Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Gnoe
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Gnoe »

jannekevt schreef:Ik zie zoveel lekkere recepten dat ik niet eens weet waar te beginnen :)

Maar ik heb besloten simpel te beginnen en heb vandaag voor het eerst seitanburgers gekocht... gecombineerd met bio aardappels en bio andijvie.

Ik ben benieuwd naar de smaak.
Nou, klinkt prima! Ben benieuwd hoe jij het vond.

Zelf aten wij vanavond GEWELDIG! Mr Gnoe had gado-gado gemaakt met tempé goreng, atjar ketimoen (komkommer) en tahoe met een pittige petehsaus. Emping en gefruite uitjes erbij en smullen maar! :grin: Prima begin van de vakantie.
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Klinkt goed!!

De burgers waren wel ok.... Ik vond ze niet vies, maar ook niet heel lekker. Net de verkeerde kruiden voor mij....
Maar ik heb nog genoeg andere dingen om te proberen!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Mijn vriend en ik eten buiten de deur ook nog wel eens dierlijke blauwe kaas :oops: , maar toch vinden we deze heel lekker. Hopelijk werkt het voor jouw vriend ook.

Voor twee personen:

150 gram pasta, bijvoorbeeld farfalle
1 ui, gesnipperd
250 gram champignons, in plakjes
versgemalen peper
3 tenen knoflook
1 struik misome, paksoi, mangold of snijbiet, in stukjes/reepjes

1/4 pakje Sheese
1/3 kop blanke amandelen of ongeroosterde cashewnoten, enkele uren voorgeweekt
1/2 kop water
1/2 theelepel citroensap

Pasta koken. Ui bakken met champignons. Knoflook, peper en de stengels van de misome meebakken tot die laatste beetgaar zijn. Ingrediënten voor de kaassaus glad pureren met de blender/staafmixer. Kaassaus, misome blad en gekookte pasta toevoegen aan het gebakken mengsel en even roeren/doorwarmen tot het misome blad geslonken is.

Deze kaassaus vind ik super lekker. We eten het ook wel eens over de bloemkool en op de verjaardag van mijn vriend serveerden we het als een koude dip.
In plaats van geweekte noten en water zou je ook een pakje kookroom kunnen gebruiken om de saus aan te maken, of zelfs een beetje bloem/maizena met sojamelk en een scheutje lekkere olie. Succes!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello

Bananen milkshake

Bericht door TonyJello »

Net heb ik een overheerlijke bananenmilkshake op.
:dansbanana:
Ik had een beker bananensoyamelk een uurtje in de vriezer gezet en dat daarna met een banaan en een eetlepel cocosschaafsel in de blender gedaan.

Jammie! Dat smaakt naar nóg een...

jet
Moderator

Bericht door jet »

Kopen jullie die sheese kaas online?
Hier kun je No Muh ook al niet krijgen, en ik zie nergens dat soort spannende producten :?

Vanavond waarschijnlijk saai sla met aardappeltjes en een alpro burger (dr ligt er eentje over datum te gaan in de koelkast)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Yum yum! Ik heb iets heel lekkers gegeten vandaag! Het was één van de nieuwe veganistische recepten die ik wilde uitproberen (maar ik heb zoiets eerlijk gezegd ook al eerder gemaakt). Ik had:

Soft taco's met:
- meergranen rijst
- black beans
- avocado
- salsa

Salsa: tomaten, uitje, knoflook, limoen, koriander en zout

Mmmmmmmmm, was super lekker!!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Klinkt lekker Janneke :)

Wij hadden ook een experimentje vandaag: geroosterde tempeh, ui, courgette, paprika en tomaat met knoflook en kruiden uit de oven (het was een soort ratatouille), daarbij zilvervlies basmatirijst met een beetje pesto en wat pijnboompitten eroverheen gestrooid. Het was een heel lekker zomergerecht.

Edit: Oh ja, de courgette en tomaatjes kwamen uit onze eigen balkon-tuin!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Gisteravond: venkelrisotto van Martine's blog. Ik had helaas geen No Muh kaas maar het was toch erg lekker!

Vandaag: Iets met tempeh en rijst. Ik denk een curry...

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Fijn dat je onze risotto lekker vond!

Wij hadden vandaag ook venkel, maar dan met witlof uit de oven. Daarbij aardappeltjes in de schil en een Alpro appelburger. De appelburger vond ik een beetje te zoet, maar verder was het heel lekker.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Vandaag beetcurry gegeten.
Volgende keer moeten er meer kruiden in, want nu was het vooral de bietjes die je proefde..., maar het was zeker de moeite waard om het nog een keertje te proberen :mrgreen:
Is een keer wat anders dan de bietjesrisotto die ik wel eens maak. En nu kan ik dan bovendien binnenkort een keer de aarbeienrisotto die iemand postte gaan proberen (anders wordt het wel heel veel en vaak risotto :wink: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Leuke site trouwens, yet :)

Het is weekend, dus ik denk dat mijn vriend en ik ons vanavond te buiten ga aan een veggie pizza :D Ik maak een bodem van spelt en gebruik veel groente (paprika, champignon, tomaatjes, aubergine, uien etc.) als topping met tomatensaus en knoflook. Ik ben echt verslaafd aan knoflook, vooral als het biologisch en paars is. Vorige keer had ik ook vegan mozzarella gebruikt, maar ik denk dat die eigenlijk niet nodig is, het was sowieso al lekker :)

Niet de allermooiste pizza, maar hij was vorige keer in ieder geval erg lekker (en ik was heel trots op mezelf):
http://i45.tinypic.com/2ugmdqu.jpg
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Oh, die ziet er heel lekker uit butternutkin! Mijn vriend wil nog steeds geen pizza zonder kaas eten, al is hij inmiddels wel akkoord als het af en toe vegan kaas is. Ik moet eens een keer de knoop doorhakken en voor mezelf een kaasloze pizza maken en dan voor hem een andere waar wel kaas op zit.

Butternutkin

Wat grappig dat je dat zegt Martine, want wij hadden het er hier net nog over. De kaas ging hier overal op, over- en doorheen. We waren echt een schoolvoorbeeld van kaasverslaafden. Ik mis het nu helemaal niet meer, nergens in. Als je het een tijdje niet eet is de drang gewoon helemaal weg, net als bij suiker overigens.

Kaas is echt niet goed voor je, misschien kun je je vriend toch overhalen met dat argument? Is er niet een andere topping die hij super lekker vindt? Er kunnen bijvoorbeeld artisjokkenhartjes op, allerlei soorten paddenstoelen, pijnboompitjes, een lekker sausje op basis van tofu yoghurt en vegan mayo (beetje citroensap erbij en kruiden naar keuze). Zelf vind ik koude salade erop ook erg lekker.

Het zou zo jammer zijn als je zelf zo gezond bezig bent en kaasloos wil, en dat je dan dubbel moet koken :)

EDIT: ik bedenk me ineens dat je de helft ook met kaas kan doen en de andere helft niet :scratch:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Wij aten anderhalf jaar geleden ook nog bijna iedere dag kaas, soms meerdere keren per dag. Door heel lekker vegan te koken heb ik dat inmiddels enorm verminderd, maar mijn vriend eet echt heeeeel graag kaas. Hij weet dat er dieren voor mishandeld worden etc., maar hij wil toch nog af en toe pasta met mozzarella en kaaspizza eten.
De pasta maak ik voor mezelf inmiddels lekker met olijfjes en edelgist, maar de kaaspizza eet ik nog met hem mee, omdat ik het zelf ook heel lekker vind en omdat het zo makkelijk is, kant en klaar van AH. Ik merk dat mijn smaak langzaam aan het veranderen is en dat het eten van kaas me mentaal steeds meer tegen gaat staan. Die veranderingen gaan bij mij heel langzaam, maar ik begin wel het gevoel te krijgen dat het tijd is om die pizza ook vegan te maken. One step at a time :)

Edit: over het gezondheids-aspect maak ik me trouwens niet zo veel zorgen. Veganisme is voor ons/mij vooral een kwestie van ethiek, smaak en nog gezellig samen kunnen eten.

Butternutkin

Dat stap voor stap snap ik dan wel. Bij de meeste mensen is zoiets gewoon evolutie :) Bij mezelf was het een revolutie (maar dat is mijn karakter denk ik). Ik heb een docu gekeken over melkvee, toen wilde ik noooooit meer melkproducten. Ik zou nog eerder vlees eten dan zuivel denk ik als ik moest kiezen. Daarna kwam pas het gezondheidsaspect. Ik wilde sowieso afvallen, en ik kwam er toen achter dat dat veel makkelijker gaat met plantaardig. Ik vond bij toeval een video op YouTube van Neil Barnard over dierlijke eiwitten, suiker en het verslavende van kaas. Zuivel, maar voornamelijk kaas, schijnt dus letterlijk verslavend te werken. Er zit een soort van dopamine in :S Het is een vrij lange video, maar echt heel interessant: http://www.youtube.com/watch?v=5VWi6dXCT7I

De pizza was vandaag overigens heerlijk. Een bodem van spelt en een topping van tomatensaus, groene paprika, uien, kastanjechampignons, spinazie en cherrytomaatjes, allemaal bio, gekruid met verse knoflook, verse oregano, tijm en djinten. Geserveerd met sla.
Linda mcCartney

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame »

Ik eet vanavond vegan chili sin carne met het recept van 500 vega gerechten als basis. Ik heb wel net wat andere groenten in huis, maar dat zal allemaal wel loslopen :)
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Courgettesoep met taugé.
:chef:
Mega courgettes uit eigen tuin. Geschild, in blokjes gesneden en kort gekookt in een klein laagje water met een boullionblokje en dan in de blender. Taugé erop klaar!

http://i280.photobucket.com/albums/kk19 ... eGroen.gif

Butternutkin

Ik wil ook groente uit eigen tuin :(

Ik heb vandaag gekookt met wat er nog in de koelkast lag. Dat werd een curry van kokosmelk, rode kool, een klein stukje gele courgette, ui, appel en rozijntjes met zilvervliesrijst en paddenstoelen met pompoenpitjes uit de oven :)
Linda mcCartney

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Pompoenpannekoekjes :O jum! :D
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Woei! Heb je een goed receptje gevonden? Ik heb nog anderhalf pompoen liggen.
Linda mcCartney

Plaats reactie