Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Bonnie
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Bonnie » za okt 11, 2014 21:52

Ik at pizza! Zoals bijna elke week tegenwoordig want m'n vriend vraagt er altijd om en ik kan niet zoveel argumenten tegen pizza bedenken. :mrgreen: Erop zat o.a. pesto, paprika, champignons, seitanstukjes.
Ik had ook een kleintje gemaakt met appel en ui maar ik ben er nog niet helemaal over uit of ik die lekker vond (smaakte een beetje naar zuurkool (?)).

Mystique
Leefwijze: veganist

Bericht door Mystique » za okt 11, 2014 22:06

Ik at pindakaasnoedels. :) Noedels met ui, rode paprika en broccoli en gemarineerde tofu met een pindakaassaus. Al een flinke tijd een grote favoriet.

Luna

Bericht door Luna » zo okt 12, 2014 9:17

Bonnie schreef:Ik had ook een kleintje gemaakt met appel en ui maar ik ben er nog niet helemaal over uit of ik die lekker vond (smaakte een beetje naar zuurkool (?)).
Pizza met zuurkool klinkt eigenlijk zo gek nog niet... Maar appel en ui? :P
Mystique schreef:Ik at pindakaasnoedels. :) Noedels met ui, rode paprika en broccoli en gemarineerde tofu met een pindakaassaus. Al een flinke tijd een grote favoriet.
Oeh oeh oeh dat klinkt heerlijk! Hoe marineer je de tofu?

Mystique

Bericht door Mystique » zo okt 12, 2014 11:18

Luna schreef:
Mystique schreef:Ik at pindakaasnoedels. :) Noedels met ui, rode paprika en broccoli en gemarineerde tofu met een pindakaassaus. Al een flinke tijd een grote favoriet.
Oeh oeh oeh dat klinkt heerlijk! Hoe marineer je de tofu?
Heel simpel. Met sojasaus, gember en knoflook. (Wel natuurlijk eerst in stukjes snijden en goed laten drogen, maar dat wist je vast wel al). En de pindakaassaus is gewoon pindakaas met sojasaus en water. Simpel recept dus, maar echt heel lekker. Is ook altijd een succes voor gasten, alleen zou ik dan die witte roerbakstukjes van de AH gebruiken ipv tofu, omdat veel mensen meer moeite hebben met tofu dan die stukjes.

Luna

Bericht door Luna » di okt 14, 2014 19:04

Mystique schreef:Heel simpel. Met sojasaus, gember en knoflook. (Wel natuurlijk eerst in stukjes snijden en goed laten drogen, maar dat wist je vast wel al). En de pindakaassaus is gewoon pindakaas met sojasaus en water. Simpel recept dus, maar echt heel lekker. Is ook altijd een succes voor gasten, alleen zou ik dan die witte roerbakstukjes van de AH gebruiken ipv tofu, omdat veel mensen meer moeite hebben met tofu dan die stukjes.
Thanks! Ga ik vast een keer proberen. Ik vind de tofublokjes van AH ook makkelijk om in huis te hebben. Liggen hier standaard in de vriezer voor als er snel iets op tafel moet, of voor als manlief gekookt heeft (aardappels, groente, en... wat wil jij?). Maar zelf marineren is lekkerder, al heb ik nog altijd moeite de goede smaak te pakken te krijgen.

Johannetje

Bericht door Johannetje » wo okt 15, 2014 15:46

We eten vanavond rode linzen soep met stukjes geroosterde pita! (erg lekker om in te dippen)

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » wo okt 15, 2014 17:19

Restjes vanavond. Restje curriculum, wat aardappelen uit de oven en wat wokgroenten. Weggooien is tenslotte ook zonde.
Groetjes Suzanne

Sandra

Bericht door Sandra » wo okt 15, 2014 19:09

Ik zou vanavond wraps maken maar door onvoorziene omstandigheden werd het een medium frietje ketchup. Blijkbaar kom ik weinig in de snackbar want ik dacht nu voor het eerst, oké, wat neem ik erbij? Omdat ik geen vegan snacks zag bij Febo heb ik maar een medium frietje genomen omdat ik reuzehonger had :mrgreen:

Wat bestellen jullie in de snackbar, is er uberhaupt iets vegan naast friet?

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 15, 2014 19:43

Tenzij het vegetarische snackbars zijn dacht ik niet dat ze bij 'normale' snackbars iets vegans hebben...

Sandra

Bericht door Sandra » wo okt 15, 2014 19:51

Daar was ik al bang voor Framboos, we liepen een Falafal zaakje voorbij, had achteraf spijt dat we daar niet naar binnen liepen. Iemand riep net op Facebook dat nasischijven vegan zijn maar volgens mij zit daar ei in en daarbij, ze worden dan in hetzelfde vet als vleesproducten gebakken en dat wil ik niet op mijn bord hebben, brrrr.

Sandra

Bericht door Sandra » do okt 16, 2014 18:12

Ik heb vandaag voor het eerst volkoren wraps gemaakt (hoe simpel is dat) en had er als vulling gele paprika, snacktomaatjes, wokstukjes met kip smaak en komkommer ingedaan met een eigengemaakte knoflooksaus.

De rest van het deeg heb ik in de vriezer gelegd in de hoop dat ik er later deze week Turkse pizza's van kan maken.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do okt 16, 2014 18:29

Sandra schreef:Daar was ik al bang voor Framboos, we liepen een Falafal zaakje voorbij, had achteraf spijt dat we daar niet naar binnen liepen. Iemand riep net op Facebook dat nasischijven vegan zijn maar volgens mij zit daar ei in en daarbij, ze worden dan in hetzelfde vet als vleesproducten gebakken en dat wil ik niet op mijn bord hebben, brrrr.
Ja, snackbars zijn aan de ene kant wel makkelijk omdat je er zonder gedoe in ieder geval een frietje kan bestellen, maar er is niet veel keus! De meest vullende optie is denk ik patat met pindasaus, maar dan moet je nog geluk hebben dat de pindasaus vegan is. De Vegetarische Snackbar heeft zoooveel lekkers, dus het zou fijn zijn als gewone friettenten ook zoiets in het assortiment op zouden nemen!

Ik heb nog nooit vegan nasischijven uit de supermarkt gezien (ook niet veel gezocht, maar toen ik het een keer checkte zat er o.a. gelatine in...) al heeft de Vegaslager ze wel. :)
Sandra schreef:Ik heb vandaag voor het eerst volkoren wraps gemaakt (hoe simpel is dat) en had er als vulling gele paprika, snacktomaatjes, wokstukjes met kip smaak en komkommer ingedaan met een eigengemaakte knoflooksaus.

De rest van het deeg heb ik in de vriezer gelegd in de hoop dat ik er later deze week Turkse pizza's van kan maken.
Klinkt lekker! Ik wil ook eens een vegan Turkse pizza maken maar ik heb geen idee hoe dat moet (maak wel graag wraps/platbrood), dus lijkt me leuk als je erover post!

Stipp

Bericht door Stipp » do okt 16, 2014 20:46

Vanavond laat en moe dus wraps met wokgroenten, maïs, zwartoogbonen en knoflooksaus.
Groetjes Suzanne

Sandra

Bericht door Sandra » do okt 16, 2014 20:46

Bonnie schreef: Ja, snackbars zijn aan de ene kant wel makkelijk omdat je er zonder gedoe in ieder geval een frietje kan bestellen, maar er is niet veel keus! De meest vullende optie is denk ik patat met pindasaus, maar dan moet je nog geluk hebben dat de pindasaus vegan is. De Vegetarische Snackbar heeft zoooveel lekkers, dus het zou fijn zijn als gewone friettenten ook zoiets in het assortiment op zouden nemen!
Jaaaaa dat zou heerlijk zijn Bonnie @ De Vegetarische Snackbar! Ik heb niet eens aan pindasaus gedacht, suf, houd ik in gedachten voor de volgende keer (mits het vegan is inderdaad).
Ik heb nog nooit vegan nasischijven uit de supermarkt gezien (ook niet veel gezocht, maar toen ik het een keer checkte zat er o.a. gelatine in...) al heeft de Vegaslager ze wel. :)
Hmz, bummer :(
Klinkt lekker! Ik wil ook eens een vegan Turkse pizza maken maar ik heb geen idee hoe dat moet (maak wel graag wraps/platbrood), dus lijkt me leuk als je erover post!
Thanks!
Ik ga deze Turkse pizza maken van De Groene meisjes en gebruik mijn wrap deeg als bodem: http://www.degroenemeisjes.nl/vegan-fas ... rkse-pizza Als het goed lukt neem ik een foto en plaats ik het op het forum.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 16, 2014 22:30

Soms zijn de vegetarische loempia's bij snackbars vegan, maar je moet altijd oppassen voor ei.

Ik at vandaag heel vreemd, omdat ik in Polen op congres ben en ze eten hier vooral heel veel dieren...

Ontbijt: zuurdesembrood met jam
Lunch: bietensoep, aardappels, bieten, gebakken champignons met ui, boontjes en worteltjes, salade
Avondeten (op een bbq): bier, brood met mosterd en een augurk
Tussendoor: veel zelf meegenomen crackers, gedroogd fruit en energierepen
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do okt 16, 2014 23:04

Martine schreef:Soms zijn de vegetarische loempia's bij snackbars vegan, maar je moet altijd oppassen voor ei.

Ik at vandaag heel vreemd, omdat ik in Polen op congres ben en ze eten hier vooral heel veel dieren...

Ontbijt: zuurdesembrood met jam
Lunch: bietensoep, aardappels, bieten, gebakken champignons met ui, boontjes en worteltjes, salade
Avondeten (op een bbq): bier, brood met mosterd en een augurk
Tussendoor: veel zelf meegenomen crackers, gedroogd fruit en energierepen
Aww, je lunch klinkt lekker maar van je avondeten word ik een beetje verdrietig! Ik hoop dat je in ieder geval geen honger hebt.

Ik had trouwens een soort stoofpotje met venkel, paprika, prei, tomaat, aardappel en seitan en zonnebloempittenbrood met courgettespead. Alleen ik at vroeger dan normaal (want toen was er nog daglicht voor een foto :roll:) dus nu heb ik weer trek. :\

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr okt 17, 2014 5:52

Nee, ik heb geen honger hoor. :wink: Ik had er al rekening mee gehouden dat er hier niet zo veel vegan voedsel zou zijn, dus mijn koffer zit voor de helft vol met voedzame snacks die ik kan eten als de maaltijden een beetje tegenvallen. Ik ben hier vooral voor de mensen, en die zijn geweldig, dus het eten maakt me niet zo veel uit.

Ik wordt alleen af en toe een beetje onpasselijk van de geuren hier. Rond etenstijd ruikt het vaak heel sterk naar ei, spek en worst. Dat ben ik totaal niet gewend. Bij het ontbijt eten ze al dingen zoals eendenpaté, mozzarella en gevulde eieren. :blink:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Sandra

Bericht door Sandra » vr okt 17, 2014 10:18

Ah dankjewel Martine, loempia's zijn inderdaad ook een idee.

Ik wilde vorig jaar op vakantie naar Polen en zag dat ze daar inderdaad VEEL vlees eten, 2/3 van hun bord ligt vol met vlees, brrrrr. Uiteindelijk werd het een stedentrip naar Praag. Goed dat je zoveel snacks hebt meegenomen en ik herinner mij ook een BBQ waarbij ik alleen maar stokbrood at, tsja ;) Gedroogd fruit vind ik trouwens een goed idee, zie het regelmatig liggen bij AH maar dacht dat het alleen in taarten werd verwerkt.

Luna

Bericht door Luna » vr okt 17, 2014 17:53

Ow, Martine. Sterkte daar. Geuren kunnen zo vervelend zijn. Spek met eieren op je nuchtere maag... Blergh. :nea:

Ik at vanavond penne met broccoli, winterpeen, kastanjechampignons en kidneybonen. Daarbij de cashew-kaassaus van Vegetus (zie http://vegetus.nl/cashew-maccheese-met-broccoli/ ). Toprecept! :good:

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... 5be3b8.jpg

Ik was eerst bang dat 't te zout zou worden, maar op 't bord heb ik het nog wat extra gezout. Een volgende keer zal ik denk ik meer edelgist gebruiken. Maar de smaak van de cashewnoten en de mosterd kwam lekker door, echt een goed sausje. Ik heb enorm veel gemaakt dus kan nog een paar dagen vooruit.

Sandra

Bericht door Sandra » vr okt 17, 2014 18:05

Wat ziet het er heerlijk uit Luna! Had ik het recept van Martine maar eerder gezien, mijn "kaas(loze)-sausje" was compleet smaakloos, bah.

Afijn, ik at aardappelpuree, bloemkool, vegan gehakt en een mislukte kaassaus. Ik dacht slim te zijn door gewoon VEEL edelgist in mijn maizena sausje te gooien, het smaakte nergens naar (ja naar maizena). Laat ik mij straks maar storten op mijn toetje: stoofpeertjes :o
Laatst gewijzigd door Sandra op vr okt 17, 2014 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie