Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Butternutkin
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Butternutkin » wo sep 12, 2012 20:41

Vandaag voor een tientje een sapcentrifuge op de kop getikt bij een 2e hands winkeltje, dat worden dus veel smoothies de komende tijd :D (als ik mezelf niet opblaas that is, je weet het maar nooit met tweedehands apparaten...)

Gelijk maar een smoothie gemaakt vanmiddag na het apparaat zo'n beetje uitgekookt te hebben (uit elkaar gehaald en twee keer gewassen met loeiheet water) met appel, banaan (kwam er als geel snot uit, ieuw :) ), wortel, peterselie, meloen, selderij en geweekt chia zaad. Als hij niet ontploft is het echt de beste aankoop van dit jaar (y)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

jet
Moderator

Bericht door jet » zo sep 16, 2012 22:16

Saag 'Panir'

Officieel een vegetarisch spinazie (saag) gerecht, met Indiase kaas (panir), maar ik heb het uiteraard zonder die kaas gemaakt.
Verse bladspinazie goed gespoeld en kort gewokt en daarna laten uitlekken.
Tofu in kleine dobbelsteentjes gesneden en gebakken (tofu is immers sojakaas :mrgreen: ).
Uitje gefruit, djintan, kurkuma en koenjit er bij. Daarna spinazie weer toegevoegd samen met de tofu.
Geserveerd met basmatirijst (ik had helaas geen zilvervliesbasmati meer :( ) en een paar papadums.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena » wo sep 19, 2012 17:38

Ik heb "patat" gemaakt op de manier van Jeff Novick. Die eigenlijk heel simpel is en iedereen vast al kent. Het idee is dat je eerst de aardappels kookt (of poft, tot gaar of bijna gaar) en dan helemaal laat afkoelen in de koelkast. Door dat afkoelen verandert de structuur van het zetmeel (dat is ook goed voor je gezondheid, maar als je ze daarna bakt geldt dat vast niet meer :) ). Als ze afgekoeld zijn snij je ze in frietvorm, besprinkel ze met kruiden, en dan doe je ze vijf minuten onder de grill. Bij mij waren ze toen nog niet helemaal krokant, ik heb toen het rooster iets hoger gezet en het nog twee minuten gegrilld. Wij vonden ze allemaal goed. Het smaakt natuurlijk niet als patat, maar voor een compleet olieloze variant viel het mij erg mee.

Hier vind je Jeff Novicks "simple recipes". Simpel is hier echt simpel. Denk aan diepvriesgroenten/tomaten uit blik/bonen uit blik/rijst/kruiden. Maar deze patat viel mij reuze mee, dus ik ga zijn burgers ook eens uitproberen.

jannekevt

Bericht door jannekevt » wo sep 19, 2012 18:13

lena schreef:Hier vind je Jeff Novicks "simple recipes". Simpel is hier echt simpel. Denk aan diepvriesgroenten/tomaten uit blik/bonen uit blik/rijst/kruiden. Maar deze patat viel mij reuze mee, dus ik ga zijn burgers ook eens uitproberen.
TOP!! Ik weet soms niet meer wat ik moet koken... ik kook graag iets simpels :-) Als ik voor iemand anders kook vind ik het leuk om iets uitgebreider te koken, maar de meeste dagen van de week wil ik iets makkelijks!

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » zo sep 30, 2012 17:09

http://i395.photobucket.com/albums/pp35 ... 164753.jpg

Twee licht meerzadenboterhammen met ijsbergsla, komkommer, tomaat, paprika en de milde burger van Alpro. :D
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Ananas

Bericht door Ananas » zo sep 30, 2012 18:58

Oh mannn, ik heb net gegeten en nu wil ik weer :p dat zie er lekker uit zeg!

Wat ik vandaag at:

Ontbijt: havermoutpap met appelstroop, goji bessen, chiazaad, lijnzaad. Een kiwi en een sinaasappel. en 3 soja lattes :mrgreen:

Lunch: wraps met gegrilde (gemarineerde) tofu repen, Chinese tahin/pindasaus en verse spinazie

En vanavond had ik een visburger van Vantastic Foods. Erg lekker! Ben meestal niet heel enthousiast over de vlees/vis imitaties van dat merk maar deze was prima. Daarbij had ik wortel en wortelpeterselie, geroosterd met dragon, bieslook, karwij, zout en olijfolie.

jannekevt

Bericht door jannekevt » za okt 06, 2012 19:21

MMMMMMMMM, die burger ziet er echt super lekker uit!!!

Ik had vanmiddag rijst met zwarte bonen, mais, erwten en tomaat.

Net heb ik gebakken aardappeltjes (gewoon vers gesneden) uit de oven gegeten met een salade van tomaat en ui.

Mijn eten voor morgen heb ik ook al meteen voorbereid, want dat moet nog een dagje in de koelkast: de bean burger van Jeff Novick http://www.facebook.com/#!/JeffNovickRD?fref=ts . Ik ben benieuwd hoe die gaat smaken! Ingredienten zijn: kidneybonen, havermout, rijst en salsa. Salsa heb ik zelfgemaakt van tomaat, ui, knoflook en koriander.

Johannetje

Bericht door Johannetje » zo okt 07, 2012 14:26

Vanavond hutspot (aardappelen, wortels en ui met bouillon en laurier) met gebakken tofu (gemarineerd en gepaneerd)

TonyJello

Wat heb ik vandaag gegeten?

Bericht door TonyJello » zo okt 07, 2012 18:30

Shake van bananen, bananensojamelk, gepeld hennepzaad, chiazaad en kokosschaafsel.
Avocado.
Couscous met courgette, taugé, bruine bonen en pindakaassaus.
:chef:

Ananas

Bericht door Ananas » zo okt 07, 2012 18:59

Soep van rode ui, rode peper, rode paprika, wortel, kokosmelk, rode linzen en garam massala kruiden. En toch is de soep bruin van kleur :p

Johannetje

Bericht door Johannetje » ma okt 08, 2012 13:40

Vanavond pompoensoep met kokosmelk en prei, met geroosterd brood en zelfgemaakte houmous

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma okt 08, 2012 13:51

Brinta en pannekoeken.

jojo

Bericht door jojo » ma okt 08, 2012 14:17

In één keer? :D

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma okt 08, 2012 20:49

Nee! Hahahaha!

Vanmorgen Brinta en vanmiddag en vanavond pannenkoeken. :grin:

jannekevt

Bericht door jannekevt » wo okt 10, 2012 22:10

Vanmiddag had ik een grote salade op: selderij, komkommer, boerenkool, radijs, paprika, zwarte bonen, rijst en limoen.

Vanavond heb ik spaghetti met ui, knoflook, veel tomaten en basilicum gegeten.

jannekevt

Bericht door jannekevt » wo okt 10, 2012 22:16

and by the way: ik denk dat ik nu voor zeker 90% veganistisch eet!! Er is een knop bij me omgegaan! Ik heb lekkere recepten om te maken, voel me gezond en lijk het niet moeilijk te vinden dit vol te houden. Het dierenleed en mijn gezondheid helpen me elke dag weer om een goede keuze te maken.
Ik moet alleen nog even zien om te gaan met uiteten en bij iemand eten. Nu ga ik niet wekelijks uiteten, dat scheelt, maar op zo'n moment kan het zijn dat ik nog iets van kaas eet. Vorige week was ik uiteten (op dierendag) en toen was het wel 100% veganistisch, omdat dat restaurant toevallig die keuze had.
Maar al met al, ik ben goed bezig vind ik zelf.

Was even off topic, maar wilde het ff kwijt :D

marjan

Bericht door marjan » wo okt 10, 2012 22:25

Fijn En mooi! :)

TonyJello

Wat eten we vandaag?

Bericht door TonyJello » do okt 11, 2012 8:13

Super Janneke! :govegan:

jojo

Bericht door jojo » do okt 11, 2012 9:12

Het idee was zó leuk! : Een ovenschotel met aubergines, courgettes, uienringen, tomaten en een verrukkelukke 'kaas'saus..... Helaas veuls te lang in de oven gestaan (biertjes gaan drinken met je lief kun je beter op een ander moment doen weet ik nu) en toen was alles SNOT ...... Nu ja... de smaak was fantastisch .. ahum.. :lol:

Ananas

Bericht door Ananas » do okt 11, 2012 13:25

Ik heb net nog eens roti gegeten van de leftovers omnomnom! Ik wil het snel weer maken, wat is dit lekker :D

Vanavond wordt het of rode bietenrisotto of wraps met witlof, denk ik nog over. Maar zo eerst lekker nog even theeleuten op een terras, kan niet genoeg krijgen van dit heerlijke herfstweer!

Plaats reactie