Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
rik23
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door rik23 » ma mar 08, 2010 23:05

Er zit helaas geen toko in mijn stadje. De dichtstbijzijde is op 25 km afstand en daar verkopen ze op sojameel tempe en tofu en(die de helft van de keren dat ik er geweest ben onvers was)na geen vleesvervangers....

Jasmijn zij: gebakken soepgroente, is dat alles? Antwoord: ja en gebakken groente vind ik heerlijk hartig smaken dus ik kom er niet tekort mee. en verder op de dag eet ik nogal wat fruit en chips.

Vannavond gebakken spitskool met o.a ui, peper, olijven en zeewier. Dat bruine vettige zoute halfkrokante dat aan de groente zit die ik van de panbodem schraap is lekker...

Framboos

Bericht door Framboos » di mar 09, 2010 18:37

Jasmijn schreef:Roti, lekkerrr!!!!!!!!
cavia schreef:en jasmijn, waar woon jij dan? of woont die vriendin heel ergens anders dan jij? want er zijn toch niet heel veen orientals? amserdam, den haag, delft?
In Groningen, zij en ik :) Daar zit er ook 1!
En waar in Groningen zit 't dan precies? Nu ben ik wel benieuwd...

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » di mar 09, 2010 19:01

zuurdesempannekoeken amerikaanse stijl!!!

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » di mar 09, 2010 19:59

Couscous met aubergine, courgette, ui, tomaten, kikkererwten, rozijnen
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di mar 09, 2010 20:14

Pizza
Framboos schreef:En waar in Groningen zit 't dan precies? Nu ben ik wel benieuwd...
Aan de Korreweg, vlakbij de Jumbo. Eigenlijk zo'n beetje achter de Zeeman of iets van dien aard. Zit een beetje verstopt, een zijstraatje. Ga je het vinden?

Framboos

Bericht door Framboos » wo mar 10, 2010 8:09

Ik zal eens op zoek gaan...

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo mar 10, 2010 20:51

Wortelsoep:
- kilo wortelen
- 500 gram aardappelen
- 2 uien
- 2 teentjes knoflook
- grote pot witte bonen
- blik kokosmelk
- gember
- 1 liter groenteboullon
- scheutje ketjap manis
- kruiden: komijn, koriander
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

rik23

Bericht door rik23 » wo mar 10, 2010 21:11

Gisteren gebakken oosterse roerbakmix met zeewier en rode nierbonenen en vandaag bloemkool en gewokte groente met tempe

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » do mar 11, 2010 11:09

Lijkt me een heerlijke wortelsoep Judith (y)
Die ga ik volgende week maken. Sinds ik glutenvrij eet, maak ik heel vaak soep en deze ziet er lekker en makkelijk uit.

jojo

Bericht door jojo » do mar 11, 2010 11:16

Gisteren bezoek gehad, iets meer aandacht aan het eten dan gewoonlijk: Kikkererwten in tomatensaus met gebakken rode ui, knoflook, gember,kurkuma,komijn,koriander, gerookte paprikapoeder, chili, diksap en citroensap. Gevulde groene paprika's met chinese rode rijst en gebakken kastanjesjampions, mexicokruidenmix, gerookte stukjes paprika. Gebakken boerenkool met winterwortel, pastinaak, ui, knoflook, met ketjap manis. (is echt verrukkelijk!) Van die hele grote sojabrokken, die ik gekocht heb bij 'heerlijk vegetarisch' (wat zijn die lekker!!!) in een eigen gemaakte pindasaus. En nog een heerlijk frisse salade van winterpostelein met bleekselderij en appel in een dressing van rode rijstazijn, diksap en aubergine-olijfolie. (ik maak zomers altijd aubergine met ui en knoflook in olie met allerlei heerlijke verse kruiden erdoor. De aubergines zijn al lang op, maar de olie nog niet en die is helemaal te mjammie!) Wat hebben wij heerlijk zitten smikkelen met ons allen!

cavia

Bericht door cavia » do mar 11, 2010 20:29

sorry hoor, nog even over de amazing oriental....
ik was vandaag in de natuurwinkel in den haag, wilde agar agar halen. maar er náást zit een oriental, en daaaaar hadden ze ook agar agar! maar dan 89 cent voor 12 gram! (ipv twee-nog-wat voor 5x3 gram!) zonder toegevoegde dingen. alleen "kleurstof" maar degene die ik gehaald heb, is wit (ze hadden ook blauw, geel, bruin, roze, etc...)
dat moest ik even delen haha

hier was het trouwens vanavond taco's/wraps met een bonenprutje en sla.

Ananas

Bericht door Ananas » do mar 11, 2010 21:16

een geroosterde tomatensoep met paprika, ui, spitskool en kidneybonen
(en een heleboel peperbolletjes omdat het dekseltje van de molen er spontaan af viel....)

gelukkig waren er cajunspiced seitanburgers en ook nog chocolademousse van avocado's :)

en cavia, de oriental is echt goed, wat de prijzen betreft :mrgreen: (ik vind de combi van die 3 winkels daar sowieso goed bevallen!)

Patricia

Bericht door Patricia » vr mar 12, 2010 12:36

Verzinnen jullie deze recepten zelf of halen jullie veel uit boeken?
IK ga zeker wat dingen uitproberen die ik hier lees maar moet alles goed uitgespeld hebben (net als in boeken) :? Maar proberen zal ik :D

rik23

Bericht door rik23 » vr mar 12, 2010 22:28

Gele erwtensoep en gebakken courgettes. :P

indra

Bericht door indra » za mar 13, 2010 21:35

Berti schreef:zuurdesempannekoeken amerikaanse stijl!!!
hoe maak je desempannekoeken?

Ananas

Bericht door Ananas » zo mar 14, 2010 8:31

Gister (&vandaag weer): spaghetti met seitan gehakt, kool en olijven in tomatensaus. Ik had de bouillon waarin de seitan gekookt werd gebruikt voor de saus, erg lekker!

Framboos

Bericht door Framboos » zo mar 14, 2010 10:44

Havermoutspeltgemberpannenkoekjes met yofu, bosbessen, frambozen en een heel klein beetje maplesyrup. Best way to start a Sunday.
Laatst gewijzigd door Framboos op zo mar 14, 2010 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

jojo

Bericht door jojo » zo mar 14, 2010 10:47

Even reageren op Patricia's vraag, of we de recepten zelf verzinnen of uit een kookboek halen:
Voor mij is het vaak een kombinatie van beide + jarenlange ervaring. Ik ben vanaf mijn 19e vegetariër (ben nu 43), jarenlang veganistisch gegeten, toen weer vegetarisch en nu weer op weg naar veganistisch. Veel voor grote groepen gekookt (meestal vega) en dan leer je door de jaren heen heel kreatief te zijn, zeker als koken een grote hobby van je is!!! Ik haal 2 keer per week groente en fruit en vervolgens kook ik met wat ik heb. Als ik geen inspiratie heb, gebruik ik vaak een kookboek om weer inspiratie op te doen. Maar ik neem zelden een recept helemaal over. Koken is ook een kwestie van dúrven; kombinaties durven maken, lekker experimenteren met specerijen, kruiden..... ja, en dan heb je soms ook iets gemaakt, waarvan ik dan denk:
'dát had ik beter niet kunnen doen' (niet te eten dus), maar dit gebeurt mij nog maar zelden. Ik heb zelf veel voorraad van verschillende granen, bonen, noten, een kast vol met kruiden/specerijen, olietjes, azijn, enz. zodat ik me elke dag lekker kan uitleven, als ik daar zin in heb.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo mar 14, 2010 12:35

Patricia schreef:Verzinnen jullie deze recepten zelf of halen jullie veel uit boeken?
Ik [...] moet alles goed uitgespeld hebben (net als in boeken) :? Maar proberen zal ik :D
Ik haal nog het meeste van wat ik maak uit boeken. Daar heb ik heel veel aan. Langzamerhand begin ik meer te experimenteren.

Gisteren Spanakopita uit Vegan with a Vengeance (met rijst en een gemengde salade), vanavond Ratatouille uit Vliegensvlug Vegetarisch (met aardappels en salade).

Hanneke
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Hanneke » zo mar 14, 2010 13:47

Kook meestal maar wat. Heb wel een aantal kookboeken. Maar als je alleen woont is dat gewoon te omslachtig. Vind ik.

Vandaag speltmacaronie met pompoen en ui. Een mexicaanse saus en wat soyabrokken gekookt in Tamari. Lekker wat gomasio erover. Toe: schokolade "vla" van alpro. Toetje doe ik meestal alleen in het weekend.

:govegan: :govegan: :govegan:

Plaats reactie