Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Brchj
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Brchj » wo okt 16, 2013 12:03

Gnoe schreef:Pasta met pompoen, mosterdblad, citroen en pepersaus. Daarbij geroosterde savooiekool (geen succesrecept helaas) en andijviesalade met mandarijn en mosterddressing. Lekker hoor! Ik had de hele boel al door elkaar geroerd en een hap genomen toen ik bedacht dat een foto leuk was geweest... :roll:

Die lasagne ziet er goed uit zeg, bowlertje!
Mosterdblad, hoe kom je daaraan en waar gebruik je dat bij? Smaakt het ook naar mosterd? Sorry voor de onwetendheid, haha, maar klinkt interessant.

Ik heb laatste echt goed gekookt, was echt trots op mezelf. Moussaka van zoete aardappel (gewoon om restjes eten op te maken), curry met zoete aardappel (mijn beste curry tot nu toe), hummus met oregano en basilicum, pompoen-dille soep (blijvertje!), courgette-avocado-basilicum soep, ook erg lekker, en mijn favoriete raw-food 'kwark' taart van bevroren fruit met banaan en laag van noten en dadels erop (de 'kwark') met verse munt. Favoriete taart van mijn carnivoor vriendje, groter compliment kan je niet krijgen toch. De rest vond hij overigens ook erg lekker, *trots*
Laatst ook gemaakt paprika-basilicum soep, eerst paprika (of tomaat) grillen in de oven. Oke, ja ik heb een soep verslaving..

Vandaag of morgen ga ik denk ik couscous met gegrilde groenten maken en een mosterd-citroen dressing erover (namaak van de Marks & Spencer couscous salade) :D
Lieve Nugget! <3
Clover

Marla

Bericht door Marla » wo okt 16, 2013 12:54

Brchj schreef:Hey die heb ik ook een keer gemaakt, had hem alleen van de site van gluten-free-vegan-girl.
Vond hem absoluut niks tonijn-achtigs hebben overigens (alsof ik dat zou weten), maar mijn carnivoor vriend beaamde dat. Vond hem meer eier-salade achtig, erg lekker nog steeds, en lang houdbaar in afgelsoten bakje, en makkelijk te maken. Maar ik had hem eerst zonder dille, maar de dille voegde toch echt veel toe hoor. Was trouwens zonder nori-vellen, en augurkjes ipv kappertjes.
Misschien dat ik hem vandaag maar weer maak.. handig broodbeleg inderdaad!
De norivellen zorgen voor de vissige smaak, dus het is niet gek dat je het niet tonijnachtig vond smaken als je die er niet in had gedaan :mrgreen:

Mystique

Bericht door Mystique » wo okt 16, 2013 14:04

Marla schreef:
Brchj schreef:Hey die heb ik ook een keer gemaakt, had hem alleen van de site van gluten-free-vegan-girl.
Vond hem absoluut niks tonijn-achtigs hebben overigens (alsof ik dat zou weten), maar mijn carnivoor vriend beaamde dat. Vond hem meer eier-salade achtig, erg lekker nog steeds, en lang houdbaar in afgelsoten bakje, en makkelijk te maken. Maar ik had hem eerst zonder dille, maar de dille voegde toch echt veel toe hoor. Was trouwens zonder nori-vellen, en augurkjes ipv kappertjes.
De norivellen zorgen voor de vissige smaak, dus het is niet gek dat je het niet tonijnachtig vond smaken als je die er niet in had gedaan :mrgreen:
Yup... Dat kan ik zeker beamen. Ik heb zelf geen norivellen, maar kleine frummeltjes, van de natuurwinkel, gebruikt. Dat geeft toch echt even een andere en inderdaad vissigere smaak eraan. Verder heb ik er zelf ook augurkjes en sjalot bij gedaan en wat peper. En ik heb meer olie en mayonaise gebruikt, omdat ik 'm wat droog vond anders en naast de olijfolie wat omega-olie gebruikt, voor de omega's dus en om het niet een overduidelijke olijfolie-smaak te laten krijgen...

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » wo okt 16, 2013 17:09

Brchj schreef:Mosterdblad, hoe kom je daaraan en waar gebruik je dat bij? Smaakt het ook naar mosterd? Sorry voor de onwetendheid, haha, maar klinkt interessant.
Zat in de lokale groentetas :D Het heeft wat weg van rucola (het recept is ook eigenlijk daar mee) maar dan inderdaad wat meer mosterdsmaak; vrij heet.

Alles wat je gekookt hebt klinkt inderdaad ERG lekker dus terecht dat je trots bent! Ben dol op soep... :wink:
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Brchj

Bericht door Brchj » do okt 17, 2013 10:31

Marla schreef:
Haha, makes sense! Oke ik heb het niet in huis, maar misschien als ik wat met zeewier experimenteer ik toch een beetje 'zee-effect' erin krijg :?
Lieve Nugget! <3
Clover

Overstand

Bericht door Overstand » di okt 22, 2013 18:13

misschien wel 600gr. of meer raw salad, veel verschillende groenten erin, op Assies voorschrift 1 snufje herbamere korte shake, lijnzaad 1 opgehepelde lepel (gemalen), vandaag koolzaadolie 2 el., klein beetje apelazijn.

imam bayildi 8) meesterlijk uitgevoerd met verschillende toepasselijke groenten.

zilvervliesrijst met groene linzen e.v. rode palm, zwarte peper en turmeric

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma okt 28, 2013 10:14

Mijn voorschrift?

Ik heb gister makkelijke, lekkere burgertjes bedacht met bonen en granen: http://zuiversap.blogspot.nl/2013/10/it ... rgers.html

Vandaag iets met pompoen denk ik, heb er 2 liggen.

Brchj

Bericht door Brchj » ma okt 28, 2013 13:02

Pompoen is zó lekker! Maar wat een ellende vind ik het om ze te schillen zeg.. Butternuts oke, maar die kleine ronde, :cry:
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma okt 28, 2013 13:15

Gewoon niet schillen dan! Als je de pompoen kookt of meesuddert in een curry wordt de schil verrassend zacht. Ik schil bijna nooit meer pompoenen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique

Bericht door Mystique » ma okt 28, 2013 13:16

Brchj schreef:Pompoen is zó lekker! Maar wat een ellende vind ik het om ze te schillen zeg.. Butternuts oke, maar die kleine ronde, :cry:
Bedoel je deze gewone pompoen?
http://www.ingredienten.nl/images/ingre ... -large.jpg

Ik schil die nooit, behalve de lelijke plekjes. Tot nu toe niet ziek ervan geworden. :grin:

Mystique

Bericht door Mystique » ma okt 28, 2013 13:17

Martine schreef:Gewoon niet schillen dan! Als je de pompoen kookt of meesuddert in een curry wordt de schil verrassend zacht. Ik schil bijna nooit meer pompoenen.
*knijp* :mrgreen:

Veggie93

Bericht door Veggie93 » ma okt 28, 2013 20:00

Martine schreef:Gewoon niet schillen dan! Als je de pompoen kookt of meesuddert in een curry wordt de schil verrassend zacht. Ik schil bijna nooit meer pompoenen.
:thanks: Dat is een slim idee!
Treat others how you would like to be treated.

Brchj

Bericht door Brchj » di okt 29, 2013 11:45

Waaat?? Dat is echt een openbaring voor mij! :mrgreen:
Haha, ik wist echt niet dat dat kon hoor! Je eet de schil dus gewoon op als ie zacht is gekookt?
Dus als je bijvoorbeeld pompoensoep maakt snij je hem gewoon in stukken (pitten eruit) en in de pan mikken?

Dat is echt een goeie tip, scheelt zo veel werk! :thanks:
Lieve Nugget! <3
Clover

Mystique

Bericht door Mystique » di okt 29, 2013 14:16

Brchj schreef:Waaat?? Dat is echt een openbaring voor mij! :mrgreen:
Haha, ik wist echt niet dat dat kon hoor! Je eet de schil dus gewoon op als ie zacht is gekookt?
Dus als je bijvoorbeeld pompoensoep maakt snij je hem gewoon in stukken (pitten eruit) en in de pan mikken?

Dat is echt een goeie tip, scheelt zo veel werk! :thanks:
Yup. Ik heb nooit last gehad van de schil. Ik gebruik zelf de nagelmethode om te checken of je de pompoen moet schillen. Als ik er met mijn nagel een sneetje in kan drukken dan is de schil dun genoeg om gewoon lekker mee te koken. Zelf bedacht hè. :mrgreen:
Flespompoen kan ook prima mét schil. :grin:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 30, 2013 14:31

Ja ik schil de oranje pompoen nooit! Te veel werk en zonde :) en laatst hoorde ik ook dat je zelfs de groene pompoen niet hoeft te schillen, maar die schil is wel wat harder dus je moet 'm dan wellicht wat langer koken.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Brchj

Bericht door Brchj » do okt 31, 2013 10:09

Wauw, echt goede tip, kan niet wachten om te proberen! Laatst bij de C1000 goedekope pompoenen gekocht, zaten trouwens ook groene bij maar ik wist niet helemaal hoe die smaakten dus geen gekocht.
Iemand daar ervaring mee? En ik kan me herinneren in mijn jeugd dat ik pattison pompoenen ook heel lekker vond.

Anyway, back ontopic: vanavond chili sin carne. Makkelijk, gezond, en faav van mijn boyfriend! (en ik heb nog bloemkool dille soep en spinazie kokos soep) :D
Lieve Nugget! <3
Clover

Ananas

Bericht door Ananas » do okt 31, 2013 10:59

Ik schil geen enkele kleur pompoen :D gaat altijd prima.

jojo

Bericht door jojo » do okt 31, 2013 12:01

De schil van de groene pompoen vind ik vaak niet lekker, dus die pompoen eet ik niet meer :) De oranje daarentegen is met schil juist lekkerder!!! Maar nu even over wat ik zojuist heb gegeten! Oijekepoijeke! Lekkerrr!! : pannekoek van gierstmeel, boekweitmeel en teffmeel met daarop een heerlijk warm prutje van snijbiet, ui, knof, sprouty, tomaat, lekkere pittige kruidjes, liquid smoke en een scheutje shoyu met daarop een flinke toef alfalfa.... Vingers d'er bij opgegeten! Oja, dan vergeet ik nog mijn heerlijk zelfgemaakte pesto waarmee ik eerst de pannekoek royaal insmeerde ... nomnomnom ....

Veggie93

Bericht door Veggie93 » vr nov 01, 2013 9:58

Gisteren speciaal voor Halloween 8) Pompoensoep met linzen gemaakt. Zelfs de niet-vegans in de familie vonden het lekker :D
Treat others how you would like to be treated.

Johannetje

Bericht door Johannetje » za nov 02, 2013 14:49

Ik maak vandaag ravioli, gevuld met sojabrokken en champignons.

Plaats reactie