Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
rik23
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door rik23 »

kool-kerrie roerbaksgotel! van een bio-witte kool, ui, prei, wortel en zo,n zakje korma van patak.
het recept op de achterkant van het pakje ging uit van kip-kerrie maar dat had ik toevallig net niet in huis :mrgreen:
jojo

Bericht door jojo »

Mijn lief staat samen met zoonlief in de keuken zelfgemaakte patatten te fabriceren met een bloemkoolschotel erbij (mag niet weten wat ze er verder in en bij doen), ze maken een rodebietensalade en nog iets lekkers met tahoetjes....... klinkt erg gezellig en het ruikt ook goed :D We zijn sinds kort begonnen met onze kinders elk 1 keer per week te laten koken onder ons toezicht. Ze mogen zelf bepalen wat te maken, als het maar geen ongezonde bagger is en niet uit kant en klare pakjes. Gaat heel goed!! Ze zijn 12 en 14............. hoogste tijd om een goeie vegakok te worden dacht ik zo :mrgreen:
Ananas

Bericht door Ananas »

Wat een leuk idee Jojo!

Ik heb weer uit Vegan Planet gekookt. Als lunch at ik een ovenschotel met pastinaak, wortel, witte bonen en tomaat.
En het avondeten was een Cubaanse zwarte bonenschotel. Eigenlijk een heel simpel gerecht, met paprika, wortel, tomaat en lekker veel zwarte bonen, met daarbij geelgeverfde rijst :p
jojo

Bericht door jojo »

Vanavond maakt onze dochter soep! Hier ga ik mij helemaal niet mee bemoeien, want soep lijkt dan wel errug makkelijk (zegt zij...), maar een echte goeie mjammie soep.......... ben benieuwd!
cavia

Bericht door cavia »

Jojo, hoe was alles wat je kinderen hadden klaar gemaakt?

Ik heb net mn lunch op, een geroosterde spelt-desemboterham met hummus en daar op een portobello, roergebakken (?) spinazie, olijven, en knoflook. En vier zilvervliesrijstwafels met appelstroop/pindakaas (samen is ook lekker trouwens!).

Ik heb zó lang geen rijstwafels meer gegeten, maar wat lekker opeens! :D
jojo

Bericht door jojo »

Goeie lunch!!!

Het eten was super lekker!!! Ik ben dol op zelfgemaakte patatten! :mrgreen: De rest was ook mjummie!
Kamala's soep was ook verrukkuluk
De beide mannen staan nu ook weer in de keuken: Marle wilde bami eten en dat staan ze nu te maken.
Mijn lief heeft vanmiddag al een superlekkere pindasaus (van pinda's, niet van pindakaas) gemaakt, die gaan we erbij eten, samen met een salade van winterpostelein (die is op de markt nu maar 50 cent per ons......
.......inslaan!!!!!)
Morgen gaan Kamala en ik (als ik niet te veel pijn heb zoals vandaag :( ) ons vermaken met het maken van een supergrote zelfgemaakte pizza!!
jojo

Bericht door jojo »

Nou...het is meer: Wat aten we gisteren?
De potluck was weer een groot (groter) sukses!!!!!! EN LEKKER!!!!!!!!
Er waren volgens de mij zeker wel 30 mensen en wat had iedereen moeite gedaan om iets lekkers mee te nemen! Allerlei groentetaarten, gefrituurde bloemkoolroosjes, verschillende soepjes, salades, broodjes met pesto, notentaart en cakes, gefrituurde oesterzwammen, marokkaanse groenteschotel en bonenschotels, toetjes.......oooohhh wat een lekkere toetjes!!
Joepie!!!! Volgende maand weer!!!! :mrgreen:
cavia

Bericht door cavia »

Volgende keer wil ik erbij zijn!!
maartje

Bericht door maartje »

haha jojo, wat een enthousiasme! Klinkt lekker allemaal.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Leuk dat Marle en Kamala leren koken Jojo!

Vanavond gaan de buren voor ons kluster koken. De basis zou veganistisch zijn met eventueel enkele vegetarische side-dishes. Ik ben benieuwd.

De volgende vegan potluck is zaterdag 7 mei, tussen 16.00-20.00 uur in Centraal Wonen de Heerd, Bentismaheerd 23 te Groningen. Van harte welkom!
cavia

Bericht door cavia »

Ben bang dat 't niet veel wordt. Ik had er alvast een quiche ingezet, is mn (combi)oven ineens uit gegaan. Denk dat ie kapot is. Hoop dat ie op de beveiliging gesprongen is, en dat als ik straks de stekker erin doe, dat de oven ook weer aanspringt. Maar ik vrees voor het ergste.
Liadan

Bericht door Liadan »

Wauw, een doorbraak: ik heb voor mezelf gekookt! :D Ik moet vaker zo eten :)

Linzen met wortel, rozijnen en kokos en kaneel, nootmuskaat, gember.
Wat gewokte groenten erbij en nog een beetje left-over rijst van gister.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Klinkt lekker.
Ik heb vanavond mijn vriendin laten koken (het was nasi), op wiens kindje ik nu pas. Dat is een fijne regeling. Vanmiddag had ik leftovers van de potluck.
Lianne
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Lianne »

Risotto, bijna vegan, dat mag toch ook?

150 g risottorijst
2 uitjes
Teentje knoflook
1 kleine courgette
1 zakje saffraan
Groentebouillonblokje
500 ml water
Stukje boter, 50 gram ofzo?, ik gebruik niet vegan maar heel makkelijk te veranderen uiteraard
2 - 3 eetlepels olie (knoflookolie vind ik lekker :mrgreen: )
Zout en peper

Courgette in heeeel kleine blokjes snijden (anders eet ik het niet haha), uitjes in ringen snijden, knoflook persen en alles in een braadpan gooien met wat boter en de olie. Tijdje laten staan tot de courgette redelijk gaar is, de rijst erbij gooien en het bouillonblokje oplossen in het inmiddels gekookte water (ik kook gewoon in de waterkoker). Rijst er goed doorroeren tot alle rijst met olie/boter bedekt zijn en dan de bouillon erbij gieten. Saffraan, zout, en peper toevoegen. Wachten tot al het water is opgenomen en dan binnen 20 minuutjes heb je een heeeeeerlijke pan vol eten. Eventueel kun je nog een blokje boter toevoegen.

Ik ben echt in love met dit gerecht hihi, en dan ananas voor toe, mjum! *gaat verder smullen*
Ananas

Bericht door Ananas »

Hmmm, risotto! Ga ik ook maar weer eens maken. Heb nog 2 citroenen liggen, vind citroenrasp altijd zo lekker erdoor. Zeker met dit weer :)
Lianne
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Lianne »

Citroen? Bah. :']

Vandaag denk ik penne met groente en iets van bami goreng mix van inproba. :P
cavia

Bericht door cavia »

Nasi kuning, gado gado, seitan en pindasaus. O, en voor mn vriend nog een loempia van de biowinkel erbij. Nu snel weer naar de keuken.
Emiel

Bericht door Emiel »

Vanmiddag grote salade gemaakt met:

Romaine sla, kikkererwten, bulgur, wortel, gemengde kiemen, stukjes gemengde noten, zongedroogde tomaat en gewone tomaat, knoflook, halve chili peper, citroensap, peper en olijfolie.

Erg lekker en genoeg over voor de lunch morgen op werk :wink:
Ananas

Bericht door Ananas »

Ik wou gisteren Mexicaans maken met daarbij de Cheezee saus uit Vegan on the Cheap. Dat is een dikke kaasachtige saus die op zo veel dingen onwijs lekker is.
Normaal maak ik het met sojamelk, maar ik kookte voor iemand die daarvoor allergisch is, dus ik nam rijstmelk (ookal stond er in het recept sojamelk of water). Damnnn wat een mislukking, het werd helemaal niet dik :S vloeibaar prutje is het gebleven.

Duss uiteindelijk werd het gewoon een Mexicaans prutje van ui, knoflook, paprika, erwten, sperziebonen, kidney- en zwarte bonen met rijst.
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik ken het recept niet, maar weet wel dat rijstmelk vaak gefermenteerd is en dat kan er voor zorgen dat binden niet lukt. Misschien de volgende keer maken met water en wat extra margarine voor de smaak?
Plaats reactie