Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door jet »

Vriendin vond het voer lekker!
De bietjes nam ze niet voor de 2e keer (chioggiabietjes kort gekookt en daarna met rozemarijn in de oven geroosterd), maar de salade en risotto wel :)
Salade: gewone sla met gele en rode tomaat, een paar zongedroogde tomaatjes, en een halve rode paprika.
Risotto: bosuitjes in ringetjes in pan met paddo's even aanbakken, dan uit de pan, en arboriorijst glazig bakken in pan, daarbij warm welwater van het eekhoorntjesbrood (met nog wat extra water er aan toegevoegd), en kruiden. Na minuut of 10 (ondertussen goed roeren) de paddo's en uitjes er bij in mikken, en wachten - al roerend - tot de rijst zacht genoeg is.
De risotto heb ik laten afkoelen, en gewoon koud met de salade geserveerd, en dat was met dit weer erg lekker.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
veggie84

Bericht door veggie84 »

Vanavond laat ga ik iets nieuws proberen met tofu. :) Vandaag is het om 21:39 dus ik ga jullie pas morgen de recept schrijven, als het mislukt en niet lekker is, laat ik het:

Bonnie kent het vast wel :Pzij heeft zelfde boek als ik, maar iig:

Ginger Lime Tofu

yes

ginger, lime, tofu
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Ik heb zojuist de roman Elena's keuken uit, en er kwamen veel Mexicaanse recepten voorbij (niet vegan helaas :D ) maar daardoor ontzettend zin in Mexicaans eten. In veganomicon vond ik het recept "Mexican Millet" en "Black beans in chipotle adobo sauce". De gierst (millet) ga ik vervangen voor quinoa of bulgur, maar dit staat dus op het menu vanavond, met guacamole.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Heb je chipotles in adobo? Zo ja, waar heb je die gevonden? Ik zoek ze al een hele poos, maar kan ze niet vinden :(
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Martine schreef:Heb je chipotles in adobo? Zo ja, waar heb je die gevonden? Ik zoek ze al een hele poos, maar kan ze niet vinden :(
Ik ook!

En Veggie84, is uit 500 Vegan Recipes zeker? Dat recept heb ik nooit gemaakt/opgemerkt (er staan ook zóveel recepten in dat boek!) maar het klinkt wel lekker :)
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik vertelde net aan iemand die weet dat ik vegan ben, dat ik een zak chips op had en een fles wortelsap.
Hij noemde dat alternatieve hutspot! Whoehahahaha! Geweldig! :lol:
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Het was echt heel erg lekker! Pittig..maar lekker!
Recept voor geïnteresseerde:
http://plantaardigheidjes.blogspot.nl/2 ... us-en.html

Martine schreef:Heb je chipotles in adobo? Zo ja, waar heb je die gevonden? Ik zoek ze al een hele poos, maar kan ze niet vinden :(
Ja!!! Ik kan ze hier ook nergens vinden hoor, ben langs de toko Tjin geweest in Amsterdam toen ik naar het vegan food festival was. Gelijk een heleboel blikjes ingeslagen. Ook een soort sausje van chipotles in een flesje meegenomen (beetje vergelijkbaar als een dikke tabasco, maar dan met chipotles) . De smaak is verslavend lekker.
Ik sprak de eigenaar en die zei dat hij een webwinkel gaat beginnen, maar dat als ik nu nog eens wat wilde voordat de webwinkel online was ik ook kon e-mailen en dan zouden ze het opsturen.
Ze hebben geen website, maar wel een actieve facebook: https://www.facebook.com/tjinstoko
veggie84

Bericht door veggie84 »

Hey Bonnie, kijk je mee op blz. 260?

Ginger Lime Tofu, lekker voor de zomer

Ik zal maar vertellen hoe ik het gedaan heb.

Eerst heb ik de tofu een uur of twee laten uitlekken, dit is redelijk gelukt. Dan heb ik de tofu in 'steaks' gesneden:

Ik heb geprobeerd te tekenen in paint.

Kijken jullie even mee?

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0910_n.jpg
Tofu1 = gewone tofu:

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0071_n.jpg
Tofu2 = gesneden. In rood. Dat is ons eerste stukje. We moeten er 4 hebben. (tofu moet je niet veel eten, op een dag 1 steak voor 1 persoon)

Oke mooi, wij hebben nu 4 steaks.

Daarna heb ik in een kommetje samengedaan:

4 eetlepels limoensap, het liefst van verse limoentjes,
4 eetlepels extra virgie olijfolie,
3 eetlepels fijngesneden verse gember (kijk maar ;) mijne werd redelijk 3 eetlepels),
2 eetlepels tamari.

Mooi, nu hebben wij ons marinade.

Vervolgens heb ik de tofu 'steaks' op een platte bord gelegd. Daarna heb ik de marinade over de tofu 'steaks' gedaan.

Een uur of 6 later..

De oven voorverwarmen op 230C (450F, stand 8 ).

Wij pakken nu onze tofu 'steaks' en doen deze in een (oven-proof) glazen bak. Als er wat marinade op het bordje achterblijft, mag je deze ook in het glazen bak doen.

Oke, nu doen wij het glazen bak (zonder deksel) in de oven voor 11-12 minuten.

Je mag de 'steaks' nu uit de oven halen. Als er marinade achterblijft, mag je deze gebruiken om over je 'steaks' te doen.

Eet smakelijk.
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Dat klinkt lekker!
Goed gelukt de uitleg met die tekeningen ;)
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Dani schreef:
Ja!!! Ik kan ze hier ook nergens vinden hoor, ben langs de toko Tjin geweest in Amsterdam toen ik naar het vegan food festival was. Gelijk een heleboel blikjes ingeslagen.
Tof! Als we binnenkort weer eens een middagje gaan fietsen rijden we er een keer langs. Kunnen we meteen ook naar de Biomarkt om meer No Muh in te slaan, want dat werkt hier ook goed in de strijd tegen de koeienkaas.

De vorige keer dat ik er was hadden ze bij de Biomarkt blauwe kaas van Sheese. Dat is ook lekker zeg! Behoorlijk overtuigende blauwe kaas smaak, niet helemaal even sterk, maar toch heel fijn.
JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Daar zijn we ook gek op! Kunnen we hier bij de natuurwinkel kopen en is zo lekker in salades!
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!
Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe »

Dani schreef:Ik heb zojuist de roman Elena's keuken uit, en er kwamen veel Mexicaanse recepten voorbij (niet vegan helaas :D ) maar daardoor ontzettend zin in Mexicaans eten. In veganomicon vond ik het recept "Mexican Millet" en "Black beans in chipotle adobo sauce". De gierst (millet) ga ik vervangen voor quinoa of bulgur, maar dit staat dus op het menu vanavond, met guacamole.
Ik heb een pak gierst van iemand gekregen die daar niets mee deed... Misschien jouw gerecht maar eens na-apen! Heb al verschillende dingen van je blog 'nagekookt'. ;)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Gnoe schreef:Ik heb een pak gierst van iemand gekregen die daar niets mee deed... Misschien jouw gerecht maar eens na-apen! Heb al verschillende dingen van je blog 'nagekookt'. ;)
Wat leuk joh!
Ik hoor zo vaak om mij heen dat mensen ook echt mijn blog gebruiken om een gerecht te maken. Soms heb ik echt het idee dat niemand mijn blog leest, maar zo nu en dan krijg ik zulke leuke reacties, ook van niet-vegan mensen, en daar doe ik het natuurlijk ook voor: op een positieve niet dwingende manier mensen laten zien dat koken zonder dierlijke producten gewoon lekker en leuk is (naast dat ik het erg handig voor mijzelf vind om gerechten terug te vinden, anders moet ik weer zo zoeken in mijn kookboeken "waar stond dat ene gerecht ook al weer :? ")

Hier vanavond zelfgemaakte pizza, nou ja niet helemaal zelfgemaakt, ik heb een kant en klare bio spelt pizza bodem. Maar wat erop gaat bedenken we zelf. Uiteraard met No Muh Melty!
JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Wij ook een half zelf gemaakte pizza. Pizzabodem van AH en zelf belegt. Helaas geen pizzakaas in huis, dus zonder kaas erop, maar was zo ook lekker.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!
jet
Moderator

Bericht door jet »

Volgens mij is het pizzadag :mrgreen:
Wij aten ook half zelfgemaakte pizza :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Mmm, pizza!

Ik maakte ravioli. Had bijna geen verse groenten huis dus ik gebruikte wat ik in de kast en vriezer vond. Het pastamaken was een beetje een gedoe, maar wel lekker uiteindelijk :) ze waren van (gedeeltelijk) volkorenpasta met geroosterde wortelvulling en een saus van peterselie en spinazie en edamame (beetje zoals de edamame pesto van de PPK).
Na 2 keer pasta uitrollen en vormen was ik het wel een beetje zat dus heb ik er maar een soepje bijgemaakt en de rest van het deeg ingevroren...

Het viel me wel op dat ik eerst dacht dat ik niet zoveel in huis had maar met diepvriesgroenten kun je gelukkig heel veel :)
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Hier ook pizza. Ik heb mijn hele schoonfamilie (voor de verjaardag van mijn vriend) pizza met Wilmersburger kaas gevoerd zonder er wat van te zeggen en ze hadden het niet door! Op een gegeven moment zei mijn vegetarische schoonzusje dat ze wel eens vegan kaas zou willen proeven, en toe zei ik 'dat heb je net gegeten'. Ze waren heel verbaasd om te horen dat alles wat ze gegeten hadden vegan was. 8)
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Wat goed zeg!
Al die dingen die je gisteren in de bakdraad postte klinken heel lekker trouwens! Was alles goed gelukt?
Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame »

@Dani: Ik doe dat ook recepten posten op mijn blog omdat ik het dan zelf makkelijk terug kan vinden. Ik ben trouwens bezig om in mijn recepten index erbij te zetten welke recepten vegan zijn. Leek me wel handig zodat veganisten ook meteen kunnen vinden wat relevant is :)
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Uniflame schreef:@Dani: Ik doe dat ook recepten posten op mijn blog omdat ik het dan zelf makkelijk terug kan vinden. Ik ben trouwens bezig om in mijn recepten index erbij te zetten welke recepten vegan zijn. Leek me wel handig zodat veganisten ook meteen kunnen vinden wat relevant is :)
Nou ben ik wel benieuwd naar je blog :D
Plaats reactie