Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ananas » do mei 16, 2013 6:07

Mystique schreef:Bij de Vegetarische Slager verkopen ze vegan hamburgers van het merk Frys. Die zijn, naar mijn idee, niet te onderscheiden van de 'echte' hamburger.
Bij Veggiedeli verkopen ze hamburgers van seitan. Die ga ik zeer binnenkort bestellen, heb ze nog niet geprobeerd...

Ja deze: http://www.veggiedeli.nl/webshop-overzi ... eluxe-150g
Supersuperlekker! Lekker genoeg om in een snackbar verkocht te worden... ;-)

De hamburgers van Fry's vond ik erg lekker maar staan me nu echt tegen. Niet te vaak eten!

OT: ik heb nu nog een almond latte maar ga zo een green smoothie maken, met avocado, meloen, kiwi, spinazie en lijnzaad.

Bowlertje

Bericht door Bowlertje » do mei 16, 2013 18:34

Rode linzensoep. Had nog nooit linzen op. :o

lani

Bericht door lani » do mei 16, 2013 19:37

linzen zijn geweldig =D .. ik eet bijna elke dag linzen in mijn ''mexicaanse mix'' ..

Een blik linzen (met ''aroma'' van selderij ofzo), goedkoop groot blik van de jumbo
klein blikje bio mais van Bonduelle geloof ik
2 rode pepers
halve fles Bio+ tomatensaus (100% gezeefde tomaten, geen andere toevoegingen)
eventueel knoflookpoeder (of gewoon knoflookteentjes persen oid)

Zak nacho chips of iets dergelijks, ik heb van Tex-Mex ofzoiets

Ik doe de linzen, mais en rode pepers (in kleine stukjes gesneden, zaadjes haal ik eruit) allemaal in een kom met de tomatensaus, vaak doe ik er wat knoflook poeder doorheen, dan zet ik het in de koelkast, hier eet ik in m'n eentje zo'n 2 of 3 dagen mee, met een handvol nacho chips :) .. De nacho chips die ik heb hebben ook weinig ingredienten, gewoon mais meel met wat olie en zout volgens mij.

Gewoon ff opwarmen wanneer je ervan wilt eten, niet laten koken ofzo, als het begint te koken zet je het vuur lager.

Kost ook niet enorm veel, maar kan stuk goedkoper als je de bio dingen vervangt met non-organic natuurlijk, want de mais en tomatensaus zijn 2 of 3 keer zo duur als de soorten die niet bio zijn.

Als je de pepers ontwijkt is het trouwens totaal niet pittig, maar de pepers zorgen wel voor lekker wat extra smaak en ik hou zelf wel van beetje pittig eten =D

ik eet dit dus 2 of 3 keer per dag :D .. soms een kop vol, soms een half kopje :mrgreen:

hier wat foto's ^_^

http://i.imgur.com/hleYWjo.jpg

http://i.imgur.com/mbSkRtO.jpg

http://i.imgur.com/1FfLz0e.jpg

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do mei 16, 2013 20:19

Dan eet je niet veel, 1 zo'n bord eet ik in 1 maaltijd leeg :mrgreen:

Vanavond hadden we lekker rijst met groenten en kip van de vegaslager (ik begin er langzaam aan te wennen, ben wel blij dat de vriezer bijna leeg is :mrgreen: )

Gisteren was pas lekker. Voor het eerst zoete aardappel gemaakt met witlof, champignons erdoor en lekker kaassaus van Martine van Vegetus en dan even in de oven. (y)

lani

Bericht door lani » do mei 16, 2013 20:26

wat ik hiervoor poste is wat ik tussendoor eet =P .. ik eet op t moment ver boven gemiddeld omdat ik wil aankomen enzo ^^ ..

zit nu boterhammen met hummus van de AH, mayo van ''smaakt'' en een grote berg gemengde sla erboven op te eten =D

die kip van de vega slager is indd wel lekker als je er aan gewend raakt :) heb t alweer een tijd niet op, te duur voor zo'n klein beetje :3 .. misschien kunnen we binnekort weer gratis krijgen als ze weer wat spul hebben wat over datum is :P

straks als m'n vriend thuis is van werk ga ik weer wat verzinnen om te eten, weet nog niet wat, hangt ervan af waar hij zin in heeft, we eten altijd rond 11 uur in de ochtend al ons ''avondeten'' omdat hij 12 uur naar z'n werk gaat :P ..

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mei 16, 2013 20:50

MBVegan31 schreef:Gisteren was pas lekker. Voor het eerst zoete aardappel gemaakt met witlof, champignons erdoor en lekker kaassaus van Martine van Vegetus en dan even in de oven. (y)
Klinkt goed!

Ik heb vanavond heel vies eten gekookt. :oops: Ik wilde de vriezer een beetje leegmaken, dus had een hartige taart gemaakt met onder andere ingevroren andijvie en een restje diepvriesdeeg. Het deeg was nogal uitgedroogd en de andijvie was heel taai en draderig en niet fijn genoeg gesneden. De smaak van de taart was wel te doen, maar door de textuur was het nauwelijks weg te krijgen. Ik heb een stukje gegeten met wat gebakken uitjes erover gestrooid, maar wat er nu nog over is ga ik denk ik toch maar wegdoen.
Ik wil eigenlijk liever geen eten weggooien, dus dan probeer ik er nog wat van te maken. Volgende keer toch maar iets eerlijker zijn tegen mezelf wat betreft de smaak en eetbaarheid van de restjes. Als het echt niet lekker is eten we het toch niet en is het zonde van de moeite.

Edit: en nu heb ik diarree, dus blijkbaar was er ook nog iets bedorven! Lang geleden dat ik zo rampzalig heb gekookt :shock:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr mei 17, 2013 7:36

Hahahaha oooo ik zit hier hardop te lachen!

Ik gooi liever ook niets weg, maar als t niet te pruimen is dan beland t toch echt helaas in de prullenbak -> nadat de hond ook zijn neus ervoor op trekt helemaal :mrgreen:

@Lani ik heb met die actieweek van de Jumbo begin april massaal vegankip ingeslagen. Ze raakten ze hier aan de straatstenen niet kwijt: wel aan mij hoor (y)
Ik heb het vriendlief veel gegeven en heb nu nog 1 of 2 porties liggen denk ik, dan is t op... maar goed...
volgens mij is volgende week of de week erop er weer zo'n actieweek met gratis vegankip... dus dan zal de vriezer wel weer volkomen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door MBVegan31 op vr mei 17, 2013 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

lani

Bericht door lani » vr mei 17, 2013 10:41

oh dat moeten we maar ff in de gaten houden, ik wist helemaal niet dat er zo'n actie was begin mei :P .. Vind ze zelf wel lekker, meeste ''vleesvervangers'' vind ik helemaal niet zo lekker, maar die kipstukjes wel vooral lekker gekruid natuurlijk =D ..

En wij gooien hier ook liever geen dingen weg, maar soms expirimenteer ik weleens met avondeten en dan kan er nog weleens iets heel erg vies uitkomen dat ik bijvoorbeeld veel te veel van een bepaald soort kruid heb gebruikt en dan word het soms ook best wel oneetbaar :P ..

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr mei 17, 2013 10:58

excuus dat was begin april, half april en nu eind mei weer
Hier kun je t lezen lani:
http://www.jumbosupermarkten.nl/Homepag ... pelregels/

lani

Bericht door lani » vr mei 17, 2013 14:27

okay thanks! ^_^

straks eten wij; gebakken aardappeltjes bestrooid met knoflookpowder (*drool!!!*) met spinazie en wat kidney bonen =)

MargaS

Bericht door MargaS » vr mei 17, 2013 14:57

Zo, even afwezig geweest hier..

Wij eten straks 'n soort shepherd's pie, rauwkost van tomaat/komkommer met wat balsamico-azijn.

@lani: dat tussendoortje van linzen,maïs enzo met de nachochips leek me lekker dus dat heb ik net gemaakt om vanavond iets van te snoepen.
Manlief moest toch nog het dorp in dus die haalt de chippies want dat hebben we bijna nooit in huis.

Groet,Marga

lani

Bericht door lani » vr mei 17, 2013 17:43

enjoy! ^_^ ik vind het heerlijk om daar zo een paar koppen per dag van te hebben, lekker terwijl ik een of andere serie of cartoon kijk ofzo =P .. en tis beetje gezonder dan brood enzo, weet ook precies wat er in gaat natuurlijk =) najah, bijna dan :P

ons eten was lekker, gebakken aardappels beetje te veel, we hadden iets over :P maar wel heerlijk ^-^

Mystique

Bericht door Mystique » vr mei 17, 2013 20:45

Ik ga zo nasi eten met saté.

lani

Bericht door lani » za mei 18, 2013 13:32

dit weekend kook m'n vriend zijn moeder, helaas vind ik haar eten nooit zo geweldig :P vaak voorverpakt spul, zak met gemenge groenten of zak met gesneden aardappels, ieder z'n ding natuurlijk, maar het verschil proef ik wel :oops:

MargaS

Bericht door MargaS » za mei 18, 2013 17:15

Vooraf hadden we wat aardbeien met iets rijstroop erover,een dot sojaslagroom en wat raw cacaopoeder.
Daarna aten we tomatensalade. En linzen/maïs/gezeefde tomaat-prutje van @lani met 6 stukjes tortillachips erbij en wat sla. En we aten ook nog gebakken aardappeltjes.
Twee heren-vleeseters die zaten te mopperen dat er geen vlees was... :lol:
Maar achteraf vonden ze het allemaal erg lekker en zaten helemaal voldaan onderuit. :mrgreen:

Groet,Marga

Johannetje

Bericht door Johannetje » zo mei 19, 2013 13:38

MBVegan31 schreef: Dat is wel ernstig goedkoop voor 40 stuks... nu ben ik benieuwd naar een heel nauwkeurig recept om niet uit elkaar vallende falafel te krijgen!
Dat krijg je met 500g kikkererwten (droog), een bosje peterselie en een bosje koriander van de markt en wat olie. Meer is niet nodig.
Het geheim is om alle vocht weg te halen, dus de kikkererwten (rauw) die je hebt geweekt moeten helemaal droog zijn, en de kruiden ook, en dan alles in de mixer met een ui, knoflook en veel zout.

Vandaag voor de lunch: restje van ratatouille met bulgur en champignons

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mei 20, 2013 11:41

Er staat hier zwarte bonensoep met maismeel dumplings te pruttelen. Ik heb ooit op een potluck overheerlijke zwarte bonensoep gegeten, en die wil ik nog steeds een keer namaken. Van dumplings wordt ik zo blij, die zou ik veel vaker moeten maken. Het is eigenlijk helemaal niet zo veel werk.

Zoiets als dit, maar dan zonder courgette en iets andere kruiden: http://www.messyvegetariancook.com/2010 ... dumplings/

Ik kan haast niet wachten tot het klaar is!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

lani

Bericht door lani » ma mei 20, 2013 12:08

ooh dat wil ik ook eens proberen, thanks for sharing ^_^ eet smakelijk! :D

Mystique

Bericht door Mystique » ma mei 20, 2013 12:55

Gisteravond een pita gyros zitten snacken. Potverdikkie wat is dat heerlijk (ongezond :P )!

Nodig:
- gyros van Healthy Planet
- pita broodje (niet zo'n shoarmabroodje, maar zo'n dunne die je kan rollen)
- zelfgemaakte tzatzikisaus, zie hieronder
- friet
- tomaat in plakjes
- rode ui, halve ringen

Recept voor zelfgemaakte tzatzikisaus:
Gooi bij elkaar:
- zo'n 6 e.l. yoghurt (ik gebruik die van Alpro)
- 2 teentjes knoflook, wel fijngehakt dan hè
- flink wat dille
- ongeveer een kwart geraspte komkommer
- scheutje citroensap
- t.l. suiker
- beetje zout en peper
- 1 e.l. olijfolie, maar ik denk dat ik die de volgende keer weglaat

Friet bakken, gyros bakken, een rijtje gyros en ernaast een rijtje friet op het pitabrood. Over de gyros de plakjes tomaat en ui en daaroverheen de tzatzikisaus. En dan een grote rol ervan maken en maar proberen in je mond te krijgen. :mrgreen:

Ik heb zelf nooit de vleesvariant gegeten, maar de persoon die dat wel had gedaan vond dat deze eigenlijk hetzelfde smaken en was er heel blij mee. Niet de meest gezonde snack, maar oh zo lekker!

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do mei 23, 2013 20:36

Asperges met Martine's kaassaus en een flinke klont plantaardige boter... yum :mrgreen:
Wat sojareepjes erbij gebakken met paprikapoeder en gekookte aardappeltjes.

Lekker simpel maar asperges zijn zooooooo lekker!
En met Martine's kaassaus is ALLES lekker :mrgreen:

Plaats reactie