Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Lianne
Leefwijze: part-time veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Lianne » vr apr 09, 2010 19:16

Macaroni met allerlei groenten (waaronder boontjes), aardappeltjes met doperwtjes (en ketjap met provencaalse kruiden), en een pruim/banaan/sinaasappelsapsmoothie na. :)

rik23
Leefwijze: veganist

Bericht door rik23 » za apr 10, 2010 15:48

Ik heb die mayonaise gemaakt en ik was er verbaast over dat het zo makkelijk en snel ging :shock: .
Met dille erdoor is het zeker best lekker maar ik mis nog wat body....

Let wel: ik heb geen zonnebloemolie in huis dus had ik distelolie gebruikt.

Marten

Bericht door Marten » za apr 10, 2010 22:16

Heerlijk in een pub in Newcastle gegeten. Een vrij simpele pub maar wel met diverse vegan menuopties. Zelfs in de simpelste pubs en fish & chips zaken kan je al regelmatig wat lekkers vegan halen. :D

Vandaag was het een heerlijk pastagerecht!

Ananas

Bericht door Ananas » zo apr 11, 2010 19:38

Marten schreef:Heerlijk in een pub in Newcastle gegeten. Een vrij simpele pub maar wel met diverse vegan menuopties. Zelfs in de simpelste pubs en fish & chips zaken kan je al regelmatig wat lekkers vegan halen. :D
Nou, als je je ooit nog eens afvraagt of je iets naar NL kan meenemen... :mrgreen:

cavia

Bericht door cavia » di apr 13, 2010 8:12

Gisteravond sajoer lodeh met tofu in een geimproviseerd sausje. Ode aan de kookkunsten van mn moeder.
Vanavond weer, aangezien ik naar pilates ga en onderweg ben.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » di apr 13, 2010 18:47

Vandaag hamburgers: alpro mild burgers op een kaiser broodje met sla, tomaat, komkommer, gebakken ui/knoflook en currysaus.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo apr 14, 2010 1:13

Spinazie, veldsla, geraspte rode biet/appelsalade met klein beetje appelazijn, yofu en tofutti, 4 gekookte mini-aardappeltjes. En daarna een hand rozijnen.
Heb me 's avonds bij het oppassen op de buurkinderen niet kunnen inhouden en een halve zak tortillachips naar binnen gewerkt, evenals wat appelstroop en pindakaas en toen ik thuis was een granenkoekje. :oops:

lena

Bericht door lena » wo apr 14, 2010 8:12

Jasmijn schreef:Spinazie, veldsla, geraspte rode biet/appelsalade met klein beetje appelazijn, yofu en tofutti, 4 gekookte mini-aardappeltjes. En daarna een hand rozijnen.
Heb me 's avonds bij het oppassen op de buurkinderen niet kunnen inhouden en een halve zak tortillachips naar binnen gewerkt, evenals wat appelstroop en pindakaas en toen ik thuis was een granenkoekje. :oops:
Joh, dat vind ik niet gek als je avondeten (wat wel heel lekker klinkt) alleen maar sla met 4 mini-aardappels was!

Ananas

Bericht door Ananas » wo apr 14, 2010 10:54

Ik eet zometeen tempeh bacon uit VWAV. Ben erg benieuwd!

Vanavond weet ik nog niet. Ik heb een kg of 3 aan aardappels liggen die aan het groeien zijn. Iemand ideeën voor lekkere gerechten met aardappel?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo apr 14, 2010 11:36

lena schreef:
Jasmijn schreef:Spinazie, veldsla, geraspte rode biet/appelsalade met klein beetje appelazijn, yofu en tofutti, 4 gekookte mini-aardappeltjes. En daarna een hand rozijnen.
Joh, dat vind ik niet gek als je avondeten (wat wel heel lekker klinkt) alleen maar sla met 4 mini-aardappels was!
Die spinazie was wel gekookt hoor :wink:
Maar vind je het echt weinig? Ik had overdag al gebrunched met rode kidneybonen/kool/paprika/tomatenpuree namelijk.

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo apr 14, 2010 11:49

Jasmijn schreef:
lena schreef:
Maar vind je het echt weinig? Ik had overdag al gebrunched met rode kidneybonen/kool/paprika/tomatenpuree namelijk.
Ik wel. Maar 4 mini-aardappeltjes en wat groente is toch geen maaltijd? Groente levert nauwelijks energie op (wel veel nuttige vitaminen en mineralen en vezels natuurlijk). Dus dan heb je voor je avond alleen die aardappeltjes en een beetje yofu voor je energie. Dat is echt heel weinig.
Maar heb je dan alleen die brunch gegeten en avondeten? Dan is het echt belachelijk weinig. Dan lijkt het me inderdaad onmogelijk om niet te gaan snaaien 's avonds.
Niet vervelend bedoeld allemaal :) Maar het klinkt gewoon alsof je jezelf overdag half uithongert, en dat is niet gezond. En dan vul je het 's avonds wel aan met meer calorien, maar dat snaai-spul 's avonds is natuurlijk niet gezond. En dan ga je je misschien ook nog vervelend voelen over dat je snackt 's avonds.
Je moet wel echt zorgen dat je ook overdag genoeg voeding hebt om energie uit te halen.

lena

Bericht door lena » wo apr 14, 2010 11:54

Jasmijn schreef:
lena schreef:
Ah, okay, dan heb je wel iets meer/gevarieerder eten, maar qua calorieen maakt het nauwelijks uit.
En dat was je ontbijt en lunch samen? Als dat zo is is het echt heel weinig. Het klinkt als een hongerdieet. Echt niet raar dat je dan 's avonds uitgehongerd bent. Ik vind het knap dat je het bij een halve zak chips hebt gelaten.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo apr 14, 2010 12:03

Dat is wel helemaal waar. :? Ben het denk ik zo gewend geraakt.

Ontbijten lukt tegenwoordig niet meer, want ik wordt meestal pas rond 12 uur wakker. Dus neem ik dan maar een 'uitgebreide' brunch. Ik ga laat naar bed en eet dan voor het slapen soms ook nog wat, dat is natuurlijk niet verstandig.

Ik heb wel 's middags 2 van die kleine bio-koekjes gegeten (iets met sinaasappel en gember ofzo) en was vergeten te vermelden dat ik na de brunch nog 125 gram vezelyofu heb gehad.
Maarja dan nog is het misschien wel wat te weinig.
En toch ben ik te zwaar.

Marla

Bericht door Marla » wo apr 14, 2010 12:14

Jasmijn schreef: En toch ben ik te zwaar.
Ben je echt te zwaar of vind je jezelf te zwaar, daar kan nogal verschil in zitten heh. En verder moet je sowieso uitkijken dat je ook weer niet te weinig gaat eten, want dan gaat je lichaam in de spaarstand en dan gaat je verbranding op een laag pitje.

Ik heb me vanaf mijn 13de tot 21ste veels te dik gevoeld, en achteraf vind ik dat zo zonde! Ik was echt niet dik, misschien een klein beetje mollig maar niks om me zo ellendig over te voelen. Ik denk dat heel veel jonge vrouwen datzelfde probleem hebben en dat vind ik echt heel jammer.

lena

Bericht door lena » wo apr 14, 2010 12:23

Jasmijn schreef:Dat is wel helemaal waar. :? Ben het denk ik zo gewend geraakt.

Ontbijten lukt tegenwoordig niet meer, want ik wordt meestal pas rond 12 uur wakker.
Voel je je daar goed bij? Ik ben ook een echt avondmens, en als ik geen verplichtingen had sliep ik ook lekker iedere dag uit, maar als ik echt tot 12 uur uitslaap voel ik me daar toch uiteindelijk niet lekker bij. 2 uur naar bed, 10 uur op werkt bijvoorbeeld al een stuk beter voor mij.
Ik heb wel 's middags 2 van die kleine bio-koekjes gegeten (iets met sinaasappel en gember ofzo) en was vergeten te vermelden dat ik na de brunch nog 125 gram vezelyofu heb gehad.
Maarja dan nog is het misschien wel wat te weinig.
Het is niet wat te weinig, het is enorm-mega-veel te weinig!
En toch ben ik te zwaar.
Een halve zak chips enzo tikt wel weer aan...

Ben het verder met Marla eens: is je BMI te hoog? Als dat zo is zou het inderdaad de spaarstand kunnen zijn (ervanuitgaand dat je er geen gewoonte van maakt om 's avonds echt te snaaien), of er is iets medisch. Misschien een keer langs de dokter?

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo apr 14, 2010 12:26

Jasmijn schreef: Maarja dan nog is het misschien wel wat te weinig.
En toch ben ik te zwaar.
Het gaat er met voeding niet alleen om wat je eet en hoeveel, maar ook om wanneer.
Als je 's ochtends en 's middags minder eet dan je nodig hebt, gaat je lichaam zuinig aan doen, vet opslaan ipv het te verbranden voor energie. En dat wat je 's avonds eet, daar wordt niet zoveel van gebruikt, omdat je weinig energie meer verbruikt 's avonds (nou ja, als je gaat sporten vlak voor het slapen wel, maar als je 's avonds rustig doet niet).
Als je zorgt dat je de eerste helft van de dag genoeg eet, en ook geen te kleine avondmaaltijd, kan het heel goed zijn dat je lichaam helemaal geen behoefte heeft aan gesnack 's avonds. Misschien wel in het begin jezelf aanleren om als je 's avonds geen honger of energiedip hebt niet toch te gaan snacken uit verveling of omdat je het gewend bent; maar de fysieke behoefte kan best wel eens weg gaan dan.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo apr 14, 2010 12:44

lena schreef:Voel je je daar goed bij? Ik ben ook een echt avondmens, en als ik geen verplichtingen had sliep ik ook lekker iedere dag uit, maar als ik echt tot 12 uur uitslaap voel ik me daar toch uiteindelijk niet lekker bij. 2 uur naar bed, 10 uur op werkt bijvoorbeeld al een stuk beter voor mij.
Eigenlijk niet. Ik wil wel eerder naar bed, maar het wordt altijd weer half 3 / 3 uur... En de wekker gaat ook altijd wel eerder dan 12 uur, maar ik kan er dan nooit uit komen. Echt vervelend. Maar de urgentie is er ook niet zo om op tijd op te staan, meestal niet althans. Er zou wel verandering in moeten komen.
Marla schreef:Ben je echt te zwaar of vind je jezelf te zwaar
lena schreef:Ben het verder met Marla eens: is je BMI te hoog?
Ja.
Nu ja, bij mij is dat een beetje moeilijk te zeggen, toen ik ooit anorexia had heeft een psychiater er een dik BMI-boek bij gepakt, maar ik ben kleiner dan je zou kunnen verwachten door mijn fysieke beperking. Ze hebben toen ook gekeken naar de lengtes van mijn ouders en een soort schatting gemaakt waar geloof ik uit kwam dat 55 kilogram voor mij ok zou zijn (dat vond ik destijds teveel, nu zou ik er heel blij mee zijn) en op 'volwassen leeftijd' (ik was toen 16 jaar) 60 kg misschien ook nog wel moest kunnen. Daarna ben ik flink omhoog geschoten qua gewicht, zit nu ongeveer op 62 kg geloof ik (bij een lengte van 1.50 meter). Wil er toch wel minstens 5 kg vanaf (maar echt niet onder die 55!).
Marla schreef:Ik heb me vanaf mijn 13de tot 21ste veels te dik gevoeld, en achteraf vind ik dat zo zonde! Ik was echt niet dik, misschien een klein beetje mollig maar niks om me zo ellendig over te voelen. Ik denk dat heel veel jonge vrouwen datzelfde probleem hebben en dat vind ik echt heel jammer.
Dat is echt jammer. Ik heb er ook niks op tegen, een beetje mollig zijn. Absoluut niet, al helemaal niet bij anderen. Maar persoonlijk voel ik me wel wat slomer en ik erger me wat aan m'n benen, die moeten gewoon niet tegen elkaar aanwrijven voor een comfortabel gevoel.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo apr 14, 2010 12:47

Marla schreef:En verder moet je sowieso uitkijken dat je ook weer niet te weinig gaat eten, want dan gaat je lichaam in de spaarstand en dan gaat je verbranding op een laag pitje.
lena schreef:Als dat zo is zou het inderdaad de spaarstand kunnen zijn
Zou best wel eens kunnen inderdaad.
Fynnya schreef:
Jasmijn schreef: Maarja dan nog is het misschien wel wat te weinig.
En toch ben ik te zwaar.
Het gaat er met voeding niet alleen om wat je eet en hoeveel, maar ook om wanneer.
Als je 's ochtends en 's middags minder eet dan je nodig hebt, gaat je lichaam zuinig aan doen, vet opslaan ipv het te verbranden voor energie. En dat wat je 's avonds eet, daar wordt niet zoveel van gebruikt, omdat je weinig energie meer verbruikt 's avonds (nou ja, als je gaat sporten vlak voor het slapen wel, maar als je 's avonds rustig doet niet).
Als je zorgt dat je de eerste helft van de dag genoeg eet, en ook geen te kleine avondmaaltijd, kan het heel goed zijn dat je lichaam helemaal geen behoefte heeft aan gesnack 's avonds. Misschien wel in het begin jezelf aanleren om als je 's avonds geen honger of energiedip hebt niet toch te gaan snacken uit verveling of omdat je het gewend bent; maar de fysieke behoefte kan best wel eens weg gaan dan.
Helemaal waar!

Ik wil mijn leven beteren!
Ga maar eens flink wat eten nu en hoop dat het me voortaan wél lukt m'n bed uit te komen...
Bedankt voor jullie adviezen :)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo apr 14, 2010 12:49

Ananas schreef:Ik eet zometeen tempeh bacon uit VWAV. Ben erg benieuwd!

Vanavond weet ik nog niet. Ik heb een kg of 3 aan aardappels liggen die aan het groeien zijn. Iemand ideeën voor lekkere gerechten met aardappel?
Klinkt lekker.
Als je een tuintje hebt (of een balkonnetje en een paar autobanden) kun je de uitgelopen aardappels ook in de grond zetten.

lena

Bericht door lena » wo apr 14, 2010 13:37

Fynnya schreef: Het gaat er met voeding niet alleen om wat je eet en hoeveel, maar ook om wanneer.
Daar is niet iedereen het over eens. Er zijn ook studies die zeggen dat het niets uitmaakt wanneer je eet. (En mijn eigen ervaring: ik ben jaren geleden veel afgevallen, en ik snackte toen altijd 's avonds iets). Nadeel van 's avonds eten is wel dat het je slaap in de war kan sturen, en dat je sneller geneigd bent om te veel te gaan snacken, maar in principe is het niet zo dat je wat je 's avonds eet niet meer verbrandt, het gaat om het totaal aantal calorieen dat je eet op een dag.
Jasmijn schreef: Ik wil mijn leven beteren!
Ga maar eens flink wat eten nu en hoop dat het me voortaan wél lukt m'n bed uit te komen...
Succes! Meld je morgen maar om elf uur op het forum :)

Plaats reactie