Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Martine »

Volgens deze website is de meeste melkzuur inderdaad vegan en wordt geproduceerd door middel van bacteriële fermentatie van melasse of zetmeel. Blijkbaar worden de bacteriën soms ook gevoed met lactose (suiker uit melk) en dan is het strikt genomen niet vegan. Je zou het kunnen vergelijken met biologische landbouwproducten die bemest kunnen zijn met beendermeel en koemest (al zijn dat 'afvalproducten' en lactose niet).

Het is dus moeilijk om 100% zeker te weten dat er geen dierlijke producten zijn gebruikt, maar de kans dat het met lactose is gemaakt is heel klein. Volgens mij maken de meeste veganisten zich hier niet druk over. Je kunt het proberen na te vragen bij AH, maar die zijn niet zo goed in het beantwoorden van dit soort vragen...
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Liadan
Leefwijze: veganist

Bericht door Liadan »

Vanavond '15 minute avocado pasta' van http://ohsheglows.com/2011/01/31/15-min ... ado-pasta/

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe »

Ik doe vandaag mee met een 'cookalong' van de Kookgrrls en ons thema is 'Italiaans'. Dan maak ik er mij natuurlijk niet vanaf met iets makkelijks, maar ga meteen voor een heel diner... :roll:
Namelijk: olijventoastjes met spinaziepesto, polenta'taartjes' met gestoofde paddestoelen, gemarineerde courgette en gele-bietjescarpaccio met balsamicodressing. Allemaal recepten die ik voor het eerst maak, dus ik ben benieuwd!
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

'Zelfgepopte' popcorn met zout. :mrgreen:

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

We zijn bij mijn ouders en mijn moeder maakte vanavond pandanrijst met prei, paprika, gedroogde basilicum en olijfolie. Daarbij had ze een salade met olijven, tomaat, olijfolie en gistvlokken(!). Fruitsalade als toetje. Heel lekker allemaal. Mijn moeder kan verassend goed vegan koken. :)

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe »

Martine schreef:We zijn bij mijn ouders en mijn moeder maakte vanavond pandanrijst met prei, paprika, gedroogde basilicum en olijfolie. Daarbij had ze een salade met olijven, tomaat, olijfolie en gistvlokken(!). Fruitsalade als toetje. Heel lekker allemaal. Mijn moeder kan verassend goed vegan koken. :)
Nou! Dat klinkt heerlijk :)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

jet
Moderator

Bericht door jet »

Kan je moeder die van mij niet in de leer nemen? :mrgreen:
(die van mij kan niet koken ;-) )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

marjan

Bericht door marjan »

:lol:

veggie84

Bericht door veggie84 »

Misschien had ik het jullie eerder moeten vertellen, maar goed, bij deze:

ik ben aan het vasten :) its so healthy, ik heb vanaf 4:05 tot straks zeg maar complete onthouding van water en eten, alles, zelfs tandenpoetsen, en spuug (geaccumuleerd) doorslikken :D extreem but i like my style

Verschil met alle andere jaren, ik ben vegan ;)

ik heb lekkere salade met heel veel groenten, kidneybonen, sarma met edelgist overheen (heb ook wel yofu maar weet niet of ik erbij doe aangezien ik gister yofu heb gehad), schaaltje met gedroogde vijgen, pruimen, dadels, hazelnoten, amandelen, heel veel water, yes mijn lippen zijn uitgedroogd, ik heb hele dag ingespannen, niks chillen liggen slapen :D dat is wat juist die survival instincts van je juist naar voren haalt, ima survivor baby!

naja ik heb vers fruit, nectarines, peren, oh man watermeloen, die babytjes van ekoplaza

:)

i give thanks and pray that everybody can eat :(

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame »

Vandaag ga ik vegan sushi maken. Ik heb geen zin in warm eten en sushi is voedzaam en gezond. Ik ga 3 verschilende soorten maken. Gevulde tofu-buideltjes (inari), avocado sushi en sushi gevuld met paprika spread.
Deze: http://www.plantaardigmaandag.nl/2010/0 ... ka-spread/
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

jet
Moderator

Bericht door jet »

Klinkt lekker Uniflame!
Heb daar ook even aan zitten denken, maar niet iedereen lust sushi, en ik krijg vandaag bezoek....Kennis van me komt rond etenstijd, dus ik moet goed voor de dag komen :wink:

Ik heb chioggiabietjes gekookt net, en die ga ik roosteren in de oven met rozemarijn (nog nooit gedaan, nooit gehad, dus ik hoop dat dat gaat smaken bij de risotto....).
Daarbij risotto van eekhoorntjesbrood en zongedroogde tomaatjes (met leftover courgette en rode paprika voor de kleur :)).
Sla eenvoudig 'gewone' sla met rode en gele cherrytomaatjes.....
Hoop dat het me allemaal lukt (eigenlijk helemaal geen zin in koken, want dat is ook warm, en ook geen tijd voor, want nog genoeg schilderwerk te doen :mrgreen:, maar goed, je moet wat voor je bezoek over hebben :mrgreen: )

Wilde eigenlijk eerst een koude bietjessoep maken, maar dat vind ik a.) zonder van de chioggiabietjes (die zien er zo mooi uit!) en b.) kon alleen een recept vinden met karnemelk.... :? blèrgh :eek:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik ga vandaag een Italiaans-achtige schotel improviseren met gerst. Dat spul moet achtereenvolgens een nacht weken, 20 minuten koken, en 3 uur nawellen, dus je moet even vooruitdenken :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Hmm, ik kook gerst meestal gewoon 30-40 minuten. Dan is ie ook gaar. :shock:

Gerst is wel één van mijn favoriete soorten graan. Het heeft een heel lekkere 'bite' vind ik.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Zou het niet net zo zijn als met rijst? Dat sommige rijst nog niet is voorgekookt en dus een uur duurt met koken, maar de rijst uit pakjes van bijvoorbeeld Lassie (maar ook eigen merk varianten van supermarkten) vaak binnen 10 minuten klaar zijn.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja wie weet. Ik heb meestal gort, dat is wat ronder en meer afgeslepen dan gewone gepelde gerst geloof ik. Onze gekookte gerst is ook altijd een beetje 'al dente', dus als je het zachter wilt zal het langer moeten koken.

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame »

Haha! Jet, jij maakt er werk van!
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Martine schreef:Hmm, ik kook gerst meestal gewoon 30-40 minuten. Dan is ie ook gaar. :shock:

Gerst is wel één van mijn favoriete soorten graan. Het heeft een heel lekkere 'bite' vind ik.
:O dát stond er bij mij niet bij op het zakje :'(

:D
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Je hebt inderdaad soorten die je eerst een tijd moet weken, soorten die je niet hoeft te weken maar wel lang moet koken, en soorten die je alleen maar redelijk kort hoeft te koken. Het hangt af van hoe het voorbewerkt is. Als op de verpakking gerst staat is het meestal de vorm die je moet weken of lang koken, als er op de verpakking gort staat is het meestal de vorm die je kort hoeft te koken. Maar ik heb het idee dat er wat willekeurig met die termen omgesprongen wordt, of dat er verschillende definities bestaan, dus ik kijk altijd maar wat er op de verpakking staat qua kooktijd.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Ik at gister (en vandaag als lunch) de Hearty Minestrone uit 1000 vegan recipes.
Ik vond het erg lekker. Ik vond het nogal op het cholent-recept uit Veganomicon lijken, maar dan in soepvorm ;) Nee, er zaten ook wel deels andere ingrediënten in dus een iets andere smaak en structuur, maar het komt wel dicht bij elkaar in de buurt.
Het past alleen niet echt bij dit zomerweer, het is echt een beetje wintervoedsel.

Ananas

Bericht door Ananas »

Renee1137 schreef:Ik ga vandaag een Italiaans-achtige schotel improviseren met gerst. Dat spul moet achtereenvolgens een nacht weken, 20 minuten koken, en 3 uur nawellen, dus je moet even vooruitdenken :P

doe je serieus al die moeite om daarna maar wat ermee in elkaar te flanzen? dat zou ik nou nooit doen!

Plaats reactie