kijken. (of een recept zoeken om zelf hoisinsaus te maken)

Deze is zo te zien ook de enige vegan woksaus, de rest bevat allemaal melk.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe »

Marla schreef:Wel grappig, ik maakte dus al heel vaak zoiets maar bij dit recept zijn de verhouding heel anders en het is dus ook heel anders geworden. Het smaakte wel 'echter' vond ik :). Alleen mijn vriend vond mijn versie beter, maar hij is gewoon een beetje gek ;)
Dat zou ik niet te hard zeggen - zo'n vriend moet je houden. ;)

Ik had het recept gezien nav jouw berichtje in het VEW-draadje en twijfelde tussen die en het recept van Martine. ik heb namelijk een flesje vegetarische worcestersaus in de kast staan en weet nooit wat ik daarmee moet. :\ Uiteindelijk vanwege de groenten die ik had toch voor dat van Martine gekozen. Was lekker. Maar ik heb er veel te lang over gedaan voor een simpel roerbakgerechtje ;)

@Uniflame: Hoisinsaus... heb ik niet want ik wil geen nieuwe flesjes kopen ;) Maar ik mis juist een paar van die Chinese dingen (zoals shaoxin wijn bijv.) dus dat maakt het lastig. Er zitten in dit geval ook wel e-nrs van mogelijk dierlijke oorsprong in de woksaus, namelijk 160 en 621. Zie http://www.veganisme.org/voeding/voedin ... e-nummers/.

O ja, en toen vergat ik te melden wat wij vanavond eten. Gado-gado! :)

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik maak wortel vaak met garam massala kruiden. En kool met kerrie. Ik wil het nog wel eens met hindoestaanse kerrie en madame janette peper maken, soort roti-kool ofzo wordt het dan :)

Er bestaan wel vegan roerbaksauzen hoor. Of je ze wil gebruiken is een tweede, vaak boordevol suiker en evil E-nummers zoals 621. Maar ik had vroeger wel eens de ginger/garlic roerbaksaus van AH huismerk. Bij de bio winkel hebben ze er ook een paar.

Vanavond aten we filodeegpakketjes gevuld met (geroosterde) venkel, aardappel en ui en daarbij een cashew/misosausje hmmmmmmm. En nu ben ik van een chai thee met rijstmelk aan het smullen.

Uniflame
Contacteer:

Bericht door Uniflame »

Ik ga E-nummers wel zoveel mogelijk uit de weg. We eten maar iets van eens in de 2 a 3 weken iets uit een flesje of pakje. Vooral voor dat soort woksauzen weet ik niet goed hoe ik dat zelf moet maken. Maar daar ga ik me ook nog wel in verdiepen. Zo komen we steeds een stapje verder, want pastasauzen haal ik bijvoorbeeld al nooit meer uit pakjes of zakjes ;)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik had vandaag de Smokey splitpea soup uit Appetite for reduction mee naar mijn werk. Heel lekker en makkelijk recept en het vult goed.

Ik heb sinds kort een thermosbakje waar ik mijn warme lunch in mee kan nemen (besteld bij Bever):

https://static.bever.nl/productimages/8 ... 31_21A.JPGhttps://static.bever.nl/productimages/8 ... 071_01.jpg

Ik ben er heel blij mee, want ik kan nu dus altijd warm eten tussen de middag, ook als er geen magnetron in de buurt is (ik eet niet graag brood, dus ik neem meestal een of ander soort stoofpot mee naar mijn werk). Vanmorgen heb ik thuis om half 8 het thermosbakje even voorgewarmd met heet water, mijn soep opgewarmd in de magnetron en vervolgens de soep in het bakje gedaan. Hij was nog lekker warm toen ik om 1 uur vanmiddag mijn lunch wilde eten. Heel fijn.

TonyJello

Wat eten we vandaag?

Bericht door TonyJello »

Wauw, mooi ding!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Spaghetti met boerenkool, wortel, tempeh en 'kaas'saus, nomnomnom :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Gisteren aten wij groentenquiche. Ik had al wel vaker vegan quiches gemaakt, maar tot nu toe vond ik vaak de textuur een beetje te ei-ig (ik heb quiche met veel ei nooit echt lekker gevonden) en de smaak van de tofu te overheersend. Dit keer heb ik er dus eentje gemaakt met veel groente en relatief weinig tofu. Mijn vriend en ik vonden het allebei heel lekker. Deze ga ik zeker nog vaker maken.

Recept op onze website: http://vegetus.nl/groentenquiche/

Emiel

Bericht door Emiel »

Iets met snijbiet. Vanmiddag bij de biomarkt gekocht. Heb ook nog rode bietjes en een blok tofoe. Hmmm, daar kan ik best wel iets van maken denk ik. Appeltje erbij en een uitje. Ja ik ben er uit.

Trouwens ook twee kroppen bio paksoi gekocht voor samen 0.50 ct. Belachelijk goedkoop..

Emiel

Re: Wat eten we vandaag? Snijbiet!!!

Bericht door Emiel »

Holy crap people, ga allemaal snijbiet kopen! Wat was dat lekker zeg. Ik zal jullie het recept geven:

(Rode) Snijbiet (duh!) - bosje, steeljes afgesneden en bewaard.
Bietjes - vers geschild en in blokjes van 1x1 cm
Ui - gesnipperd
Knoflook - naar smaak, ik had twee teentjes
Aardappel - gekookt en daarna gebakken met wat paprikapoeder, maar wat jij lekker vindt natuurlijk (ik had rode aardappels met de schil er nog omheen)
Champignons - ik had drie grote kastanje champies
Tomaat - ik had wat cherrytomaatjes door de helft gedaan
Komijnzaad
Cayennepoeder
Kaneel
Zout
Peper

Je wast de snijbiet, snijdt de steeltjes van het blad af en in stukjes en het overige blad in reepjes. De bietjes schil je en snij je in blokjes van 1x1. De ui en knoflook snipperen.

Aardappels opzetten. In pan wat olie en komijnzaad. Als zaad begint te knetteren ui, tomaatjes en knoflook erbij en even fruiten. Na paar minuten de steeltjes van de snijbiet en rode kool erbij en wat cayennepeper, kaneel en zout. Dit even hoog bakken en dan laag met deksel op pan zetten. Ongeveer 15 minuten laten stoven, dan de champignons erbij en nog paar minuten doorwarmen. Ondertussen aardappels afgieten en in plakjes snijden. In een koekepan wat olie warmen en aardappels in een paar minuten bakken met wat paprikapoeder (of niet).

Eet smakelijk!

Plaats reactie