Eieren van eigen kippen

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Sabinemoise
Leefwijze: veganist

Eieren van eigen kippen

Bericht door Sabinemoise » za mei 13, 2017 13:20

Wij hebben nu een jaar of 8 kippen in onze tuin lopen die af en toe een ei leggen. In het begin hadden we ook een haan, maar die is helaas overleden. Dat betekend dat de eieren niet bevrucht zijn.

Nu vroeg ik mij dus af hoe jullie denken over het consumeren van kippen eieren die afkomstig zijn van kippen gehouden als huisdier, want deze kippen lijden in principe niet.

Brent
Leefwijze: flexanist

Re: Eieren van eigen kippen

Bericht door Brent » za mei 13, 2017 15:58

Qua dierenleed heb ik er geen enkele moeite mee, al vraag ik me af of die vogels niet liever in de vrije natuur thuis horen waar ze echt helemaal het hele palet van hun eigen soortgedrag kunnen botvieren. Datzelfde gevoel heb ik bij paarden, papegaaien en zelfs honden, cavia's en katten, ik zie ze liever in het wild.

Qua dieet moet ik net zo min aan eieren eten denken als aan vis en vlees omdat een ei even dierlijk (namelijk een dierlijke cel) is en niet te vergelijken met een dierlijk afscheidingsproduct zoals melk. In het yoga-dieet dat ik volg horen geen dierlijke cellen thuis ("onzuivere kost").
Puur biologisch bekeken is een ei een soort van embryo dat enkel eerder tevoorschijn komt uit de moeder dan bij de meeste zoogdieren.

Ik denk niet dat de kip een soort "rouwprocesje" hoeft door te maken omdat jij de hanen weglaat en de eieren steelt.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo mei 14, 2017 20:43

Gedomesticeerde dieren in het wild los laten is geen goed idee, maar als veganist ben ik uiteraard niet voor het fokken van dieren (of het houden van huisdieren die van een prof/hobby fokker komen). Als jij echter wat kippen hebt, die toch hun eitjes kwijt moeten, dan zie ik weinig reden om die eieren niet op te eten!
:govegan:

Juul

Bericht door Juul » za jul 29, 2017 19:17

Ben zelf veganist niet zozeer vanwege dierenwelzijn dan wel uit oogpunt van gezondheid. Ik eet geen eieren omdat het chlorestorol bommen zijn. Een ei is bedoeld om een kuiken tot met moment van uitbroeden 21 dagen te voorzien van voedingsstoffen.

Vivio

Bericht door Vivio » za sep 14, 2019 23:40

Brent schreef:
za mei 13, 2017 15:58
Qua dieet moet ik net zo min aan eieren eten denken als aan vis en vlees omdat een ei even dierlijk (namelijk een dierlijke cel) is en niet te vergelijken met een dierlijk afscheidingsproduct zoals melk.
De vraag dient zich aan of dierlijke melk wel deel uitmaakt van het Yoga-dieet.
Zo ja, dan betekent dit uiteraard dat genoemd dieet zeker niet vegan is.
Want ja, melk mag dan geen dierlijke cellen bevatten, ze is van nature zeker niet bedoeld voor menselijke consumptie. (Mensen hebben hun eigen soort melk).
Bovendien gaat de menselijke consumptie van dierenmelk gepaard met erg veel dierenleed en veelal zelfs de vroegtijdige dood van vele dieren (de stiertjes).
Denk zo dat wanneer yogi de hoogste mate van innerlijke zuiverheid en bijbehorende onbedruktheid willen bereiken, ze er ook voor dienen te zorgen dat ze geen enkele vorm van dierenleed op hun geweten hebben en daar dus ook geen afstraffing vanwege de natuur voor verdienen.

Vivio

Bericht door Vivio » di sep 17, 2019 4:33

Ben er inmiddels achter dat yogi's ook wel dierlijk voedsel gebruiken.

https://www.yogaonline.nl/blog/wat-eet- ... sisregels/

"Verder 
eet ik graag zelfgebakken brood, heb ik een haat-liefdeverhouding met koffie en hou ik ontzettend van hagelslag. Als ontbijt eet ik meestal yoghurt met fruit, in de middag brood en ’s avonds varieert het. Ik maak vaak iets met peulvruchten, bijvoorbeeld linzen met verse groente. O ja, en ik ben dol op kaas, maar het is nou niet zo dat mijn lichaam zegt: “Je hebt nu kaas nodig.” Ik probeer zo gezond mogelijk te eten met af en toe wat verwennerij: die kaas, 
de hagelslag of een heel goed glas wijn.’

Kennelijk is dat voor hen dus niet taboe.

Vivio

Bericht door Vivio » di sep 17, 2019 5:03

Sabinemoise schreef:
za mei 13, 2017 13:20
Wij hebben nu een jaar of 8 kippen in onze tuin lopen die af en toe een ei leggen. In het begin hadden we ook een haan, maar die is helaas overleden.
Ja ja, 8 hennen en maar een haan.
Zoals veelal gebruikelijk.
Toch worden van nature evenveel haantjes geboren als hennen.
Dus is 't ook de bedoeling dat er altijd en overal evenveel exemplaren zijn van beide kunnen.
Wanneer er zoals in dit geval maar een haan is dan betekent dit dat de andere 7 hanen al jong van het leven zijn beroofd.
Dus moet gesteld dat er hoe dan ook bloed kleeft aan de eieren van de acht kippen, of die eieren nu bevrucht zijn of niet.

Heb zelf 'n tijdje geleden de suggestie gelanceerd dat er 'n nog diervriendelijker ei denkbaar is dan het biologische.
En wel het ei afkomstig van 'n bedrijf waar alle hennen en hanen die er ter wereld komen hun hele leven (uiteraard met vrije uitloop) kunnen leven, totdat ze op natuurlijke wijze heengaan.
Het spreekt vanzelf dat zo'n ei 'n stuk duurder zou zijn dan het biologische, maar dat zullen degenen die nu biologische of andere min of meer diervriendelijke eieren kopen er in menig geval graag voor over hebben.
Zou er zelf, als de noodzaak aanwezig zou zijn om eieren te eten, best 2 of misschien ook nog wel 3 € per stuk voor neer willen tellen.

@rno

Bericht door @rno » wo sep 18, 2019 14:10

Zodra je het label "veganist" gaat dragen, is het eten van eieren "not done". Mogelijk kan je dan beter voor "plantbased" gaan.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Fluffykitten

Bericht door Fluffykitten » za nov 09, 2019 12:37

@rno schreef:
wo sep 18, 2019 14:10
Zodra je het label "veganist" gaat dragen, is het eten van eieren "not done". Mogelijk kan je dan beter voor "plantbased" gaan.
Ik ben "plant based" en hier ga ik niet mee akkoord. Eieren bevatten uiteraard dierlijke eiwitten en horen niet thuis in een plant-based dieet. Mits die dieren een gelukkig leven hebben (zoals de onze, lopen vrij rond in onze tuin en dienen om onze etensresten te verwerken) zie ik voor een veganist minder bezwaren om eieren te eten dan voor iemand die om gezondheidsredenen geen dierlijke eiwitten wil eten.

@rno

Bericht door @rno » za nov 09, 2019 13:57

Wat is er met de haantjes gebeurd?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Fluffykitten

Bericht door Fluffykitten » zo nov 10, 2019 15:28

@rno schreef:
za nov 09, 2019 13:57
Wat is er met de haantjes gebeurd?
Kan je mij zeggen waarom een dierlijk product als een ei in een plant-based dieet thuis hoort?

Morality
Moderator

Bericht door Morality » ma nov 11, 2019 12:08

Ik denk dat veganisme en een plant-based dieet veel overeenkomsten hebben. Wat het veganisme betreft behoren dieren op geen enkele manier door mensen geëxploiteerd te worden, dus hoort het niet dragen van leren kleding bijvoorbeeld meer bij veganisme. Veganisme is niet alleen gericht op voedsel. Daar begint het vaak wel mee en mogelijk noemen sommigen zich al veganist wanneer ze nog stappen aan het zetten zijn naar een meer veganistisch leven. Sommigen beginnen namelijk vanuit hoe zij leefden en stoppen steeds meer met dingen die niet veganistisch blijken te zijn, terwijl anderen voor ieder product eerst zeker willen weten dat het veganistisch is. Voor beide groepen is het een leerproces en we kunnen elkaar beter helpen in dat proces dan ontmoedigen. Waar veel veganisten vooral het dierenwelzijn belangrijk vinden, ligt bij een plant-based dieet meer de focus op gezondheid (beide keuzes kunnen ook om andere redenen gemaakt worden, zo zijn er ook mensen die voor beiden kiezen, zoals whole foods plant-based veganisten), dus hoort het niet eten van Oreo koekjes bijvoorbeeld meer bij een plant-based dieet. Het onderscheid komt vooral vanuit hoe de termen zijn ontstaan, in de praktijk kan het onderscheid moeilijk waar te nemen zijn en op producten (en in reclames) worden de termen soms verkeerd (door elkaar) gebruikt.

Het is altijd lastig om te zeggen dat iets niet behoort bij een groep waar jij toe behoort (zoals veganisten) en wel bij een groep waar je niet toe behoort (zoals mensen die een plant-based dieet volgen), omdat je de groep waar je niet toe behoort minder goed kent. Ik ben zelf veganist en vind niet dat eieren daarbij passen, ik weet niet of het bij plant-based past. Ik zie online wel staan dat sommigen zeggen een plant-based dieet te volgen en toch dierlijke producten nuttigen omdat de hoeveelheid laag is (en volgens hen daardoor de invloed op de gezondheid ook), maar aangezien ik niet tot die groep behoor kan ik niet goed beoordelen of hun dieet echt plant-based is. Veel veganisten hebben ook huisdieren, terwijl ik dat ook niet bij de definitie vind passen (er worden dieren gebruikt). Hoe gelukkig de dieren zijn met of zonder de mens is een aparte (belangrijke) vraag (is hier bijvoorbeeld sprake van gebruik zonder misbruik/lijden/doden?), maar de dieren hebben er niet voor gekozen, ze hebben niet volledige vrijheid en we maken als mens dus gebruik van dieren (of dierlijke producten) en dat lijkt me niet veganistisch. Veganisten hebben verschillende meningen (ook over wat veganisme is), dat geldt ook voor mensen die een plant-based dieet volgen.

Zelf was ik kort vegetariër (misschien een week) voordat ik veganist werd, omdat ik van veel dierenleed niets wist. Mijn interpretatie van de definitie van veganisme vond ik handig, omdat ik door helemaal geen gebruik te maken van dieren en dierlijke producten (in plaats van zoeken naar diervriendelijke eieren en dergelijke), met meer zekerheid producten kon kopen met het doel dat dieren er zo min mogelijk last van hebben gehad (dat die producten zijn gemaakt). Ik zou mezelf denk ik geen veganist noemen als ik huisdieren zou hebben of eieren zou eten, maar ik begrijp dat anderen dat wel doen. Ik denk dat het nadelig kan zijn als het begrip veganisme betekenis verliest doordat het voor van alles gebruikt wordt (stel dat bijvoorbeeld een legbatterij veganistisch wordt genoemd), maar ik denk ook dat het soms moeilijk kan zijn om je standpunten exact (en toch snel) te beschrijven en dat het dan makkelijker kan zijn om jezelf een veganist te noemen dan bijvoorbeeld iemand die veganistisch leeft behalve als er geen veganistische medicatie is, veganist behalve wanneer je dieren voedt of veganist behalve het gebruik van veren (voor een kunstproject) die je in de natuur hebt gevonden.

Plaats reactie