Taart bakken

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick »

Anonymous schreef:
Dick schreef:
Fee schreef:Ik bedoel dat de bovenkant rond is (zoals bij een brood). Daarom is de cake onstabiel als je hem omdraait.

Groet,

Fee
Daar heb ik nooit last van.
Maar hoe komt ie bij jou uit de oven dan? Is de bovenkant (oeps, voor jou de onderkant dus) dan wel boller?
Jawel, een klein beetje, maar door het gewicht (denk ik) van de cake zelf heb ik daar uiteindelijk geen last van.
fiepje

Bericht door fiepje »

Hm ok vraagje (dit leek me het meest geschikte topic ervoor ofzo)
Ik moet voor school een sinaasappeltaart bakken, ik kan wel recepten op internet vinden maar daar gaan in het gunstigste geval nogsteeds een heleboel eieren doorheen. Weet iemand hier anders misschien een recept voor een vegan taartbodem? Het liefst met ingredi?nten die in een normale supermarkt te koop zijn want ik moet anderhalf uur fietsen naar de dichtstbijzijnde natuurwinkel -_-
DeZieke

Bericht door DeZieke »

fiepje schreef:Hm ok vraagje (dit leek me het meest geschikte topic ervoor ofzo)
Ik moet voor school een sinaasappeltaart bakken, ik kan wel recepten op internet vinden maar daar gaan in het gunstigste geval nogsteeds een heleboel eieren doorheen. Weet iemand hier anders misschien een recept voor een vegan taartbodem? Het liefst met ingredi?nten die in een normale supermarkt te koop zijn want ik moet anderhalf uur fietsen naar de dichtstbijzijnde natuurwinkel -_-
Wat voor school doe je dan?

Gaat het alleen om de bodem? Of om de hele taart?
Je kan op diverse manieren wel een bodem maken. Bijvoorbeeld met tarwebiscuit fijn malen en mengen met margarine.
Of walnoten fijn malen tot meel en mengen met fijn gemalen dadels. Dadels zorgen voor de binding.
Kan je misscihen het recept hier neerzetten? Misschien dat je ook de eieren kan vervangen met no-egg?
fiepje

Bericht door fiepje »

Wat voor school doe je dan?
Eigenlijk gewoon VWO6. We doen voor biologie een practische opdacht over vitamine C. Daarvoor hadden we sinaasappelmoes op alle mogelijke manieren geconserveerd, maar we willen als extra nog een sinaasappeltaart maken, in de hoop een hoger cijfer te krijgen. Dat heb ik wel vaker gedaan en het werkt op zich wel :P
Gaat het alleen om de bodem? Of om de hele taart?
Je kan op diverse manieren wel een bodem maken. Bijvoorbeeld met tarwebiscuit fijn malen en mengen met margarine.
Of walnoten fijn malen tot meel en mengen met fijn gemalen dadels. Dadels zorgen voor de binding.
Kan je misscihen het recept hier neerzetten? Misschien dat je ook de eieren kan vervangen met no-egg?
Ik had een heleboel recepten geloof ik:
http://www.keukenrecepten.be/Recipe_4.c ... ec_id=3159
http://www.xs4all.nl/~westher/recepten/ ... ORANGE.htm
(Poedersuiker vervangen voor witte basterdsuiker)
http://members.chello.nl/i.peereboomklo ... ltaart.htm
http://members.fortunecity.de/bolleken2/bol2184.html
(Hier staat wel een recept voor bodem...)
http://www.kookzoeken.nl/details.php?id=4896
(Ook een bodem)

Maar ik hoopte dat iemand misschien anders gewoon een vegan recept had voor taartbodem als in de bodem die een slagroomtaart bijvoorbeeld ook heeft, een soort luchtige cake dus. Ik kan namelijk op zich zelf wel proberen om dan bijvoorbeeld sinaasappelmoes door het deeg te doen of het er als jam overheen te smeren omdat de kans mij klein leek dat iemand zo even een vegan recept voor sinaasappeltaart had klaarliggen :P
Ik kom woensdag in Enschede en dan wilde ik wel proberen No Egg te kopen, maar ik weet niet of ze dat daar hebben....

Maar iig bedankt voor de reactie!!! Ik kan anders altijd dat met die biskwietjes nog proberen!!
Anna

Bericht door Anna »

ik gebruik altijd een soort alternatief keek-deeg. het is niet erg luchtig, maar wel geschikt als bodem.

ingredi?nten:
200 g bloem + 1 zakje bakpoeder (=200 g zelfrijzend bakmeel)
200 g margarine (ik gebruik altijd wajang)
200 g suiker (riet of kristal)
genoeg sojamelk om er een mooi keek-deeg van te maken (op gevoel dus en niet te dun)

ik schat een uurtje in de oven, (maar kontroleer tussendoor) op 175 graden.

ik hoop dat je er iets aan hebt :wink:
veel succes in ieder geval en smakelijk eten. wie weet krijgen jullie een 8 voor jullie werkstuk en misschien wel een tot het veganisme bekeerde leraar op de koop toe!
fiepje

Bericht door fiepje »

Dank je wel!!! :D
Ik ga het dit weekend nog proberen te maken en dan post ik wel wat het is geworden ^^
(Ik denk trouwens dat ik maar niet aan mn leraar vertel dat het vegan is want laatst zat hij nog te vertellen dat veganisme onwijs ongezond is blablabla... zometeen durft hij het niet te eten ofzo ;p)
Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Ik ga volgend weekend voor mijn verjaardag een lekkere Vegan appeltaart maken,
en nu maar hopen dattie lekker wordt :wink:
Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise »

Annika schreef:Ik ga volgend weekend voor mijn verjaardag een lekkere Vegan appeltaart maken,
en nu maar hopen dattie lekker wordt :wink:
vast wel (y) :D
Appeltaart maken is best wel een grote klus, veel geknoei met deeg en zo maar als ie eenmaal klaar is dan heb je wel wat hoor!
heerlijk!, succes met het maken van je taart Annika.
Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Dankje :D
stickzooi

Bericht door stickzooi »

ik gebruik wel eens van die siliconen-vormen. maakt niets uit, mijn cakes worden ook bol in het midden.
ze zijn wel makkelijk, je krijgt je baksel er namelijk veel beter uit zonder dat er nog resten korst aan je bakvorm blijven plakken.

maar met taarten.. ik bak meestal op 180 met een heteluchtoven maar haal ze er dan wel 20 min. eerder uit.. mn taarten zijn altijd mooi plat!
maargoed ik gebruik ook eigenlijk nooit rijsmiddel o.i.d
Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Mijn taart ziet er iig mooi uit,
of ie te eten is weet ik niet, dat word zo uitgeprobeerd :D
Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

De Canadese appeltaart is een ultieme aanrader,