Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
blauw

Bericht door blauw » di apr 03, 2007 20:09

Hoe maak je lekkere bloemkoolsoep? Ik heb ??n keer wat uitgeprobeerd en het smaakte naar niks. Nu heb ik twee bloemkolen in de koelkast liggen en ik wil er wat anders mee doen dan wokken of koken... dus als iemand suggesties heeft hoor ik het graag. :)

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di apr 03, 2007 20:15

Heel simpel: bak een fijngesnipperd uitje in een beetje olie, gooi er dan de bloemkool in stukjes bij samen met water en bouillonpoeder en laat het koken tot de bloemkool gaar is. Gistvlokken erbij en kruiden naar eigen smaak (peper, chilipoeder, wat je maar lekker lijkt), pureren en klaar is de soep!

Arwen
Leefwijze: flexanist

Bericht door Arwen » di apr 03, 2007 20:57

Ik heb het zelfs nog simpeler gedaan: zonder uitje fruiten, alleen maar de bloemkool gekookt in bouillon (en daarna gepureerd uiteraard). Gekruid met peper en paprikapoeder, maar je kan natuurlijk zelf bepalen welke kruiden je lekker vindt.

blauw

Bericht door blauw » di apr 03, 2007 21:32

Aha, dus eigenlijk is het antwoord dus gewoon veel kruiden en bouillon erdoorheen gooien, anders smaakt het naar niks :p
Ui heb ik ook nog wel
Ga ik dat morgen maar proberen denk ik. Bedankt voor de tips!

Arwen

Bericht door Arwen » wo apr 04, 2007 11:48

Misschien heb je er de vorige keer ook gewoon te weinig bloemkool doorheen gedaan (of teveel water). meer bloemkool=meer bloemkoolsmaak.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » wo apr 04, 2007 14:11

Ik doe altijd nootmuskaat over de bloemkool, nog niet aan de combi met paprika=poeder gedacht.

Ik ga vanavond mie+thaise groente+veel sesam (heb eens opgevangen dat dat heel gezond is, dus dan maar een ruime hoeveelheid erin)+gembersiroop+soyasaus.

Joop

Bericht door Joop » wo apr 04, 2007 14:27

Shantisabine schreef:Ik doe altijd nootmuskaat over de bloemkool, nog niet aan de combi met paprika=poeder gedacht.

Ik ga vanavond mie+thaise groente+veel sesam (heb eens opgevangen dat dat heel gezond is, dus dan maar een ruime hoeveelheid erin)+gembersiroop+soyasaus.
En als je er kerrie(of curcuma of massala) overheen doet dan kan je prostaatkanker helpen voorkomen!!

ingenting

Bericht door ingenting » wo apr 04, 2007 14:51

Shantisabine schreef:Ik doe altijd nootmuskaat over de bloemkool, nog niet aan de combi met paprika=poeder gedacht.

in sesam zaadjes zit in elk geval aardig wat calcium:)

Ik denk dat ik vanavond een linzen/pompoen soepachtig iets ga maken.
La maquereau des petits g?teaux (h)

ingenting

Bericht door ingenting » wo apr 04, 2007 17:17

uiteindelijk is het:
spruitjes + beetje margarine en zeezout

en

zoete aardappel oven friet

geworden^_^

* HiPpY *
Leefwijze: veganist

Bericht door * HiPpY * » wo apr 04, 2007 17:42

vanavond wortelsalade (2 grote wortels gerastp, 1 peer geraspt, scheut sinaasappelsap en hand rozijntjes) met als toetje Brownies ^^ uit simple treats (om al die gezonde rotzooi uit de sla te compenseren natuurlijk :lol: )
* PeAcE *

blauw

Bericht door blauw » wo apr 04, 2007 18:58

Bloemkoolsoep vandaag dus :p
Het staat nog te pruttelen, want was pas laat thuis van mn werk. Ben benieuwd, heb er een hoop bouillonpoeder, kruiden (paprika, koriander, komijn), ui en knoflook doorheen gegooid. En een paar schorseneren, want die lagen ook nog in de koelkast en ik weet nooit wat ik daarmee moet behalve dan door de soep gooien. Ook al zo'n kansloze groente met weinig smaak. En veel te veel werk om schoon te maken.

Arwen

Bericht door Arwen » wo apr 04, 2007 21:58

En? Is het nog wat geworden met de soep?

blauw

Bericht door blauw » wo apr 04, 2007 22:02

Ja, was wel okee. Toch blijft het een groente met een weinig uitgesproken smaak. Broccoli of wortel of pompoen of spinazie maakt allemaal veel lekkerdere soep.

Dave
Leefwijze: veganist

Bericht door Dave » wo apr 04, 2007 23:05

blauw schreef: En een paar schorseneren, want die lagen ook nog in de koelkast en ik weet nooit wat ik daarmee moet behalve dan door de soep gooien. Ook al zo'n kansloze groente met weinig smaak. En veel te veel werk om schoon te maken.
Ik vind schorseneren erg lekker (lekkerder dan asperges) vooral koud met een warm "kaas"sausje.

Je kunt ze het beste schoonborstelen en koken met een scheutje azijn en dan kun je de schil er gemakkelijk afhalen zonder dat kleefspul (keukenmeidenverdriet).

Ik zou ze dan afkoelen en dan in de koelkast en de volgende dag pas opeten met dat warme "kaas"sausje (op basis van edelgistvlokken). Is ook een sjiek voorgerecht.

ingenting

Bericht door ingenting » do apr 05, 2007 8:34

blauw schreef:Ja, was wel okee. Toch blijft het een groente met een weinig uitgesproken smaak. Broccoli of wortel of pompoen of spinazie maakt allemaal veel lekkerdere soep.
pompoen^_^

nu wil ik het eigenlijk ook uitproberen, bloemkool soep.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » do apr 05, 2007 14:31

Joop schreef:
En als je er kerrie(of curcuma of massala) overheen doet dan kan je prostaatkanker helpen voorkomen!!
Jeej! Prostaatkanker voorkomen!
(ik eet dus vrijwel altijd alleen he)

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do apr 05, 2007 21:36

Gisteravond paksoi-spinaziesalade met geroosterde zonneboempitten en taco's met ijsbergsla, avocado en bonen-tofugehaktvulling.
Vandaag tussen de middag brandnetelsoep en een prutje van paksoi met witte saus.
Vanavond rucolasalade en spaghetti met broccoli-gistvlokken-sojabrokkensaus.
Morgen waarschijnlijk bami met pindasaus.

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » do apr 05, 2007 21:38

Wooow Kim. Doe maar uitgebreid :D :P

Ik at euh... tempeh + sla :P

Framboos

Bericht door Framboos » do apr 05, 2007 21:39

Ah, dat las ik pas ergens anders ook al: paksoi kun je ook gewoon rauw eten?

En mag ik even zeuren over sojabrokken? Dat schijnt dus niet gezond te zijn. Tofu, tempeh, sojamelk etc wel. McDougall heeft daar geloof ik een heel interessant en genuanceerd stuk over geschreven.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do apr 05, 2007 21:44

Framboos schreef:Ah, dat las ik pas ergens anders ook al: paksoi kun je ook gewoon rauw eten?
Ja hoor, dat gaat prima! :)

Ehhh... vertel eens iets meer over die sojabrokken (desnoods in een nieuw topic)?

Plaats reactie