Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
jannekevt
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door jannekevt »

Martine, hoe heb je die cashewkaas gemaakt?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Avocado.

Wortels en spelt met pindakaas.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

jannekevt schreef:Martine, hoe heb je die cashewkaas gemaakt?
Met een recept uit Artisan Vegan Cheese van Miyoko Schinner. Nederlandse versie op mijn blog: http://vegetus.nl/kaasworkshop-recepten/
Het is een heel lekker recept en niet moeilijk om te maken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Bedankt!

jojo

Bericht door jojo »

Dat was smikkelen zeg! Macaroni met een witte saus van kokosroom, pastinaak, ui, venkel, knof en een currypasta in de staafmixer en geroerbakte groenten van oa spitskool en winterwortel, ontzettend lekker gekruide en goed gebakken tahoetjes met een heerlijke salade van winterpostelein, appel, geraspte rode biet, taugé met mjammie dressing...... oi oi oi!!! Lekkerrrr!!!! (die saus is voor herhaling vatbaar) :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Dat klinkt inderdaad super lekker jojo :) Recept?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Wauw!

jojo

Bericht door jojo »

Tja.... ik doe altijd maar wat, maar ik zal proberen..... Voor de saus: Een flinke ui, aantal tenen knoflook, halve venkel en een pastinaak (alles in stukkies) even bakken, daarna een beste plomp kokosroom erdoor (da's veul dus want het moet een saus worden) en een flink stuk kant en klare currypasta (te koop bij Toko) Je kunt natuurlijk ook zelf een curry maken, of een uitgebreide kruidenmix van oa kerrie en komijn en zo, maar wij moesten even snel. Aan de kook brengen en dan de staafmixer erdoor. Het was iets te dun dus: papje gemaakt van arrowroot en dat erdoor.... En klaar! De smaak van venkel en pastinaak is heel erg lekker erdoor..mjamjam... Maar ik heb zoiets ook wel es gemaakt, maar dan met broccoli en doperwtjes in de staafmixer: Is ook lekker. Of iets minder kokosroom en daarbij soyaroom doen...... scheut liquid smoke erdoor...mmmm.... of gerookte paprikapoeder...... beetje liquid smoke had ik er nu trouwens ook door gedaan.
Groente erbij waar je maar zin in hebt, tahoetjes spreekt denk ik ook voor zich en wil iemand nog weten hoe de salade is gemaakt inclusief de dressing? Da's bij mij ook altijd 'beetje van dit en beetje van dat, pompompom, van alles wat' :D

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Omnomnom :-)

Ik heb pas een keer een linzencurry met pastinaak gemaakt uit Appetite for Reduction van Moskowitz. Ik was nogal sceptisch of zo'n Hollandse groente als pastinaak wel lekker zou zijn met Indiase kruiden, maar dat was inderdaad heerlijk. Het is een boek voor mager koken, dus er zat geen kokosroom door die curry, maar dat lijkt me inderdaad heel lekker erbij.

jojo

Bericht door jojo »

Ik ben een grote fan van pastinaak! :D

Emiel

Bericht door Emiel »

Pastinaak vind ik ook lekker ja, laatst lekker soepje van gemaakt. Alleen de chips ervan wil nog niet lukken; blijft zacht en niet lekker knapperig.

Ik eet nu een lekkere grote bak RAUWkost.

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Pastinaak... ga ik ook eens proberen... nog nooit gegeten.

Ik heb vandaag van alles en nog wat gegeten (gewoon wat dingen in elkaar geflanst van wat ik in mijn koelkast had liggen):
- tomaat met verse basilicum
- daarna boerenkool met wat zwarte bonen ernaast
- daarna droge havermout met banaan, mango, bosbessen, zonnebloempitten
- uurtje geleden witlofschuitjes gemaakt met geraspte wortel en rode biet, tomaat, avocado, limoen en beetje hummus. Yummy, was erg lekker!
- over 2 uurtjes nog maar iets nieuws maken... weet nog niet wat :-)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik begon vanochtend met een grote kom fruitsalade met noten, rozijnen, kokos en geweekte glutenvrije muesli.
Is een goed idee van die muesli want nu vult het beter en heb ik niet meteen na een half uur al trek.

Als lunch had ik deels een pastagerecht met groente van gisteren en boerenkoolstamppot met tempéh van eergisteren. Op de pasta ging nog wat vegan parmezaanse kaas en bij de boerenkoolstamppot zelfgemaakte veganaise.

Tussendoor: mandarijn, twee walnoten, appel

's Avonds hadden we een stamppot van aardappelen, knolselderij, bladselderij, wortel, paprika, prei, peper en een klont kokosolie. Daarbij een posteleinsalade met tomaat, rode ui en dressing en ik heb plakken gemarineerde tofu gebakken met een laagje van rijstmeel, edelgistvlokken, sesam, zout en peper. Smaakt zo lekker naar kaas :)

Straks neem ik een rijstwafel met witte cashewpasta en zelfgemaakte pruimen/abrikoos/gemberjam. Ik ben gek op die cashewpasta. Het doet me erg denken aan witte chocola.

Voor het naar bed gaan neem ik denk ik nog wat fruit, weet nog niet wat maar waarschijnlijk appel.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Bananenijs met kokosschaafsel, warme chocola en slagroom.

Emiel

Bericht door Emiel »

Lekker hoor!

Truus

Bericht door Truus »

Kerstballen, namelijk cherry-tomaatjes met gekookte spruitjes. Ik moet toegeven dat niet alle (achter)kleinkinderen even enthousiast zijn.

Tevens nog zo'n kleurencombinatie -- gestoofde snijbonen met repen gegrilde rode paprika.

Emiel

Bericht door Emiel »

Truus schreef:Kerstballen, namelijk cherry-tomaatjes met gekookte spruitjes. Ik moet toegeven dat niet alle (achter)kleinkinderen even enthousiast zijn.

Tevens nog zo'n kleurencombinatie -- gestoofde snijbonen met repen gegrilde rode paprika.
Deze is ook grappig, maar een hoop werk:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 8911_n.jpg

Ik ga zo eens 'pumpkin saag' maken uit Veganomicon. Alleen met veldsla ipv spinazie, moet kunnen.

Emiel

Bericht door Emiel »

Emiel schreef:Ik ga zo eens 'pumpkin saag' maken uit Veganomicon. Alleen met veldsla ipv spinazie, moet kunnen.
Toch maar met die boerenkool gedaan die ik nog in de vriezer had liggen. Dat leek me toch lekkerder dan veldsla in dit gerecht. Erg lekker trouwens, de warme kruiden in de masala en zoete pompoen mixen buitengewoon goed.

lani

Bericht door lani »

Ik zit gebakken aardappels te eten, gisteren hadden we gekookte aardappels met andijvie (ik heb het rauw op, vind gekookte andijvie smerig), dus was nog wat aardappelen van over en nu dus opgebakt. Daarnaast heb ik soort stoofpotje met quinoa, lag nog in de vriezer van paar weken terug, m'n vriend zijn moeder had het erin gedaan de dag dat we het vers hadden gegeten zodat we een makkelijke maaltijd hadden op een dag. Hou ik helemaal niet van, ik wou het liever de volgende dag gewoon opwarmen. Majah, was al bang dat ik vanavond dus niet kon koken hierdoor, maar ga nu alsnog koken. Maandag en Vrijdag zijn de enige 2 dagen in de week waarop ik écht kan koken, want dan is m'n schoonmoeder namelijk werken tijdens avondeten en dan hoef ik niet bang te zijn dat ze gaat zeuren :P

Vanavond ga ik beetje experimenteren, als het goed gelukt is vertel ik het wel :P Ik volg nooit recepten, vind experimenteren leuk :3 .. kook ook nog niet zo heel lang dus moet nog veel leren :P

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Ik heb vandaag de kikkererwtenburgers van Martine gemaakt:
http://i89.photobucket.com/albums/k223/ ... AG3350.jpg

En in de pan:
http://i89.photobucket.com/albums/k223/ ... AG3351.jpg

Ze waren niet heel stevig, maar dat had ik vroeger met gehakt ook altijd. De smaak was wel erg goed! Volgens manlief had er nog wel wat meer kruiden bij gemogen, maar ik vond het zo wel erg lekker.
Ik heb er twee gebakken, de rest ligt in de vriezer! :D
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Plaats reactie