Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Marla »

Ik heb vandaag een heel lekker soepje gemaakt (al zeg ik het zelf ;))
Zelf bedacht, alleen wel even op internet gekeken hoeveel vocht er ongeveer bij zou moeten.

Ingredienten:
- 2 kleine rode uien, fijngesneden
- 1 kleine ui, fijngesneden
- 2 tenen knoflook, fijngehakt
- 1 flespompoen, geschild en in blokjes gesneden
- 1 halve courgette, in blokjes gesneden
- 1 groene en 1 gele paprika
- 1 rode peper
- bouillon blokjes voor 1 liter bouillon
- verse koriander
- olijfolie
- 1 liter water
kruiden: djinten, sereh, ketoembar, gemberpoeder, mosterzaad, zout, peper

De ui en knoflook kort in de olijfolie bakken, zodra de ui glazig is geworden de pompoen en courgette erbij. Na een paar minuten kunnen de kruiden er ook bij, op laag vuur alles een beetje laten stoven. Vervolgens de paprika's en de rode peper roosteren door ze in het vuur te houden (kan natuurlijk ook in de oven maar dit gaat sneller). Zodra het velletje zwart geblakerd is en los laat zijn ze klaar. Velletjes eraf halen, zaadjes verwijderen en de paprika in stukken snijden. Nadat de pompoen ongeveer 10 minuten heeft opgestaan kunnen het water en de bouillonblokjes erbij. De paprika en rode peper erbij, en laten koken totdat alles gaar is. Even de staafmixer erdoor, wat verse koriander erbij en klaar :)

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Ik heb de indruk dat indiaas en indisch in deze draad een beetje door elkaar worden gegooid. Maar mijn tip is voor indiaas (India dus 8) ) is deze. Ik heb hem nog niet zo lang en ik weet nu al dat er heerlijke recepten in staan. Ingrediënten die je moet vervangen zullen yoghurt of paneer zijn en dat is goed te doen. Ik gebruik dan sojayoghurt en voor de paneer nepkaas van Redwood. Voor paneer zullen zelfs nog wel meer opties zijn.

Voor indisch (Indonesië dus 8) ) koken heb ik geen tips.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Apraxia schreef:Ik heb de indruk dat indiaas en indisch in deze draad een beetje door elkaar worden gegooid.

Dank je. Niet gezien. Wanda heeft het over Indisch (Indonesisch) en ik over Indiaas.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

*Martijn* schreef:
Apraxia schreef:Ik heb de indruk dat indiaas en indisch in deze draad een beetje door elkaar worden gegooid.

Dank je. Niet gezien. Wanda heeft het over Indisch (Indonesisch) en ik over Indiaas.
Nee, ik bedoelde ook Indiaas. :oops:

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Ik denk dat ik vandaag voor rijst ga met gewokte groenten (courgette, bloemkool, taugé, ui) en pindasaus. Loempia met chilisaus erbij, cassavechips... jummie!

marjan

Bericht door marjan »

Oe, klinkt wel heel heel heel erg lekker!

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Ja het is echt mijn favoriet, maar gisteren ging het helaas niet door. Ik bleef onverwacht bij een vriendin eten (was wel heel gezellig!). Daar hadden we een wokpotje met aardappeltjes, champignons, uien en verse kruiden, ook heel lekker :D

* HiPpY * niet ingelogt

Bericht door * HiPpY * niet ingelogt »

*Martijn* schreef:Heb je al gedacht aan de Spicy Vegan? Dat is ook Indiaas. Op internet staan filmpjes van de vrouw die dat boek heeft geschreven.
Ik heb spicy vegan en a vegan taste of India en ik vind de spicy vegan toch 'echter'. Ik ben van de zomer in India geweest en de recepten uit Spicy vegan komen erg dicht bij wat ik daar allemaal gegeten heb. Zeker een aanrader!

Vandaag;

Oranje soep van Zoë (niet van knorr ;)) en rijst met salade. allemaal restjes van gister. het is examenweek dus ik heb een reden om lui te zijn ;)

jet
Moderator

Bericht door jet »

Vandaag gauw in elkaar gedraaid: quinoa met groentenprutje :mrgreen: "
brocolli+winterpeen+paprika+cherrytomaatjes+linzen+tofu+hummus+peterselie+munt
lekker makkelijk mee te nemen en op te warmen in de magnetron op mn werk (kzit uiteraard nu op mn werk :mrgreen: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Vandaag rode kool met appeltjes, gebakken aardappeltjes (met gavlaxsas van de Ikea) en glutenvrije jams (met wat champignons erover, want ik vind ze niet zo heel lekker):
http://i232.photobucket.com/albums/ee30 ... rdjams.jpg
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Op verzoek van de kinderen hebben we twee avonden achter elkaar tacos gegeten:

http://static.thisiscool.com/vpweb/pic2210.gif

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Echt weer typisch Amerikaans om de kinderen te laten beslissen!

(grapje hoor!)

Marla

Bericht door Marla »

Hmm, ik maak vandaag de "roasted carrot coconut soup" uit La Dolce Vegan maar dan met pompoen erbij. Ergens staat me bij dat ik die al eens eerder heb gemaakt er ik er iets niet lekker aan vond maar ik kan me niet herinneren wat het was en ik vind er ook niks over op het forum. Voortaan maar altijd hier iets posten dus als ik een nieuw recept maak ;)

Framboos

Bericht door Framboos »

Met potlood in het boek erbij schrijven, evenals evt. veranderingen!

jet
Moderator

Bericht door jet »

zaterdag gegeten: dominicaanse rijst met sperziebonen. De rijst had ik gekookt in mango/sinaasappelsap. In een wok spaanse peper en gember gefruit, dan rijst erin. De sperziebonen had ik al beetgaar gekookt. Die er samen met wat gewelde rozijntjes, dry-roasted peanuts, kappertjes en zwarte olijven in stukjes doorheen gemikt. En vorige keer had ik ook nog gemarineerde tofu erdoor gedaan (had nu geen tofu). Marinade: knoflook, ui, peterselie, citroensap.
Ook erg lekker is gebakken tofu in de oven met zelf gemaakte scherpe appelmoes, hmmmm
http://i232.photobucket.com/albums/ee30 ... perzie.jpg

jet
Moderator

Bericht door jet »

Vandaag gegeten:
http://i232.photobucket.com/albums/ee30 ... cemole.jpg
Mexicaanse bonengedoe en tortilla's met zelfgemaakt guacamole.
Guacemole: 2 avocado's 'pellen' en prakken. Gegrilde tomaat ontvellen, zaadlijsten verwijderen, en erdoorheen prakken. Limoensap (of evt citroensap) van 1 limoen erdoor sprenkelen. Zout en peper. En klein handje fijngesneden verse koriander. Een groene spaanse peper in stukjes (zonder zaadjes), of voor de mensen die van heet houden een rode spaanse peper erdoor. Je hoeft niet te blenderen, gewoon prakken is goed. Als de avocado's wat hard zijn, dan kun je altijd alsnog blenderen.
Bonengedoe: blikje mais fantasie salsa, tofu in blokjes, 3 kleuren paprika, champignons, cashews en mexicaanse kruiden. Dit is lekker snel klaar en vergt eigenlijk weinig kookwerk, zodat je de guacamole lekker tegelijk kunt maken.
Serveren met tortilla chipjes, mjummie!

jet
Moderator

Bericht door jet »

Ergens van de week gegeten: japanse rijst:
Japanse sushi rijst (of willekeurige andere rijst, ik heb hier pandan gebruikt geloof ik) koken, tot ie net wel net niet gaar is, even laten uitdampen en opzij zetten.
In sesamolie (of andere olie) tofu en oesterzwammen bakken en ondertussen de groenten snijden en eventueel stomen (brocolli, groene asperges, rode paprika, tauge etc). Zodra de tofu en zwammen bruinig zijn, deze uit je pan halen.
In de pan nu een klein beetje olie verhitten en een likje tahin, ume boshi (pruimenpasta) en rijstwijnazijn (of appelazijn of iets dergelijks). Dit vormt een papje op de bodem, waar je de rijst doorheen gooit. Zodra de rijst goed erdoor geroerd is de groenten en de tofu en paddestoelen er door gooien. Eventueel nog wat azijn toevoegen als de groenten echt te hard blijven (die kun je ook beetgaar stomen vantevoren).
Serveren met wat sesamzaadjes erover :mrgreen: lekker!

http://i232.photobucket.com/albums/ee30 ... perges.jpg

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Rijst met surinaamse kikkererwten en loempiaatjes:
http://img504.imageshack.us/img504/2941/dsc00002ak4.jpg
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

Mac, Shrooms & "cheese" naar eigen recept :)
* PeAcE *

lis
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door lis »

ik heb net seitan, tofukruiden, prei, aardappelen, witte bonen en knoflook gegeten. Het was lekker alleen ik durf nu even tegen niemand te praten met al die geuren uit mijn mond :oops:

Plaats reactie