Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ananas »

Judith, echt tof dat ze dat deden bij Landal! Goed voorbeeld van hoe het ook kan, mocht ik ooit nog op zo'n park zijn.
JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Zen schreef:
JudithK schreef:veganistische kroketten
Wat gaaf. Weet je ook wat daar in zat? Maken de die helemaal zelf?
Ik heb geen idee. Volgens mij werden ze door de kok zelf gemaakt. We hebben uitgebreid gesproken en de kok leek het goed te weten wat veganistisch inhoudt. Ik heb daarna niet meer specifiek gevraagd wat er in zit. Dat vertrouwen heb ik dan dat het wel goed is.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!
JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Vandaag gebakken (eerst gestoomd) aardappelen in schil, gecarameliseerde witlof en appelfillet (Alpro).
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!
cavia

Bericht door cavia »

Gisteren bij de Bolhoed! De veganistische dagmaaltijd; een stukje pizza margaritha met sojakaas, een soort rode rijst/risotto, salade, tofu in roomspinazie (jum!) witte bonensalade, en gegrilde groentes met een pesto. Erna nog een stukje taart met mn vriend gedeeld. Alleen smaakte die, helaas, naar kersenbonbons...

Vanavond een samosa en restjes roti met tvp in balisaus.
maartje

Bericht door maartje »

Dat klinkt wel lekker! Ik vind het zo leuk als je een bord met verschillende kleine gerechtjes krijgt.

Gisteren niets bijzonders: pasta met champignons, groentemix en tofu-bolletjes.
cavia

Bericht door cavia »

Ja, ik ook! Mn vriend vond dat eerst helemaal niks, wilde dan gewoon een bord pasta oid, maar wilde overal een hapje van proeven... (:
Ananas

Bericht door Ananas »

Ja leuk is dat he :-) vooral als je bedenkt hoeveel werk het is om thuis allerlei verschillende dingen te bereiden.

Ik kook vandaag weer eens uit Vegan on the Cheap, ik maak gerst risotto met boerenkool en tempeh.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Net 4 dagen restjes stamppot (zowel prei als boerenkool) achter de kiezen. Best lekker hoor, stamppot. Maar weten mensen nog wat eenvoudige receptjes voor mij?
De ingredienten moeten: a. biologisch zijn, b. uit Nederland e.o. komen, c. niet duur zijn.
Daarnaast is het ook wel leuk als het gerecht lekker, gezond en makkelijk te maken is.
Heel wat eisen dus :mrgreen:
Zen

Bericht door Zen »

Je kunt vrij goedkoop een goede biologische salade maken en er bijvoorbeeld aardappelen bij eten. Of maak pompoensoep, met winterpeen en pastinaak. Zoiets.

Check hier voor wat ideeën voor Nederlandse seizoensgroenten

Gewoon alleen energielabel A kiezen. En kijk naar wat uit NL komt. Hoe koop jij nu je groenten?
Cut cold stone with a warm heart
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Dankje! Wat een fijne site! Ik heb 'em meteen opgeslagen bij mij favorieten.
Ik wil echt het topje van de A hebben, dus ook zo min mogelijk producten uit de koelcel. Dat is hier duidelijk op aangegeven :mrgreen:
Zen schreef:Je kunt vrij goedkoop een goede biologische salade maken en er bijvoorbeeld aardappelen bij eten.
Is ook wel een idee ja. Ik wilde toch al meer rauw gaan eten. Weet je toevallig een paar leuke saladecombo's/recepten/verhoudingen ofzo?
Zen schreef:Hoe koop jij nu je groenten?
Bij mijn natuurvoedingswinkeltje, 5 minuten verderop. Ik ga er zo´n 2 keer per week met hergebruikte zakjes heen en sta heel lang bij het groenteschap te dralen alvorens ik iets kies. Ik pluk ook wel vaak iets uit de ´voor de helft van de prijs´ bak. Soms zijn dat producten die van verder weg komen, maar dat vind ik dan niet erg. Als ik ze niet neem worden ze misschien weggegooid, dus het is juist goed om die producten te nemen.

Maarja, dan zit je dus met drie dikke winterpenen en een chinese kool, kan je dat rauw eten?
Zen

Bericht door Zen »

Jasmijn schreef:Weet je toevallig een paar leuke saladecombo's/recepten/verhoudingen ofzo?
Je kunt bijv. een salade maken van:

Winterpostelein
(Geraspte) wortel
(Geraspte) pastinaak
Rode Kool
Appel
Fijngesneden uitjes
etc.

Als ik een salade maak heb ik altijd iets groens als basis (in dit geval zou dat de postelein zijn). Maar dat kan ook waterkers (is er nu helaas niet), rucola, of een sla(mix) zijn.

En er dan aardappelen en/of aardperen bij koken (of bakken) ofzo.

Maar of je dan echt een volwaardige maaltijd hebt... er zitten bijv. niet zoveel eiwitten in lijkt me - to name just one thing. Ik zou sowieso in de biowinkel even kijken wat er mogelijk nog meer uit NL komt... ik kan me goed voorstellen dat de site waarvan ik de link gaf niet altijd 100% volledig is qua aanbod.
Jasmijn schreef:Ik pluk ook wel vaak iets uit de ´voor de helft van de prijs´ bak.
Soms zijn dat producten die van verder weg komen, maar dat vind ik dan niet erg. Als ik ze niet neem worden ze misschien weggegooid, dus het is juist goed om die producten te nemen.
Ja, doe ik ook vaak. Dat wordt bij supermarkten vaak (vrijwel altijd?) weggegooid meen ik, maar soms heeft het gelukkig wel een bestemming als het overblijft - vooral bij natuurwinkeltjes. Groenten gaan wel eens naar de dieren (in een kinderboerderij bijv) of worden soms op afspraak meegegeven aan Food Not Bombs achtige iniatieven (Hare Krishna's halen het hier ook wel eens op geloof ik).
lena

Bericht door lena »

Jasmijn schreef:Dankje! Wat een fijne site! Ik heb 'em meteen opgeslagen bij mij favorieten.
Ik wil echt het topje van de A hebben, dus ook zo min mogelijk producten uit de koelcel. Dat is hier duidelijk op aangegeven :mrgreen:
Volgens mij komen alle appels nu uit de koelcel. Er is geen seizoensfruit in Nederland op het moment :(
Jasmijn schreef: Ik pluk ook wel vaak iets uit de ´voor de helft van de prijs´ bak. Soms zijn dat producten die van verder weg komen, maar dat vind ik dan niet erg. Als ik ze niet neem worden ze misschien weggegooid, dus het is juist goed om die producten te nemen.
Bij de natuurwinkels die ik ken wordt niet vaak eten weggegooid. Dan eten de medewerkers het zelf wel op. Maar groente en fruit is hier sowieso niet vaak voor de helft, dus misschien een ander inkoopbeleid.
Maarja, dan zit je dus met drie dikke winterpenen en een chinese kool, kan je dat rauw eten?
Ja hoor. Koolsalade!

Die site is interessant. Ik had niet verwacht dat basilicum uit een Nederlandse kas erger zou zijn dan passievruchten uit Zimbabwe.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

lena schreef:Volgens mij komen alle appels nu uit de koelcel. Er is geen seizoensfruit in Nederland op het moment
Balen! Qua fruit eet ik nu alleen appels en soms een grapefruit. Als ik bij mijn ouders ben eet ik soms ook wel sinaasappels of mandarijnen...
Zou je appels van de nazomer niet op een of andere manier heel lang kunnen bewaren?
En zou het erg zijn voor je gezondheid als je in de winter helemaal geen fruit zou eten?
Vroeger maakte men natuurlijk van alles in.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Zen schreef:Je kunt bijv. een salade maken van:

Winterpostelein
(Geraspte) wortel
(Geraspte) pastinaak
Rode Kool
Appel
Fijngesneden uitjes
etc.
Ok bedankt!
Hopelijk blijft dat allemaal lang goed.
lena schreef: Koolsalade!
Doe je er verder nog iets door behalve kool? De laatste keer dat ik kool had in mijn salade was ik niet erg blij.

En wat betreft eiwitten... Ik heb die kool en winterpeen nu maar in de wok gedaan, samen met rooktofu. Sojabonen komen natuurlijk niet uit Nederland. Zouden ze per boot, vrachtwagen of vliegtuig worden geimporteerd? Misschien bieden zonnebloempitten (lang houdbaar) en kastanjes uitkomst...
lena

Bericht door lena »

Jasmijn schreef: En zou het erg zijn voor je gezondheid als je in de winter helemaal geen fruit zou eten?
Dat hangt er vanaf hoe gezond je wilt zijn. Ik denk wel dat fruit wat toevoegt, maar groente is meestal nog gezonder.
Doe je er verder nog iets door behalve kool? De laatste keer dat ik kool had in mijn salade was ik niet erg blij.
Ik vind koolsalade lekker met een mayodressing. Je moet de kool dan wat masseren (met je handen door de dressing werken), dan wordt het lekkerder. Ik weet eigenlijk niet of ik dat wel eens met Chinese kool heb geprobeerd, maar gebruik wel witte, rode en groene kool en dat is lekker. Dit recept gebruik ik tegenwoordig (zonder cayenne). Ik denk dat je ook wel iets kunt maken op basis van Bryanna's sojavrije mayo zonder agar-agar. Al die ingredienten lijken me mogelijk van lokale oorsprong.
En wat betreft eiwitten... Ik heb die kool en winterpeen nu maar in de wok gedaan, samen met rooktofu. Sojabonen komen natuurlijk niet uit Nederland. Zouden ze per boot, vrachtwagen of vliegtuig worden geimporteerd? Misschien bieden zonnebloempitten (lang houdbaar) en kastanjes uitkomst...
Ik neem toch aan per boot of vrachtwagen?
Kun je geen lokale peulvruchten vinden? Bruine bonen en kapucijners zijn typisch Nederlandse gerechten.
forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Ik doe kool eerst "masseren" en pas daarna mayo toevoegen. Anders is het toch smerig?! :)))
Ik gebruik spitskool of witte kool voor deze salade + geraspte wortels.
Zen

Bericht door Zen »

lena schreef:
Jasmijn schreef:Dankje! Wat een fijne site! Ik heb 'em meteen opgeslagen bij mij favorieten.
Volgens mij komen alle appels nu uit de koelcel. Er is geen seizoensfruit in Nederland op het moment :(
De bewaartijd van veel appelrassen is tot en met eind februari tot en met eind april. Betekent dat dan niet ook dat deze appels tot rond die tijd in de winkel kunnen liggen?

Anyway, ik zal eens navraag doen bij mijn natuurwinkel.
lena

Bericht door lena »

forisma schreef:Ik doe kool eerst "masseren" en pas daarna mayo toevoegen. Anders is het toch smerig?! :)))
Nee joh, dat is toch juist leuk :) Kun je daarna je vingers aflikken. Of gewoon je handen wassen :)
Zen schreef:
lena schreef: Volgens mij komen alle appels nu uit de koelcel. Er is geen seizoensfruit in Nederland op het moment :(
De bewaartijd van veel appelrassen is tot en met eind februari tot en met eind april. Betekent dat dan niet ook dat deze appels tot rond die tijd in de winkel kunnen liggen?
Jawel, maar volgens mij worden ze doorgaans bewaard in een koelcel. Kan best dat kleine biologische telers daar andere oplossingen voor hebben (kelders?) maar toen ik laatst op de markt klaagde over melige appels zei de marktkoopman dat ik zelfs als ik mijn appels thuis maar een week wilde bewaren ik ze al in de koelkast zou moeten leggen. Toen ik in een fruitgebied woonde kocht ik mijn appels altijd rechtstreeks bij de boer (was niet bio, maar daar waren ze wel mee bezig, ze hadden wel milieukeur enzo), en die bewaarden ze altijd in koelcellen.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Kool met mayo! En inmasseren... Wat een idee. Zal het eens proberen, bedankt voor de tip. Heb hier nog een pot mayo staan, kan ik die ook mooi opmaken. Een vriendin van mij heeft een heel simpel en volgens mij ook locavoristisch verantwoord recept voor mayo, zal die ook eens uithoren wat er ook al weer door gaat.

Ben benieuwd hoe jouw natuurwinkel de appels bewaart Zen!
Ik zal ook eens bij de mijne vragen.

Capucijners en bruine bonen, die groeien inderdaad in Nederland. Mijn vader en ik hebben ze vaak ingevroren, maar... He hoe kan dit? Ik heb wel potten bonen in huis staan en die zien er toch heel anders uit, veel harder en anders van kleur, dan die uit onze moestuin.
lena

Bericht door lena »

Jasmijn schreef:Kool met mayo! En inmasseren... Wat een idee. Zal het eens proberen, bedankt voor de tip. Heb hier nog een pot mayo staan, kan ik die ook mooi opmaken. Een vriendin van mij heeft een heel simpel en volgens mij ook locavoristisch verantwoord recept voor mayo, zal die ook eens uithoren wat er ook al weer door gaat.
Ik ben ook benieuwd!
Ben benieuwd hoe jouw natuurwinkel de appels bewaart Zen!
Ik zal ook eens bij de mijne vragen.
Je kunt dat beter vragen aan de fruittelers zelf denk ik? De korte tijd dat ze bij natuurwinkels liggen lijkt me er niet zo toe doen. Soms hebben natuurwinkels afspraken met vaste fruittelers, dan kunnen ze daar vast ook wel navragen.

Ik vraag me soms wel af hoe het hele plaatje eruitziet. Als een bedrijf niet koelt, maar daardoor ook meer verlies heeft, is dat dan niet slechter dan een bedrijf dat wel koelt? Of een bedrijf dat niet koelt, maar daarom juist heel veel verwerkt (appelsap en dergelijke). Daar zitten ook weer nadelen aan.
Plaats reactie