Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Wanda » vr nov 07, 2008 19:00

Geroosterde rode aardappelen met courgette en chickpea cutlets met mosterd saus.
En omdat dat alles al genoeg tijd in beslag nam bakte ik er wat diepvriesgroente bij.
Ik heb nog een foto van de chickpea cutlets, maar moet er eerlijk bij zeggen dat die van de vorige keer was toen ik het maakte. :wink:
http://static.thisiscool.com/vpweb/pic2083.jpg

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr nov 07, 2008 23:32

Willen jullie foto's ook op het foodblog zetten? :) Foto's zien er goed uit nl. vaak, dus ook positieve reclame voor veganisme :)

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » za nov 08, 2008 20:16

Apraxia schreef:@ Eric. Jij gebruikt niet veel kruiden he? Of onzichtbare kruiden. De kleuren van je groenten zien er altijd mooi uit maar ik vind je eten er soms een beetje leeg/saai eruit zien.
:oops: Ja, je hebt gelijk, ik gebruik niet veel kruiden.
Dit komt deels doordat ik geen recepten volg, maar gewoon wat "in elkaar draai", en deels doordat ik niet goed weet wat ik zou moeten toevoegen.

Een ander punt is dat ik ongeveer 10 kilo wil afvallen, dus het moet ook niet te lekker worden anders raak ik die kilo's nooit kwijt.

Ook vindt ik dat ik te veel gebruik maak van gemakkelijke dingen zoals de voorgesneden groeten bij AH.
Soms besteed ik niet zo veel aandacht aan m'n avondeten omdat ik na een dag werken gewoon "snel" wat op tafel wil hebben.... zoals bv. aardappelen en spruitjes met mayo, en dan ben ik min of meer "blij" dat ik de moeite heb genomen om de spruiten zelf schoon te maken.

Ik denk dat de kleuren van m'n groenten er goed uitzien omdat ik ze kort kook or roerbak, en zo de frisse kleuren behouden blijven. (plus natuurlijk dat ik alleen de mooiste foto laat zien)

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » za nov 08, 2008 20:21

Gerst met spruitjes en "kikkererwten mix" (naar een idee van apraxia)

http://i186.photobucket.com/albums/x97/ ... G_4880.jpg

Kikkererwten mix is gefruite uien, twee tomaten, rode paprika en een blikje kikkererwten met mexicaanse kruiden (van het blauwe huis : paprika, tomaat, cacao, oregano, peterselie, komijn, knoflook, cayenne en witte peper) (en een beetje ketchup)

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » ma nov 10, 2008 12:49

Vanavond rijst met een prutje van champignons, spinazie en kerrie.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » ma nov 10, 2008 17:26

http://img.photobucket.com/albums/v291/ ... /pizza.jpg

Pizza met tomatensaus, tomaat, paprika, courgette, champignon, uien, olijven, kappertjes en italiaanse kruiden. Had ik donderdag gemaakt. Was erg lekker ^^

Marla

Bericht door Marla » di nov 11, 2008 20:11

Een stoofpotje met zelfgemaakte seitan, paprika, wortel, courgette en champignons, zilvervliesrijst erbij, erg lekker!

Apraxia

Bericht door Apraxia » di nov 11, 2008 20:31

Ik heb wat foto's in het foodblog gepost maar ik maak gebruik van mijn telefooncamera dus ze zijn niet altijd van goede kwaliteit. En dat zie ik pas zodra ik het eten al op heb natuurlijk :mrgreen:
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Framboos

Bericht door Framboos » di nov 11, 2008 20:56

Vegantastic schreef:Willen jullie foto's ook op het foodblog zetten? :) Foto's zien er goed uit nl. vaak, dus ook positieve reclame voor veganisme :)
Vind je? Sorry, wil niet lullig doen, maar ik vind dit niet echt een goede reclame voor veganisme. Als je dit in een restaurant voor je neus zou krijgen, denk je dan: 'aanrader!'?

Die foto's van Wanda, dat vind ik nou wel een voorbeeld van positieve reclame voor veganisme. Misschien omdat dat foto's van echt één gerecht zijn, en niet allemaal prutjes op een bord (don't get me wrong; prutjes zijn hartstikke lekker. Maar fotogeniek en positieve reclame, zo allemaal samen op een bord?)

Apraxia

Bericht door Apraxia » di nov 11, 2008 22:11

Het is maar net hoe je het bekijkt...ik vind het er altijd wel gezellig uitzien, als je veel verschillende dingen op je bord hebt liggen. ik vind één ding meestal maar erg saai. Nu kun je wel alles individueel fotograferen maar dit is toch gewoon een keuvelige weerspiegeling van wat wij eten? En ook combineren...

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo nov 12, 2008 1:47

Ik zelf vind die hele gerechten er wel gezellig en lekker uit zien, maar dat komt misschien omdat ik vaak honger heb op het moment dat ik ernaar kijk. :wink: Ik vind toch dat ze een behoorlijk goed idee geven van wat veganisten eten (= meer dan sla, wortels en vieze tofu).
Ik maak alleen die individuele foto's, omdat ik ze voor mijn site wil gebruiken. Ik moet daar trouwens weer mee doorgaan. Het is nu jammer genoeg al zo vroeg donker hier en dat maakt fotograferen rond etenstijd een beetje onmogelijk (tenminste, als je alleen natuurlijk licht wilt gebruiken). Ik moet denk gewoon grotere hoeveelheden maken, zodat ik de volgende dag de restjes kan fotograferen. :)

Marla

Bericht door Marla » wo nov 12, 2008 7:45

Hmm, ik ben het wel met framboos eens. Ik heb dat ook al vaker aangegeven in het foodblog topic. Op zich vind ik wel dat er meerdere dingen bij elkaar kunnen, maar doen moet het wel een beetje mooi gepresenteerd zijn en moet ook duidelijk te zien zijn wat het is. Foto's van eten moeten m.i. erg sprekend zijn, normaal kun je eten ruiken en/of proeven en als dat wegvalt moeten die zintuigen op een andere manier geprikkeld worden. Als ik een foto zie van een prutje waarvan ik niet eens kan zien wat er in zit, tja dan werkt dat niet zo. Het is natuurlijk ook wel heel moeilijk om echt goede foto's van eten te maken, het is niet voor niets dat de meeste foto's in kookboeken nep zijn.

Maar goed, blijkbaar zijn framboos en ik wat kritischer wat eten betreft dan de rest hier ;)

lena

Bericht door lena » wo nov 12, 2008 9:29

Ik ben het met Framboos en Marla eens (hoewel ik niet denk dat ik kritischer ben over eten, alleen over de presentatie). Ik vind het WEL een erg goed idee om wat meer foto's van gerechten op het foodblog te hebben. Het lijkt meestal meer op een bak-log, en dat vind ik ook geen echte reclame voor veganisme. Het zou op zich juist goed zijn om een grote variatie aan eten te laten zien. Maar ik weet het: makkelijker gezegd dan gedaan.

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo nov 12, 2008 11:46

Als de meningen er echt zo over verdeeld zijn dan moet er misschien een stijlkeuring komen voor de foodblog? Dus dat mensen dingen insturen en dat iemand anders bepaald of het reclame genoeg is? Mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit of mijn gerechten erin komen. Ik eet regelmatig curryachtige dingen en dat is gelijk aan "prut". Het ziet er op mijn bord wel leuker uit dan op mijn (telefoon)camera.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo nov 12, 2008 16:15

Apraxia schreef:Als de meningen er echt zo over verdeeld zijn dan moet er misschien een stijlkeuring komen voor de foodblog? Dus dat mensen dingen insturen en dat iemand anders bepaald of het reclame genoeg is?
Dat vind ik redelijk. En bij afkeuring kan een reden gegeven worden, zodat je daar dan aan kan werken.
(bv. te rommelig, foto niet scherp genoeg etc.)

jet
Moderator

Bericht door jet » wo nov 12, 2008 16:54

Mijn foto's zijn ook vaak "even snel" geschoten, en mijn eten is vaak ook 'prutje'... :mrgreen:
Desondanks smaakt het wel lekker!
Ik moet zeggen dat ik bij vrijwel alle foto's wel trek krijg, en het er ook wel lekker uit vind zien.
Denk niet dat mijn foto's ooit in aanmerking zullen komen voor het foodblog. Gewoon omdat ik het eten lekker vind, en dus geen tijd neem om het te fotograferen. Meestal maak ik foto's terwijl mijn bord of dat van een huisgenoot op een bureau staat. Dus veel 'troep' er omheen.
Misschien moet er een rubriek komen van 'onwijs lekker, maar minder mooi om te zien'? :mrgreen:
Het zou jammer zijn als er foto's niet meer geplaatst worden, omdat ze niet naar iedereen's maatstaven mooi zijn, terwijl het wel handige/makkelijke/lekkere recepten zijn die goed door iedereen (en dus vooral ook niet-veganisten) zijn te maken.
Er zijn zat mensen die niet super van koken houden, maar wel eens wat willen proberen, en juist afgeschrikt worden van foto's van enorm mooie gerechten ('dat lukt me nooit!').

Afijn, mij maakt het niet uit. Snap wel dat er misschien onderscheid moet komen op het blog, maar hier op forum neem ik aan dat 'alles' mag?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » wo nov 12, 2008 17:26

Natuurlijk moet iedereen zijn foto kunnen plaatsen op het forum en dat moeten ze ook vooral blijven doen. Het punt dat gemaakt wordt gaat over het foodblog en dat is weer net iets anders. Ik denk dan aan mijn schoonbroers die allemaal vleeseters zijn of mijn zussen die allemaal vegetariërs zijn en geen van hun zou warm worden van deze foto's, al lijken sommige mij wel weer lekker. Het is niet alleen de prutjes op een bord maar ook de 'slechte compositie' keuze van de foto. Als je geen tijd wilt besteden aan het maken van een goede foto dan moet de intentie er ook niet zijn om deze te willen plaatsen op het foodblog.

Daarbij vind ik het niet helemaal rëeel om nu deze foto's te beoordelen aangezien geen van hun de intentie hebben gehad ze meteen te plaatsen op het foodblog, anders hadden ze dat al wel gedaan. En daarbij lijkt me een keurings-panel ook overbodig want iedereen die zijn best doet om zijn gerecht goed te presenteren (en het is geen allerdaags gerecht) dan moet iedereen het recht hebben zijn foto te kunnen plaatsen. Bedoel fotos van alleen groenten ofzo zijn niet zo uniek of typerend voor alleen het veganisme.. Daarbij ben ik wel blij met meer foto's op het forum, less talk more rock.

Daarbij moet ik zeggen dat ik het foodblog ook niet echt 'glamerous' vind werken, meer doordat er geen commentaar geplaatst kan worden (wat kan helpen, want als niet veganist kun je dan toch kijken hoe andere vegans over het gerecht denken en dan kunnen ze daar ook conclusies uit trekken dat misschien niet alle vegans dezelfde smaak hebben..) en het zou gaaf zijn als je recepten kunt toevoegen in een linkje zodat als je bijv. op de titel klikt je bij het recept kunt komen mocht het een eigen recept zijn. Een zoekfunctie zou trouwens ook niet gek zijn, al helemaal als er meer foto's op het blog komen te staan. Maar dit zou misschien in het foodblog topic thuis horen..

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo nov 12, 2008 18:01

xmarloesx schreef:Daarbij vind ik het niet helemaal rëeel om nu deze foto's te beoordelen aangezien geen van hun de intentie hebben gehad ze meteen te plaatsen op het foodblog, anders hadden ze dat al wel gedaan. En daarbij lijkt me een keurings-panel ook overbodig want iedereen die zijn best doet om zijn gerecht goed te presenteren (en het is geen allerdaags gerecht) dan moet iedereen het recht hebben zijn foto te kunnen plaatsen.
Keuring zou natuurlijk toch alleen voor de foodblog zijn (die ik trouwens nog niet gezien heb).
Alles is leuk voor een forum lijkt mij. Ik geniet echt van de foto's.
Ik vind het juist leuk als ze soms een beetje rommelig zijn, met pannen, verschillende achtergronden, borden. Dat maakt het juist extra gezellig en echt.
Laatst gewijzigd door Wanda op wo nov 12, 2008 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo nov 12, 2008 18:02

Sorry, dubbel geplaatst.
Waarom kan je trouwens geen berichten verwijderen?

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » wo nov 12, 2008 20:41

Framboos schreef:
Vegantastic schreef:Willen jullie foto's ook op het foodblog zetten? :) Foto's zien er goed uit nl. vaak, dus ook positieve reclame voor veganisme :)
Vind je? Sorry, wil niet lullig doen, maar ik vind dit niet echt een goede reclame voor veganisme. Als je dit in een restaurant voor je neus zou krijgen, denk je dan: 'aanrader!'?

Die foto's van Wanda, dat vind ik nou wel een voorbeeld van positieve reclame voor veganisme. Misschien omdat dat foto's van echt één gerecht zijn, en niet allemaal prutjes op een bord (don't get me wrong; prutjes zijn hartstikke lekker. Maar fotogeniek en positieve reclame, zo allemaal samen op een bord?)
Misschien kunnen we het ergens anders discusieren over wat er foodblog waardig is?
http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtop ... &sk=t&sd=a" target="_blank" target="_blank"

Maar misschien kun je zelf wat goede foto's van dagelijks eten dat een goede reclame is voor veganisme?
Veganisten eten nu niet echt elke dag (cup)cakes en gebak ;)

Plaats reactie