Nieuwe logo van de NVV

Technische problemen? Mist u iets? Wilt u het anders? Vragen over het forum?

Moderators: Martine, Rorrim

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Nieuwe logo van de NVV

Bericht door Fynnya » vr sep 04, 2009 18:07

Ik vind de oude heel erg veelzeggend en de nieuwe meer een leuk lettertypetje dan een logo. Die V die tegelijkertijd een plantje is, zegt heel veel. En dat er dan een stralende bloem uitbloeit is echt een heel mooi symbool. Zowel voor plantaardig voedsel, als voor dat het een positieve en blije keuze is, als dat de wereld tot bloei kan gaan komen door veganisme. Ook omdat het zowel een bloem is als een zonnetje, een bloeiende wereld en de zon die gaat stralen.... En dan ook nog een soort verbindende wereldbol erachter (geen idee of het een wereldbol moet voorstellen, dat maak ik er zelf van), vanwege de milieu-effecten.
Wat een zonde dat die prachtige logo weggaat :(
Het nieuwe logo vind ik de hippe jonge variant van een alternatieve geitenwollensokken-sfeertje. Klopt dus ook best goed nog hahaha. Hip en alternatief/natuurlijkachtig, best oke.
Maar het heeft totaal geen lading, geen betekenis, ik vind het echt meer een lettertype dan een logo.
Maar niks mis mee om dat groot op de voorkant van het blad te hebben hoor, maar voor de NVV zou ik gewoon die oude blijven gebruiken (het bloemdeel dan, dat die streepjesdingen een N en 2 V's moeten voorstellen, was me eigenlijk nog nooit opgevallen, dat mag wel duidelijker)

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr sep 04, 2009 18:12

Het logo dat hier bovenaan het forum staat, dat is trouwens echt super. Beter dan die vreemde letters op het echte logo, gewoon leesbaar 'nederlandse vereniging voor veganisme' ernaast. Ik zou echt honderd keer eerder die kiezen dan het nieuwe logo. (hoop dat ik de nieuwe ontwerpers niet beledig)
Wat is er dan mis met deze (of de oude officiele) dat er een nieuwe moet komen?

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr sep 04, 2009 18:17

De beste logo's die er te vinden zijn, zijn een letter(type). Of een enkel woord. etc.
Het nieuwe logo vind ik de hippe jonge variant van een alternatieve geitenwollensokken-sfeertje. Klopt dus ook best goed nog hahaha. Hip en alternatief/natuurlijkachtig, best oke.
Het probleem was juist bij oude logo/stijl dat het te veel met dat geitenwollensokken-sfeertje werd geassocieerd ;)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr sep 04, 2009 18:23

Fynnya schreef:Het logo dat hier bovenaan het forum staat, dat is trouwens echt super. Beter dan die vreemde letters op het echte logo, gewoon leesbaar 'nederlandse vereniging voor veganisme' ernaast. Ik zou echt honderd keer eerder die kiezen dan het nieuwe logo. (hoop dat ik de nieuwe ontwerpers niet beledig)
Wat is er dan mis met deze (of de oude officiele) dat er een nieuwe moet komen?
Iedereen mag een andere mening hebben natuurlijk. We hebben een rijtje ontwerpen voorgelegd aan allerlei mensen en die het nu geworden is werd het beste ontvangen. sommige ontwerpen waren meer in de oude stijl.

Het logo hier bovenin het forum is ook te veel hangen in het oude. Willen we als 'beweging' groeien, dan moeten we dapper zijn en durven een andere route te nemen. Wil je de nieuwe generaties aanspreken, dan moet je meegaan met de tijd. De leeftijd van de leden is gemiddeld erg hoog. Dat moet verhoudingsgewijs heel anders worden. Gemiddelde leeftijd moet je toch echt lager krijgen. Daarom is het ook niet raar om vanuit dat oogpunt te kiezen voor iets nieuws. En proberen een jonger publiek te kunnen aanspreken. En een nieuw publiek.

Fruitig

Bericht door Fruitig » vr sep 04, 2009 18:59

Hoe zit het eigenlijk met het veganistisch keurmerk? Blijft dat wel de (gekiemde)zonnebloem?
vegan with an edge!

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr sep 04, 2009 19:03

Vegantastic schreef:De beste logo's die er te vinden zijn, zijn een letter(type). Of een enkel woord. etc.
Niet mee eens, ik vind de beste die en meteen herkenbaar zijn en ook nog iets zeggen.
Het probleem was juist bij oude logo/stijl dat het te veel met dat geitenwollensokken-sfeertje werd geassocieerd ;)
Echt? Ik vind die oude dat juist veel minder hebben dan die nieuwe. Interessant...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr sep 04, 2009 19:13

Fruitig schreef:Hoe zit het eigenlijk met het veganistisch keurmerk? Blijft dat wel de (gekiemde)zonnebloem?
Ja blijft hetzelfde.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr sep 04, 2009 19:16

Fynnya schreef:Echt? Ik vind die oude dat juist veel minder hebben dan die nieuwe. Interessant...
ja.. denk dat we dan andere definities aanhouden.

Je zei;
En dat er dan een stralende bloem uitbloeit is echt een heel mooi symbool. Zowel voor plantaardig voedsel, als voor dat het een positieve en blije keuze is, als dat de wereld tot bloei kan gaan komen door veganisme. Ook omdat het zowel een bloem is als een zonnetje, een bloeiende wereld en de zon die gaat stralen.... En dan ook nog een soort verbindende wereldbol erachter (geen idee of het een wereldbol moet voorstellen, dat maak ik er zelf van), vanwege de milieu-effecten.
dat noem ik een geitewollensokkerige beschrijving ;)
vandaar dat het logo dat m.i. ook is.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr sep 04, 2009 20:13

Vegantastic schreef: Dit is/was het logo van de NVV:
http://www.waardelozehaantjes.nl/images/logonvv.gif
Ooh ja, da's waar. Ik herinnerde me even alleen het bloemetje.

Ik vind die zonnebloem ook best wel mooi en heel goed herkenbaar als vegan logo. Dat komt natuurlijk omdat die zonnebloem gewoon het teken van the Vegan Society is, dus daardoor denk ik aan de NVV als de Nederlandse versie daarvan.

Een nieuw logo zonder enige vorm van die bloem erin geeft wel een hele nieuwe indruk en komt meer onafhankelijk over. Misschien is dat ook wel duidelijker, als de twee logo's niet zoveel op elkaar lijken? Ik weet niet in hoeverre dat de bedoeling is, want de NVV en VS hebben wel hetzelfde doel, en het VS logo heeft veel meer bekendheid...

Maar yeah, voor die nieuwe frisse start van de NVV lijkt het nieuwe ontwerp me wel geschikt.

Fynnya

Bericht door Fynnya » za sep 05, 2009 16:09

Vegantastic schreef: Het logo hier bovenin het forum is ook te veel hangen in het oude. Willen we als 'beweging' groeien, dan moeten we dapper zijn en durven een andere route te nemen.
Wil ook niet het afkraken hoor, vond alleen die hierboven het forum zo goed.
Maar ja, verandering. Ik weet niet, iets nieuws proberen is natuurlijk prima idee, maar verandering is niet per definitie een verbetering. Het oude weggooien alleen omdat het oud is, is natuurlijk net zo onzinnig als aan het oude vasthouden omdat je eraan gewend bent. Dat een logo al lang gebruikt wordt, maakt het niet per definitie slechter dan een nieuwe. En al die nieuwe mensen weten ook niet dat het al oud is natuurlijk.
Maar goed, als jullie betere feedback krijgen op de nieuwe dan op oude, zal het wel een goed idee zijn om nieuwe mensen mee te trekken.
Op welke leeftijd doelen jullie eigenlijk?
Vegantastic schreef: Je zei;
En dat er dan een stralende bloem uitbloeit is echt een heel mooi symbool. Zowel voor plantaardig voedsel, als voor dat het een positieve en blije keuze is, als dat de wereld tot bloei kan gaan komen door veganisme. Ook omdat het zowel een bloem is als een zonnetje, een bloeiende wereld en de zon die gaat stralen.... En dan ook nog een soort verbindende wereldbol erachter (geen idee of het een wereldbol moet voorstellen, dat maak ik er zelf van), vanwege de milieu-effecten.
dat noem ik een geitewollensokkerige beschrijving ;)
vandaar dat het logo dat m.i. ook is.
Dat het symbolische betekenis heeft maakt het oubollig?
Overigens had ik het vooral over het logo hierboven aan het forum, dat die heel gaaf is. Die met die letters links van de bloem, is inderdaad ouboullig. Het lettergedeelte in ieder geval, niet de bloem.

Fruitig

Bericht door Fruitig » za sep 05, 2009 17:18

Dat komt natuurlijk omdat die zonnebloem gewoon het teken van the Vegan Society is, dus daardoor denk ik aan de NVV als de Nederlandse versie daarvan.
Is dat zo? Ik heb me wel eens laten vertellen dat het ontwerp van Nederlandse hand is. Wie weet wie de ontwerp(st)er is van het zonnebloem logo?

Wereldwijd is dit wel het symbool wat staat voor veganisme.
vegan with an edge!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za sep 05, 2009 17:27

Fruitig schreef:Is dat zo? Ik heb me wel eens laten vertellen dat het ontwerp van Nederlandse hand is. Wie weet wie de ontwerp(st)er is van het zonnebloem logo?

Wereldwijd is dit wel het symbool wat staat voor veganisme.
ja het zou idd een NL ontwerp betreffen.. maar mij is nooit duidelijk geworden wie het heeft gemaakt. Misschien dat er nog wat in de archieven over staan.

Het teken is meer een wereldwijd symbool geworden. omdat het op keurmerk staat.

Er zijn echter nu meerdere vegan keurmerken op de markt. Het logo wat plamil heeft ingevoerd vind ik trouwens moderner:
http://www.vegnews.com/web/uploads/asse ... /vegan.jpg
http://www.responsesource.com/releases/ ... elid=48118" target="_blank

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » ma sep 07, 2009 10:10

Sorry, maar ik ben blijkbaar ook van de oude stempel.
Vind het logo helemaal niets, er komt geen enkel gevoel naar boven voor dit kinderwerk, sorry.
Maar ik vindt Karel Appel ook een waardeloos schilder, dus ik heb er blijkbaar geen verstand van.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma sep 07, 2009 11:43

Die van Plamil is best leuk vind ik. Mooie tussenweg tussen symbolisch en hip uitziend. Hou niet zo van dat harde zwart, maar denk dat het best een goede logo is.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma sep 07, 2009 14:46

Oooh, ik wist helemaal niet dat die zonnebloem een Nederlands ontwerp was. Wel leuk om te weten ^^ Ik kende het echt alleen als het Vegan Society (en NVV) logo.

Die van Plamil ziet er inderdaad ook best mooi uit, vind ik.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » di sep 08, 2009 13:49

Die van plamil vind ik echt prachtig: eenvoudig, puur en krachtig. Het nieuwe NVV-logo.... daar moet ik nog even aan wennen. Mij te Dick Bruna Zonnatura-kinderappelmoes. Maargoed, soms moet je lef hebben en de sprong wagen. Het oude logo was nl. idd té geitenwollensok. Het blijft ook een moeilijk vak, ontwerpen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di sep 08, 2009 17:09

Die van Plamil vind ik wel modern en krachtig, maar erg hard en strak. Zo zwaar op de hand, zeg maar.

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo sep 09, 2009 10:25

Jasmijn schreef:Die van Plamil vind ik wel modern en krachtig, maar erg hard en strak. Zo zwaar op de hand, zeg maar.
+1

lola

Bericht door lola » za sep 12, 2009 18:24

Ik vind hem sweet. Hij komt heel natuurlijk op me over, in de zin van zó uit de natuur: zon, gras, speeltuin, vrolijk en blij. Goeie associaties! Veganisme? en dan gaan mensen altijd zo moeilijk naar me kijken, gelijk heel zwaar en serieus.... pfff ! Nee, dit heeft iets ongecompliceerds, makkelijk, fris en fruitig, wat vegan-zijn voor mij ook is, ik word er blij van!

Fruitig

Bericht door Fruitig » zo sep 13, 2009 11:28

fris en fruitig, wat vegan-zijn voor mij ook is
Dank je :mrgreen:
vegan with an edge!

Plaats reactie