Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Wat eten we vandaag?

Bericht door TonyJello »

Ik heb nog nooit snijbiet gegeten, zelfs niet in mijn handen gehad. :oops: Ik heb geen idee hoe het smaakt, maar wat je hierboven hebt geschreven ga ik zeker binnenkort maken. Het lijkt me lekker en heel iets anders dan wat ik meestal maak.

Vandaag heb ik op:

Thee, 2 bananen, erwtensoep, salade van spinazie, komkommer, tomaat, paprika, pittenmix en een lik veganaise, een beker eekhoorntjesbrood-bouilon, bronwater, 2 bananen, een stuk chocola en een beker granenkoffie.

Stokkie

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Stokkie »

Vanavond uit eten bij Bayruth in Amsterdam. Heerlijk Libanees eten! Het water loopt me in de mond als ik er aan denk. Ik ga nemen: Tyrus; Fried cauliflowers, eggplants, and falafel served with hommos and tahinasauce
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Dani schreef:
Martine schreef: seitan pepperoni uit Vegan on the Cheap (bedankt voor de tip Ananas, dit is nu onze lievelingsworst!).
Op welke pagina staat deze? Of is het de Big Stick Pepperoni op pagina 56?
Ik heb pas tapioca meel gevonden in Berlijn, en pas vandaag heb ik de Big Stick gemaakt. Het staat nu te koelen in de koelkast, morgen proberen. Het ruikt iig erg goed. Ben erg benieuwd.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

TonyJello

Ei

Bericht door TonyJello »

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Dani schreef:
Dani schreef:
Martine schreef: seitan pepperoni uit Vegan on the Cheap (bedankt voor de tip Ananas, dit is nu onze lievelingsworst!).
Op welke pagina staat deze? Of is het de Big Stick Pepperoni op pagina 56?
Ik heb pas tapioca meel gevonden in Berlijn, en pas vandaag heb ik de Big Stick gemaakt. Het staat nu te koelen in de koelkast, morgen proberen. Het ruikt iig erg goed. Ben erg benieuwd.
Was het lekker? Tapiocameel kun je trouwens gewoon bij Aziatische toko's kopen, of vervangen door maizena. Wordt het iets minder 'stretchy' van, maar dat werkt ook wel.

Vandaag maakte ik voor de tweede keer de Beer-bathed Seitan Stew uit Vegan Eats World. In plaats van koolraap had ik er dit keer de aardpeertjes uit onze groentetas door gedaan en dat was heel lekker. Aardpeer en bier gaan blijkbaar heel goed samen.

Ik heb mijn versie van het recept hier opgeschreven (met foto): http://vegetus.nl/hachee-met-aardpeer-en-belgisch-bier/

Edit: Dat ei ziet er heel echt uit Tony, bijna eng. Toen ik nog niet vegan at vond ik spiegeleieren ook al griezelig.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik heb alleen geen idee hoe dat ei zal smaken. :D

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Een grote maaltijdsalade van spinazie met tomaat, komkommer, avocado, taugé, zeewier, zadenmix, een beetje komijnzaadpoeder, een scheutje druivenpitolie en een scheut tomatenketchup. :hungry:

Melek

Re: Ei

Bericht door Melek »

:shock:
Wat een werk zeg!!

Dat gaat mij iets te ver. (Niet dat ik niet geïntrigeerd ben. Misschien als ik me een keer extreem verveel. :mrgreen: )

Voor mij word het vandaag tofu quiche. Zondag een familie sinterklaas high tea style etentje en daar hebben we altijd graag quiche bij. Ben dus aan het kijken wat de lekkerste vegan quiche is. Heeft iemand dit wel een met no-egg gemaakt?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja, ikke. Tofu en No-egg. Dit is nu onze lievelings-quiche.

http://vegetus.nl/groentenquiche/

Melek

Bericht door Melek »

Dank je. Die ziet er erg goed uit, die ga ik dan ook nog maar eens proberen. Die ik vanavond gemaakt heb was wel lekker, maar ik denk iets teveel tofu voor sommige van mijn familieleden :lol:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik heb niet zoveel verschillende quicherecepten geprobeerd, maar deze vind ik heerlijk:
http://www.theppk.com/2008/06/pot-luck- ... -a-quiche/
Kan ook met andere groenten :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Melek schreef:Dank je. Die ziet er erg goed uit, die ga ik dan ook nog maar eens proberen. Die ik vanavond gemaakt heb was wel lekker, maar ik denk iets teveel tofu voor sommige van mijn familieleden :lol:
Die van mij heeft niet zo veel tofu. Hij is al goedgekeurd door de (vegetarische) moeder en oma van mijn vriend.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Kaascroissantjes! Vegan croissantdeeg uit een blikje van AH huismerk, zelfgemaakte cheddar uit Artisan Vegan Cheese, gesnipperd uitje en wat kruiden. Omnomnom.

Marla

Bericht door Marla »

Zou je eens een foto van die kaas kunnen plaatsen? Ik ben zo benieuwd hoe dat er nou uitziet! En heb jij nooit problemen met het maken van de kazen? Ik lees op PPK dat het toch best vaak mislukt.

Marla

Bericht door Marla »

Ha, nu weet ik wie je op PPK bent! Las net over croissantjes daar en toen dacht ik, heeeee, dat las ik net ergens anders ook al.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja, Cornelie is mijn tweede naam :-)

Ik heb nog niet superveel kazen uit AVC gemaakt (beetje druk de afgelopen tijd), maar tot nu toe heb ik nog niet echt problemen gehad. De Sharp Cheddar die ik voor de croissantjes heb gebruikt was een beetje te zacht (ik had nog geen carrageen toen ik die maakte, dus misschien ligt het daaraan), maar hij lag al bijna drie maanden in de koelkast te rijpen zonder te beschimmelen oid. Hij ziet er dus niet heel mooi uit, een beetje vettig en beige, maar de smaak is goed. Het smaakt niet echt naar cheddar, maar het is wel een lekkere pittige kaas. Doet in de verte wel wat denken aan de pikante kaas van No Muh, al is die nog wel wat lekkerder vind ik.

De dingen uit het boek waar mensen de meeste problemen mee lijken te hebben, namelijk yoghurt en aan de lucht gedroogde kazen maken, heb ik zelf nog niet geprobeerd. Ik speel een beetje op safe zeg maar. Rejuvelac maak ik van quinoa en dat gaat prima. Ik volg wel een iets ander recept waarbij je het graan niet eerst hoeft te laten kiemen (waar veel mensen dus problemen mee hebben). Ik moet eigenlijk binnenkort eens proberen of het fermenteren nog steeds zo goed gaat nu het kouder is in huis. Toen ik de vorige keer rejuvelac en kaas gemaakt heb was het zeker nog 22-24 graden in de keuken. Nu is het eerder 18-19. Misschien leuk om een kaasplankje te maken voor Oud en Nieuw ofzo.

Santhos

Bericht door Santhos »

Vandaag maak ik broccoli soep met sojaroom en een focaccia met rozemarijn en knoflook.

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Ik ga binnenkort eens één van die quiches maken! Lekker!

Vanmiddag heb ik 1 boterham gegeten met hummus..... klein beetje couscous met wortel, snijbonen, tomaat en courgette.... en paar stukjes aardappel uit de oven. Van alles wat dus.

Vanavond heb ik bosbessen-pannenkoekjes gemaakt. Was benieuwd hoe het zou smaken, maar was erg lekker! Dit is het recept: http://engine2diet.com/recipe/spelt-blueberry-pancakes/

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Vanavond was er een vervroegd kerstdiner met mijn schoonfamilie. Ze wilden graag fonduen, dus ik had voorgesteld om er een vegan cashewfondue van te maken. Ze waren een beetje sceptisch, maar wilden het wel proberen. Ik heb dus vanmiddag een enorme bak cashewkaas gemaakt en ook nog wat goed gekruide seitan meegenomen. Iedereen vond het lekker en ze waren heel verbaasd dat de fondue zo romig was en echt naar kaas smaakte. De gastheer had verschillende soorten dierlijke kaas en broodsmeersels met dierlijke ingrediënten op tafel gezet, maar daar is maar heel weinig van gegeten. Blijkbaar was onze fondue lekkerder :grin:

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Aardappel-spruiten-wortelsoep... :lol:

Aardappelen gekookt in een pan met daar bovenop de stoomschaal met daarin de spruiten en de wortels.
In een grotere pan ui en knoflook gefruit met kruiden en even later de aardappelen met water en al daarbij gedaan en ook de spruiten en de wortels.
Met een stamper de boel fijner gemaakt en nog wat extra water toegevoegd.

Een experimenteelrecept ala :chef: Tony.

Het smaakt voortreffelijk, ik schep mijn schaaltje meteen nog eens vol. :hungry2:

Oja, ik heb nog een theelepel pindakaas in mijn schaaltje gedaan.

Plaats reactie