Appeltaart

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

Verkeerde gedachten zijn de hoofdoorzaak van kanker. Ik maak me ernstig zorgen over jou. :idea: :twisted:

reggie

Bericht door reggie »

een beetje appeldiksap uitsmeren over de bovenkant werkt ook uitstekend halverwege de baktijd.

Framboos

Bericht door Framboos »

reggie schreef:een beetje appeldiksap uitsmeren over de bovenkant werkt ook uitstekend halverwege de baktijd.
Dan ga ik dat maar proberen, want sojamelk verbrandt duidelijk NIET. Het deeg was wel iets donkerder dan toen ik appeltaart maakte en er helemaal niets opsmeerde, maar het mag van mij nog wel iets donkerder en glanzender....

* HiPpY *
Leefwijze: veganist

Bericht door * HiPpY * »

heey heey,
Ik laat het ei gewoon weg, en gebruik ipv roomboter, palmvet... wel de helft nemen van de roomboter zeg maar... anders wordt ut errug vet:P

GrtzZZz
* PeAcE *

Framboos

Bericht door Framboos »

* HiPpY * schreef:heey heey,
Ik laat het ei gewoon weg, en gebruik ipv roomboter, palmvet... wel de helft nemen van de roomboter zeg maar... anders wordt ut errug vet:P

GrtzZZz
Wow, waarom kies je voor palmvet? Dat is wel ongeveer het slechtste vet dat er is...

Ik gebruik gewoon Wajang...

En mijn laatste appeltaart was goed gelukt, alleen ik had weer iets te veel van het deeg gesnoept (en mijn moeder blijft zich maar afvragen waarom alle cakes, appeltaarten, andere taarten etc zo klein zijn...) en daarom was de bodem een beetje dun...

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

Framboos schreef:[
Wow, waarom kies je voor palmvet? Dat is wel ongeveer het slechtste vet dat er is...

.
Hoezo is dat het slechtste vet?
Ik las laatst een artikel waarin stond dat dat juist het beste vet is om te verhitten( bakken en frituren...) omdat er dan vrijwel geen Transvetten ontstaan.. dat is namelijk het probleem bij de meeste vetten als je ze gaat verhitten...

GrtZzz

* HiPpY *
* PeAcE *

Framboos

Bericht door Framboos »

Quote uit 'Te hoog cholesterol' van de Nederlandse Hartstichting:
Onverzadigd vet is beter dan verzadigd vet. (...) Onverzadigd vet komt veel voor in: alle soorten olie (waaronder olijfolie, alleen palmolie bevat naar verhouding veel verzadigd vet.

gebruikergewist

Bericht door gebruikergewist »

Ik heb gisteren een appeltaart gebakken, en het ei gewoon weggelaten. Ik kon me ook niet voorstellen dat 1 ei zoveel zou uitmaken op een hele taart. Maar ik vond de buitenkant van m'n taart nog wel erg witjes, dus ik heb hem maar wat langer in de oven laten staan. Nu kreeg ik de tip van iemand dat het wel eens wil helpen als je wat glucosestroop door het deeg heenkneedt. Iets om te onthouden voor de volgende keer!

Vahid

Appeltaart

Bericht door Vahid »

Om een appeltaart te laten glanzen kun je wat jam, bv. abrikozenjam verwarmen met een klein beetje water. Dit door een zeefje duwen, zodat de stukjes eruit zijn en dan deze gelei met een kwastje over de warme appeltaart smeren.

Marleen

Bericht door Marleen »

Apraxia schreef:CANADESE APPELTAART
Deze appeltaart heb ik enkele dagen geleden gemaakt en het was heerlijk!
Echter ??n minpuntje: de bodem van de taart was kleverig.
Hoe kan ik dit de volgende keer het beste aanpakken en voorkomen?
De bodem langer dan 10 minuten in de oven zetten?

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

* HiPpY * schreef:Hoezo is dat het slechtste vet?
Hierom:

''Nationale en internationale milieuafspraken verplichten energiebedrijven de kolen waarmee ze hun centrales stoken gedeeltelijk te vervangen door plantaardig materiaal, zogeheten biomassa. Palmolie, dat wordt verbouwd in Maleisi? en Indonesi?, is daar een vorm van. Voor de aanleg van de palmolieplantages wordt volgens Milieudefensie jaarlijks bijna vier miljoen hectare tropisch regenwoud gekapt. Dat staat gelijk aan zeven hectare per minuut.''

''Ontbossing
Gebieden met laaglandregenwoud zijn heel geschikt voor nieuwe oliepalmplantages. Industrie en overheden in Indonesi? en Maleisi? zeggen dat een groot deel van de plantages in gebieden wordt aangelegd die al gebruikt werden voor houtkap, of waar al andere plantages liggen. Maar milieuorganisaties stellen dat er juist nieuw regenwoud gekapt of verbrand wordt voor de plantages. De ontbossing brengt veel bedreigde dier- en plantensoorten nog verder in het nauw (Aziatische olifant, Sumatraanse tijger, neushoorn).

Watervervuiling
De palmvruchten moeten na de oogst snel worden uitgeperst. Het uitpersen levert behalve ruwe palmolie ook afval op. Vloeibaar afval en uitgeperste palmvruchtresten worden vaak in naburige rivieren geloosd waar het gaat rotten. Dit veroorzaakt zuurstofgebrek met grote vissterfte tot gevolg en zet de lokale voedselvoorziening onder druk.

Kunstmest en bestrijdingsmiddelen
Ratten eten graag oliepalmvruchten. Om ze te bestrijden worden giftige bestrijdingsmiddelen gebruikt die ook andere dieren doden. Volgens de industrie wordt inmiddels op grote schaal gebruik gemaakt van uilen om de ratten te bestrijden. Dit beperkt het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Verder worden middelen gebruikt tegen schimmelziekten en tegen neushoornkevers.

Luchtvervuiling
In tijden van droogte is in Zuidoost Azi? sprake van ernstige rookoverlast en luchtverontreiniging door verbranding van bos, met name voor de palmolieteelt. Hierbij gaan ook ontwaterde veenbodems branden. Vooral dit laatste leidt tot veel luchtverontreiniging en CO2-uitstoot. ''

Mary

Re: Appeltaart

Bericht door Mary »

Hallo allemaal,

Pas geleden de Canadese appeltaart gemaakt -die met hippiehavermout :lol:
Groot suces want die was erg lekker en inderdaad zorgt de havermout voor een krokant detail.
Ik heb er naast rozijnen en appels nog paranoten ingedaan
Kortom een aanrader :wink:
Dank voor de tip,
Groetjes Mary

Apraxia

Re:

Bericht door Apraxia »

Marleen schreef:
Apraxia schreef:CANADESE APPELTAART
Deze appeltaart heb ik enkele dagen geleden gemaakt en het was heerlijk!
Echter ??n minpuntje: de bodem van de taart was kleverig.
Hoe kan ik dit de volgende keer het beste aanpakken en voorkomen?
De bodem langer dan 10 minuten in de oven zetten?
Bij mij wordt en blijft hij altijd hard.
Heb je de bodem helemaal af laten koelen?
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Als ik appeltaart maak dan prik ik eerst wat gaatjes in de deegbodem. Dan wat paneermeel over de bodem strooien. De appeltaart bakken op de bakplaat ipv rooster. Bij mij werkt dit goed. Ik heb de tips uit diverse kookboeken gehaald.

Een tijdje terug schreef iemand over palmvet in appeltaart en dat je dan geen transvetten krijgt.
Transvetten zijn geharde vetten die geproduceerd worden door fabrikanten. Dat gebeurt niet in de oven. Het is wel zo dat onverzadigde vetten zich kunnen gaan verbinden met zuurstof als ze verwarmd worden. Dat is niet zo gezond en daarom is palmvet (ondanks andere nadelen ivm milieu) wel een gezondere vetsoort mee te bakken.

Groetjes, Annikka-Ayla

Boukje

Bericht door Boukje »

even tussendoor (als tip) als je de glans wilt op een (appel)taart zoals je normaal met ei krijgt kan je ook een (heel dun) laagje abrikozenjam (=vegan) erover heen doen, deze geeft glans en net zo een mooie kleur, ik doe dit zelf altijd en het werkt prima.

zo heb je dus die glanzende gelatine (bleh) laag en het kleurtje in een klap vervangen voor een verantwoord vegan alternatief :D

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

eum, je tip was al eerder gegeven :) en als je bodem klef is dan moet je misschien de appels even wat langer laten staan dan loopt er al aardig wat vocht uit, dat is wss de oorzaak dat het klef word

Framboos

Bericht door Framboos »

Boukje schreef:zo heb je dus die glanzende gelatine (bleh) laag
Meestal is dat geen gelatine, maar iets plantaardigs. Naam even vergeten...

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

taartina?

Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Framboos schreef:
Boukje schreef:zo heb je dus die glanzende gelatine (bleh) laag
Meestal is dat geen gelatine, maar iets plantaardigs. Naam even vergeten...
Agar-agar of misschien Kuzu / arrowroot?

Framboos

Bericht door Framboos »

Nee, dat is te duur. Het is het belangrijkste bestanddeel van taartina inderdaad (maar dat is een merknaam, en vast te duur voor grote bedrijven, maar 't is wel het spul). Het is iig (bijna?) nooit gelatine.

Plaats reactie