Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Marla »

Vandaag de Tempeh Wingz gemaakt, inderdaad erg lekker! Ik vind het alleen wel altijd onhandig dat er in het recept 'hot sauce' staat want je hebt zoveel verschillende soorten. Misschien dat ze daar in de VS wel allemaal hetzelfde onder verstaan maar ik heb geen idee welke ze precies bedoelen. Nou ja, het was lekker, behoorlijk pittig maar het was nog te doen.
Verder mashed potatoes, gestoomde broccoli en een salade met lekker veel pitjes.

Marla

Bericht door Marla »

Een biologisch pistoletje met avocado, waterkers, gele paprika en wat alfalfa, heel erg lekker!

Framboos

Bericht door Framboos »

Marla schreef:Vandaag de Tempeh Wingz gemaakt, inderdaad erg lekker!

Ahh, ik heb ze ook gemaakt en nu ben ik verslaafd. 't Is dat het zo veel werk is en dat er zo veel margarine ingaat...

Marla

Bericht door Marla »

Ja dat was inderdaad wel erg veel margarine. Ik heb er alle vertrouwen in dat jij een andere versie bedenkt die net zo lekker (of lekkerder!) is :wink:

melancholy

Bericht door melancholy »

Gebakken aardappeltjes, salade, pitabroodjes met tofu

Framboos

Bericht door Framboos »

Marla schreef:Ja dat was inderdaad wel erg veel margarine. Ik heb er alle vertrouwen in dat jij een andere versie bedenkt die net zo lekker (of lekkerder!) is :wink:
Hmm, ik had daar al over nagedacht uiteraard, maar weet niet echt iets behalve halveren, maar dat verandert de smaak wel echt. Hmpf.

jet
Moderator

Bericht door jet »

tofu tortellini met courgettesaus
uitje fruiten, halve courgette in stukjes bakken tot bruinige randjes, paddestoeltjes bakken, handvol zeekraal in stukjes erdoor
halve courgette pureren, toscaanse kruiden, beetje cuisine, peper, zout erdoor
allemaal mengen, en mjummie!

foto komt nog :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

SAB77

Bericht door SAB77 »

Indiase curry met kikkererwten en bruine rijst

ui, knoflook, tomaat, champignons, kikkererwten en paprika roerbakken in beetje olie en currypasta(kikkererwten kunnen er op het laatst bij)
blik kokosmelk erbij (of sojaroom en santen)
op het einde, als de pan al van t vuur is nog een flinke hand cashewnoten erdoorheen roeren
serveren met bruine rijst

en morgen ga ik eindelijk de sojabrokken-shoarma proberen :grin:

jet
Moderator

Bericht door jet »

ik had een koolrabi gekocht, maar ik had geen idee wat ik ermee moest.
Ladingen recepten doorgeplozen, en uiteindelijk heel wat inspiratie opgedaan :mrgreen:

gemaakt:
koolrabi in blokjes, winterpeen in blokjes, broccoli in roosjes, paprika in stukjes, jonge maiskoljes in stukjes.
Alles in wok met een pietsie knoflook en gember erbij. Even roerbakken, en daarna wat groentebouillon, ruwe rietsuiker, ketjap en appelazijn (evt zout en peper).
Uit wok halen, en wok beetje schoonpoetsen of andere pan gebruiken voor: pannekoekjes:
bloem en water mengen tot dun deeg (vloeibaar), pan met olie verwarmen, en hierin de pannekoekjes bakken. Een kant bestrooien met sesamzaadjes.
Pannekoekjes vullen met groentemengsel en eventueel hierover nog wat zelf gemaakte saus (ik had tamarinde saus met ketjap en gestampte dry roasted peanuts gefabriekt)

Het duurde alleen wat lang dat klaar maken, want mijn eerste pannekoek probeerde ik in de wok, en dat lukte niet, dus nog een keer geprobeerd, weer niet :( dus toen maar in een gewone koekepan. Toen had ik geen tijd meer op het op teeten, dus moest uiteindelijk het in een tupperware doosje duwen om het op mn werk op te eten.....
Afijn, de klanten aan de balie waren jaloers op mijn eten :mrgreen: :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

marjan

Bericht door marjan »

En koolrabi is nog wel zo lekker om gewoon te schillen en rauw op te eten!

jet
Moderator

Bericht door jet »

ik heb nog een stukkie over, ga ik dat wel even proberen....
Zeg al, ik kende het helemaal niet, maar nam het mee om te leren kennen :mrgreen:
Bedankt voor de tip!

jet
Moderator

Bericht door jet »

ik vond het inderdaad lekker :)
Ook gelijk maar een nieuwe gekocht.
Moest gister koken voor een vriend van me. Die kwam langs om te proeven wat voor vegan voedsel ik kon fabrieken.
Als voorafje pompoensoep gemaakt. Zo'n kleine witte pompoen gekocht, en die geblenderd nadat ik hem een klein beetje had gekookt. Heb er gegrillde paprika bij in gedaan, en wat gebakken uitjes. Kruiderij erdoor, en gegarneerd met wat gestampte dry roasted peanuts. Hij likte hierbij zn soepkom bijna uit :mrgreen:
Als hoofdgerecht had ik gevulde pannekoekjes (die ik van de week ook al had gemaakt, maar nu met ook nog wat gember in de saus), zonder de saus erover.
Een paar overgebleven aardappeltjes gebakken en bestrooit met paprika en hot curry.
En cubaanse aubergine erbij. Aubergine in blokjes snijden en bakken. Dan uitje en rode paprika laten caramelliseren in wok (aubergine er dus even uit). Dan wijnazijn of appelazijn scheutje toevoegen en ontvelde en onpitte tomaatjes in blokjes er door (sneetjes in tomaatjes maken, bodempje water in pan, en tomaatjes even blancheren, je krijgt het vel er dan makkelijk af). Komijn en koriander erdoor (de gemalen zaadjes), en garneren met koriander blaadjes nadat je de aubergines ook weer teruggestort hebt....
Ondanks het feit dat ik veel groenten had gekocht bleef er weinig van over, dus ik was blij met de pompoensoep, want daardoor was het niet te weinig... :)
Hij vond het erg lekker, ik mocht vaker koken van hem :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Xandra

Bericht door Xandra »

Gewokte sperzieboontjes met knoflook, champignons en een gefruit uitje.
Alpro Soja blokjes.

jet
Moderator

Bericht door jet »

klinkt prima,vond je familie het ook lekker als variatie op het standaard vga-tje (aardappelen, groente, vlees)
:mrgreen:

VEMP

Bericht door VEMP »

Bonen-groentesoep met zelfgemaakte tomatentapenade. Heerlijk!

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Bruine rijst met ui, krenten en cashews (gekookt in vegetable broth).
En nog wat seitan, champignonnen en broccoli erbij.
Recept van het rijstgerecht zegt "serves 4-6". Ze hebben het duidelijk niet over veganisten.
Volgende keer maak ik de dubbele hoeveelheid!

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

pizza :) met groentes uit eigen tuin, seitan en tofutti kaas hmm lekker, staat nu in de oven!

http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... za1of3.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... za3of3.jpg

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Ziet er onwijs jummie uit :D

Bowlertje

Bericht door Bowlertje »

Ziet er lekker uit!!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Die pizza's zien er heerlijk uit!
Hier wordt het vanavond boerenkoolstamppot met hachee van seitan. Het is er al echt weer voor ;)
Morgen maak ik de wortelbisqui uit VwaV. Daar doe ik meestal kikkererwten doorheen, maar die heb ik nu niet in huis. Daarom gaan er voor deze keer kidneybonen doorheen. En ik vind het lekker om er nog wat soepgroente doorheen te doen.
Daarbij eten we zelfgebakken brood. Ik heb een supersnel recept en dat geeft heerlijk brood met een heel knapperige korst. Bij soep maak ik ook weleens marokkaans brood uit de koekenpan. Zijn ze hier ook gek op, helemaal als er nog wat over is en ze dat mee kunnen nemen naar school.

Plaats reactie